AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #21 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (9 minutter siden): Veldig typisk KG, og veldig typisk lærere og sykepleiere: "Yrket mitt svarte ikke til forventningene, og nå proklamerer jeg med brask og bram at jeg forlater dette yrket for godt og hele arbeidsplassen kommer til å kollapse uten meg, fordi akkurat jeg er selve bærebjelken i hele skoleverket/helsevesenet. Nå kan dere angre!" Lykke til i ny jobb, og du skal se at skoleverket klarer seg helt fint uten deg. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at utdannings- og helsearbeidere faktisk har en rimelig kjip arbeidsdag. Det er ikke antall timer på jobb eller hvor mye ferie de klager på, men at man har et ansvar for som er for stort til å bære og for mange oppgaver å utføre med den ene kroppen man har. Veldig mange foreldre til skolebarn er ikke fornøyde, det handler ikke bare om at foreldre har fått høyere krav. Men mobbing, lærere som er fratatt all autoritet, støy, utagerende elever, vold, dårlig luft, for mye lekser, osv er det man ikke lenger orker å forholde seg til. Å jobbe i utdanning og helse er også tømmende for dem som faktisk legger hjertet i jobben og som tømmer lagrene for hvor mye omsorg og bekymring man klarer å gi til det som føles som et uendelig dypt svart hull. Man blir glad i barna og får vondt når de ikke har det bra. Man føler seg verdiløs når man ikke får gitt undervisning fordi man er alene med utagerende elever som krever all oppmerksomhet. Man får ikke lenger sende barn ut på gangen, hvis du tror det. Barn som har krevende hjemmesituasjoner eller privatliv kan forsure et helt skoleår. Jeg tror ikke du forstår at i utdannings- og helsearbeid så jobbes det med levende vesener. Man må gi omsorg og oppmerksomhet til alle mennesker man møter i disse jobbene, så hvis du ikke skjønner at i en skoleklasse på 20 så har læreren 2 minutter til hver elev i gjennomsnitt. Og det skjer ikke. Læreren vet at det er barn som ikke får den oppfølgingen de trenger. Og nei, ikke begynn med at man må søke ekstra tiltak, det får man ikke før det er krise. Å gå hjem med dårlig samvittighet og et tungt hjerte hver dag krever mye når det er sånn over tid. Men klart, ønsker man at det bare er de lærerne og sykepleierne som gir faen esom orker å stå i yrket, så vær så god. Anonymkode: 811ff...218 6 1 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #22 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn. Anonymkode: 9659b...a25 Anonymkode: a4986...df0 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #23 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (7 minutter siden): Det har vært en flukt fra disse yrkene siden tidenes morgen, og stadig er det nok av nyutdannede å ta av. Så jo, både skoleverket og helsevesenet klarer seg helt fint uten dere. Å annonsere høylytt at man slutter for å "straffe" yrket man selv har valgt er bare barnslig og patetisk. Så kompetansen man opparbeider seg over tid er ikke noe verdt? Å stadig ansatte nyutdannede er ikke spesielt heldig. Så lenge utdanning er gratis i Norge så krever det også enormt med statens ressurser å gi folk en bachelor de ikke kommer til å bruke. Pluss at staten mister skatteinntekt fra disse individene i 3år... Anonymkode: 811ff...218 8
Knirke Skrevet 9. mars 2024 #24 Skrevet 9. mars 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at utdannings- og helsearbeidere faktisk har en rimelig kjip arbeidsdag. Det er ikke antall timer på jobb eller hvor mye ferie de klager på, men at man har et ansvar for som er for stort til å bære og for mange oppgaver å utføre med den ene kroppen man har. Veldig mange foreldre til skolebarn er ikke fornøyde, det handler ikke bare om at foreldre har fått høyere krav. Men mobbing, lærere som er fratatt all autoritet, støy, utagerende elever, vold, dårlig luft, for mye lekser, osv er det man ikke lenger orker å forholde seg til. Å jobbe i utdanning og helse er også tømmende for dem som faktisk legger hjertet i jobben og som tømmer lagrene for hvor mye omsorg og bekymring man klarer å gi til det som føles som et uendelig dypt svart hull. Man blir glad i barna og får vondt når de ikke har det bra. Man føler seg verdiløs når man ikke får gitt undervisning fordi man er alene med utagerende elever som krever all oppmerksomhet. Man får ikke lenger sende barn ut på gangen, hvis du tror det. Barn som har krevende hjemmesituasjoner eller privatliv kan forsure et helt skoleår. Jeg tror ikke du forstår at i utdannings- og helsearbeid så