Gå til innhold

Billig mat til mange

Fremhevede innlegg

Gjest Luksusbia
Skrevet
nestenvoksen skrev (26 minutter siden):

Jeg skal prøve å svare på litt flere ting som kanskje er litt uklart :)

• Jeg bor ikke i en villa, men jeg har leid en leirskole som vi skal være på. 
  • Budsjettet er ikke satt helt enda, blir en egenadel blant deltakerne. Etter leie av leirskolen og innbetalt egenandel fra deltakerne så er foreløpig budsjett 10k. Jeg pleide å arrangere en del leirer i ungdomstiden på lavbudsjett, så prøver å se på dette som en utfordring for gamledagerskyld. Ser for meg at nattmat blir toast/pølser/middagsrester/brødmat, og ikke fullverdig måltid. Dette burde nok vært presisert. 
  • Jeg har ikke tenkt å lage alle måltidene alene. I ekte leirskolestil så vil folk måtte bidra litt og det er avklart i forkant, men jeg tar fortsatt hovedansvar :)

Høres koselig ut. Har du venner/ familie som kan ta med en kake hver? Blir mye baking på deg. Budsjettet blir trangt, men du sparer mye på å ikke kjøpe alkohol alene. Be gjestene ta me øl og vin selv? Mannen og jeg sparte mye på å ikke servere alkohol i bryllupet vårt med 50 gjester

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Standard leirmat hos oss: 

middag fredag: taco

nattmat: trengs ikke pga for mye snacks. Evt rester

frokost lørdag: hjemmebakt brød og alle tar med et pålegg. 
lunsj lørdag: pølser på bål ute

middag lørdag: gryterett. Hiv oppi restene fra dagen før og lag salat til. 

frokost søndag: samme som lørdag + egg og muligens bacon

lunsj søndag: tomatsuppe med resten av eggene + evt rester fra dagen før. 

Anonymkode: a64c3...652

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grateng+brød. 

Anonymkode: 091bb...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel spørre om noen kan hjelpe deg? Få hjelp av et par stykker til hvert måltid.

Du må gjøre det veldig enkelt. Bruk store gryter, feks pinnekjøttpanne. Lapskaus med knoke og flatbrød til. Chilli con carne med hvitløksbaguetter og spagetti bolognese er enkelt til mange. Den dagen selve feiringen er kan også gjøres enkelt, men godt. Kjøp gode pølser, gjerne ulike typer. Lomper, pølsebrød, stekt og rå løk, ketsjup, sennep (gjerne bedre typer på glass), agurkmix, rekesalat, potetsalat (kjøp ferdig), syltet rødløk (fås kjøpt på glass), aioli. Evt andre dressinger og toppinger. Er været fint kan dere grille pølsene på bålet (flere bål?). 

Gjør frokost enkelt. Kokte egg eller eggerøre, syltetøy, hvitost, skinke, smør, majones, litt grønt. Et par typer juice. Husk kaffe og te. Knekkebrød, rundstykker, noen ulike typer brød. 

Til lunsj kan du lage vafler (ta med et par ekstra vaffeljern om du kan låne). Syltetøy, rømme, brunst. Bak boller (en eller flere varianter) på forhånd og frys ned. Ellers er supper lettvint til mange. Blomkålsuppe med baconbiter, grønnsakssuppe med pølse, linsesuppe. Brød eller foccaccia til. Karbonadesmørbrød med gilde karbonader og ferdig stekt løk fra frysedisken. 

Til nattmat kan du ha frukt (kan også stå fremme hele dagen), foccaccia og aioli, ulike chips , grønnsaker og dipp, sjokolade, ost og kjeks (kremoster er billigere), nøtteblanding, oliven, spekemat som mårpølse. 

Anonymkode: 46a43...8a3

• Liker 2
Skrevet

På leirskole så må en jo ha litt keirmat da.

Nattmat, pinnebrød med bacon, evt pølser. En søt variant med kanel, sukker, pinnebrød et pensles med smør og rulles i kanel/sukker blanding. 

Bakte poteter, bacon, mais, løk, rømme, dressing osv.

Tomatsuppe pleier å være en slager, serveres med kokte egg, pasta og ost 

Nakkekoteletter er jo billig, 79 kr kiloen. Serveres med kremet potetstappe, soppstuing og tyttebærsyltetøy. Evt viltsaus.

Pølse lapskaus, pølse, kålrot, poteter, gulrot, vårløk og kraft. Serveres med nybakt brød og smør, evt flatbrød.

