Gå til innhold

Kan man få mattilsyns godkjenning på eget kjøkken til bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gifte meg til sommeren, lokalet lar oss ikke ta med hjemmebakte kaker osv. pga noen matforgiftnings hendelser før. lurte på om noen av dere visste om en måte å "komme rundt" dette? for det blir ekstremt dyrt om vi må bestille hver eneste dessert/matbit fra bakeri. enten om mattilsyns godkjenning eller en annen måte...

 

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe krav om godkjenning fra Mattilsynet for å kunne tilberede og servere mat ved et enkeltstående arrangement, så det vil du neppe få.

Magefølelsen min sier også at driverne kanskje ikke ville brydd seg. Synes det høres ut som et litt merkelig opplegg.

Anonymkode: c3400...ef5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut. Mener de at dere skal bestille via de? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe krav om godkjenning fra Mattilsynet for å kunne tilberede og servere mat ved et enkeltstående arrangement, så det vil du neppe få.

Magefølelsen min sier også at driverne kanskje ikke ville brydd seg. Synes det høres ut som et litt merkelig opplegg.

Anonymkode: c3400...ef5

 

Melus skrev (1 time siden):

Det høres merkelig ut. Mener de at dere skal bestille via de? 

de vil ikke servere noe som ikke kommer fra godkjente bakeri osv. enten fra andres eller gjennom hotellet. men med antall gjester vi skal ha (begge har store familier) så er ikke det helt optimalt. har ikke råa til å bruke oppmot 10 000kr på dessert

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bytte lokale? Dette hørtes uansett helt latterlig ut. Si at det kommer fra bakeri da og lag det hjemme 😅 de er jo ikke ansvarlig uansett om det er catering eller fra deres kjøkken. 

Anonymkode: 86541...ee0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lttelig det er veldig mange lokaler som har det sånn faktsik

alle vi har vært å sett på har samme reglene

det er noe di fleste lokaler sier ifra om når man snakker med  dem om booking så har man planer om og ordne maten selv bude man tatt et annet lokaler men da tror jeg man må ordne alt selv av mat

Anonymkode: 04ad6...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/8/2024 at 1:38 AM, AnonymBruker said:

Skal gifte meg til sommeren, lokalet lar oss ikke ta med hjemmebakte kaker osv. pga noen matforgiftnings hendelser før. lurte på om noen av dere visste om en måte å "komme rundt" dette? for det blir ekstremt dyrt om vi må bestille hver eneste dessert/matbit fra bakeri. enten om mattilsyns godkjenning eller en annen måte...

 

Anonymkode: 4c157...768

Dere må finne et annet lokale. 

Anonymkode: 00f1c...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 23.01):

det er ikke lttelig det er veldig mange lokaler som har det sånn faktsik

alle vi har vært å sett på har samme reglene

det er noe di fleste lokaler sier ifra om når man snakker med  dem om booking så har man planer om og ordne maten selv bude man tatt et annet lokaler men da tror jeg man må ordne alt selv av mat

Anonymkode: 04ad6...307

Vi har vært i kontakt med åtte-ti lokaler den siste måneden og har ikke hørt noe om denne regelen. Veldig vanlig er det nok ikke. 
 

Uansett burde de jo opplyst om dette tidlig i prosessen. Jeg ville nok forsøkt å bytte lokale.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 16.08):

Kan dere ikke bytte lokale? Dette hørtes uansett helt latterlig ut. Si at det kommer fra bakeri da og lag det hjemme 😅 de er jo ikke ansvarlig uansett om det er catering eller fra deres kjøkken. 

Anonymkode: 86541...ee0

har allerede betalt over 10k går ca samme under uansett. men syns selv det er ekstremt dårlig ja. spesielt når lokalet ligger på 500k

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et lokale som selv serverer mat. Så de skal servere middag som de tilbereder selv, og dere tenkte å ta med kaker. 

La oss si at alle gjestene blir matforgiftet - hvordan kan man vite hvor feilen ligger? Hva gjør dette med fremtidige bookinger til lokalet? Det er virkelig ikke all PR som er god PR. 

Jeg synes regelen er fornuftig, men dette burde vært opplyst om tidligere. 