jobbes det med levende vesener. Man må gi omsorg og oppmerksomhet til alle mennesker man møter i disse jobbene, så hvis du ikke skjønner at i en skoleklasse på 20 så har læreren 2 minutter til hver elev i gjennomsnitt. Og det skjer ikke. Læreren vet at det er barn som ikke får den oppfølgingen de trenger. Og nei, ikke begynn med at man må søke ekstra tiltak, det får man ikke før det er krise. Å gå hjem med dårlig samvittighet og et tungt hjerte hver dag krever mye når det er sånn over tid. Men klart, ønsker man at det bare er de lærerne og sykepleierne som gir faen esom orker å stå i yrket, så vær så god. Anonymkode: 811ff...218 Det jeg ikke forstår er hvorfor folk VELGER disse yrkene med åpne øyne og vitende vilje, for så å klage etterpå. Det er jo ikke akkurat sånn at informasjon om yrket er hemmeligstemplet. Hvem som helst kan jo bare klikke seg inn på KG og finne 50 tråder om forsmådde lærere og sykepleiere som vil bytte beite. Intet nytt under solen. Og ja, skoleverket lider under frafallet og stadig bruk av vikarer, det er det ingen som har bestridet. Jeg gikk selv på en skole som var på absolutt bunn-nivå og vi fikk bunnskrapet av lærere som ikke fikk jobb andre steder. Men det ble folk av elevene likevel. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #25 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (2 minutter siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor folk VELGER disse yrkene med åpne øyne og vitende vilje, for så å klage etterpå. Det er jo ikke akkurat sånn at informasjon om yrket er hemmeligstemplet. Hvem som helst kan jo bare klikke seg inn på KG og finne 50 tråder om forsmådde lærere og sykepleiere som vil bytte beite. Intet nytt under solen. Og ja, skoleverket lider under frafallet og stadig bruk av vikarer, det er det ingen som har bestridet. Jeg gikk selv på en skole som var på absolutt bunn-nivå og vi fikk bunnskrapet av lærere som ikke fikk jobb andre steder. Men det ble folk av elevene likevel. Nå er det sånn at bare de 15 siste årene har det nærmest vært et paradigmeskifte i norsk skole. Har man jobbet som lærer i 15 år er det ikke lengre det man valgte eller utdannet seg til. Og neste år når det kommer ny opplæringslov blir det fort enda verre. Hvertfall for alle barn med særskilte behov og lærerne deres. Anonymkode: bca92...cc7 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #26 Skrevet 9. mars 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er jo ikke at enkeltpersoner forsvinner, men at tusenvis av personer flykter fra disse yrkene. Så nei, skoleverket eller helsevesenet kommer ikke til å klare seg helt fint uten alle som slutter. Anonymkode: 45ee1...e4f Sånn er det jo i alle yrker, det er et stort frafall. Mange jobber i et yrke noen år for så å finne noe annet. Det er da helt naturlig? Det er LANGT høyere frafall innen programmering feks, de færreste jobber med det mer enn noen få år. Likevel går ikke verden under, og likevel sutres det ikke slik som lærere og sykepleiere holder på. Anonymkode: 1723e...fb8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #27 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (45 minutter siden): Det har vært en flukt fra disse yrkene siden tidenes morgen, og stadig er det nok av nyutdannede å ta av. Så jo, både skoleverket og helsevesenet klarer seg helt fint uten dere. Å annonsere høylytt at man slutter for å "straffe" yrket man selv har valgt er bare barnslig og patetisk. Nyutdannede som aldri får bygd opp opp noe kompetanse og erfaring fordi de ikke orker å være lærer mer...er det noe å ha i skolen? Sorry, et lite gjennomtenkt svar av deg. Jeg holdt ut i 7år som lærer, var ikke mulig å kombinere det med et liv. Anonymkode: 618ab...c23 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #28 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nyutdannede som aldri får bygd opp opp noe kompetanse og erfaring fordi de ikke orker å være lærer mer...er det noe å ha i skolen? Sorry, et lite gjennomtenkt svar av deg. Jeg holdt ut i 7år som lærer, var ikke mulig å kombinere det med et liv. Anonymkode: 618ab...c23 Den tegningen der viser akkurat hvordan det er! Og på bildet er det én elev,men i virkeligheten er det en hel klasse. Hilsen en som har jobbet i skolen,men som ikke gjør det lenger. Anonymkode: 6c90b...5b5 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #29 Skrevet 9. mars 2024 politikerne endrer på ting hele tiden og påfører lærere og sykepleiere mer rapportering osv og innskrenker mer og mer fordeler. Lønna kan være så bra den bare vil.men arbeidsmengden vil knekke dem uansett. Anonymkode: e5c78...dde 1 1
