Gå til innhold

Skal bare mannen ta disse vitaminene eller jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kjøper fra PharmaNord. Litt billigere for stor pakke på nett enn liten pakke på apotek. :) PharmaNord har god kvalitet og jeg orker bare ikke lete etter noe som er like bra men billigere fra utlandet. Kommer bare toll på det uansett 😅

Ser kvinner (særlig USA) ta 600mg ++ hver dag, men det synes jeg kanskje er litt overkill...? Jeg forsøkte å ta 400mg en periode, men fikk søvnproblemer. Men 300mg går vist bra. Tar du 600mg hver dag?

Anonymkode: 1e652...f58

Jeg bruker og de fra PharmaNord, 400mg. Tar 200mg til frokost og 200mg til lunsj (slik det står foreslått/anbefalt i "It starts with the egg"), og har ikke merket noe som helst på søvnen. Tar du de sent på dagen, og har du prøvd å dele opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, kjøper fra PharmaNord. Litt billigere for stor pakke på nett enn liten pakke på apotek. :) PharmaNord har god kvalitet og jeg orker bare ikke lete etter noe som er like bra men billigere fra utlandet. Kommer bare toll på det uansett 😅

Ser kvinner (særlig USA) ta 600mg ++ hver dag, men det synes jeg kanskje er litt overkill...? Jeg forsøkte å ta 400mg en periode, men fikk søvnproblemer. Men 300mg går vist bra. Tar du 600mg hver dag?

Anonymkode: 1e652...f58

Takk, skal sjekke det ut☺️ Klinikken sa at 600mg var standarddose i forhold til infertilitet og at hvis jeg valgte å kjøpe de kunne jeg bruke den dosen. Har lest en del forskning på det og de er trygge (alt er relativt) helt opp til 3000mg (!). Vi bruker så mye penger på dette at jeg rett og slett ikke tør ta sjansen på å ta noe lavere, bare i tilfelle det ikke har optimal effekt.. Leste at fordi det allerede finnes i kroppen naturlig så trengs det en liten «hestedose» for at det skal ha noe ekstra effekt. Men ja, det er mye - og mange piller (og kroner) 😅 

Anonymkode: d4ac1...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 11.55):

Jeg tar multivitaminer (som inneholder sink og selen), omega-3, b-vitamin, d-vitamin, melatonin og q10.

Det eneste tilskuddet jeg ble anbefalt av min klinikk, var folsyre.

Da jeg startet med tilskudd, tok jeg høye doser d-vitamin, b-vitamin og ekstra folsyre. Jeg hadde lavt nivå, og kom over studier hvor kvinner med høyt nivå av b-vitamin og folsyre hadde høyere graviditetsrate enn kvinner med normale verdier.
Tar d-vitamin, q10 og melatonin for eggkvalitet.
Har ikke kommet over studier hvor andre tilskudd (forutenom DHEA og diverse veksthormoner) har hatt like stor effekt, så da tenker jeg en vanlig multivitamin gjør susen.
Nå tar jeg også jern tilskudd, for det hadde jeg underskudd av.

Studiene kommer fra medisinske bøker.

Prøver også å spise greit. Et mer antiinnflamatorisk kosthold - men det er ikke alltid så lett. Er også litt usikker på om alle disse tilskuddene/endringene egentlig har så mye å si - da jeg også har kommet over flere studier som sier at vitamin-tilskudd generelt sett har lite å si, med mindre man er syk, overvektig, undervektig eller tilhører en annen ekstrem gruppe.

Når det er sagt, så økte min AMH med nesten 60% etter 3 mnd på tilskudd. Enten er det en naturlig svigning (selv om det påstås at amh ikke svinger så mye), eller så har tilskuddene hatt noe å si. Har spesielt troa på q10, d-vitamin og folsyre. Tar 300mg q10 hver dag.

Mener forøvrig at din mann burde ta folsyre og q10 han også. Mener det skal være bra for sperm-kvaliteten det også.

Anonymkode: 1e652...f58

Kan jeg spørre hvor høye doser du tar av D, B, Folsyre, Q10 og Melatonin? 🙂 Da utenom multivitamintabl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wallflower skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hvor høye doser du tar av D, B, Folsyre, Q10 og Melatonin? 🙂 Da utenom multivitamintabl.

Jeg tok ca 80-160ug D-vitamin, 500ug B-vitamin, 800ug Folsyre (2 multivitaminer) og 1g melatonin.

Jeg tar 300mg Q10 nå. Før forsøkte jeg å ta 400-600mg, men måtte kutte ned pga de gav meg søvnproblemer. Samme med melatonin. Alt over 1g gjør meg ganske groggy dagen derpå.

Det var litt av/på med dosene i starten, så dette blir sånn circa doser. Dette tok jeg i 2-3 måneder før jeg tok ny blodprøve. Var fornøyd med nivåene jeg hadde kommet opp på, og i månedene etterpå har jeg forsøkt å vedlikeholde dette. Nå tar jeg nesten bare multivitamin. Et par ganger i uken tar jeg litt ekstra D og B, men mye mindre enn før. 

Det har blitt litt eksperimentering her for jeg er jo ikke lege og aldri vært opptatt av tilskudd. Fulgte rådene i It starts with the egg, og samtidig lyttet til min lege som sier at det kan bli for mye av det gode også. 😛

Anonymkode: 1e652...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk, skal sjekke det ut☺️ Klinikken sa at 600mg var standarddose i forhold til infertilitet og at hvis jeg valgte å kjøpe de kunne jeg bruke den dosen. Har lest en del forskning på det og de er trygge (alt er relativt) helt opp til 3000mg (!). Vi bruker så mye penger på dette at jeg rett og slett ikke tør ta sjansen på å ta noe lavere, bare i tilfelle det ikke har optimal effekt.. Leste at fordi det allerede finnes i kroppen naturlig så trengs det en liten «hestedose» for at det skal ha noe ekstra effekt. Men ja, det er mye - og mange piller (og kroner) 😅 

Anonymkode: d4ac1...4a1

Skjønner veldig godt hvordan du tenker! Og det er nok lurt å bare kjøre på med den beste dosen når man allikevel svir av masse penger på ivf. Ivf er jo forhåpentligvis noe man bare gjør en gang i livet sitt. :)  Tenkte det samme fram til q10 gav meg søvnproblemer. Er vist ikke en normal bivirkning. Pharmanord skriver ikke noe om det i sitt pakningsvedlegg, men et par andre produsenter har gjort det.

Var utrolig rart. Følte meg full av energi på dagtid, men om natten klarte jeg ikke sove mer enn 4t. Kunne utføre alle dagligdagse oppgaver helt fint, men konsentrasjonen forsvant. Så da klarte jeg ikke jobbe. 😛

Gjorde som anbefalt i it starts with the egg. En dose ved frokost og en dose etter lunsj. Tok ca 2 uker med opphold før jeg klarte å sove som normalt, så nå tør jeg ikke ta mer enn 300mg. 

Anonymkode: 1e652...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venterpåregnbuen skrev (På 22.3.2024 den 11.43):

Jeg bruker og de fra PharmaNord, 400mg. Tar 200mg til frokost og 200mg til lunsj (slik det står foreslått/anbefalt i "It starts with the egg"), og har ikke merket noe som helst på søvnen. Tar du de sent på dagen, og har du prøvd å dele opp? 

Hvilken type? Den som heter Qinon? Har du bilde? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wallflower skrev (23 minutter siden):

Hvilken type? Den som heter Qinon? Har du bilde? 🙂

Denne; 17112848479504225316851115338188.thumb.jpg.d9d0b6b5435fa0d4a36c89e75e5a291d.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...