Gå til innhold

EU`s energikommissær truer Norge til å bygge flere kabler- Støre viser baller.


Mooza

Anbefalte innlegg

Regjeringen har fått trusler fra Eu`s energikommissær Kadri Simsom som har fløyet over Norge og sett på vassdragene våre og nå ønsker seg mer strøm fra Norge. Hun kom med "trusler" mot Norge om at de nå må knytte seg til den 4. energipakken fra EU, og hvis ikke- så kunne det ble konsekvenser. 

Sp-topp om EU-kommissærens Acer-uttalelser:– Uhørt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Så kommer Sp på banen og sier at dette er uhørt. Det er uhørt at EU flyr over Norge og kommer med krav, og at dette vil de ha seg frabedt. Støre kommer også på banen og sier følgende;

"– Det bestemmer vi. Det er Norge som bestemmer om vi skal ha flere utenlandskabler. Det går ikke denne regjeringen inn for, sier statsminister Jonas Gahr Støre til NRK på fredag."

Om truslene fra Eu sier han;

"– Det er jeg ikke bekymret for. Jeg tror at EU har sett fordelen med Norge som stabil energileverandør, sier Støre. Han legger til at Norge har valgt å samarbeide med EU om energi og klima. – Det er jeg veldig for. Men jeg tror at hun skal få med seg at vi tar beslutninger om de vedtakene som kommer i dette samarbeidet, og vurderer dem en for en, sier Støre.

Splitte mine bramseil!! Har regjeringen begynt å ta kontrollen over vår energi? Har de faktisk tenkt å vurdere å ta kontrollen over egne ressurser? Wow... Jeg legger merke til at Høyre tar en helt annen tone, og mener at selvfølgelig må vi gjøre det EU ber om.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På bakgrunn av kun det som står i posten. 

Det er kun formen Støre protesterer mot, det er umulig for han å være enig samtidig så lenge han faker rollen som AP leder. Støre vet utmerker godt, om EU ønsker skjer det. 

2 hours ago, Mooza said:

"– Det er jeg ikke bekymret for. Jeg tror at EU har sett fordelen med Norge som stabil energileverandør, sier Støre. Han legger til at Norge har valgt å samarbeide med EU om energi og klima. – Det er jeg veldig for. Men jeg tror at hun skal få med seg at vi tar beslutninger om de vedtakene som kommer i dette samarbeidet, og vurderer dem en for en, sier Støre.

Dette er ja på Størsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (7 timer siden):

På bakgrunn av kun det som står i posten. 

Det er kun formen Støre protesterer mot, det er umulig for han å være enig samtidig så lenge han faker rollen som AP leder. Støre vet utmerker godt, om EU ønsker skjer det. 

Dette er ja på Størsk.

Tror du? Ja, det er vel for godt for å være noe annet. Men tenk om...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mooza said:

Regjeringen har fått trusler fra Eu`s energikommissær Kadri Simsom som har fløyet over Norge og sett på vassdragene våre og nå ønsker seg mer strøm fra Norge. Hun kom med "trusler" mot Norge om at de nå må knytte seg til den 4. energipakken fra EU, og hvis ikke- så kunne det ble konsekvenser. 

Ja, det så jeg i går på nyheter. Det var rett og slett trusler. Utrolig frekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så antall utenlandskabler styres av EUs fjerde energimarkedspakke likevel??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har sett noe frekkere enn denne energikommisæren fra EU!  Her fikk vi virkelig demonstrert hvordan EU fungerer, og jeg er glad for at jeg stemte nei til EU-medlemskap ved begge anledningene hvor jeg hadde mulighet.  

Støre virket også irritert, og poengterte at dette bestemmer vi.  Samtidig snakket han om samarbeid.  Som jeg ser det, er ikke EUs fjerde energimarkedspakke aktuell så lenge AP er i regjering med SP.  Vinner derimot Høyre neste stortingsvalg, og gjør det godt, så er vi ille ute.  

Vannkraft og energi er naturressurser som vi alle eier.  Å overlate dette til markedskreftene og -økonomien er et stort feilgrep.  

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tragiske med misnøyen med AP er at  stemmekveget heier frem Høyre med akkurat samme poltikk... (Som er langt verre for folk flest)

Endret av Sfr
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (13 timer siden):

Splitte mine bramseil!! Har regjeringen begynt å ta kontrollen over vår energi? Har de faktisk tenkt å vurdere å ta kontrollen over egne ressurser? Wow... Jeg legger merke til at Høyre tar en helt annen tone, og mener at selvfølgelig må vi gjøre det EU ber om.  

Han gjentar bare det som er eksisterende politikk, nemlig at det norske stortinget bestemmer utbygging av kabler og nye kraftverk i Norge. Slik vil det også være dersom den fjerde energipakken vedtas.

HelgeK skrev (2 timer siden):

Så antall utenlandskabler styres av EUs fjerde energimarkedspakke likevel??

Nei, det bestemmer norske politikere. Slik det alltid har vært. 

NatNat skrev (3 timer siden):

Ja, det så jeg i går på nyheter. Det var rett og slett trusler. Utrolig frekk.