Knirke Skrevet 9. mars 2024 #30 Skrevet 9. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nyutdannede som aldri får bygd opp opp noe kompetanse og erfaring fordi de ikke orker å være lærer mer...er det noe å ha i skolen? Sorry, et lite gjennomtenkt svar av deg. Jeg holdt ut i 7år som lærer, var ikke mulig å kombinere det med et liv. Anonymkode: 618ab...c23 Takk i lige måde. Som sagt har jeg selv gått på skoler med stor gjennomtrekk av vikarer, nyutdannede og ufaglærte. Spesielt på barnetrinnet var det mange elendige lærere som ikke kunne faget sitt og som helt tydelig hatet jobben sin. Men utdannelse har jeg fått åkken som.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #31 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (12 minutter siden): Men utdannelse har jeg fått åkken som. Du trenger ikke ha kompetanse for det. Mange med "gode" utdannelser som ikke er flinke/kan jobben sin. Det som er poenget, noen kommer seg gjennom studiet såvidt. Kanskje med god hjelp av andre. Anonymkode: 618ab...c23
tirben Skrevet 9. mars 2024 #32 Skrevet 9. mars 2024 Når jeg leser sånne innlegg som HI, priser jeg meg lykkelig for at vi har den ledelsen vi har på vår skole. Jobber som kontaktlærer på en barneskole på Østlandet med 70% flerkulturelle, og stortrives i jobben min! Ja, det er utfordringer, men det er jo det som gjør jobben så spennende. Ingen dager er like. Flere av våre tidligere elever har kommet tilbake som vikarer, og mange av dem har valgt å begynne på lærerutdanning etter hvert. Synes det er så dumt at mange svartmaler dette yrket, som jo også er et fantastisk spennende yrke. Ingen er tjent med at søkertallene til lærerutdanningen synker. Man vil alltid ha behov for dyktige folk i skolen, og da er det dumt at lærere fraråder andre å utdanne seg til lærer. Jeg elsker fortsatt jobben, og føler jeg gjør en viktig jobb. Har heldigvis ikke problemer med uro i klassen og har også stort sett et godt skole-hjem samarbeid. Alle passer selvfølgelig ikke til denne jobben, og da er det bra at de slutter. Men det finnes mange lærere som trives godt i jobben sin også. Synes det er synd at det så sjeldent kommer fram. 3 1 2
Aristoteles Skrevet 9. mars 2024 Forfatter #33 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (1 time siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor folk VELGER disse yrkene med åpne øyne og vitende vilje, for så å klage etterpå. Det er jo ikke akkurat sånn at informasjon om yrket er hemmeligstemplet. Hvem som helst kan jo bare klikke seg inn på KG og finne 50 tråder om forsmådde lærere og sykepleiere som vil bytte beite. Intet nytt under solen. Og ja, skoleverket lider under frafallet og stadig bruk av vikarer, det er det ingen som har bestridet. Jeg gikk selv på en skole som var på absolutt bunn-nivå og vi fikk bunnskrapet av lærere som ikke fikk jobb andre steder. Men det ble folk av elevene likevel. Du har rett i at jeg valgte dette yrket tilbake på 90-tallet. Det er IKKE det yrket, de arbeidsoppgavene osv, jeg har nå. For min del handler det ikke om klaging, men om å vise hva som skjer. Selvsagt vil ikke skolen legges ned fordi jeg slutter, men vi er etter hvert mange erfarne og dyktige som slutter, og det, sammen med alt det andre som (ikke) skjer i skolen gir en dårligere skole - på alle måter. Med de konsekvensene det får for enkeltmennesker. At akkurat DU gikk på en dårlig skole og klarte deg likevel, det er ikke et bevis for noe som helst. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #34 Skrevet 9. mars 2024 Jeg har en tante som faktisk ga opp lærer-yrket for ett par år siden, Enkelte elever bruker aldri stor bokstav i begynnelsen av setningen. Men navn på måneder blir ofte skrevet med stor bokstav, selv midt i en setning. De klarer ikke regne or eksempel 28 pluss 16, eller andre regnestykker som består av to siffer. De har ikke peiling på hvordan dette gjøres på papir heller, men er nødt til å bruke kalkulator. Å finne informasjon om spesifikke tema går stort sett ut på å søke på Google / Ecosia eller what ever søkemotor folk bruker nå for tiden, og så leser de direkte fra Wikipedia eller lignende. Hvor mange som stiler med å skrive på vanlig keyboard ville nok overrasket dere. Flere bruker bare pekefingrene, og er alt for vant til å utelukkende bruke mobiltelefonen til alt de gjør. Ett par elever vet ikke telefon-numrene til foreldrene deres en gang, jeg kunne i alle fall nummeret til fasttelefonen hjem når jeg gikk på barneskolen. Men en del