Gå til innhold

Hører du på triste sanger når du er trist for å synke ned i sorg? Eller på glade sanger for å bli glad igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører du på triste sanger når du er trist for å synke ned i sorg? Eller på glade sanger for å bli glad igjen?

Anonymkode: f0f83...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste. Hører aldri på triste sanger.

Anonymkode: 59ee3...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg høyrer mykje på heavy metal. Uansett om eg er sint eller gild.

Anonymkode: 3c1ab...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører nesten aldri på musikk, liker ikke følelsen av å bli følelsesmessig påvirket/manipulert. Er veldig sensitiv og blir ordentlig påvirket av musikk, så de få gangene jeg hører på noe velger jeg det med ekstrem omhu.

Folk som hører på trist musikk når de er triste er nok ikke så triste som de egentlig tror. Ingen sunne mennesker ønsker å dra seg selv ned i sorg...

Anonymkode: efb66...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom hører jeg på triste sanger når jeg har det vondt. Jeg tror ikke en må desperat prøve å ungå å være trist her i livet. Ikke for å "dyrke det tristheten eller sorgen" men fordi det hjelper. På samme måte som følelsetårer skiller ut stresshormoner som gjør at vi føler oss bedre etterpå vi ar grått. 

Jeg tror ikke en må ungå alt det vonde og prøve desperat å lytte på disco eller up beat pop musikk for å ungå å ha det vondt, innimellom gjør jeg det også fordi livet er en balansegang og en må prøve å finne den rette balansen mellom å ikke ungå kjipe ting og følelser i livet og å ikke bare leve i smerten. Også er det også slik at trist musikk har vist at kan få oss i bedre humør bsre av å lytte til trist musikk. 

"Det kan jo synes som et paradoks at vi skal kunne bli i bedre humør av å høre på trist musikk når vi selv er triste, i stedet for å forsøke å muntre oss selv opp med glad og livlig musikk. Men faktum er imidlertid at det er den triste musikken som ofte hjelper best. Hvorfor er det slik?"

https://www.universitetsavisa.no/gjesteskribenten-musikk-nora-b-kulset/musikk-kan-vaere-vart-private-medisinskap/187380

Hjernen trenger trøst

Tidligere forskning har antydet at vi prøver å balansere negative følelser med positiv musikk, men nyere studier peker på at det motsatte skjer.

Noe av forklaringen på at vi foretrekker trist musikk når vi har det vondt ligger i hjernen, og skyldes hormonet prolaktin. Hormonet er det samme som skilles ut hos ammende mødre for at de skal klare å sitte i ro lenge av gangen.

– Dette hormonet trøster oss når vi har det vanskelig. Når hjernen blir trist sender den ut mengder av dette hormonet for å gjøre oss rolig og avslappet, forklarer Kulset.

https://www.nrk.no/trondelag/_-sunt-a-velte-seg-i-kjaerlighetssorg-1.12303857

"Å høre på trist musikk når du er lei deg, kan få deg i bedre humør, mens sint musikk når du er sint, kan forsterke sinnet, viser ny forskning."

https://www.aftenposten.no/kultur/i/01lEG/forskning-derfor-graater-vi-av-musikk

 

Så ja trist musikk gjør underverker på en trist kjip dag, innimellom.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører alltid på mørke, dystre, sinte og "trist" musikk. Glad-musikk er jalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører på sanger ut fra det humøret jeg ønsker å være i. Jeg setter på triste sanger for å bli trist sånn at jeg slipper å være trist når det ikke er hensiktsmessig. Viktig å kjenne på hele følelsesregisteret i løpet av en uke, men jeg mener mange er svært dårlige til å planlegge når de skal føle på de ulike tingene.

Å være trist er eks hensiktsmessig i en hverdag etter jobb når man uansett ikke har planer om å gjøre noe annet, men det er derimot lite hensiktsmessig når det er helg og man trenger å bygge opp et overskudd eller mens man er på jobb 

Følelser er litt som promping. Driter du fire ganger om dagen slipper du å prompe så mye utenom. Verste som finnes er å sitte på bussen på vei til jobb og lukte på morgenprompen til folk

 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår musikk når jeg er lei meg, egentlig. Får så fort assosiasjoner til hendelser via musikk, så nå har jeg begynt å droppe det helt. Når hunden vår døde hørte jeg ikke på musikk på nesten 3 uker - men de to sangene jeg «åpna» lyttinga med vil for alltid være forbundet med ham allikevel. ❤️ 

Lytter utelukkende til glad musikk, aldri likt musikk som heller over mot det triste. 

Anonymkode: 56831...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker både glad og trist musikk. Musikk kan hjelpe meg å få ut vonde følelser jeg bærer på, og på den måten kan trist musikk være utrolig fint. Det hjelper meg å prosessere ting. 

Jeg tror ikke det er bra å undertrykke vonde følelser, eller kjempe mot tristheten. Det blir fort «giftig positivitet» av det. Livet er ikke perfekt. Det er lov å være trist og sint, og man bør tillate de følelsene. Det betyr ikke at man dyrker det eller gjør det verre enn det - det betyr bare at man aksepterer at det er der. Tenker i utgangspunktet det er et tegn på et sunt følelsesliv, at man lar seg selv føle både positive og negative følelser. 

Anonymkode: 26f26...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler. Samt når jeg er trøtt hjelper musikk veldig. 

Anonymkode: b4b90...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass i kontakt med meg selv at jeg ikke trenger musikk for å regulere følelsene mine. Jeg hører egentlig bare på musikk når jeg vil danse eller synge.

Anonymkode: 9d465...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med triste eller sinte sanger, og jobber meg gradvis oppover med mer håpefulle sanger🤌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvorfor jeg er trist. Er det en "god" tristhet som ved sorg etter dødsfall hører jeg på triste gode sanger.  Ellers hører jeg på Sinte sanger så jeg får skreket ut følelsene 😅 

Anonymkode: 2d722...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...