Nei, det er ikke trusler. Norge har påtatt seg forpliktelser gjennom EØS-avtalen som flertallet av nordmenn støtter og får en lang rekke fordeler igjen for det. Da forventer EU naturligvis at vi innfrir vår del gjennom å ta inn EØS-relevante direktiver. Når det gjelder utbygging av kabler er dette det norske stortingets ansvar, også om den fjerde energipakken vedtas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. Hun blottla for alle hvordan dette egentlig fungerer. Så lenge hun der har politisk verv i EU har unionen ingen troverdighet når det kommer til å snakke om frihet og demokrati. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (2 minutter siden):

Vel vel.. Hun blottla for alle hvordan dette egentlig fungerer. Så lenge hun der har politisk verv i EU har unionen ingen troverdighet når det kommer til å snakke om frihet og demokrati. 

Det er demokrati. Flertallet i EU støtter det solidariske europeiske fellesskapet med tett handel og samarbeid og i Norge støtter flertallet av nordmenn EØS-avtalen, som innebærer forpliktelser som vi må innfri. Hun truet ikke Norge, hun gjentok bare faktumet at Norge er forpliktet til å ta inn den fjerde energipakken. Når det gjelder kablene er dette vårt ansvar og opp til oss om vi ønsker å bygge ut flere kabler, selv om EU ønsker at vi gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Det er demokrati. Flertallet i EU støtter det solidariske europeiske fellesskapet med tett handel og samarbeid og i Norge støtter flertallet av nordmenn EØS-avtalen, som innebærer forpliktelser som vi må innfri. Hun truet ikke Norge, hun gjentok bare faktumet at Norge er forpliktet til å ta inn den fjerde energipakken. Når det gjelder kablene er dette vårt ansvar og opp til oss om vi ønsker å bygge ut flere kabler, selv om EU ønsker at vi gjør det.

Demokratisk? Disse valgene tas over hodene på folk nettopp fordi både eu og stortinget veit at folket er skeptiske. Med slike representanter så ser det mørkt ut for hele EU prosjektet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (35 minutter siden):

Demokratisk? Disse valgene tas over hodene på folk nettopp fordi både eu og stortinget veit at folket er skeptiske. Med slike representanter så ser det mørkt ut for hele EU prosjektet. 

Representantene er valgt av folket og gjør valg på befolkningen sine vegne ut ifra hvordan de stemte og hva de ønsker. Det er slik representativt demokrati virker. Og den norske befolkningen er sterke tilhengere av EØS-avtalen, som altså innebærer disse forpliktelsene, som gir oss fordeler i form av redusert toll på norsk eksport og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av og ønsker videreført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Representantene er valgt av folket og gjør valg på befolkningen sine vegne ut ifra hvordan de stemte og hva de ønsker. Det er slik representativt demokrati virker. Og den norske befolkningen er sterke tilhengere av EØS-avtalen, som altså innebærer disse forpliktelsene, som gir oss fordeler i form av redusert toll på norsk eksport og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av og ønsker videreført.

Da får jeg gjengi Støre som sier at dette er det vi som "bestemmer" ang energipakke 4 og flere strømkabler. EØS er over 30 år, mens Acer ble etablert i 2011.  Disse "forpliktelsene" har dermed kommet til i ettertid uten at nordmenn har fått stemme over denne myndighetsoverførselen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (12 timer siden):

Da får jeg gjengi Støre som sier at dette er det vi som "bestemmer" ang energipakke 4 og flere strømkabler. EØS er over 30 år, mens Acer ble etablert i 2011.  Disse "forpliktelsene" har dermed kommet til i ettertid uten at nordmenn har fått stemme over denne myndighetsoverførselen. 

Energi og klima og miljø har alltid vært en del av EØS-avtalen som flertallet av nordmenn støtter opp om og som våre representanter har fulgt opp gjennom å innfri forpliktelsene våre ved å stemme for å ratifisere EØS-relevante direktiver. Det er slik representativt demokrati virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (2 timer siden):

Energi og klima og miljø har alltid vært en del av EØS-avtalen som flertallet av nordmenn støtter opp om og som våre representanter har fulgt opp gjennom å innfri forpliktelsene våre ved å stemme for å ratifisere EØS-relevante direktiver. Det er slik representativt demokrati virker.

Vårt representative demokrati som nå altså sier at det er vi som bestemmer om og når vi skal bygge kabler, og overføre enda mer makt til EU. Får vi en Erna/Sylvi regjering neste stortingsvalg veit vi også at FrP nå er mot acer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (1 time siden):

Vårt representative demokrati som nå altså sier at det er vi som bestemmer om og når vi skal bygge kabler, og overføre enda mer makt til EU. Får vi en Erna/Sylvi regjering neste stortingsvalg veit vi også at FrP nå er mot acer. 

Det er Stortinget som bestemmer dette ja, det er akkurat slik det fungerer. Vi velger våre representanter som setter seg inn i saker og vedtar lover på våre vegne, ettersom flertallet av nordmenn støtter EØS-avtalen er det helt i tråd med folkeviljen.

ACER er kun et reguleringsorgan, det er selve energipakkene som det har vært uenighet om, her har FRP snudd, men det vil fortsatt være flertall for den fjerde energipakken fra EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Det er Stortinget som bestemmer dette ja, det er akkurat slik det fungerer.

Men de har jo "forpliktelser" overfor EU som du definerer det.

Endret av ltfutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...