elever kunne ikke dette i hodet før de skulle begynne på ungdomsskolen en gang. De vet ikke hva som er partall eller oddetall. De vet ikke hvordan man skal starte en ny e-post heller. Det er bare å skrive hele greia der tittelen på e-posten skal være, og så lar de hele greia hvor all informasjonen egentlig være stå helt tomt. En gang var det faktisk en elev som ble spurt "hvor mange timer er det i et døgn?" og hun svarte tolv timer. Enkelte elever visste ikke hva et "skuddår" egentlig var for noe, selv om de i alle fall burde ha opplevd skuddår ett par ganger før de begynte på ungdomsskolen. Anonymkode: 7a59b...943 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #35 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn. Anonymkode: 9659b...a25 xD? Heldigvis så utdanner vi "folk", og ikke slaver. Den ordningen du sikter på ville ført til svært lav søkertall enn det faktisk er idag. Anonymkode: 86778...078
Knirke Skrevet 9. mars 2024 #36 Skrevet 9. mars 2024 1 hour ago, Aristoteles said: Du har rett i at jeg valgte dette yrket tilbake på 90-tallet. Det er IKKE det yrket, de arbeidsoppgavene osv, jeg har nå. For min del handler det ikke om klaging, men om å vise hva som skjer. Selvsagt vil ikke skolen legges ned fordi jeg slutter, men vi er etter hvert mange erfarne og dyktige som slutter, og det, sammen med alt det andre som (ikke) skjer i skolen gir en dårligere skole - på alle måter. Med de konsekvensene det får for enkeltmennesker. At akkurat DU gikk på en dårlig skole og klarte deg likevel, det er ikke et bevis for noe som helst. Tror mange overdriver viktigheten av flinke lærere. Man trenger ikke mastergrad og 10 års erfaring for å lære barn å spille blokkfløyte. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #37 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (3 timer siden): Veldig typisk KG, og veldig typisk lærere og sykepleiere: "Yrket mitt svarte ikke til forventningene, og nå proklamerer jeg med brask og bram at jeg forlater dette yrket for godt og hele arbeidsplassen kommer til å kollapse uten meg, fordi akkurat jeg er selve bærebjelken i hele skoleverket/helsevesenet. Nå kan dere angre!" Lykke til i ny jobb, og du skal se at skoleverket klarer seg helt fint uten deg. Mine tanker også. Anonymkode: c804b...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #38 Skrevet 9. mars 2024 Kommer selv til å søke meg over til andre yrker når småbarnstiden er over. Jeg må innrømme at det er greit å slippe stress med ferier og barnepass i påsken, jula osv. Men når jeg blir eldre og ikke i like god form lenger, så er drømmen å jobbe som formidler innen kultur, museum e.l. Ev ta en mastergrad og bli logoped eller noe. Anonymkode: f3743...66b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #39 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (1 time siden): Tror mange overdriver viktigheten av flinke lærere. Man trenger ikke mastergrad og 10 års erfaring for å lære barn å spille blokkfløyte. Som barnehagelærer må jeg si meg dypt uenig. Pedagogyrket handler mye mer om å lære å spille blokkfløyte Kvaliteten som blir gitt til barn som strever er MILEVIS i forskjell på om det er dyktige fagpersoner som jobber med barnet eller ei. Det er neppe kjempestor forskjell på de yngste og barn i barneskolen. Vi er mennesker som responderer på stort sett samme måter. Derfor heier jeg på dyktige og erfarne lærere som ser enkeltbarn og klarer å gi de en god hverdag. Det er forskjellen på en klasse som strever med psykososialt miljø, eller som ikke strever Anonymkode: 0410a...2ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #40 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (4 timer siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor folk VELGER disse yrkene med åpne øyne og vitende vilje, for så å klage etterpå. Det er jo ikke akkurat sånn at informasjon om yrket er hemmeligstemplet. Hvem som helst kan jo bare klikke seg inn på KG og finne 50 tråder om forsmådde lærere og sykepleiere som vil bytte beite. Intet nytt under solen. Og ja, skoleverket lider under frafallet og stadig bruk av vikarer, det er det ingen som har bestridet. Jeg gikk selv på en skole som var på absolutt bunn-nivå og vi fikk bunnskrapet av lærere som ikke fikk jobb andre steder. Men det ble folk av elevene likevel. Kan bare si at skolen jeg jobber i, er en helt annen enn den skolen jeg selv gikk ut av for 18 år siden. Skolen har også endret seg noe enormt på de 12 årene jeg har jobbet. Anonymkode: fe096...f29 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå