Gå til innhold

Selge bolig. Hvor lenge før må prosessen starte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en leilighet jeg nå leier ut. Først må jeg jo sinooo kontrakt med leietaker, og der er det 3 mnd oppsigelse. Så må den kanskje males litt. Når begynner jeg med å kontakte megler? Jeg vil at den skal it på markedet sånn i august, når alle studentene skal kjøpe seg bolig. 

Anonymkode: 492da...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hev oss rundt på vår bolig og fikk gjort alt på 1 måned. 

Anonymkode: c9275...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan være greit å sjekke de forskjellige meglerne nå etter påske, men du må ikke starte før juli. 

Det avhenger selvfølgelig hvor raskt man får tak i fotograf og den type ting. Snus rundt på de forskjellige meglerne, sjekk hva de vil ha av pris og hvor raskt de kan gjøre ting. 

Anonymkode: dc542...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter kjøpe bolig?  Studenttiden har forandret seg siden jeg var student skjønner jeg 😂

Men uansett, jeg ville heller lagt salget tidligere (mai?)  og med overtakelse i august siden du sikter deg inn på studenter. 
Studenter vil helst ha leilighet/hybel som er innflyttingsklar før studiestart. 

Det varierer litt hvor lang tid ting tar, noen får solgt på en måned, andre bruker lengre tid. Jeg ville snakket med megler om hva de tror. 

Anonymkode: 4bcbf...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du tar kontakt med megler når leietaker er ute og du har fått malt. Siden alle studenter kjøper bolig der du bor så skal det vel ikke være så vanskelig å få solgt. 

Anonymkode: 82f20...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Studenter kjøpe bolig?  Studenttiden har forandret seg siden jeg var student skjønner jeg 😂

Men uansett, jeg ville heller lagt salget tidligere (mai?)  og med overtakelse i august siden du sikter deg inn på studenter. 
Studenter vil helst ha leilighet/hybel som er innflyttingsklar før studiestart. 

Det varierer litt hvor lang tid ting tar, noen får solgt på en måned, andre bruker lengre tid. Jeg ville snakket med megler om hva de tror. 

Anonymkode: 4bcbf...cc0

Det er vel ofte foreldrene som kjøper eller som hjelper dem. Det er veldig mye av det i de største byene.

Anonymkode: 492da...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er vel ofte foreldrene som kjøper eller som hjelper dem. Det er veldig mye av det i de største byene.

Anonymkode: 492da...2b5

Og det er bedre i august, for før sommeren vet ikke studentene hvor de har kommet inn .

Anonymkode: 492da...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal selge en leilighet jeg nå leier ut. Først må jeg jo sinooo kontrakt med leietaker, og der er det 3 mnd oppsigelse. Så må den kanskje males litt. Når begynner jeg med å kontakte megler? Jeg vil at den skal it på markedet sånn i august, når alle studentene skal kjøpe seg bolig. 

Anonymkode: 492da...2b5

Hvordan står det til med botiden din? Er det slik at du har leid ut for lenge til å kunne selge skattefritt? Isåfall kan det være en viktig faktor å ta med i regnestykket. 

Å slenge ut boligen i august er nok noe seint, da mange er interessert i å selge egen bolig først. Så om du tenker annonse på finn og visning i august, overtagelse i november blir det ganske lang frem i tid. Det vil jo antagelig også være folk som ikke studerer som kan kjøpe. Hva gjør du da, om de som vinner budrunden ikke vil flytte inn før nesten til jul? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og det er bedre i august, for før sommeren vet ikke studentene hvor de har kommet inn .

Anonymkode: 492da...2b5

Førsteårsstudenter vet ikke det, men de som er inne i et utdanningsløp vet allerede når de er ferdige med vårsemesteret om de skal tilbake. 

Anonymkode: 4bcbf...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og det er bedre i august, for før sommeren vet ikke studentene hvor de har kommet inn .

Anonymkode: 492da...2b5

En salgsprosess kan ta lang tid, og studenter ønsker vanligvis boliger de kan flytte inn i før studiestart. 
Så om du vil treffe dem, så bør boligen ut i juli, med mulighet for overtakelse i august. 

Anonymkode: 7b29a...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, newman01 said:

Hvordan står det til med botiden din? Er det slik at du har leid ut for lenge til å kunne selge skattefritt? Isåfall kan det være en viktig faktor å ta med i regnestykket. 

Å slenge ut boligen i august er nok noe seint, da mange er interessert i å selge egen bolig først. Så om du tenker annonse på finn og visning i august, overtagelse i november blir det ganske lang frem i tid. Det vil jo antagelig også være folk som ikke studerer som kan kjøpe. Hva gjør du da, om de som vinner budrunden ikke vil flytte inn før nesten til jul? 

Ja det er jo et poeng. Det med skatten er allerede for sent, det er kalkulert inn. Det er ofte et rush av kjøpere her i byen før semesterstart. Meieriet det selv i fjor da min sønn skulle kjøpe (med hjelp fra meg) . Mange av disse var førstegangskjøpere så de kunne overta raskt. Uansett spiller ikke det med overtakelsestidspunkt så stor rolle, det viktigste er å få mange til å ville ha den så jeg får en god pris. Uansett må det gå tre måneder pga leietakeren som bor der nå 

Anonymkode: 492da...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En salgsprosess kan ta lang tid, og studenter ønsker vanligvis boliger de kan flytte inn i før studiestart. 
Så om du vil treffe dem, så bør boligen ut i juli, med mulighet for overtakelse i august. 

Anonymkode: 7b29a...b75

Ja, juli er kanskje lurt. Det kan jeg rekke

Anonymkode: 492da...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, juli er kanskje lurt. Det kan jeg rekke

Anonymkode: 492da...2b5

Tja, begynner å bli hastverk det også... Oppsigelse gyldig fra april, 3 måneder oppsigelse, leietager bor der ut juni. Så skal du male og ordne, ta bilder, takst, legge ut annonse. Blir fort august da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at leietaker er pliktig til å medvirke til visning for videre utleie, ikke salg.

Så oppussing, bilder ++ må vente til leietaker faktisk er ute av boligen, altså tidligst juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge neste år og har skaffet kjøper,kontrakt blir skrevet innen utgangen av april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en leilighet som passet for unge folk for noen år siden. Hadde visning i slutten av juli, det var perfekt timing, det var over 100 på visning.

De fleste meglere kan hive seg rundt og få det gjort fort. Jeg la akkurat ut en leilighet, der gikk det 25 dager fra første møte til visning. Men når det er på sommeren kan ting ta litt lenger tid, så anbefaler deg å snakke med meglere ikke senere enn slutten av mai.

 

Anonymkode: 1956b...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanlig at foreldre kjøper leilighet til barna sine? Aldri skjedd med meg da pappa bare spiller bort alle pengene.

Anonymkode: ab72b...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er juli en stille måned på boligsalgsfronten, juni og august er bedre.

Om du skal ha ut leietaker før salg bør du jo si vedkommende opp innen utgangen av mars. Da har du juli på deg til å eventuelt å fikse opp leiligheten om det er noe som må males etc, få takst, stylet og tatt bilder. 

Anonymkode: 96f7c...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...