Chili con carne som er nevnt er jo bra forslag, ha kokt ris eller noe hvitt brød tilgjengelig

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer du matallergier? Noen av de vanligste matvarene - hvete, melk og egg - inneholder også noen av de vanligste allergenene, og noen kan bli skikkelig sjuke. (Ikke alle kan bestemme seg for å ikke ha glutenallergi i bursdagen til Renate.) Så er det alle "retningene" - veganere, lavkarbo, fettfobi, samt de gravide, og så de som bare "ikke liker". I hvor stor grad skal du tilby alternativer? Hvordan unngå "smitte" av allergener, uten at det blir ensformig? Plukk og miks, med etiketter? Har du førti venner som ikke har en eneste matallergi eller -aversjon, er du temmelig unik 🙃 

Anonymkode: b5fdc...833

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
nestenvoksen skrev (2 timer siden):

Hei, 

Jeg skal feire bursdagen min og har invitert rundt 40 stykker. Feiringen går over en helg og jeg skal derfor servere mat underveis. Jeg har allerede brukt en del penger og ønsker derfor å holde prisen lavest mulig. I tillegg vil jeg jo helst bruke mest mulig tid med gjestene mine så det må være måltid som tar kort tid å forberede eller der mye prepping kan gjennomføres på forhånd. Er det noen som har forslag til måltid? 

Følgende måltider skal serveres: 

• Middag fredag
  • Nattmat
  • Frokost lørdag
  • Lunsj lørdag
  • Middag lørdag
  • Kveldsmat/nattmat
  • Frokost søndag
  • Lunsj søndag

Jeg har fks tenkt å bake brød i forkant, men tar gjerne i mot alle innspill å hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig og mest mulig effektivt.

Tusen takk på forhånd ❤️ 

Jeg undrer meg litt over å invitere 40(!) mennesker på budsjett. De fleste som inviterer så mange for en hel helg har garantert god råd der penger ikke er i fokus.

Her mener jeg du burde invitert til max en kveld🤷 om budsjettet er stramt. Å mette 2 voksne "skoleklasser" en helg med 3 måltider hver dag inkludert kake/snacks/brus som hører bursdager med ( antar de har med egen alkohol evt) ER dyrt uansett. 

Pølser i brød blir liksom feil alternativ, så det billigste jeg kan komme på som er innafor mat er store mengder pastasalat m/brød til......

Snacks store mengder popcorn, salt stenger, epler eller annen opp kuttet frukt du finner på tilbud....

Kanskje gjestene kan ta med seg en ting hver? Et par tar med noen kaker, noen chips&nøtter osv....

Endret av M.H85
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har storkjøkken tilgjengelig og er vant med å bruke slikt regner jeg med fasilitetene vil gi deg mulighet til å lage ting til mange du ellers ikke kunne laget, som eggerøre eller speilegg til veldig mange på én gang, kjølerom til å kjøle ned store porsjoner med mat etc. 

I tillegg til brød og pålegg til frokost er jo müsli/ frokostblanding og frukt (ikke oppskåret) enkle ting, fordi man bare forsyner seg av dem, uten at tilberedning kreves. Samt pølsegrilling m/brød enten fredagskvelden eller som nattmat.

Middag: Enig i alle forslag om gryter og supper der man har alt i ett - både enkelt og billig til mange. Chili con carne, dal med linser, eller tom gha kai som du feks kunne laget med hønsekjøtt + kraft i god tid (hvis det er en mulighet logistisk).

Men et til annerledes forslag til "finere" middag til selve bursdagsfeiringen er hele lammeboger som tilberedes i mange timer ved lav varme i ovnen. Det kan også gjøres som alt i ett, som her: https://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/tender-lamb-shoulder/ . Trenger ikke mer tilbehør enn godt brød, evt litt koriander på hvis du kan spandere det.

Anonymkode: bdd42...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: *tom kha gai

:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (9 timer siden):

Må nok ha budsjett på 25 k ja

Nei det må man da virkelig ikke

Anonymkode: fb6a8...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karbohydrater (ris, pasta, poteter, nudler) og frossenmat er billig. Bønner som proteinkilde er billigere enn kjøtt. 
Forslag:
Chili Sin Carne med ris (som jo stort sett er bønner, billige gr.saker og ris)
Pasta Bolognese med svinekjøttdeig i stedet for okse 
Havregrøt til frokost
Wienerpølser i hjemmelagede pølsebrød
Kyllingvingeklubber med ris og maissalat

Kan du ikke evt spør om gjester kan ta med det pålegget de ønsker for sine frokoster og kveldsmat. Skriv at du stiller med hjemmelaget brød, men at du trenger litt hjelp med pålegg. Da er du spart for en del utgifter, og det er noe som er enkelt for folk å ta med. 

