Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å kjøpe sex i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er skadelig for kropp og sinn å selge sex.

Ingen kvinner burde gjøre det.

Anonymkode: ef0fe...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg visste ikke at Norge hadde så rare lover rundt dette sammenlignet med Europa. Her trengs det endring, gitt. Det overrasker ikke derimot. Norge pleier ofte å henge etter nabolandene våre.

Anonymkode: 1fd9c...8a1

Tror du burde sette deg ned å lese litt i lov-proposisjonen så vil du finne svar på hvorfor vi har denne loven i Norge.

Anonymkode: e1460...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven kom i stand etter nigerianske prostituerte bevet seg bort fra kvadraturen og begynte med aktiv markedsføring på Karl Johan foran barnefamilier og turister.

Det var en opprydningsaksjon. Kort og greit som i ettertid kalles en holdningsendringslov

Så klarte kvinnenettverket i AP å smette inn en setning helt på slutten som slo fast at denne loven gjaldt alle nordmenn i alle land. (well played)

Ganske hårete ambisjon , omtrent som Saudi Arabia som forbød kvinner å kjøre bil. Så hvis norsk politi påtraff en Saudi kvinne bak rattet og sa ifra til ambassaden vanket det piskeslag når hun kom hjem. Utenlands politi skal følge opp norske lover i utlandet etter samme standard. Putin driver med det samme, russere som bruker talefriheten i Norge kan straffes i Russland 🙂

Samtidig skulle man stable på beina støtteordninger som skule få de prostituerte ut av prostitusjonen. Noe som ikke ble noe av, det var godt fornøyd med sin holdningslov. men innsalget var der.

Venstresiden som var arkitekten og klarte dette med en god dose politisk kløkt er glad å fortelle at de representerer de svake. De svake i dette tilfellet var de prostituerte og de var motstandere, det samme var prosenteret. Og de prostituerte fikk det verre. 

Men formynderiet som preger venstresiden skinner igjennom. de veit best.

Anonymkode: c37c2...bdc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe er ulovleg men ikke selge. Dette henger ikke på greip. Idioti.

Anonymkode: 0247a...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Loven kom i stand etter nigerianske prostituerte bevet seg bort fra kvadraturen og begynte med aktiv markedsføring på Karl Johan foran barnefamilier og turister.

Det var en opprydningsaksjon. Kort og greit som i ettertid kalles en holdningsendringslov

Anonymkode: c37c2...bdc

Sant som du skriver. Ser ut til at folk har lett for å glemme hvordan situasjonen som foranlediget innføringen av sexkjøpsloven faktisk var.

Året før loven trådte i kraft ble det rapportert om rundt 400 nigerianske prostituerte på Karl Johan. En dobling i antall fra året i forveien. Det var nyheter om en helt vanlig ung kvinne som ble slått ned på Karl Johan av prostituerte som anså henne som en konkurrent, en stortingspolitiker som ble overfalt og ranet på Karl Johan av en prostituert, svarte kvinner som klaget over at de ikke kunne bevege seg på Karl Johan uten å bli anklaget for å være prostituerte eller motta tilbud, og mer til. Situasjonen var ikke tolererbar. Politikerne måtte foreta seg noe for å få slutt på dette, og resultatet ble sexkjøpsloven.

Endret av Klossmajor
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er skadelig for kropp og sinn å selge sex.

Ingen kvinner burde gjøre det.

Anonymkode: ef0fe...7be

Det er skadelig å være utro. Ingen burde være det.

Men hvis du ønsker et system som straffer utro mennesker så vil jeg kjempe med nebb og klør mot det.

Anonymkode: 07ba1...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (1 time siden):

Det var nyheter om en helt vanlig ung kvinne som ble slått ned på Karl Johan av prostituerte som anså henne som en konkurrent, en stortingspolitiker som ble overfalt og ranet på Karl Johan av en prostituert, svarte kvinner som klaget over at de ikke kunne bevege seg på Karl Johan uten å bli anklaget for å være prostituerte eller motta tilbud, og mer til. Situasjonen var ikke tolererbar. Politikerne måtte foreta seg noe for å få slutt på dette, og resultatet ble sexkjøpsloven.

