Gå til innhold

Kunne dere kvinner i jobb blitt sammen med en ufør mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.06):

Hvis han var aktiv med hobbyer (ikke skjerm/pc/gaming), hadde et godt nettverk med venner, tok del i husholdning med oppgaver etter evne og bidro til økonomien så mye han kunne ser jeg ikke bort fra at det kunne gått bra.

Men at jeg kom hjem fra jobb til en dvask, joggebukseslitende klump i sofaen som hadde surfet på nett hele dagen og forventet middag og oppvartning hadde vært helt uaktuelt. 

 

Anonymkode: 9c916...0a1

Dette. Hva som er årsaken til at han er ufør, kan også ha betydning. Langvarig eller kronisk psykisk problematikk kan være svært krevende for partner å forholde seg til, så der ville jeg hatt betenkninger, fordi jeg har erfaring med det fra tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (På 9.3.2024 den 8.00):

Spørs jo på om kvinnen er feminist eller ikke. Kvinner gikk arbeidsledige lenge. Da er der selvfølgelig greit at menn gjør det samme. Det er enda mer greit når han ikke kan noe for det engang.

Og hva tror/mener du årsaken var til at "kvinner gikk arbeidsledige lenge"? Det er dessuten ikke snakk om (forbigående)  arbeidsledighet, men om å være ufør, som har helt andre årsaker enn "bare" arbeidsledighet.

Anonymkode: 18c50...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Min mann er ufør. Han fikk kreft i ung alder, og ble fysisk aldri den samme etter behandlingen. 

Han er husfar og skriver bok akkurat nå. Jeg jobber 100%

Han er den beste, snilleste, mest omtenksomme, intelligente mannen i verden. Med masse livserfaring og god humor. 

Man må ikke dømme for raskt. Du kan gå glipp av drømmepartneren din. 

 

Anonymkode: 29ed3...9b1

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på årsaken til uførheten, og hvordan han fungerte i hverdagen. 

En som hadde vært i full jobb og blitt ufør etter f.eks. en ulykke eller alvorlig sykdom, men fungerte forholdsvis "normalt" i hverdagen, hadde jeg ikke hatt noe problem med.

En som (nesten) aldri hadde vært i jobb, var psykisk syk eller totalt invalid - nei. 

Dvs. det handler egentlig ikke om uførheten, men om graden av funksjon i hverdagen og i samfunnet.

Handler ikke om at mannen skal forsørge meg - jeg har tjent mer enn min mann i mange år, ingen av oss har problemer med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvordan argumentene som vanligvis handler om hvordan uføre er 100% for syke til å være i jobb, i denne debatten vris til hvordan de 100% fungerer i livet og familielivet ellers. Ser det som en selvfølge at livet til en ufør er preget på en eller annen måte av sykdom. Sikkert i svært ulik grad. Men nok til at de fleste utgår som førstevalg av partner. Utelukker ikke at det fins de jeg ville vært sammen med da.

Anonymkode: 9ce5c...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvorfor han er utfør, og om det er permanent eller om det er mulig for han å komme tilbake i jobb om han omskolerer seg feks. Trenge rikke å jobbe 100%, men jobbe  noe.  Men permanent ufør er nok et nei altså, fordi min erfaring er at det er vanskelig med forhold når man har veldig ulike liv. Og jeg jobber 100%+ og er svært aktiv på fritiden i tillegg (fysisk aktiv også), så jeg skjønner ikke hvordan det skulle vært mulig å få til å fungere. Sier også nei til de som har pensjonert seg tidlig forøvrig, selv om de er friske.

Anonymkode: 39cfe...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Roci said:

Dette. Hva som er årsaken til at han er ufør, kan også ha betydning. Langvarig eller kronisk psykisk problematikk kan være svært krevende for partner å forholde seg til, så der ville jeg hatt betenkninger, fordi jeg har erfaring med det fra tidligere.

Hva hvis han har asperger? Da er han ikke fysisk syk ?

Anonymkode: a2148...7bf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye likestilling når en dame ikke vil ha en ufør mann. Før i tiden var jo nesten alle damer arbeidsledige men de fant seg mann allikevel.

Anonymkode: 45590...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis han har asperger? Da er han ikke fysisk syk ?

Anonymkode: a2148...7bf

Nå er jo ikke alle mennesker med Asperger syndrom like, og det kan variere med hvor på spekteret de er hvor godt de fungerer i relasjon til andre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Anonymkode: a8dc1...3d1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mye likestilling når en dame ikke vil ha en ufør mann. Før i tiden var jo nesten alle damer arbeidsledige men de fant seg mann allikevel.

Anonymkode: 45590...f1e

Hun jobbet fulltid hjemme med klesvask og sylting.

Anonymkode: a2148...7bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2024 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

Her ser vi forskjell ja. Kvinner ønsker i hovedsak ikke. Er det fordi de egentlig ønsker det skal være gamle kjønnsroller på det området? 
 

 

Anonymkode: 364c0...1a7

Nå må du slutte å komme med fakta, her på KG diskuteres det kun uten logikk /m følelser og stjernetegn. Tarotkortene tas frem hvis det er vanskelige temaer.

Anonymkode: 83a4a...394

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mye likestilling når en dame ikke vil ha en ufør mann. Før i tiden var jo nesten alle damer arbeidsledige men de fant seg mann allikevel.

Anonymkode: 45590...f1e

Nei, "nesten alle damer" var ikke "arbeidsledige" før i tiden. Kjønnsrollene var annerledes, noe som bl.a. gjorde at det ikke var like vanlig for kvinner å ta høyere utdanning. Det var også en mye større forventning om at kvinnen var hjemmearbeidende og tok seg av hjem og barn - ikke minst fra mennenes side. Noen utdanninger og yrker var ikke tilgjengelige for kvinner. En stor del av kampen for likestilling handlet om at kvinner skulle ha samme rettigheter og muligheter til utdanning og jobb som menn, noe de ikke hadde tidligere. Les deg opp på litt historie før du kommer med sånne kunnskapsløse påstander.

Anonymkode: 18c50...3b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (På 10.3.2024 den 1.32):

Du har åpenbart ikke skjønt så mye hva gjelder dette. Selv kreftpasienter på cellegift oppforder man til å være så fysisk aktiv så mye som mulig. Det kan være at denne fysiske aktiviteten demper lidelsen fra ryggoperasjonen som gjør at en kanskje fungerer ok ish,

huff da..  jeg skjønner at folk kan være fysisk aktive selv om de er ufør. Har flere venner som er det.

MEN å jobbe som melger fremstår ikke som spesielt vanskelig bare fordi du har ryggproblemer... så det var dealen med han jeg nevnte. Han sa også at han kunne nok ha jobbet, men det var ting i veien. Men det er mange jobber som ikke trenger en god rygg.

så jeg forstår det som trengs å forstå skjønner du 😛 

Anonymkode: 418d0...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer an på veldig mange ting. Egentlig så kommer jo alle forhold an på mange ting - det er jo ikke slik at jeg tenker at jeg er kompatibel med alle yrkesaktive heller, sånn sett. Man må jo passe sammen, og ønskene til hvordan livet sammen skal være må samsvare. 

Så jeg vil ikke utelukke at jeg kunne vært sammen med en person som er ufør, men jeg tenker det kommer an på hvorfor personen er ufør, hvilke sykdommer vedkommende har og hvilket funksjonsnivå han har. Uførhet kan ha mange årsaker og komme i mange varianter, tross alt. Jeg ønsker en partner som jeg kan dele livet med, og for meg er det reise, familie, hobbyer, frivillighet osv. Jeg ønsker å leve et aktivt liv, sammen med familien min. Fungerer det med de aktuelle sykdommene?

Jeg tenker det er viktig at partner også har et sosialt liv, hobbyer og sånn uten meg. Hvor får man nye impulser fra, når man ikke får det fra en arbeidsplass? Det ville vært viktig for meg å få svar på. 

Økonomi spiller også inn, ikke fordi jeg leter etter en rik partner, men jeg ønsker en partner som kan bidra økonomisk Vedkommende må dessuten ha en viss psykisk robusthet - jeg ville ikke gått inn i et forhold med en person med alvorlige psykiske plager. Ja, jeg er fullstendig klar over at psykiske plager kan oppstå når som helst, og da står vi i det sammen, men jeg ville ikke valgt det om jeg viste om det før vi ble glade i hverandre. 

Livsfilosofi er viktig tenker jeg. Innstillingen til livet generelt. Men som sagt, det gjelder jo uansett om man er i jobb eller ikke, forsåvidt. 

 

Anonymkode: 2b38f...117

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis, men det kommer an på livsinnstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nope. 

Anonymkode: 6b3e6...2d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fascinerende hvordan argumentene som vanligvis handler om hvordan uføre er 100% for syke til å være i jobb, i denne debatten vris til hvordan de 100% fungerer i livet og familielivet ellers.

Det er fordi de uføre kan være sin egen sjef og sjef over sin egen kropp. 

En arbeidsgiver som sier at "rapporten skal være klar i morgen" eller "neste uke skal vi på teamsamling" kan kræsje med smerter og fatigue. Og det blir det MYE fravær av. 

Når du er hjemme kan du ta pauser og ikke minst tilrettelegge for deg selv. 

Det er ikke så mystisk det der. Om du tenker deg litt om. 

Jeg har MS. Jeg lever saaaakte. Men jeg får til ALT. Med en god plan JEG lager. 

Anonymkode: 22bc3...0b9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,hvorfor ikke? Jeg må bare ikke bli hjemmehjelp sykepleier el. Om en mann som sitter i  rullestol el. og vi finner tonen, ser jeg ikke det som noe problem. Han kan jo være mye sprekere enn meg.  I Kjærlighet bør ikke det være et problem. Kanskje noen ekstra utfordringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør er ikke nødvendigvis syk. Ja jeg kunne det, men det kommer først og fremst an på om vi har kjemi og om er følelser der.

Diagnose eller om ufør har ingenting å si for meg.

Anonymkode: f1db7...332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...