Gå til innhold

Lærer i Osloskolen kan risikere å få sparken for å la elever lese og skrive på papir


HelgeK

Anbefalte innlegg

Lærer i Oslo trues med "konsekvenser". Fordi han har fått elevene på 3. trinn til å legge bort iPaden og bruke penn og papir i stedet. Dette har hjulpet elever som hadde problemer med lesning og skriving. Men nei, skolen er del av et prosjekt som "tester ut hypoteser ved bruk av digitale læremidler" og slikt godtas ikke av skoleledelsen i Oslo.

https://klassekampen.no/artikkel/2024-03-07/tvinger-laererne-til-a-bruke-ipad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tilgang til artikkelen, så vanskelig å si noe om bakgrunnen her. Jeg føler dette er en veldig sensasjonalistisk overskrift, hvor det det åpenbart er informasjon som er utelatt.

Som lærer i Osloskolen har dette absolutt aldri vært et problem for meg, og min skole er også en del av prosjektet omkring digitale læremidler. Jeg er kontaktlærer på 2.trinn, og står fritt til å bruke digitale læremidler - eller analoge, slik jeg selv vil, så lenge jeg holder meg til læreplanmålene. 

Mine elever skriver mye i kladdebøker med blyant, de har skrivesaker m.m. Nå har jeg mye stasjonsundervisning, men læringsbrettet er et supplement. Det er ikke kun det vi bruker i undervisningen.

Jeg må si at dette er en problemstilling som for meg virker fjern, og jeg klarer ikke å la være å tenke at her er det informasjon som mangler (åpenbart, siden jeg ikke får lest artikkelen).

Endret av SPOCA
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

Nuvel. Brevet ble sendt fra rektoren og kildene er snakket med. Klassekampen har også en redaksjon og profesjonelle journalister. 
 

Denne saken viser noen av utfordringene vi i skolen har, nemlig at rektorer blir målt på synlige resultater og blir gjerne fryktelig opphengt i ensidig forskning eller prosjekter. Frustrerende for oss i klasserommet.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke tilgang til artikkelen, så vanskelig å si noe om bakgrunnen her. Jeg føler dette er en veldig sensasjonalistisk overskrift, hvor det det åpenbart er informasjon som er utelatt.

Som lærer i Osloskolen har dette absolutt aldri vært et problem for meg, og min skole er også en del av prosjektet omkring digitale læremidler. Jeg er kontaktlærer på 2.trinn, og står fritt til å bruke digitale læremidler - eller analoge, slik jeg selv vil, så lenge jeg holder meg til læreplanmålene. 

Mine elever skriver mye i kladdebøker med blyant, de har skrivesaker m.m. Nå har jeg mye stasjonsundervisning, men læringsbrettet er et supplement. Det er ikke kun det vi bruker i undervisningen.

Jeg må si at dette er en problemstilling som for meg virker fjern, og jeg klarer ikke å la være å tenke at her er det informasjon som mangler (åpenbart, siden jeg ikke får lest artikkelen).

Her er saken åpen i utdanningsnytt.

https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-eivor-evenrud-ipad/laerer-fikk-skriftlig-advarsel-fra-rektor-for-a-la-elever-lese-og-skrive-pa-papir/392767

Hvis alt som skrives her er rett virker det som om det er skolens rektor som har tatt seg til rette  og gitt læreren skriftlig advarsel.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (27 minutter siden):

Her er saken åpen i utdanningsnytt.

https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-eivor-evenrud-ipad/laerer-fikk-skriftlig-advarsel-fra-rektor-for-a-la-elever-lese-og-skrive-pa-papir/392767

Hvis alt som skrives her er rett virker det som om det er skolens rektor som har tatt seg til rette  og gitt læreren skriftlig advarsel.

Det er jeg helt enig med deg i, men da er det rektor det virkelig er noe galt med, og ikke nødvendigvis hele Osloskolens ledelse som sådan. Dette er det merkeligste jeg har lest på lenge. 

Det sagt, jeg tar dette med en stor klype salt, ettersom min egen skole har blitt ganske feilaktig fremstilt i medier tidligere, hvor da blant annet rektor har blitt hengt ut. Alt er ikke nødvendigvis slik man leser det. MEN, hvis det stemmer og det er sant det som står her, er det selvfølgelig hårreisende. Merkelig og rart, rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil E skrev (12 timer siden):

Her er saken åpen i utdanningsnytt.

https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-eivor-evenrud-ipad/laerer-fikk-skriftlig-advarsel-fra-rektor-for-a-la-elever-lese-og-skrive-pa-papir/392767

Hvis alt som skrives her er rett virker det som om det er skolens rektor som har tatt seg til rette  og gitt læreren skriftlig advarsel.