Man _må_ aldri. Man _velger å_.

Vi har en lignende situasjon med tilreisende tiggere, men der har man valgt å ikke forby. SVs justispolitiske talsmann er quotet på:

»Et forbud mot tigging er menneskefiendtlig»

Anonymkode: 07ba1...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg visste ikke at Norge hadde så rare lover rundt dette sammenlignet med Europa. Her trengs det endring, gitt. Det overrasker ikke derimot. Norge pleier ofte å henge etter nabolandene våre.

Anonymkode: 1fd9c...8a1

Henge etter nabolandene? Det var lov å kjøpe sex i Norge før, men sexkjøpsloven ble for noen år siden innført etter modell fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lov å selge men ikke kjøpe? Altså lov for damer å drive hor det er greit men hvis noen kjøper så straffes dem? Kult 🤡👍

Anonymkode: b12a6...f0b

Nei, menn har også lov å selge kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må ikke noen endreing til gitt. Ta deg en runk så slipper folk å måtte gjøre ting de ikke vil med deg, kun fordi de trenger penger eller mat. Yuck

Anonymkode: 73eea...629

Den som prostituerer seg har som regel et valg.

Jeg er motstander av prostitusjon selv, men om det skal fungere må det forbys i alle former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Eg heller faktisk mot legalisering. Diverre er det er eit av verdens eldste yrker. Kjøp og salg av sex forsvinner aldri. Då kan det like gjerne vere regulert. Folk burde fått beskyttelse og helsehjelp.

 

Anonymkode: 08ebd...2b8

Ja, dette er jeg helt enig i. Men det må organiseres skikkelig, og det må slås hard ned på menneskehandel. Det er største problemet! Damene må betale skatt og således få pensjonspoeng. Slik det er nå får ingen innsyn, og det vert gjort lite for å begrense det. Knapt noen blir tatt. Sterk libido, hos hovedsakelig mannen, er det håpløst å regulere med slike lover. Markedet er nå i hovedsak innendørs, og gjør innsyn håpløst. Og forresten vel mange dette yrket fordi de liker det og har veldig god lønn.

Anonymkode: e5636...d79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fordi noen er noen hensynsløse svin av noen folk som misbruker andre, kidnapper, torturere, tvinger, doper ned osv. 

At sexkjøp er lov lar ikke politiet få steppe inn når noe går galt, som det alltid gjør. At noe er lov har ikke gjort det trygt i noe land noensinne, så ja ondskap og egoisme er grunnen.

Syns det er noe galt med dem som kjøper. Vet mange sier de er normale, det er de ikke. Sorry. 

Anonymkode: a15dd...d31

Syns det er noe galt med de som selger også. Burde vært like straffbart begge deler. Er jo helt idioti å ha lov å selge men ikke kjøpe i et og samme land. Hadde vært like idioti å ha lov å kjøpe men ikke selge. 

Enkleste er jo å gjøre begge deler forbudt, men kvinner må jo selge sex i en eller annen form til lettlurte/desperate menn som ikke får seg noe på annet vis. 

Anonymkode: 15d7d...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke stoppet dette, derfor bedre med ingen forbud. De som gjør dette under tvang får det mye verre når det er forbud..

Har selv erfaring med dette, klarer selv å tenke hva jeg vil i livet. Det er raske penger, ukomplisert for min del. Jeg møter menn som gir meg god sex, menn som er valgt av meg. Jeg vil ikke anbefale dette i stor skala, men 1-2 ganger pr mnd er noe som fungerer fint for meg. 😊

Anonymkode: 16c59...bd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 21.26):

For menn som kun er opptatt av det mekaniske?  Kan man ikke heller bruke et sexleketøy etc hjemme istedet? Man behøver ikke være forelsket for å være med noen og få glede av det-men å vite at den andre man er med tenner på deg og får glede av det dere gjør sammen, det er vel noe av det som er viktig? Ellers kan man likesågodt ta hånd om det selv alene i sengen hjemme. En prostituert er ikke med en mann fordi hun har lyst. Så hvordan kan det føles godt for en mann når den prostituerte vil ha det overstått før hun møter neste mann? Da blir kvinnen kun en vare?

Anonymkode: 12f63...6a8

Så du mener at det å ta seg en runk tilsvarer det å ha sex med en prostituert. Så hvorfor gjør ikke menn det da om det er akkurat det samme?  Svaret er at det ikke er det samme. Savnet etter en kvinne kan være stort for mange. Varm hud, smil, myke former... Jeg forstår at det er helt uvesentlig for deg, men akkurat her er nok vi menn ganske annerledes enn kvinner. Har hørt om menn som i desperat jakt på berøring kjøper en prostituert bare for å ligge inntil henne. Få et snev av menneskelige nærkontakt, varme og kjærtegn som han ikke får i hverdagen. Som kjøper seg en illusjon om at noen kan bry seg om ham.

Jeg sier ikke at det er greit å kjøpe sex, men demoniseringen av menn som gjør det er temmelig ensidig. Flere og flere menn faller utenfor og det er naivt å tro at behovet for menneskelig kontakt og intimitet kan undertrykkes i det uendelige.

Anonymkode: f8841...c04

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at det å ta seg en runk tilsvarer det å ha sex med en prostituert. Så hvorfor gjør ikke menn det da om det er akkurat det samme?  Svaret er at det ikke er det samme. Savnet etter en kvinne kan være stort for mange. Varm hud, smil, myke former... Jeg forstår at det er helt uvesentlig for deg, men akkurat her er nok vi menn ganske annerledes enn kvinner. Har hørt om menn som i desperat jakt på berøring kjøper en prostituert bare for å ligge inntil henne. Få et snev av menneskelige nærkontakt, varme og kjærtegn som han ikke får i hverdagen. Som kjøper seg en illusjon om at noen kan bry seg om ham.

Jeg sier ikke at det er greit å kjøpe sex, men demoniseringen av menn som gjør det er temmelig ensidig. Flere og flere menn faller utenfor og det er naivt å tro at behovet for menneskelig kontakt og intimitet kan undertrykkes i det uendelige.

Anonymkode: f8841...c04

Godt sagt.

Hadde en date av meg snakket negativt om prostituerte eller kunder av prostituerte så hadde jeg avsluttet det forholdet. Det tyder på et alt for konservativt verdisyn. Jeg vil ikke være sammen med empatiløse sneversynte moralister.

Anonymkode: 3f404...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så du mener at det å ta seg en runk tilsvarer det å ha sex med en prostituert. Så hvorfor gjør ikke menn det da om det er akkurat det samme?  Svaret er at det ikke er det samme. Savnet etter en kvinne kan være stort for mange. Varm hud, smil, myke former... Jeg forstår at det er helt uvesentlig for deg, men akkurat her er nok vi menn ganske annerledes enn kvinner. Har hørt om menn som i desperat jakt på berøring kjøper en prostituert bare for å ligge inntil henne. Få et snev av menneskelige nærkontakt, varme og kjærtegn som han ikke får i hverdagen. Som kjøper seg en illusjon om at noen kan bry seg om ham.

Jeg sier ikke at det er greit å kjøpe sex, men demoniseringen av menn som gjør det er temmelig ensidig. Flere og flere menn faller utenfor og det er naivt å tro at behovet for menneskelig kontakt og intimitet kan undertrykkes i det uendelige.

Anonymkode: f8841...c04

Mange menn får ikke noen kvinne, naturlig for en mann å søke etter sex og nærhet...i dag kan jo alt kjøpes. Personlig for meg betyr det måten slike ting skjer på, det må skje av fri vilje fra begge parter.

Fremtiden vår er jo at mennesket drives fra hverandre, alt skjer bak skjermer....

Menn har også annet syn på sex enn snittet av kvinner, fornøyde med å bare få seg noe av og til.

Anonymkode: 16c59...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever loven som sammensatt av vikarierende motiver.

Argumentasjonen for å forby prostitusjon var hovedsaklig å få bukt med trafficking/menneskehandel. Noe vi allerede hadde lover mot, så det skulle være unødvendig å endre lovverket av den grunn.

Men da åpenlys prostitusjon med tildels aggressiv markedsføring ble et problem i Oslo, fikk KrF en gyllen anledning til å foreslå et forbud mot det synes er moralsk forkastelig. Dessverre fikk de flertall for sin samrøre av moral og lovgivning.

Og nå sitter vi her med et slags halvveis forbud mange ikke forstår. Og som aldri kommer til å bli respektert. Byttehandelen sex mot penger kommer alltid til å foregå.

Det vi har oppnådd er at de prostituerte må gå under jorda, selv om de ikke gjør noe galt etter loven. Men for å beskytte kundene sine må de skjule seg. Og dermed utsette seg for større risiko enn de hadde måttet ved en legalisering.
 

Anonymkode: cca76...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg opplever loven som sammensatt av vikarierende motiver.

Argumentasjonen for å forby prostitusjon var hovedsaklig å få bukt med trafficking/menneskehandel. Noe vi allerede hadde lover mot, så det skulle være unødvendig å endre lovverket av den grunn.

Men da åpenlys prostitusjon med tildels aggressiv markedsføring ble et problem i Oslo, fikk KrF en gyllen anledning til å foreslå et forbud mot det synes er moralsk forkastelig. Dessverre fikk de flertall for sin samrøre av moral og lovgivning.

Og nå sitter vi her med et slags halvveis forbud mange ikke forstår. Og som aldri kommer til å bli respektert. Byttehandelen sex mot penger kommer alltid til å foregå.

Det vi har oppnådd er at de prostituerte må gå under jorda, selv om de ikke gjør noe galt etter loven. Men for å beskytte kundene sine må de skjule seg. Og dermed utsette seg for større risiko enn de hadde måttet ved en legalisering.
 

Anonymkode: cca76...0d3

Det du skriver på slutten er veldig viktig....det er et problem.

Derfor må loven oppheves, så bør man også fjerne gateprostitusjon. Vi har også et problem med åpne grenser, innfører man grensekontroll får man mer kontroll på hvem som kommer inn og ut av Norge. Turistvisum og arbeidsvisum.

Anonymkode: 16c59...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 21.08):

Må ikke noen endreing til gitt. Ta deg en runk så slipper folk å måtte gjøre ting de ikke vil med deg, kun fordi de trenger penger eller mat. Yuck

Anonymkode: 73eea...629

Det er veldig mange som gjør ting de egentlig ikke vil for penger, fordi de trenger det. De fleste som jobber vil nok svare at de ikke hadde gjort jobben gratis.

"Trenger penger" er også relativt. Om man tjener 20k i uka på noen timers arbeid er det begrenset hvor synd jeg klarer å synes i vedkommende. De fleste gjør det fordi det er godt veldig godt betalt for veldig lite (og lett) arbeid og ville nok satt seg på bakbeina om du kom med forslag om å heller jobbe i barnehage.

Anonymkode: 171bb...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er veldig mange som gjør ting de egentlig ikke vil for penger, fordi de trenger det. De fleste som jobber vil nok svare at de ikke hadde gjort jobben gratis.

"Trenger penger" er også relativt. Om man tjener 20k i uka på noen timers arbeid er det begrenset hvor synd jeg klarer å synes i vedkommende. De fleste gjør det fordi det er godt veldig godt betalt for veldig lite (og lett) arbeid og ville nok satt seg på bakbeina om du kom med forslag om å heller jobbe i barnehage.

Anonymkode: 171bb...208

Du trenger heller ikke gjøre det hver uke...viktig å forstå hvor stort spenn dette er. Du har gateprostituerte...så har du en "vanlig" voksen Norsk kvinne som kan gjøre det av fri vilje for både spenning, sex og penger som en kombinasjon. Det er ukomplisert måte å møtes på, skal du ha en elsker så kan det bli slitsomt og masete :) 

Anonymkode: 16c59...bd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...