nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #41 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 23.15): Men dette er jo i mer leirskolestil og ikke feiring og høytidelig. Anonymkode: 6eddc...383 Tusen takk! Dette var akkurat dette jeg var ute etter. Ingen som forventer noe høytidelig her. Det er en gjeng med unge vokse som gleder seg til å mimre tilbake til leirskoletiden ❤️ 1
nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #42 Skrevet 12. mars 2024 Luksusbia skrev (På 7.3.2024 den 23.26): Høres koselig ut. Har du venner/ familie som kan ta med en kake hver? Blir mye baking på deg. Budsjettet blir trangt, men du sparer mye på å ikke kjøpe alkohol alene. Be gjestene ta me øl og vin selv? Mannen og jeg sparte mye på å ikke servere alkohol i bryllupet vårt med 50 gjester Tusen takk! Lurt, har en del familie i området. Kan høre med bestemor/tanter om de kan bistå med baking. Jeg er ganske ny på forum, så tenkte ikke over hvilke detaljer som var relevante å få med seg. Men det er 25 års dag og de fleste er akkurat ferdig å studere, så medbragt alkohol er fortsatt normen blant vennene mine. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere gjorde det i bryllupet når dere ikke hadde alkoholservering. Hadde dere et alkoholfritt bryllup eller hadde de medbragt? Og var de fleste lokale? Har du lyst til å dele mer om det? For dette er noe jeg og samboeren min har snakket mye om angående et
nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #43 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 23.38): Standard leirmat hos oss: middag fredag: taco nattmat: trengs ikke pga for mye snacks. Evt rester frokost lørdag: hjemmebakt brød og alle tar med et pålegg. lunsj lørdag: pølser på bål ute middag lørdag: gryterett. Hiv oppi restene fra dagen før og lag salat til. frokost søndag: samme som lørdag + egg og muligens bacon lunsj søndag: tomatsuppe med resten av eggene + evt rester fra dagen før. Anonymkode: a64c3...652 Tusen takk for gode tips
nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #44 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 0.09): Hvordan håndterer du matallergier? Noen av de vanligste matvarene - hvete, melk og egg - inneholder også noen av de vanligste allergenene, og noen kan bli skikkelig sjuke. (Ikke alle kan bestemme seg for å ikke ha glutenallergi i bursdagen til Renate.) Så er det alle "retningene" - veganere, lavkarbo, fettfobi, samt de gravide, og så de som bare "ikke liker". I hvor stor grad skal du tilby alternativer? Hvordan unngå "smitte" av allergener, uten at det blir ensformig? Plukk og miks, med etiketter? Har du førti venner som ikke har en eneste matallergi eller -aversjon, er du temmelig unik 🙃 Anonymkode: b5fdc...833 Det er et påmeldingsskjema der de blir bedt om å informere om allergier og matpreferanser. Med å samle inn den informasjonen på forhånd så kan man i stor grad unngå måltider. Vet allerede at jeg har et par venner som er vegetarianere og de er såpass mange at man kan lage en forsvarlig andel posjoner med vegetar alternativ. Når det gjelder andre allergier så kommer de til å bli kontaktet sånn at man finner en løsning sammen
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #45 Skrevet 12. mars 2024 On 3/7/2024 at 10:21 PM, Cest said: Chili con carne. Finn kjøttdeig på tilbud, bønner er billig, billigmerke av nachos osv. Ja, eller chili sin carne! Altså samme gryte, men uten kjøtt. I stedet søtpotet og belgfrukter. Nam! Anonymkode: 6b109...aa8 2
nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #46 Skrevet 12. mars 2024 Daisy-love skrev (På 8.3.2024 den 15.41): Hei og så koselig at så mange vil komme og feire sammen med deg sånn 😊💚 Har litt erfaring fra leir jeg også, og det er utrolig hva en får til sammen 🥰💪🏻 Hyggelig er det også 😁 Ting jeg tenker på: Lapskaus med brød eller flatbrød Sodd Chili con/sin carne med ris Mexicansk gryte (fra Toro), eller lignende gryte med ris Grønnsakssuppe med brød til Tomatsuppe med makaroni og evt egg (må litt egg til så jeg hadde droppet det) Risgrøt Toast Wraps (lunsjen kan f.eks være rester av chili eller meksikansk gryte i lefse, enkelt og greit. Bland i risen så den blir tykk nok.) Banan og/eller appelsin i sølvfolie med en kokesjokoladebit i midten stekt på bålet (sett frem en haug med bananer og/eller appelsiner, flere ruller med sølvfolie, og kokesjokolade og be folk lage selv, eller sett en gjeng til å lage felles. Coop sin mellommørke koster ca 10kr og er både god og melkefri sånn om du må tenke på det også. Dette er billigere enn marshmallows til så mange.) Frokost hadde jeg gjort enklest mulig. Er det leirskole, så er det leirskole, og en trenger ikke veldig mange ulike typer pålegg, men du bør ha smør/margarin, syltetøy, og hvitost i hvertfall. Hva annet kommer litt an på hva folk liker, men f.eks leverpostei, sjokoladepålegg, skinke, osv. Alltid fint med noe grønt til. Det er ofte tilbud på pølser rundt påske, så kjøp evt nå, og frys ned til senere. Samme rundt 17.mai. Aner ikke når du skal ha dette. Også tilbud på ting som chips, plater med sjokolade og ting i den gaten. Husk på ting som salt, pepper, kaffefilter, sukketter, sukker til kaffe/te, olje til steking, sølvfolie, bakepapir, osv. Dette er ting som en fort glemmer. Kjipt med masse kaffe, men ikke ha filter. Godt mulig de har på leirskolen og de har store traktere som trenger andre filter, men jeg hadde sjekket det ut. Fint med noen langpannekaker også, og det kan gjerne noen av gjestene ta med seg? Billige kjeks funker også, men må jo en del pakker til da. Det er det jeg kom på i farten her 😊 Tusen takk Her var det veldig mange gode tips som jeg absolutt skal ta med meg videre. 1
nestenvoksen Skrevet 12. mars 2024 Forfatter #47 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, eller chili sin carne! Altså samme gryte, men uten kjøtt. I stedet søtpotet og belgfrukter. Nam! Anonymkode: 6b109...aa8 Lurt, og vet det kommer en del vegetarianere! Så da slipper man å lage dobbelt Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #48 Skrevet 12. mars 2024 nestenvoksen skrev (8 timer siden): Det er et påmeldingsskjema der de blir bedt om å informere om allergier og matpreferanser. Med å samle inn den informasjonen på forhånd så kan man i stor grad unngå måltider. Vet allerede at jeg har et par venner som er vegetarianere og de er såpass mange at man kan lage en forsvarlig andel posjoner med vegetar alternativ. Når det gjelder andre allergier så kommer de til å bli kontaktet sånn at man finner en løsning sammen Kan du høre med noen av vegetarianerne om de har en god oppskrift til middag? Linsegryte eller lignende. Så kan du servere en tilsvarende gryte med kjøtt. Chilli sin carne/ con carne passer feks bra. Der er heller ikke med gluten, egg eller melk om noen er allergisk. Chips, rømme, ost på siden. Hvis det er mange ulike allergier kan du be de ta med noe de kan spise til frokost. Feks glutenfrie rundstykker. Vet noen har preferanser da de ikke syns alt fri-for produkter er godt. Anonymkode: 46a43...8a3 1
solsolsol Skrevet 12. mars 2024 #49 Skrevet 12. mars 2024 Med voksne folk og nattmat ville jeg droppet frokost (men ha brød og noe pålegg tilgjengelig så morgenfuglene kan ta seg noe om det blir lenge å vente). Brødmat til lunsj, kok gjerne opp havregrøt i tillegg, sparer litt om mange velger det. Middag kan være supper eller gryteretter uten så mye kjøtt.
Forundret.. Skrevet 12. mars 2024 #50 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 17.26): Kok og rens noen Gullhøner fra frysedisken. De er billige, med kjøttet og kraften lager du en diger porsjon kyllingsuppe med ris. DENNE er god. Anonymkode: 63a69...56d Hvor får du kjøpt disse? Og hva er billig? De få gangene jeg har sett høne i frysedisken her så er de svindyre, veldig små og halal.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #51 Skrevet 13. mars 2024 Bare obs på at mange leirskoler/leirsteder ikke tillater alkohol. Anonymkode: beb12...487
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #52 Skrevet 13. mars 2024 Forundret.. skrev (15 timer siden): Hvor får du kjøpt disse? Og hva er billig? De få gangene jeg har sett høne i frysedisken her så er de svindyre, veldig små og halal.. https://meny.no/varer/kylling-og-fjrkre/hons/gullhone-stor-2323131000007 Anonymkode: 63a69...56d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #53 Skrevet 13. mars 2024 nestenvoksen skrev (På 7.3.2024 den 22.12): Hei, Jeg skal feire bursdagen min og har invitert rundt 40 stykker. Feiringen går over en helg og jeg skal derfor servere mat underveis. Jeg har allerede brukt en del penger og ønsker derfor å holde prisen lavest mulig. I tillegg vil jeg jo helst bruke mest mulig tid med gjestene mine så det må være måltid som tar kort tid å forberede eller der mye prepping kan gjennomføres på forhånd. Er det noen som har forslag til måltid? Følgende måltider skal serveres: Middag fredag Nattmat Frokost lørdag Lunsj lørdag Middag lørdag Kveldsmat/nattmat Frokost søndag Lunsj søndag Jeg har fks tenkt å bake brød i forkant, men tar gjerne i mot alle innspill å hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig og mest mulig effektivt. Tusen takk på forhånd ❤️ Middag kan jo være variert. Men en stor gryte med ris til koster ikke all verden til 40stk. Laget det i konf og hadde grønnsaksuppe i tillegg for de som ikke tåler alt. Ungens favoritt mat var bla grønnsaks suppe. Nattmat - pizza. Er jo tilbud på grandis nå. Evnt en glutenfri pizza også Frokost masse pålegg. Som koltbord. Eggerøre. Spekemat ol. Og på coop extra har de to pakker med firkanta rundstykker halv stekt 55kr for to. Kjøp noe brød i tillegg. Evnt en kjele med havregrøt. Anonymkode: 3b76c...6c6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #54 Skrevet 13. mars 2024 Laget omelett i ovn tidligere i dag og kom på at det var en god ide til deg. Det er vel flere ovner tilgjengelig på en leirskole, så du kan lage flere ulike typer. Fungerer til frokost, lunsj og nattmat. Anonymkode: 46a43...8a3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #55 Skrevet 13. mars 2024 Trenger du virkelig lunsj, når du har både frokost, middag og nattmat? Jeg hadde iallfall fått pustebesvær og knapt rukket å fordøye det ene måltidet før det neste er på gang. I så fall hadde jeg heller kanskje bare hatt noen boller eller vafler, for de som absolutt ikke klarer gå noen timer mellom frokost og middag uten å trøkke i seg noe. Anonymkode: 68895...25a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #56 Skrevet 13. mars 2024 Kjøttboller er enkelt å lage til mange. Kjøp ferdige og varm opp i langpanne eller i brun saus. Server med potetmos og noe grønnsaker. Posemos og posesaus er helt greit. Anonymkode: fd4f0...1d1
Forundret.. Skrevet 17. mars 2024 #57 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 14.20): https://meny.no/varer/kylling-og-fjrkre/hons/gullhone-stor-2323131000007 Anonymkode: 63a69...56d Oi, dæven for en pris! Jeg føler ikke at det er så lenge siden en fikk høns til ti og tyve kroner, men det er det nok siden "billig" høns er blitt så dyrt.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #58 Skrevet 18. mars 2024 Minuset med chili sin karne er jo all luften man får i magen - blir 40 fjertende gjester utover kvelden:) Jeg ville nok uansett ha satset på gryte eller suppe til middag, da restene kan fungere som nattmat. Hvis du serverer ris og hviltløksbrød/nachochips og salat til, så metter det jo bra. Jeg ville oppfordret alle til å smøre matpakke under frokosten, til lunsj, så slipper du å servere noe da, men da kunne du ha laget kakao eller varm saft feks, og frukt og litt snack. Høres ut som en kjempegøy fest ihvertfall! Jeg ville delt gjestene inn i "lag" - et frokostlag, et rydde etter maten- lag, et middagslag etc, slik at arbeidsoppgavene ble fordelt, og du slipper og passe på alt. Anonymkode: 6eb93...636
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #59 Skrevet 18. mars 2024 Middag fredag :kyllinggryte kyllingfilet kan du kjøpe i ganske store pakninger. Nattmat fredag :pølse i brød/lompe Frokost lørdag, brødmat. Lunsj brødmat Middag : en slags gryte der du kan bytte ut litt av kjøttet med bønner. Nattmat lapskaus Frokost søndag brødmat Lunsj lage et bål så ha pølse i brød evt pølse med pinnebrød evt grille pølse og burger Anonymkode: 33432...9b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #60 Skrevet 18. mars 2024 Ser flere foreslår tomatsuppe til middag, men det tror jeg ikke vil være mettende/nok mat for mange. Mange menn mener jo at suppe ikke er middag, og hvis man er ute hele dagen med aktiviteter og moro så må man ha noe mer mettende tenker jeg. Men hva med helstekt lam? Tror de ligger på rundt 3000kr for et helt lam som dere kan grille ute. Smaker helt sykt godt, og du trenger bare fikse litt grønnsaker og kone poteter ved siden av. Kanskje fløtegratinerte poteter? Anonymkode: ff9cd...418
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå