Gå til innhold

Hvordan endre mindset som overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går kveld følte jeg det samme. Jeg legger inn i Lifesum hva jeg skal spise i løpet av dagen og i går følte jeg det var litt lang tid fra middag til leggetid så jeg tok meg en gåtur på 1.5 time med hundene i stedet. Kom hjem og spiste siste måltid før det var tid for sengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt første måltid er et must. Så lenge frokosten er god og solid, har hvertfall jeg merket at da går resten av dagen bra. Ellers driver jeg med periodisk faste, 16/8. Det hjelper meg veldig med cravings, fordi kroppen er vant med at det ikke spises etter et visst klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk gått ned 17 kilo! Det er litt av en jobb som ligger bak, så husk å anerkjenn deg selv for det. 

Anonymkode: b0cff...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig mat o huset, enkelt og greit. Jeg har råvarer for å bake etc men ingenting annet, dermed spiser jeg ikke noe dårlig.

 

er god og mett og spiser 12-1500 kalorier for dagen. Men jeg et også veldig aktiv,

 

Du burde kutte alt sukker og alle raske karbohydrater. Nullstille kroppen, 

det søtsuget kan ødelegge for hvem som helst. Jeg har vært uten sukker nå i 1.5 mnd (ingen søtning ingenting) og syntes et glass melk nesten er for søtt :) 

 

handler om selvdisiplin og ønske om endring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 15.41):

Da skal jeg si det til psykologen min, som behandlet meg for spiseforstyrrelse.. Den vanligste formen for spiseforstyrrelse, er overspising, da er det rimelig åpenbart at overspising er følelsesstyrt, og ikke styrt av manglende næring. 

Anonymkode: e7170...db9

Både ja og nei. Behandlingen når det gjelder kostplan for overspisingslidelse er jo å spise nok til måltidene tidlig på dagen. Fordi man er restriktiv for å ta igjen for siste overspisingsepisode. Så det er både følelsesstyrt, men en stor del av behandlingen handler om riktig næringsmengde. På samme måte som min anoreksi startet pga traumer, men en stor del av behandlingen er å spise nok og regelmessig. For denne sykdommen er psykologisk, men for å bli frisk må man også fokusere på maten. Det er absolutt en fysiologisk komponent. For hjernen hyperfokuserer ikke like mye på man når kroppen faktisk får det den trenger regelmessig.

Anonymkode: a97a9...3de

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver om spisemønsteret ditt. Du binger på kvelden garantert fordi du har fått i deg for lite næringsrik mat tidligere på dagen. Med livsstilsendring har jeg klart å gå ned fra fedme grad 2 til overvekt uten å være sulten og uten å bli fysen på kvelden. Søtsuget slipper også taket etter en stund, men nøkkelen er å få i seg nok protein gjennom dagen.

Jeg har tatt livsstilsendringen og vektnedgangen litt i etapper. I vektnedgangsperioder har jeg ligget på 1400 til 1500 kcal per døgn. I stabiliseringsperioder litt høyere. Jeg hopper ikke over måltider for å "spare" til utskeielser. Det er det ikke rom for. Jeg spiser heller skikkelig mat, for da blir jeg ikke fristet til å slække. Spis egg, spis proteinrundstykker, spis kjøttpålegg, spis fiberrikt og spis masse grønnsaker gjennom dagen. Det er ting som metter og som holder lenge. 

Anonymkode: 1356d...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...