Gå til innhold

Hvilken smertelindring under egguttak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdatering 

De tok sjansen på å gi meg oxynorm siden det var veldig mange år siden jeg hadde den reaksjonen jeg hadde. Jeg ble nøye overvåket og de var klar med adrenalin i tilfelle noe skulle skje. 
 

Jeg fikk ikke akutt utslett over hele kroppen, ingen ekstrem kløe eller enorme magesmerter, men jeg fikk plutselig følelsen av å besvime, hele rommet gikk rundt, jeg svettet og måtte kle av meg og legge meg ned. Selve egguttaket gikk veldig fint :) smertene var på ca nivå 2-3, livmorhalsprøve derimot pleier være veldig vondt men det har man jo ingen form for bedøvelse. 
 

Så det verste med hele greia var egentlig den oxynormen. Bilturen hjem var et helvete og jeg måtte ligge i baksetet med følelsen av å konstant besvime. Og resten av dagen og deler av natten har vært slik også. Heldigvis i god form nå, 3egg kunne befruktes og 2 av dem har overlevd natten og ser fine ut enn så lenge. Vet ikke om 2 er bra eller dårlig ? 

Anonymkode: 6d1f2...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 11.29):

Oppdatering 

De tok sjansen på å gi meg oxynorm siden det var veldig mange år siden jeg hadde den reaksjonen jeg hadde. Jeg ble nøye overvåket og de var klar med adrenalin i tilfelle noe skulle skje. 
 

Jeg fikk ikke akutt utslett over hele kroppen, ingen ekstrem kløe eller enorme magesmerter, men jeg fikk plutselig følelsen av å besvime, hele rommet gikk rundt, jeg svettet og måtte kle av meg og legge meg ned. Selve egguttaket gikk veldig fint :) smertene var på ca nivå 2-3, livmorhalsprøve derimot pleier være veldig vondt men det har man jo ingen form for bedøvelse. 
 

Så det verste med hele greia var egentlig den oxynormen. Bilturen hjem var et helvete og jeg måtte ligge i baksetet med følelsen av å konstant besvime. Og resten av dagen og deler av natten har vært slik også. Heldigvis i god form nå, 3egg kunne befruktes og 2 av dem har overlevd natten og ser fine ut enn så lenge. Vet ikke om 2 er bra eller dårlig ? 

Anonymkode: 6d1f2...7de

Jeg endte opp med 1 egg som var bra og overlevde til blastocyst stadiet. Et av dine to kan være gullegg :papirfly:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk smertelindring og at det gikk greit TS!

Jeg fikk ingenting og ble «ledd av» på Riksen der de bare svarte at sånt drev de ikke med der.. Kun paracet og en halv pille beroligende (ikke smertestillende).

jaja. Rart det skal være så forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Så bra du fikk smertelindring og at det gikk greit TS!

Jeg fikk ingenting og ble «ledd av» på Riksen der de bare svarte at sånt drev de ikke med der.. Kun paracet og en halv pille beroligende (ikke smertestillende).

jaja. Rart det skal være så forskjellig!

Det er også min erfaring. Hadde et skikkelig smertefullt uttak hvorpå de lovde meg at dersom jeg skulle ha nytt uttak senere skulle jeg få mer smertestillende. Fikk 1,5 Paracet istedenfor 1 Paracet 😅 

Anonymkode: 7b180...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Så bra du fikk smertelindring og at det gikk greit TS!

Jeg fikk ingenting og ble «ledd av» på Riksen der de bare svarte at sånt drev de ikke med der.. Kun paracet og en halv pille beroligende (ikke smertestillende).

jaja. Rart det skal være så forskjellig!

Synst det er veldig merkelig at de opererer så ulikt. Oxynorm er vel en av de sterkeste smertestillende man kan få og er vel en type de pleier være veldig strenge på, så at de da velger å bruke dette noen steder burde jo da bety at dette er et inngrep som kan være veldig smertefullt. Så virkelig veldig rart at man da kun får Paracet andre steder. 
 

Kan det kanskje ha med tilgang på anestesilege? At mindre private klinikker ikke har anestesilege og derfor ikke gir såpass sterke smertestillende ? 

Anonymkode: 6d1f2...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (På 18.3.2024 den 18.25):

Så bra du fikk smertelindring og at det gikk greit TS!

Jeg fikk ingenting og ble «ledd av» på Riksen der de bare svarte at sånt drev de ikke med der.. Kun paracet og en halv pille beroligende (ikke smertestillende).

jaja. Rart det skal være så forskjellig!

Helt enig, blir helt sjokkert over det norske helsevesenet. Jobber selv i helsevesenet og vet jo at lindring er noe av det viktigste man driver med. 

Jeg opplevde også å ikke bli hørt, og egguttaket var helt sinnsykt vondt, på en skala på 8 av 10. Fikk bare 2g Paracet, Voltaren og Dormicum. Fikk ikke kodein på forhånd, men fikk på posten etterpå samt varmeflaske noe som lindra LITT. Ved neste behandling har jeg bedt om mer smertestillende. Jeg nekter å gå igjennom den smerten igjen når det er ting jeg vet jeg kan få 🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjipt det er så store forskjeller i hva man blir tilbudt. Det er jo stressende nok fra før. Vet ikke om jeg var heldig og fikk god effekt av det jeg fikk (Paracet + Stesolid og lokalbedøvelse der og da), men for meg var egguttaket veldig lite smertefullt. Mest av alt var jeg så spent hva de fikk ut av egg. 

TS - hos meg overlevde kun 1 egg etter ett døgn. Men det utviklet seg til blasto av topp kvalitet og jeg er 21 uker på vei med det egget nå. :)

Anonymkode: 3c749...fed

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt satt ut av at enkelte kun har fått paracet! Her var det en cocktail av paracet, voltaren, oxynorm og zofran. (Zofran er kanskje individuelt, blir veldig kvalm av opiater.) 

Og selvsagt lokalbedøvelse. Hadde ikke noe vondt. 

Anonymkode: a54ba...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk morfin iv og valium.. hadde så sykt vondt etterpå at jeg måtte ligge lenge.. og fikk kodein. 

Anonymkode: 7596f...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører til riksen. Ber alltid om 1-2 paralgin forte i tillegg. Dette er svakere enn oxynorm, men er mer enn nok for meg og sammen med lokalbedøvelse er jeg nesten helt smertefri. Har aldri vært noe problem å få det. Fant tilfeldigvis deres egne prosedyrer på nett ganske nylig og der står det at tidligere smertefulle egguttak eller veldig engstelig pasient = oxynorm i tillegg. 

Paralgin forte burde vært standard. Jeg forstår ikke hva som er poenget med at egguttak skal være smertefullt når det finnes enkle, billige og (tilnærmet?) ufarlige metoder for å slippe. Akkurat i TS sitt tilfelle kan jeg skjønne at de var litt skeptiske, da.  

Anonymkode: 92c64...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...