Gå til innhold

Hvordan endre mindset som overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 17kg, men nå er jeg helt stuck igjen! Bare en dag til, hver dag. Klarer meg som regel fint til kvelden, før jeg plutselig binger. 

Hvordan skal jeg komme meg tilbake til der jeg ikke gir meg så mye slæck igjen? Klarer ikke gi meg selv den disiplinen jeg burde.. 

Anonymkode: 9a7e7...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vei deg hver dag

Anonymkode: 19186...03b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vei deg hver dag

Anonymkode: 19186...03b

Det har jeg gjort når jeg gikk ned de 17kg, og gjør fortsatt. Går ikke opp nå. Fordi jeg fort kan være flink noen dager for å ikke gå opp mer en 1-2 kg opp og ned nå. 

Så følger med på vekta hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått ned 17kg, men nå er jeg helt stuck igjen! Bare en dag til, hver dag. Klarer meg som regel fint til kvelden, før jeg plutselig binger. 

Hvordan skal jeg komme meg tilbake til der jeg ikke gir meg så mye slæck igjen? Klarer ikke gi meg selv den disiplinen jeg burde.. 

Hvis du overspiser om kvelden handler det neppe om å gi seg selv «slack» men at du har et sykelig forhold til mat, mulig kombinert med hormoner som er på utur.

Du bør først og fremst slutte å snakke om ditt forhold til mat som om det handler utelukkende om disiplin, det gjør det nok ikke. 

Anonymkode: 8058a...11b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du og hvor høy er du ts? 

Min erfaring er at jeg har flere platå i løpet av vektnedgangen. Gjerne 2-3 uker, før vekta "plutselig" dropper 2-3 kilo. På ett år utgjorde det 25 kilo, hvor jeg hele tiden følte jeg stod stille. 

Om bmien din nærmer seg 25-28 er det også ett godt sted å stoppe. Å tenke vedlikehold en stund fremfor nedgang. Gi kroppen din det den trenger av kos og avslapning, og så fokusere på å ikke gå mer opp. 

Anonymkode: ff2b3...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper å ha ting som smaker møkk. Da overspiser man ikke...

Anonymkode: 81d6d...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du kalorier? Jeg teller kalorier. Spør ChatGPT om hjelp til å regne ut din BMR og tillat deg å spise antall kcal tilsvarende din BMR. Da har du en rimelig liberal grense som også fungerer. Videre, hva spiser du? For om du spiser mye tomme kalorier er det et sted å starte. Du må velge mat som brytes ned sakte, som har lange aminosyretråder, sånn som cottage cheese, quinoa, egg, kyllingprodukter, sopp, fisk (er du ikke glad i fisk gjør krydder MYE), bønner, legumer, helkorn, frukt, nøtter (det fine med nøtter er at de er tette på kcal, du føler deg mett, men kroppen kvitter seg med de fleste kcal i nøtter, usaltet cashew på Rema 1000 er gull), grønnsaker, kalkun (jepp, de selger det hele året, ikke bare til jul!), melk, yoghurt, chiafrø. Skriv handleliste, og velg produkter som har én ingrediens (råvarer) eller så få som mulig. Styr unna produkter med lange remser av ingredienser, det er praktisk talt søppel, plastikk og møkk pakket i pen emballasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye veier du og hvor høy er du ts? 

Min erfaring er at jeg har flere platå i løpet av vektnedgangen. Gjerne 2-3 uker, før vekta "plutselig" dropper 2-3 kilo. På ett år utgjorde det 25 kilo, hvor jeg hele tiden følte jeg stod stille. 

Om bmien din nærmer seg 25-28 er det også ett godt sted å stoppe. Å tenke vedlikehold en stund fremfor nedgang. Gi kroppen din det den trenger av kos og avslapning, og så fokusere på å ikke gå mer opp. 

Anonymkode: ff2b3...934

Fortsatt ett stykke igjen til normal bmi, cirka 17kg til. Gått fra fedme lll til fedme l. Jeg vil naturligvis da bry meg mer om vedlikedhold. Men jeg syntes det er så fryktelig vanskelig ligge i underskudd. Så blir det sånn at hvis jeg først er sulten men maxet ut kaloriene, så mister jeg all kontrol og spiser alt for mye. Framfor og bare ta en brødskive ekstra eller frukt. 

