Gå til innhold

Roboter som fremtidens lærere? Statusfall og avvikling av læreryrket


Apen Julius

Anbefalte innlegg

Synes dette var så godt skrevet og beskrivende for den nye lærerhverdagen slik jeg hører om den litt fra sidelinjen.

Lærerer som får delvis utforme egne metoder og finne ut hva som virker for dem og deres klasse vil automatisk ha større engasjement.

Engasjement og entusiasme som smitter! Det fanger elevene opp.

Hvis du noen gang har prøvd å høre på en lydbok lest av en dårlig robotstemme og sammenligner det med en god innleser eller skuespiller så skjønner du også forskjellen mellom engasjerte lærere og robotlærere. Hva vil vi ha for barna?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3pzAL/slik-falt-laerernes-status

Slik falt lærernes status
av Målfrid Brekke, Forhenværende lærer

Jeg håper lærerne i fremtiden vil kjempe mer for faglig integritet og frihet i metodevalg – i tillegg til lønnskampen, skriver innleggsforfatteren. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB

Som lærer ble jeg fratatt alt ansvaret utenom det å gjøre som jeg fikk beskjed om.

Forkortet teksten i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern side.

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apen Julius skrev (På 11.3.2024 den 12.59):

Synes dette var så godt skrevet og beskrivende for den nye lærerhverdagen slik jeg hører om den litt fra sidelinjen.

Lærerer som får delvis utforme egne metoder og finne ut hva som virker for dem og deres klasse vil automatisk ha større engasjement.

Engasjement og entusiasme som smitter! Det fanger elevene opp.

Hvis du noen gang har prøvd å høre på en lydbok lest av en dårlig robotstemme og sammenligner det med en god innleser eller skuespiller så skjønner du også forskjellen mellom engasjerte lærere og robotlærere. Hva vil vi ha for barna?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3pzAL/slik-falt-laerernes-status

Slik falt lærernes status
av Målfrid Brekke, Forhenværende lærer

Jeg håper lærerne i fremtiden vil kjempe mer for faglig integritet og frihet i metodevalg – i tillegg til lønnskampen, skriver innleggsforfatteren. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB

Som lærer ble jeg fratatt alt ansvaret utenom det å gjøre som jeg fikk beskjed om.

Forkortet teksten i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern side.

Perelandra, mod. 

Skolen er ødelagt av det statspedagogiske byråkratiet. Det haster å snu utviklingen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...