AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #41 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer selv til å søke meg over til andre yrker når småbarnstiden er over. Jeg må innrømme at det er greit å slippe stress med ferier og barnepass i påsken, jula osv. Men når jeg blir eldre og ikke i like god form lenger, så er drømmen å jobbe som formidler innen kultur, museum e.l. Ev ta en mastergrad og bli logoped eller noe. Anonymkode: f3743...66b Det skjønner jeg ikke? Du trenger jo barnepass i alle ferier også. For dere sitter jo i hele ferien og retter og forbereder? I hvert fall i følge lærere her inne. Anonymkode: f0058...fee 3 1
Gjest Queen19 Skrevet 9. mars 2024 #42 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn. Anonymkode: 9659b...a25 Eller så kunne man heller bare sørget for bedre arbeidsvilkår og lønn, så de som har valgt disse utdannelsene, faktisk klarer å bli i yrkene over en lenger periode. Men selvsagt, viktigere å prioritere Follobanen med 37 milliarder kroner, og 11 minutter spart mellom Ski og Oslo...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #43 Skrevet 9. mars 2024 Knirke skrev (2 timer siden): Tror mange overdriver viktigheten av flinke lærere. Man trenger ikke mastergrad og 10 års erfaring for å lære barn å spille blokkfløyte. Snakk for deg sjæl. Jeg ser i alle fall betydningen av flinke lærere for mine barn, selv om de ikke nødvendigvis trenger å ha en master for å være flinke. Blokkfløyte lærer de ikke lenger. Anonymkode: aafbf...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #44 Skrevet 9. mars 2024 Det samme i barnehage. GLEDER meg til en sommerferie som faktisk kan sommerferie uten å grue seg til et nytt barnehageår. Jeg er ikke den første bhg.lærer som har sluttet og blir ikke den siste. Trist utvikling Anonymkode: 6a119...166 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #45 Skrevet 9. mars 2024 Lærere tjener godt nok. Slutt å klag! Anonymkode: 2ba42...09f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #46 Skrevet 9. mars 2024 De som ikke har lært noe ordentlig og/eller er ubrukelig i deres første yrke blir lærere. Slutt å klage! Dere velger selv. Anonymkode: 4d827...9af
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #47 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De som ikke har lært noe ordentlig og/eller er ubrukelig i deres første yrke blir lærere. Slutt å klage! Dere velger selv. Anonymkode: 4d827...9af Vi velger ikke utviklingen som har skjedd nei Anonymkode: 6a119...166 1
Anonymbruker*** Skrevet 9. mars 2024 #48 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn. Anonymkode: 9659b...a25 Søke om å si opp jobben? Kontrakttjenere altså (aka slaveri light). Tror ikke du hadde like om det gjaldt deg selv. Unnskyld meg, men for en tvers gjennom tåpelig og uviten ting å skrive 😅
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #49 Skrevet 9. mars 2024 Jeg er i alle fall ikke "overrasket" over at nivået på elevene går stadig nedover. Når jeg gikk i 8. klasse, så skulle vi noen ganger lese høyt fra en eller annen lærebok. En skulle lese ett avsnitt, og så skulle neste person lese neste avsnitt, før neste person skulle lese et avsnitt, og så videre. Men så var det ett par elever som hadde omtrent samme lese-nivå som det jeg hadde når jeg gikk i tredje klasse på barneskolen! Jeg kunne faktisk lese et avsnitt minst to ganger eller tre ganger før de hadde rukket å stave seg gjennom det lille avsnittet en enkelt gang. Anonymkode: 7a59b...943 1
Rucula Skrevet 9. mars 2024 #50 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Problemet er jo ikke at enkeltpersoner forsvinner, men at tusenvis av personer flykter fra disse yrkene. Så nei, skoleverket eller helsevesenet kommer ikke til å klare seg helt fint uten alle som slutter. Anonymkode: 45ee1...e4f Jeg vet ikke... jeg sitter i FAU og forrige torsdag stod rektor og fortalte at ikke lenger var så vanskelig å få tak i lærere. At det var vanskligere før. Det blir stadig færre barn og skoler må legges ned. Her i byen er mabge lærere arbeidsløse. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #51 Skrevet 9. mars 2024 Rucula skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke... jeg sitter i FAU og forrige torsdag stod rektor og fortalte at ikke lenger var så vanskelig å få tak i lærere. At det var vanskligere før. Det blir stadig færre barn og skoler må legges ned. Her i byen er mabge lærere arbeidsløse. Her er det også vanskelig å få jobb for lærere. Det er primært i perifere strøk i Nord-Norge at det er veldig vanskelig, selv om det ikke nødvendigvis er bare der. Og ja, fremover må skoler legges ned og det vil bli færre lærerstillinger pga færre barn. Eldrebølgen skyller over oss, og ressurser må overføres fra oppvekst til eldreomsorg. Det kommer til å bli svært tøft for mange kommuner. Og etterspørselen etter sykepleiere og andre inne helse vil øke, mens etterspørselen etter lærere ikke vil gjøre det på samme måte. Anonymkode: aafbf...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #52 Skrevet 9. mars 2024 Bare de sterkeste blir. So long, vi trenger ikke de som gir opp uansett. Den som gir seg er en dritt. Elsker å jobbe som lærer! Anonymkode: 81b35...72d 3
Rucula Skrevet 9. mars 2024 #53 Skrevet 9. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her er det også vanskelig å få jobb for lærere. Det er primært i perifere strøk i Nord-Norge at det er veldig vanskelig, selv om det ikke nødvendigvis er bare der. Og ja, fremover må skoler legges ned og det vil bli færre lærerstillinger pga færre barn. Eldrebølgen skyller over oss, og ressurser må overføres fra oppvekst til eldreomsorg. Det kommer til å bli svært tøft for mange kommuner. Og etterspørselen etter sykepleiere og andre inne helse vil øke, mens etterspørselen etter lærere ikke vil gjøre det på samme måte. Anonymkode: aafbf...4b4 Ja det er akkurat det som skjer her i byen. 3 skoler og flere bhg blir lagt ned. Ungene mister nærskolene sine og klassene blir svære! Alle pengene skal gå til helsesektoren hvor folkene som jobber har 20% sykefravær. Noe må gjøres Endret 9. mars 2024 av Rucula 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #54 Skrevet 9. mars 2024 Jeg har jobbet som kontaktlærer siden 2006, og livet som lærer kan ikke sammenlignes. Jeg har jobbet på samme skole i disse årene, så omgivelsene i skolekretsen er den samme. Men samfunnet er helt annerledes. Det er en tragedie at Ipaden ble innført allerede i 1.klasse på skolen jeg jobber, og jeg ser bare mer og mer skjermavhengige barn. Det blir som dop, og barn som tidligere løp ut i friminuttene, blir nå aggressive og nekter å legge Ipaden i sekken når timen er over. Selv de mest pedagogiske nettsidene, blir avhengighetsskapende. Og i tillegg finnes det null filter på google. Jeg er glad i jobben min, men skjønner ikke hvordan jeg skal, som 70 åring 😅, passe inn i skolen når jeg nærmer meg pensjonist. Anonymkode: cb8bc...e09 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #55 Skrevet 10. mars 2024 Rucula skrev (10 timer siden): Ja det er akkurat det som skjer her i byen. 3 skoler og flere bhg blir lagt ned. Ungene mister nærskolene sine og klassene blir svære! Alle pengene skal gå til helsesektoren hvor folkene som jobber har 20% sykefravær. Noe må gjøres I min kommune la man ned småskolene allerede for 10 år siden, så vi er ferdige med den strukturendringen. Men det vil tvinge seg fram overalt. Først og fremst må kommuneøkonomien bedres, og utjevnes mellom kommuner. Det er helt feil at søkkrike kraftkommuner skal kunne gi sine innbyggere et mye bedre tilbud enn andre kommuner, som ikke er fattige nødvendigvis pga økonomisk vanstyre, men fordi de kommer dårlig ut av fordelingen av midlene som kommer til staten, og fordi de har en krevende befolkningssammensetning (mange eldre, mange uføre, mange innvandrere, mange i lavtlønte yrker etc) som gir lave skatteinntekter OG store utgifter på helse, sosial og oppvekst. Anonymkode: aafbf...4b4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #56 Skrevet 10. mars 2024 Det er en del av oss som elsker å jobbe i skolen, som ikke kommer til å forlate yrket. Det er krevende å være lærer, men det er også svært givende. Skolen har endret seg de 20 årene som jeg har jobbet som lærer, men det har samfunnet ellers også. Siden jeg er yrkesfaglærer, i tillegg til realfagslærer, har jeg ofte et bein i yrkeslivet utenfor og kan med hånden på hjertet si at kravene er høyre også her. Men nå det er sagt, finner man ikke lenger "driven" uansett hvilket yrke man er i, syns jeg man skal bytte jobb. Vi tilbringer så mye tid på jobb, at hvis man kun gir energi og ikke fyller opp, blir vi utbrente. Jeg er fremdeles under 50 år og trives som sagt veldig godt. Men jeg ser meg ikke selv i skolen som 60-70 åring. Da tror jeg belastningen blir for stor og at avstanden mellom meg og elevene blir for stor. Det er en tid for alt. Anonymkode: f9c91...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #57 Skrevet 10. mars 2024 Eg trivest godt som barnehagelærer. Det er krevjande. Det eg synest er værst er all gjennomtrekken fordi folk holder ikkje ut. Eg har nye vikarar konstant av ulik kvalitet, det er mangel på arbeidsro. Mengde plantid er ein vits i forhold til kva oppgåver vi nå er pålagt. Det er barna som gjer at eg blir. Lønna er ikkje så verst sjølv om fleste er ueinige med meg der. God er den ikkje, men man kan leve av inntekta. Det er svært givande å arbeida med små mennesker. Det er mykje kos, ingen dagar er like. Man blir veldig glad i kvarandre. Eg trur likevel ikkje eg holder ut til 73 år eller kva planen er at min generasjon må nå. Må ha ein plan B. Antageligvis noko innanfor same sektor. Anonymkode: d6c1c...d49 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #58 Skrevet 29. april 2025 Knirke skrev (På 9.3.2024 den 14.26): Det jeg ikke forstår er hvorfor folk VELGER disse yrkene med åpne øyne og vitende vilje, for så å klage etterpå. Det er jo ikke akkurat sånn at informasjon om yrket er hemmeligstemplet. Hvem som helst kan jo bare klikke seg inn på KG og finne 50 tråder om forsmådde lærere og sykepleiere som vil bytte beite. Intet nytt under solen. Og ja, skoleverket lider under frafallet og stadig bruk av vikarer, det er det ingen som har bestridet. Jeg gikk selv på en skole som var på absolutt bunn-nivå og vi fikk bunnskrapet av lærere som ikke fikk jobb andre steder. Men det ble folk av elevene likevel. Ta deg en Toffin? Anonymkode: f4ac1...a1c
Gaia Skrevet 29. april 2025 #59 Skrevet 29. april 2025 Aristoteles skrev (På 9.3.2024 den 11.35): Seniorrådgiver i staten Jeg ville ikke fått mer lønn i staten, siden jeg er lektor med tilleggsutdanning og enda mer tilleggsutdannig som gir et tillegg oppå der. AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 14.00): Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn. Anonymkode: 9659b...a25 Det gjelder ikke alle de andre yrkene som staten sponser også da? Bare lærere og sykepleiere? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå