Gå til innhold

Kvinnedagen - en betraktning om den sterke kvinnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinnekamp er fremdeles likestillingskamp. Fremdeles er mange kvinner undertrykket, voldsutsatt, syke og diskriminert i helsevesenet, og fremdeles er det mange kvinner som utsettes for belastende og dødelig kontroll. Likevel er jeg skeptisk til markeringen av kvinnedagen, eller rettere sagt måten den markeres på. For i mylderet av mennesker som roper for grunnleggende rettigheter og frihet finnes også mennesker som aldri vil kunne få friheten de skriker etter. Rusavhengige, hjemløse, kvinner i pågående vold og kontroll, syke, sexarbeidere, funksjonshemmede, rettsløse, folk uten nettverk eller kapasitet til å gå rettens vei sliter fremdeles med å bli hørt blant mennesker som roper de samme slagordene år etter år. De ekskluderes av de samme som påberoper seg toleranse og inkludering, som er de ressurssterke, stae kvinnene vi ønsker som frontfigurer for kvinnekampen, som er urokkelige og fiendtlige når de møter motstand selv fra kvinner selv. De illustreres som viktige elementer i pyramider og løfter hverandre frem, men egentlig er de selve malen på uttrykket "kvinner er kvinner verst".

Jeg kjenner jeg blir stadig mer provosert av at en så viktig kamp forkludres av (unge), overlegne, urokkelige aktivister som tror de hjelper folk bare fordi de selv har dannet seg et bilde av den absolutte, konstante sannhet. Hvis de virkelig vil utgjøre en forskjell kan de begynne å debattere på ærlig vis og lytte til andres erfaringer, uavhengig av ståsted og livssituasjon. De faktiske heltene - om man kan kalle det det - i aktivismen er de som faktisk kjemper en kamp, ikke bare kommer med de samme flåsete utspillene år etter år.

 

Anonymkode: 16f2e...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du blander kortene her litt vel mye. Alle disse du ramser opp har støtte i egne organisasjoner som skal tale deres sak. Å blande det med kvinnekamp blir helt skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Alle organisasjonene har sine hjertesaker, men det er tydelig hvem som står på fasiten. Jeg er selv ung feminist, og opplever faktisk sjikane av medfeminister bare fordi jeg har en annen erfaring og mening. På selvforsvarskurs har mange blitt sinte hvis man ikke kan utføre visse grep eller har egne erfaringer, og mange anser meg som antifeminist om jeg i det hele tatt har andre hjertesaker enn de som det skrikes høyest for. Mulig det er generaliserende, men kvinner kan faktisk være kvinner verst også på kvinnedagen.

Anonymkode: 16f2e...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg synes nå den «sterke mannen» pleier å være mye verre hva gjelder kvinnefiendlige holdninger. Man ser da aldri kvinner som utrykker slikt hat mot andre kvinner, eller som forsøker å skylde på andre kvinner for sine tilkortkommenheter som det FRP-politikere gjør:

IMG_2913.jpeg

Anonymkode: 6dddc...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nåja, jeg synes nå den «sterke mannen» pleier å være mye verre hva gjelder kvinnefiendlige holdninger. Man ser da aldri kvinner som utrykker slikt hat mot andre kvinner, eller som forsøker å skylde på andre kvinner for sine tilkortkommenheter som det FRP-politikere gjør:

IMG_2913.jpeg

Anonymkode: 6dddc...ffe

Per-Willy har hatt noen utrolig merkelige, og skremmende, innlegg i det siste. Utrolig pussig atferd av en rikspolitiker.

Han har misforstått kvinnedagen helt, og klarer å snu det om til at menn er offer for kvinner. Det er noe av det verste jeg ser.

Kvinnedagen handler ikke om menn. Menn er sammenligningsgrunnlag. Per-Willy og co kan syte og bære seg 364 dager i året om det han ranter om, bare ikke i dag. Men ironisk nok holder Per-Willy kjeft om dette i 364 dager i året, for å så ta kampen på kvinnedagen. Det sier egentlig alt. 

Kvinnedagen handler egentlig heller ikke om de sterkeste kvinnene. For de trenger ikke "kampen". De kan feire alt de har oppnådd, men utover det bør de se seg i speilet rundt hva de kan bidra mer rundt kvinner ellers. Kvinnedagen er egentlig symbolet for de svakere, utsatte og neglisjerte kvinnene som ikke får det de skal, som ikke får anerkjennelse, som blir oversett osv. 

Kvinnedagen handler om å fronte ulikheter og forbedringspotensialer. Et oppgjør for hva samfunnet kan gjøre og bidra mer med. Men ser du det vrangsynt og ovenfra og ned, slik Per-Willy gjør, så klarer du ikke se det.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...