Anonymkode: 72a0c...8f2

• Liker 2
Skrevet

Hei og så koselig at så mange vil komme og feire sammen med deg sånn 😊💚

Har litt erfaring fra leir jeg også, og det er utrolig hva en får til sammen 🥰💪🏻 Hyggelig er det også 😁

Ting jeg tenker på: 

• Lapskaus med brød eller flatbrød
  • Sodd
  • Chili con/sin carne med ris
  • Mexicansk gryte (fra Toro), eller lignende gryte med ris
  • Grønnsakssuppe med brød til
  • Tomatsuppe med makaroni og evt egg (må litt egg til så jeg hadde droppet det)
  • Risgrøt
  • Toast
  • Wraps (lunsjen kan f.eks være rester av chili eller meksikansk gryte i lefse, enkelt og greit. Bland i risen så den blir tykk nok.)
  • Banan og/eller appelsin i sølvfolie med en kokesjokoladebit i midten stekt på bålet (sett frem en haug med bananer og/eller appelsiner, flere ruller med sølvfolie, og kokesjokolade og be folk lage selv, eller sett en gjeng til å lage felles. Coop sin mellommørke koster ca 10kr og er både god og melkefri sånn om du må tenke på det også. Dette er billigere enn marshmallows til så mange.) 

Frokost hadde jeg gjort enklest mulig. Er det leirskole, så er det leirskole, og en trenger ikke veldig mange ulike typer pålegg, men du bør ha smør/margarin, syltetøy, og hvitost i hvertfall. Hva annet kommer litt an på hva folk liker, men f.eks leverpostei, sjokoladepålegg, skinke, osv. Alltid fint med noe grønt til. 

Det er ofte tilbud på pølser rundt påske, så kjøp evt nå, og frys ned til senere. Samme rundt 17.mai. Aner ikke når du skal ha dette. Også tilbud på ting som chips, plater med sjokolade og ting i den gaten.

Husk på ting som salt, pepper, kaffefilter, sukketter, sukker til kaffe/te, olje til steking, sølvfolie, bakepapir, osv. Dette er ting som en fort glemmer. Kjipt med masse kaffe, men ikke ha filter. Godt mulig de har på leirskolen og de har store traktere som trenger andre filter, men jeg hadde sjekket det ut. 

Fint med noen langpannekaker også, og det kan gjerne noen av gjestene ta med seg? Billige kjeks funker også, men må jo en del pakker til da. 

Det er det jeg kom på i farten her 😊 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
nestenvoksen skrev (18 timer siden):

Hei, 

Jeg skal feire bursdagen min og har invitert rundt 40 stykker. Feiringen går over en helg og jeg skal derfor servere mat underveis. Jeg har allerede brukt en del penger og ønsker derfor å holde prisen lavest mulig. I tillegg vil jeg jo helst bruke mest mulig tid med gjestene mine så det må være måltid som tar kort tid å forberede eller der mye prepping kan gjennomføres på forhånd. Er det noen som har forslag til måltid? 

• Middag fredag
  • Nattmat
  • Frokost lørdag
  • Lunsj lørdag
  • Middag lørdag
  • Kveldsmat/nattmat
  • Frokost søndag
  • Lunsj søndag

Jeg har fks tenkt å bake brød i forkant, men tar gjerne i mot alle innspill å hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig og mest mulig effektivt.

Tusen takk på forhånd ❤️ 

Kanskje en idé å si hva budsjettet er på? Skal de sove hjemme hos deg alle sammen? 😅

Anonymkode: 08ebf...434

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje en idé å si hva budsjettet er på? Skal de sove hjemme hos deg alle sammen? 😅

Anonymkode: 08ebf...434

Kanskje en idé å lese hele tråden før man svarer?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kok og rens noen Gullhøner fra frysedisken. De er billige, med kjøttet og kraften lager du en diger porsjon kyllingsuppe med ris. DENNE er god. 

Pølser på tilbud før påske! Pølse i brød, lompe, med potetsalat, hakket løk, tørr løk og annet tilbehør kan gå som middag.

Henger meg også på Chili Con/Sin carne. Bruk mest bønner, men også noe kjøttdeig.

Lapskaus av pølse. Kjøp lapskausgrønnsaker frosne, de er like gode, billige og du slipper all hakking

Frokost ville jeg hatt havregrøt med forskjellig topping en av dagene.

Fiskegrateng i store former med råkost, poteter og smør.

Lunsj må ikke være varmmat. Skal dere være ute kan alle smøre sin egen matpakke. Pålegg som ost (REMA sin Prima er billig og kom ut best i test nylig), omelett med grønnsaker laget i langpanne i ovn, syltetøy, kjøp en surret skinkestek og skjær den opp som pålegg.

Anonymkode: 63a69...56d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser noen nevner havregrøt til frokost. Noen liker det, men ikke alle. Selv om detre er på en leirskole, så er det voksne gjester. Syna det kan være litt mer da. Havregrøt kan evt lages på siden.

Står det på økonomi ville jeg heller lagt ut en liste som gjestene kan sette seg opp på. Feks at to stk tar med hvitost, fire pakker skinke, to syltetøy, agurk/tomater/paprika, to pakker smør, x antall pakker egg, juice, noen poser kaffe. Jeg tviler noen syns det er urimelig. Mat måtte de hatt uansett om de var hjemme eller ei. Og et stykke pålegg, en pakke egg osv per person er ikke dyrt. Kjør enkel "frokostbuffet" fra feks kl 09-11. Alle forsyner seg selv. Sett frem pålegget slik det er. Greit å slippe å åpne alt om noe ikke spises. Skjær opp litt grønt. Skjær gjerne brødet ferdig i butikken.

Siden dette er på en leirskole kan du jo kjøre litt leirskole over det hele. Feks be bord 1 og 2 hjelpe til med å dekke av osv.  

Jeg vet ikke hva tenker om alkohol, men det er vel mulig å ta med selv? Ville servert velkomst, et par glass til middag og evt laget en gløgg på feks rødvin til kvelden. Så kan de som ønsker mer ta med det de måtte ønske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
nestenvoksen skrev (På 7.3.2024 den 22.12):

Hei, 

• Middag fredag
  • Nattmat
  • Frokost lørdag
  • Lunsj lørdag
  • Middag lørdag
  • Kveldsmat/nattmat
  • Frokost søndag
  • Lunsj søndag

Tusen takk på forhånd ❤️ 

Skal du servere 40 stk fullpensjon en hel helg er det helt innafor å be om bidrag fra gjestene. Kunne for eksempel ikke falt meg inn å leve på et enkelt menneske en hel helg. Og om dine gjester er oppegående så gjør ikke de heller det.

Anonymkode: 5ad12...163

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skal du servere 40 stk fullpensjon en hel helg er det helt innafor å be om bidrag fra gjestene. Kunne for eksempel ikke falt meg inn å leve på et enkelt menneske en hel helg. Og om dine gjester er oppegående så gjør ikke de heller det.

Anonymkode: 5ad12...163

Hun skal jo det - de skal betale egenandel. Irriterende med alle overflødige svar som ikke forholder seg til hele tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser noen nevner havregrøt til frokost. Noen liker det, men ikke alle. Selv om detre er på en leirskole, så er det voksne gjester. Syna det kan være litt mer da. Havregrøt kan evt lages på siden.

Står det på økonomi ville jeg heller lagt ut en liste som gjestene kan sette seg opp på. Feks at to stk tar med hvitost, fire pakker skinke, to syltetøy, agurk/tomater/paprika, to pakker smør, x antall pakker egg, juice, noen poser kaffe. Jeg tviler noen syns det er urimelig. Mat måtte de hatt uansett om de var hjemme eller ei. Og et stykke pålegg, en pakke egg osv per person er ikke dyrt. Kjør enkel "frokostbuffet" fra feks kl 09-11. Alle forsyner seg selv. Sett frem pålegget slik det er. Greit å slippe å åpne alt om noe ikke spises. Skjær opp litt grønt. Skjær gjerne brødet ferdig i butikken.

Siden dette er på en leirskole kan du jo kjøre litt leirskole over det hele. Feks be bord 1 og 2 hjelpe til med å dekke av osv.  

Jeg vet ikke hva tenker om alkohol, men det er vel mulig å ta med selv? Ville servert velkomst, et par glass til middag og evt laget en gløgg på feks rødvin til kvelden. Så kan de som ønsker mer ta med det de måtte ønske.

Nei alle liker ikke havregrøt,men om man er voksen eller ikke har da ikke noe å si. Havregrøt er ikke kun for barn

Anonymkode: 1cbb3...eda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nattmat: kokt wienerpølse med lompe og tilbehør.

Frokost: knekkebrød, ferdig oppskåret brød og enkelt pålegg som ost, tubeost, syltetøy, skinke. Juice, melk og pulverkaffe.

Sodd til middag? Kjøp de svære bøttene, evt forbered selv på forhånd og kok opp.

Anonymkode: 787a2...966

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...