Gå til innhold

Ikke hyggelig hjemmeavlivning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en alvorlig syk hund som vi tok med hjem for å dø da vi alltid har sagt at han skal få dø hjemme i senga si. Veterinæren hadde ikke ledig før om flere timer, men siden hunden lå og peip i smerte etterhvert da smertestillende ikke fungerte, fikk vi tak i en annen som kunne komme med en gang. En veterinær vi ikke kjente, men som holdt til rett borti her. Er en velkjent klinikk i en by så trodde det skulle være greit. 
 

Han kom inn, presenterte seg ikke. Hilste ikke på hunden og sa at nå skulle han sette en sprøyte som gjorde at hunden sovnet og deretter skulle han sette en til så han sovnet inn. Ga oss ikke særlig med tid og satt bare sprøyta. 
 

Hunden har aldri brydd seg om sprøyter og virket ikke som han merket at veterinæren var der fordi han var så opptatt med å spise fiskepudding. Etter kanskje to minutter sovner han og er «ute».
 

Veterinæren barberer han på bakbeinet for å sette kateter til den siste sprøyta, men bommer flere ganger. Klager over dårlig arbeidssituasjon og vil heller prøve et frambein. Han sier vi skal snu hele hunden (35 kilos hund). Dette hadde vi jo klart da vi var fire voksne som skulle gjøre det. Men virker som veterinæren hadde veldig dårlig tid så han drar tak i nakkeskinnet hans og river han rundt i senga. Så så brutalt ut og jeg fikk vondt langt inni hjertet. Han kunne latt oss snu han på en ordentlig måte. 
 

Selvom hunden sov var han ikke borte enda og uansett om han var død syns jeg man behandler dyr med mer respekt enn dette. Etter sånn 5-6 forsøk på kanyla traff han og sprøyta inn 3 sprøyter med overdose (?). Hundens hjertet slutter å slå etter første, var nok veldig sliten stakkar.. To sekunder etter han har erklært han død drar han fram kortautomaten og spør om vi skal betale nå.. kunne kanskje spurt om dette før han startet det hele eller sendt faktura men… 

Deretter trasker veterinær ut i bilen og kommer tilbake med en gul søppelpose. Sier «nå kommer den litt uhyggelige delen med dette». Han skal da altså bare putte hunden oppi posen og bære han med seg til bilen. 
 

Vi sier at vi bærer han selv. Kommer ned til bilen og veterinær åpner opp bagasjerommet som er fullt av søppel og tomflasker og skyver noe søppel unna så det er plass til hunden.. 

 

Jeg sitter igjen med en del sinne og dårlig samvittighet etter dette. Jeg vet hunden sikkert ikke fikk dette med seg, men føler det var en uverdig og veldig brå avslutning etter 13 år 😭 

Anonymkode: 100ee...a58

  • Hjerte 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes skikkelig ille ut. Skjønner godt at du reagerte. Men som du sier, hunden fikk det neppe med seg. Men jeg tror jeg ville sagt fra til vedkommende så han ikke oppfører seg sånn mot andre en annen gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er sint. Sender klemmer din vei ❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 9e1e2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klaget til klinikken. For en innmari dårlig måte å behandle en hundeeier i sorg på! 

Hunden merket nok ikke noe, og fint at den slapp mer lidelse. ❤️ 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klaget! Dette høres helt forferdelig ut. Og ja, respektløst både mot dere og hunden! 
 

Føler virkelig med deg! ❤️💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fæl opplevelse for deg. Jeg hadde også gitt beskjed til veterinæren om hans uakseptable oppførsel! 
 

Klem ❤️

Anonymkode: 49039...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke legge igjen en dårlig melding på omtale?

Anonymkode: cfea3...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne dyrlegen fra Sandnes? 

Anonymkode: 158ec...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vondt bare å lese om dette og kan bare tenke hvor vondt dette måtte ha opplevdes for dere.

Hadde aldri sendt med den hunden i bilen til denne dyrelegen, fy søren for en lite respektfull måte å behandle både dere og dyret på.