Men 500 K? Altså femhundretusen? Eller 50 K ? Femti tusen? 

En siste ting: Det er svært ofte - alt for mange kaker i bryllup - så det trenger ikke å bli spinnvilt dyrt om du klarer/tør å holde igjen. 

Anonymkode: 02c18...5b8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er sikkert et lokale som selv serverer mat. Så de skal servere middag som de tilbereder selv, og dere tenkte å ta med kaker. 

La oss si at alle gjestene blir matforgiftet - hvordan kan man vite hvor feilen ligger? Hva gjør dette med fremtidige bookinger til lokalet? Det er virkelig ikke all PR som er god PR. 

Jeg synes regelen er fornuftig, men dette burde vært opplyst om tidligere. 

Men 500 K? Altså femhundretusen? Eller 50 K ? Femti tusen? 

En siste ting: Det er svært ofte - alt for mange kaker i bryllup - så det trenger ikke å bli spinnvilt dyrt om du klarer/tør å holde igjen. 

Anonymkode: 02c18...5b8

ja blanke 500 000... vi kommer til å ha over 120 til "kaffe" delen. så vi ønsker jo å ha nok kaker til alle

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du seriøst 500.000,- på lokale så tenker jeg at 10.000,- for en ekstra kake er "a piece of cake"....(yes, pun very intended...)
Forresten så trenger jo ikke en kake heller koste 10.000,- man kommer veldig langt med en tiendedel. 
Hva slags fiffebryllup er det du planlegger, forresten?

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster en halv million å leie lokalet? 🤯 Er det Skaugum? Slottet? Stortingssalen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

har allerede betalt over 10k går ca samme under uansett. men syns selv det er ekstremt dårlig ja. spesielt når lokalet ligger på 500k

Anonymkode: 4c157...768

10k i depositum?

Var det ikke opplyst i kontrakten/i forkant at hjemmelagt mat er forbudt? I så fall kan du muligvis få de 10k retur. 

Alternativt «sparer» du 490k hvis du avbooker. Må gå an å finne nyt sted for de penger.

 

39 minutter siden, Angelheart2 said:

Bruker du seriøst 500.000,- på lokale så tenker jeg at 10.000,- for en ekstra kake er "a piece of cake"....(yes, pun very intended...) 

Enig. 

 

 

Anonymkode: 00f1c...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (2 timer siden):

Bruker du seriøst 500.000,- på lokale så tenker jeg at 10.000,- for en ekstra kake er "a piece of cake"....(yes, pun very intended...)
Forresten så trenger jo ikke en kake heller koste 10.000,- man kommer veldig langt med en tiendedel. 
Hva slags fiffyllup er det du planlegger, forresten?

500k blir lokale, alkohol, mat og 5 hotellrom.

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere en halv million (pluss klær, frisør etc etc) på én dag? Wow.. Skjønner at lokalet kan ha slike regler for det gir ingen mening at dere skal spare noen tusenlapper der. 

Anonymkode: 6fc01...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bruker dere en halv million (pluss klær, frisør etc etc) på én dag? Wow.. Skjønner at lokalet kan ha slike regler for det gir ingen mening at dere skal spare noen tusenlapper der. 

Anonymkode: 6fc01...f98

virker jo ekstremt dyrt ut når man ser det på den måten... men 500k blir lokale, alkohol, mat og 5 hotellrom. kjole er min mors og frisør/makeupartist er min gode venninne. resten ble så godt som gratis. 

Anonymkode: 4c157...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ja blanke 500 000... vi kommer til å ha over 120 til "kaffe" delen. så vi ønsker jo å ha nok kaker til alle

Anonymkode: 4c157...768

Dette blir som de som kjøper hus for 7 millioner også inviterer de venner til å flytte for dem mot pizza og øl for å spare utgifter til å betale noen for jobben. 

Mitt tips: Dropp B-laget - det er ingen som setter pris på å være invitert til kaker og kaffe, men ikke være viktige nok til å bli invitert til middag. Da blir det billigere med kake. 

Anonymkode: 02c18...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke ekstremt dyrt, det ER ekstremt dyrt.
 

Til sammenligning har vi et budsjett på hele bryllupet på 50 000. Da har vi både lokalet, maten og antall gjester vi ønsker oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...