Har advarselen kommet på papir eller digitalt?

🤪

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (21 minutter siden):

Har advarselen kommet på papir eller digitalt?

🤪

Hoho😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Honey Dew said:

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

Hvorfor ikke om det stemmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid greit å kunne bruke penn og papir. Hva hadde skjedd om noe skjedde med det teknologiske og man måtte bruke penn og papir da?  <_<

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg ikke ønsker at ungen min skal brukes i denne type testing? 
 

Heia penn og papir! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (19 timer siden):

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

Jeg stoler mere på Klassekampens journalister enn VG og Dagbladet. Synes de holder bra standard på artiklene sine og ofte er det god gravejournalistikk, i motsetning til mye av fjaset fra spesielt de unge, såkalte journalistene, som skriver om søte ufarlige temaer.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn, papir, kritt, tavle og den slags gamle greier har fungert i +/- 2000 år og gitt oss det vi kar av kunnskap i dag. Mitt sikkert litt naive, amatørmessige syn er at det nok kan fungere like lenge framover, gjerne støttet av andre og nye ting. Merk "støttet av" og ikke "erstattet med".

Men det har da heller ikke vært noe problem tidligere å ta inn nye "ting" i undervisning, tvert om: mye er forsøkt opp gjennom årene. Legg til forskjeller man finner klinisk og kognitivt ved å skrive, tegne og lese med og uten maskineri.

Det store her er at penn&blekk er elendig butikk sammenlignet med "moderne plattformer" - for de som selger dem, vel og merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pringle skrev (7 timer siden):

Har advarselen kommet på papir eller digitalt?

🤪

Den ble vel sendt med røyksignaler 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (4 minutter siden):

Den ble vel sendt med røyksignaler 😁

Eller kanskje semafor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2024 at 6:51 PM, Honey Dew said:

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

Er Klassekampen kommunistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ganske hårreisende sak i grunn. Læreren bør få bruke de metodene han eller hun mener er rett for å gagne elevenes læring. Metodefrihet for lærere er svært viktig.

Denne rektoren burde aldri vært rektor.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt. Dere forstår vel at denne saken ikke handler om nettbrett? Det er åpenbart at den aktuelle læreren er i konflikt med ledelsen og at ledelsen helst vil sparke vedkommende, men ikke får det til pga stillingsvernet. Så valgte rektor en annen og uklok metode for å prøve å få det til- sannsynligvis etter press fra flere andre lærere som vil ha ut den aktuelle læreren. Man må lese mellom linjene

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 7.3.2024 den 18.51):

Ikke tro på noe du leser i en kommunistisk avis.

Klassekampen var kommunistisk før, men etter at de slutttet med kronerulling og ble mer og mer finansiert av det offentlige så har avisa rodd langt inn i hovedstrømmen. Det er stor forskjell på den kommunistiske redaktøren Steigan fra forrige årtusen og dagens redaktør Braanen.

Så om man ikke skal stole på Klassekampen nå, så er det andre mekansimer som er problemet, som f.eks. click-bait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 7.3.2024 den 23.05):

Her er saken åpen i utdanningsnytt.

https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-eivor-evenrud-ipad/laerer-fikk-skriftlig-advarsel-fra-rektor-for-a-la-elever-lese-og-skrive-pa-papir/392767

Hvis alt som skrives her er rett virker det som om det er skolens rektor som har tatt seg til rette  og gitt læreren skriftlig advarsel.

Slik jeg tolker det virker rektoren etisk svak. Barna har krav på best undervisning, og i de sammenhengene denne læreren får det til bedre på papir enn på Ipad så har han ikke rett til å bruke Ipad, iallfall ikke før han har lært like gode metoder med bruk av Ipad.  Jeg tror ikke skolen har rett til å gi elevene svakere undervisning selv om det er en del av et forskningsprosjekt. En annen sak er at det mest effektive jeg vet om i forhold til å lære små barn med lesevansker å lese godt er presisjonsopplæring der man bruker Ipad og trener på å lese bokstaver veldig fort. Når barna kan bokstavene lynraskt, så sitter de spikret, og blir aldri glemt.

Hvis rektor skal øke Ipadbruken, så bør hun satse tungt på opplæring av effektiv bruk av Ipad ovenfor lærergruppa.

Skolene bør fokusere på forsknings-støttet læring og i større grad bruke metoder som er best.

Et problem med Ipad er at når elevene kjeder seg så er det fort gjort å se  på interessante ting på internett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...