KLAG!!! Direkte til veterinærkontoret, og skriv en omtale hvis det er mulig.

 

Anonymkode: 05b4b...38f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke bilde av han i bagasjen med søpla ut av hodet så dro bort til veterinærkontoret. Snakket med de i skranken og sa jeg ville være med han før han ble sendt til kremering. Satt med han i to timer og han lå fint på et bord med teppe rundt seg ❤️ mye finere bilde enn det jeg hadde av han fra bilen. Selvom han nå var kald. 
 

Så ikke veterinæren der og vet ikke om jeg tør si noe på dette før vi får tilbake asken hans? 
 

Nei han registrerte mest sannsynlig ikke dette (håper jeg), men jeg syns det var utrolig vondt å se. Er ikke et liv mer verdt? Hvordan kan man ha så utrolig dårlig tid og være så brå og kald.. jeg er takknemlig for at noen kunne komme på kort varsel, men dette gjorde liksom alt enda verre 😭 ville det skulle bli en rolig og behagelig avslutning for han, men alt ble veldig forhastet og virket som han bare ville bli fort ferdig. 

Anonymkode: 100ee...a58

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️

Og dere stod å så på dette uten å spørre dyrlegen hva i helvete han holdt på med?

Klag til dyrlegen og klinikken.

Hadde dette vært med min hund hadde jeg stoppet dyrlegen før han hadde satt i gang, og jeg hadde kommentert hvorfor han var så brutal og blottet for empati og folkeskikk.

Anonymkode: 59fda...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaker: antageligvis arbeidsbelastning kombinert med irritasjon over at dere ikke tok hunden ned til arbeidslplassen deres istedet. Husk at veterinærer er de som oftest tar selvmord.

Allikevel var det uverdig behandling fra veterinærens side. Hjelper forhåpentligvis å klage Jeg hadde blitt steike forbanna

Samtidig gjør ikke dette situasjonen din noe bedre. Bildene i hodet og det som har skjedd er jo der. Bra hunden koste seg med god mat på slutten. 

Endret av Majer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom opplevelse😢 absolutt ikke slik hjemmeavliving, eller noen form for avliving skal foregå. 

Har to runder med avliving bak oss her i hus (riktignok med katter). Den ene på veterinærvakta pga. akutt sykdom og den andre hjemme i egen stue. 
 

Begge gangene ble vi møtt med respekt og forståelse (det bør være en selvfølge for alle som jobber med levende vesner) 

Avliving nr.1 hos veterinær foregikk slik: vi blir vist inn på et rom og dyrlegen forklarer hva som skal skje. Sier han skal gå ut å gjøre klar og at vi får den tiden vi trenger med katten. Når han kommer tilbake spør han om vi er klare eller om vi ønsker mer tid. Når bedøvelsessprøyten settes fikk vi tiden vi ønsket før «den siste sprøyten» ble satt. Alt etterpå ble også håndtert med verdighet og medfølelse. Fikk spørsmål om vi ønsket kremering eller å ta med katten hjem for egen begravelse. 
 

Avliving nr.2 hjemme i stua: Dyrlegen kom inn, presenterte seg og satt seg ned i sofaen. Pratet litt med oss og forsøkte å lokke katten til seg for å «kose litt» med han også. Spør om sykdomshistorikk og virker interessert i det vi har å fortelle. Noen minutter senere sier han at vi skal fortelle når vi er klare, og setter første sprøyte når det er ok for oss. Lar katten sovne inn, vi får holde og «si hade» før han igjen ber om bekreftelse på å sette siste sprøyte. Når det er gjort (og jeg hulker og griner) setter han seg ned i sofaen igjen og venter i stillhet. Når han oppfatter at vi (les: jeg🙈) er klar for å prate igjen spør han om det praktiske: om vi ønsker at han tar med katten, om vi vil ha kremasjon eller begravelse hjemme. Avklarer at katten skal begraves i hagen og den legges pent i kurven sin. Når det er gjort spør han om vi ønsker å betale nå eller å få faktura. Vi betaler og dyrlegen kondolerer/viser medfølelse før han pakket sammen og reiser. Denne dyrlegen legger også ut noen få minneord om hvert dyr på Facebook siden sin, som akkurat der å da føltes godt❤️ 

Føler det er slik man skal bli møtt når man mister et familiemedlem! Du har all rett til å klage, mener nå jeg. Dyr skal behandles med respekt, uansett om de forstår hva som skjer eller ikke. Det samme gjelder de pårørende som står rundt! 

Anonymkode: 334d9...61a

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville helt klart klaget. 
Veldig trist med hunden deres i utgangspunktet, også den slutten. ❤️

Anonymkode: 70c20...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For en grusom opplevelse😢 absolutt ikke slik hjemmeavliving, eller noen form for avliving skal foregå. 

Har to runder med avliving bak oss her i hus (riktignok med katter). Den ene på veterinærvakta pga. akutt sykdom og den andre hjemme i egen stue. 
 

Begge gangene ble vi møtt med respekt og forståelse (det bør være en selvfølge for alle som jobber med levende vesner) 

Avliving nr.1 hos veterinær foregikk slik: vi blir vist inn på et rom og dyrlegen forklarer hva som skal skje. Sier han skal gå ut å gjøre klar og at vi får den tiden vi trenger med katten. Når han kommer tilbake spør han om vi er klare eller om vi ønsker mer tid. Når bedøvelsessprøyten settes fikk vi tiden vi ønsket før «den siste sprøyten» ble satt. Alt etterpå ble også håndtert med verdighet og medfølelse. Fikk spørsmål om vi ønsket kremering eller å ta med katten hjem for egen begravelse. 
 

Avliving nr.2 hjemme i stua: Dyrlegen kom inn, presenterte seg og satt seg ned i sofaen. Pratet litt med oss og forsøkte å lokke katten til seg for å «kose litt» med han også. Spør om sykdomshistorikk og virker interessert i det vi har å fortelle. Noen minutter senere sier han at vi skal fortelle når vi er klare, og setter første sprøyte når det er ok for oss. Lar katten sovne inn, vi får holde og «si hade» før han igjen ber om bekreftelse på å sette siste sprøyte. Når det er gjort (og jeg hulker og griner) setter han seg ned i sofaen igjen og venter i stillhet. Når han oppfatter at vi (les: jeg🙈) er klar for å prate igjen spør han om det praktiske: om vi ønsker at han tar med katten, om vi vil ha kremasjon eller begravelse hjemme. Avklarer at katten skal begraves i hagen og den legges pent i kurven sin. Når det er gjort spør han om vi ønsker å betale nå eller å få faktura. Vi betaler og dyrlegen kondolerer/viser medfølelse før han pakket sammen og reiser. Denne dyrlegen legger også ut noen få minneord om hvert dyr på Facebook siden sin, som akkurat der å da føltes godt❤️ 

Føler det er slik man skal bli møtt når man mister et familiemedlem! Du har all rett til å klage, mener nå jeg. Dyr skal behandles med respekt, uansett om de forstår hva som skjer eller ikke. Det samme gjelder de pårørende som står rundt! 

Anonymkode: 334d9...61a

Høres ut som Hjemmeveterinæren her jeg bor. Finnes ingen bedre veterinær enn han.

Han skriver også minneord om dyrene han avliver, gjerne sammen med ett bilde av dyret.

Anonymkode: 02633...08a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette røska ille i hjertet, bare av å lese det. Skjønner at det må ha vært jævlig å oppleve.

Ville ha klaget på dette til klinikken og fortelle de at sånt type oppførsel rundt avlivning kan gjøre at de mister kunder, for ingen vil gå tilbake til å bruke en klinikk med en sånn veterinær.

Er ikke året en gang siden vi måtte avlive familiehunden, og det ble en så fin ettermiddag og kveld. En ordentlig verdig avslutning på et langt liv for en medkompanjong. Hadde veterinæren vært i nærheten like jævlig da som det jeg leser om her, hadde jeg faen ikke klart å holde meg i tøylene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...