HemmeligSpion skrev (1 time siden):

Teller du kalorier? Jeg teller kalorier. Spør ChatGPT om hjelp til å regne ut din BMR og tillat deg å spise antall kcal tilsvarende din BMR. Da har du en rimelig liberal grense som også fungerer. Videre, hva spiser du? For om du spiser mye tomme kalorier er det et sted å starte. Du må velge mat som brytes ned sakte, som har lange aminosyretråder, sånn som cottage cheese, quinoa, egg, kyllingprodukter, sopp, fisk (er du ikke glad i fisk gjør krydder MYE), bønner, legumer, helkorn, frukt, nøtter (det fine med nøtter er at de er tette på kcal, du føler deg mett, men kroppen kvitter seg med de fleste kcal i nøtter, usaltet cashew på Rema 1000 er gull), grønnsaker, kalkun (jepp, de selger det hele året, ikke bare til jul!), melk, yoghurt, chiafrø. Skriv handleliste, og velg produkter som har én ingrediens (råvarer) eller så få som mulig. Styr unna produkter med lange remser av ingredienser, det er praktisk talt søppel, plastikk og møkk pakket i pen emballasje.

Jeg teller kalorier via Lifesum og gått i mellom noen normale dager med ernæringsfysiologen min som mener at det jeg spiser ser veldig fint ut. Fått også mange tips til ting og handle inn. Så tror det ligger mest i selvkontroll utover kvelden, og det å få endret hodet til å tenke det er ikke farlig å ta ett eple eller en brødskive over kaloriene men at jeg totalt ikke skeier er det som gjør helheten til slutt. Len jeg klarer aldri i den situasjonen å beholde den tanken.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort kaloriunderskudd har du, da? Hvor mye spiser du, hvor høy er du, er du mann eller dame? Hvordan er makrofordelingen? Alle får sug innimellom, men følelsen av å ikke ha fått nok mat, kan skyldes at du bare spiser mindre og annerledes enn før, men det kan også tyde på at du ikke spiser nok, eller bra nok. Du kan bruke selvdisiplin til å motstå søtsug, men ikke til å holde ut sult. Du må tåle noe ubehag, og du må være streng med deg selv, men et for strengt regime er oppskriften på å sprekke, aka "selvsabotasje". Er det bare sug, kan det gjøre stor forskjell, om enn ikke eliminere det helt, å bevisst velge mat fordi du liker den, ikke bare fordi det skal være "sunt".

(Det er umulig å endre innstilling når det ikke er klart hva problemet er.)

Anonymkode: 35f92...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Akseptere at kroppen din er slik den er, da er mye gjort.

Må være et fengsel mentalt å måtte leve livet sitt etter kalorier kun fordi man skal oppnå en bestemt vekt 🙄

Anonymkode: 0a56f...a49

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke spiser nok gjennom dagen, eller at du spiser mat med for lite volum? Jeg merker veldig på den trangen til å trøkke trynet fullt av alt mulig på kvelden, om jeg ikke har spist nok kalorier eller nok volum gjennom dagen! Lykke til, dette fikser du!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor stort kaloriunderskudd har du, da? Hvor mye spiser du, hvor høy er du, er du mann eller dame? Hvordan er makrofordelingen? Alle får sug innimellom, men følelsen av å ikke ha fått nok mat, kan skyldes at du bare spiser mindre og annerledes enn før, men det kan også tyde på at du ikke spiser nok, eller bra nok. Du kan bruke selvdisiplin til å motstå søtsug, men ikke til å holde ut sult. Du må tåle noe ubehag, og du må være streng med deg selv, men et for strengt regime er oppskriften på å sprekke, aka "selvsabotasje". Er det bare sug, kan det gjøre stor forskjell, om enn ikke eliminere det helt, å bevisst velge mat fordi du liker den, ikke bare fordi det skal være "sunt".

(Det er umulig å endre innstilling når det ikke er klart hva problemet er.)

Ligger alt i mellom 1200-1500 har en hvileforbrenning på 1800 ifølge tanita vekt. Trener ikke, og har ikke noe krevende jobb. Spiser det som passer meg, gjerne enklere ting å telle. Prøver også få litt mye ut av lite kalorier da jeg generelt liker det og ha noe å spise på over tid. Prøver få inn en del proteiner i maten. Og velge sunne matvarer sånn som f.eks ekte majones fordi den er bedre helsemessig enn lett. 

Men jeg sliter med selvkontroll, potetgull, sjokolade og gjerne en pizza til kvelds når jeg først har skeiet ut. Mannen er fint med på det han også da han er like spiseforstyrret som meg. Så han kan også kjøpe masse drit og ta med hjem på kvelden, som frister meg og jeg ikke klarer holde tilbake. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Akseptere at kroppen din er slik den er, da er mye gjort.

Må være et fengsel mentalt å måtte leve livet sitt etter kalorier kun fordi man skal oppnå en bestemt vekt 🙄

Anonymkode: 0a56f...a49

Handler faktisk om fordelene ved å ha en sunn vekt da! Alt handler ikke om utseende. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ligger alt i mellom 1200-1500 har en hvileforbrenning på 1800 ifølge tanita vekt. Trener ikke, og har ikke noe krevende jobb. Spiser det som passer meg, gjerne enklere ting å telle. Prøver også få litt mye ut av lite kalorier da jeg generelt liker det og ha noe å spise på over tid. Prøver få inn en del proteiner i maten. Og velge sunne matvarer sånn som f.eks ekte majones fordi den er bedre helsemessig enn lett. 

Men jeg sliter med selvkontroll, potetgull, sjokolade og gjerne en pizza til kvelds når jeg først har skeiet ut. Mannen er fint med på det han også da han er like spiseforstyrret som meg. Så han kan også kjøpe masse drit og ta med hjem på kvelden, som frister meg og jeg ikke klarer holde tilbake. 

Du spiser altfor lite, det er derfor du sliter. Din hvileforbrenning er det du minimum skal ligge på.

Du er nødt til å forholde deg til "drittmat", men snakk med mannen din. Det er ikke realt av ham å gjøre det så unødvendig mye vanskeligere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Handler faktisk om fordelene ved å ha en sunn vekt da! Alt handler ikke om utseende. 

Ikke rart det ikke går om du ligger på 1200, det er jo det et lite barn trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kanskje du er for hard med deg selv? Har du sjekket ut Adam wright fitness på Instagram? Han har mye om vektnedgang på en overkommelig måte. 

Anonymkode: 72bd7...295

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne omtrent skrevet dette innlegget selv!

Har gått ned 20 kg, startet på BMI på nøyaktig 40. Og i det siste, egentlig siden jul/litt før, så har det gått ekstremt tregt.... Motivasjonen varierer veldig, er som regel bra i starten av uka, også baller det bare på seg.

Irriterer meg, for jeg vet jo at jeg kan. Har holdt på i straks et år, så det er kanskje ikke uvanlig med en liten knekk (men føler denne har vært langvarig, egentlig siden jeg ble syk i høst).

Har ikke noen gode tips egentlig, vil bare si at du ikke er alene!

Anonymkode: 74c76...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du binger om kvelden fordi du ikke spiser nok vanlig mat på dagen. Spis mer til ditt første måltid og spis godt gjennom dagen. Ta sikte på å holde vekten i 2 uker nå. Og spis rikelig og god mat du liker. Da slutter du med restriksjon-binge syklusen og kan gå i gang igjen. 

Anonymkode: 13771...f98

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 18.07):

Mannen er fint med på det han også da han er like spiseforstyrret som meg. Så han kan også kjøpe masse drit og ta med hjem på kvelden, som frister meg og jeg ikke klarer holde tilbake. 

Spiseforstyrret å ha et normal og ikke anstrengt forhold til mat?

Du sier det handler om helsefordeler, men da er du jo like langt når dette gir deg et forstyrret og anstrengt forhold til mat.

Av det jeg leser i tråden her, har du et spiseforstyrret forhold til mat, hvor du binger fordi du rett og slett sulter ihjel kroppen, da er det ikke lenger sunt.

Da er det faktisk mer sunt å leve vanlig slik mannen din gjør, enn å dra det så langt at man kjører seg selv ned i en spiseforstyrrelse. Det er alt annet sunt eller helsefordel.

Hvis det går så langt er det faktisk mer usunt og mer skadelig for kroppen i lengden enn å ha noen ekstra kilo på kroppen.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne årsaken til overspisingen på kvelden. Er det følelsesmessig, kjeder du deg, eller kan det være så enkelt som at du kanskje ikke får i deg nok næring i løpet av dagen? Viktig å finne årsaken først, før du kan "behandle" overspisingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...