Gå til innhold

Kjøpe CD så jeg kan legge inn nytt operativsystem?


Lassie

Anbefalte innlegg

Jeg har nå Windows XP Home Edition på min PC. Har hatt mye krøll med denne, og har ikke den opprinnelige CDen pga XP HE allerede lå på maskinen da jeg kjøpte denne PCen via jobben for noen år siden. Derfor har jeg ikke CDen.

Nå har det vært så mye forferdelig tull med min PC og XP, så jeg lurer på om jeg skal kjøpe nytt system å bruke.

Jeg er i utgangspunktet godt fornøyd med XP, men vurderer å oppgradere til XP Pro. Men vet ikke om det er verdt pengene, om det er mye ekstra "stæsj" med eller ikke?

Så lurer jeg på om noen har noen andre gode tips, annet enn XP. Eller er XP den beste som er?

Enda et spørsmål: Hvor får jeg kjøpt? Og hva er ca. prisen på for dette?

OG til slutt; kan man klare å ordne dette selv, eller trenger man hjelp fra noen som har bedre peiling på PC enn jeg tydeligvis har?

Håper noen kan hjelpe meg, jeg føler meg helt blank når det kommer til dette. Jeg kan de grunnleggende greiene med pc, jeg, hvordan jeg bruker det som allerede er der.. Men jeg vet ingenting om hvordan jeg skal få tingene inn omtrent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at jeg ville lagt penger i å oppgradere til Pro på en privat hjemmePC. Du vil nok ikke merke den helt store forskjellen.

Jeg her ikke peiling på priser, men disse pleier ikke å variere så mye. Sjekk f.eks komplett.no og se om du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på hva du bruker pc`n til, største forskjellen jeg merket med pro i forhold til home er at pro er vesentlig raskere i oppstart etc og at du har mulighet til å koble opp i nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på hva du bruker pc`n til, største forskjellen jeg merket med pro i forhold til home er at pro er vesentlig raskere i oppstart etc og at du har mulighet til å koble opp i nettverk.

Du kan koble pc'en i nettverk med XP Home også! Etter hva jeg har fått med meg, så vil ikke en vanlig bruker merke den store forskjellen på Home og Pro. Det som er anderledes er at Pro støtter flere prosessorer, Remote Desktop for fjernadministrasjon av PC'en og har avanserte rettighetssettinger for tilgang til dataene på disk, samt mulighet for kryptering av filsystem. Hvis ikke du driver et stor firma eller er en dataekspert av et eller annet slag, så vil du ikke ha behov for XP Pro.

På markedet i dag finnes det mange forskjellige operativsystem, alt etter hva slags behov brukeren har. Men dessverre er det XP fra Microsoft som er mest utbredt, og har du ikke veldig peilig på data, så ville jeg holdt meg til det. Et godt alternativ til Microsoft XP, er de forskjellige variantene av Linux (Red Hat, Source osv). Dette er et gratis operativsystem som du kan laste ned fra internett og man kan kjøre de samme programmene som man kan kjøpe på XP (Word, Excel, Photoshop osv).

XP får du kjøpt i de fleste butikker som selger PC'er og det er ikke akkurat en iq- test å legge det inn på datan. ;p CD'en starter av seg selv når du setter den inn og det kommer opp en veiledning som forteller deg hva du skal gjøre. Prisen på XP avhenger sikkert litt av hvor du kjøper det og hvilket språk du vil ha det på, men jeg vil tippe en tusenlapp eller to. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle lande på en ny XP i en eller annen versjon, burde du vurdere en OEM, i hvertfall. Koster omtrent en tredjedel av Retail, og jeg fikk nettopp kjøpt en fra komplett.no uten å kjøpe maskinvare ved siden av.. Jeg landa på HE, siden jeg så en sammenligningsliste mellom Pro og HE og ikke så noe behov for å punge ut ekstra for Pro utifra den.. Det ikke spesielt vanskelig å installere windows, men hvis du har en kompis som har litt greie på det, kunne vedkommende kanskje være tilstede, ev tilgjengelig over telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Å gå i en butikk og kjøpe XP koster rundt 3000,- (har nettopp sjekket selv) For en OEM versjon fra komplett betalte jeg 990,- inkl frakt.. (OEM vil si en versjon som egentlig skal selges med pc'er og maskinvare. Du får det du trenger, cd og "key", men ikke en diger boks full av bruksanvisninger og ekstragreier. Andre kan kanskje forklare bedre forskjellen på innholdet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...