Gå til innhold

Elektriske kjøretøy har langt større forurensning enn bensin/diesel-biler!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13155147/ev-pollution-worse-exhaust-emissions-study.html

Suprise! Suprise! 

Men sånne saker faller vel neppe i god jord hos folk som liker å innbille seg at de liksom skulle "redde miljøet" ved å skaffe seg elektriske biler.               

Anonymkode: c4333...b09

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tunge elbiler er farlig siden de sliter mer på dekkene. Men tunge SUVer, uavhengig av motortype, er ikke like farlig? Det var litt av en artikkel.. Ifølge artikkelen blir ikke luftforurensingen så ille om du kjører normalt/rolig. Den høyeste stolpen der er aggressiv kjøring (med en VW Golf på bane, fossil). 

Det hjelper også å kjøre en aerodynamisk bil, type Kia EV6 fremfor en SUV, siden den butte enden virvler støvet opp i lufta. 

Konklusjonen i rapporten er nok mer at det lønner seg å kjøre SMÅ biler fremfor store biler, og skal man først ut og kjøre så kjører man rolig, uten kraftig akselerasjon og bremsing. 

Du som tilhenger av dinosaurjuice på bilen: tenker du på Macondo-ulykken hver gang du tanker bilen? Eller er utslipp og døde barn i Kongo kun forbeholdt elbileiere? 

Endret av newman01
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er de ikke. Selv med selektiv lesing av fakta må man tilsynelatende vri og vrente ting ganske hardt for å komme til et slikt resultat. :P

Anonymkode: f1911...d5b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta regnestykket rett.

Elektriske biler er forferdelig med tanke på miljø. De er ikke løsningen på klimautfordringene. 

Men de er mindre forurensende enn fossile biler. Og det er allmennkunnskap siden 1920 tallet.

 

Anonymkode: b5ef2...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og det er allmennkunnskap siden 1920 tallet.

Anonymkode: b5ef2...e79

Haha, altså dere klovner tar stadig nye mentale kvantesprang som jo er veldig underholdende - så lenge man ser på det som underholdning. Å påstå at et teknologirelatert spørsmål ikke har endret seg med 100 år med teknologiutvikling er så klæsketryne at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. :P

Anonymkode: f1911...d5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke elbilene som kommer til å redde verden.

Jeg kjører elbil utelukkende for det som skulle være min egen økonomiske gevinst. Men så ble det ikke så gunstig allikevel, når man tar med det store verditapet disse elbilene har. 

Bilene er gode å kjøre, og billige i drift. Men bakdelene er mange, så jeg vurderer sterkt å kjøpe meg dieselbil igjen. 

 

 

Anonymkode: 1dcbb...d72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Artikkelen omhandler at dekkene på elbiler slites oftere enn på fossilbiler. Forlengelsen av premisset er at også dekkene til store SUVer også slites raskere enn til små biler - men regner med at du ikke argumenterer mot disse typene kjøretøy.

Inneholdet (Lithium) i batterier kom fra «skitne kilder» tidligere, på lik linje med batteriene til 12v i fossilbiler, batteriet i telefonen din og alt annet som krever batteri. Det er altså ikke slik lenger og nyere batterier bruker ikke de samme stoffene.

Fossilt brennstoff har også sitt skitne regnestykke som begynner med opphenting, bearbeiding, transport. Osv osv.

Såklart, om man bruker artikler fra 2013 for å argumentere skjønner jeg at man kan mene elbiler er fali greier.

Anonymkode: e847e...8bc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brenning av kull er fortsatt den soleklart foretrukne metoden for å produsere strøm på global basis. Sammen med andre fossile energikilder utgjør de 70% av strømproduksjonen.

På verdensbasis ville det vært en gigantisk miljøkatastrofe hvis man skulle gått fra bensin/dieselbiler til EL i samme omfang som Norge har gjort. Det ville krevd enorm økning i kullbrenning.  Hvorfor skjønner man ikke disse enkle fakta? EL kommer jo aldri til å bli noe mer enn en flau fjert i bilhistorien. Skal vi liksom bygge ned hver eneste foss i hele verden? Selv da ville det jo vært en gigantisk manko på strøm.

 

Anonymkode: 91dc4...69b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører elbil fordi det er jævlig mye billigere enn drivstoffbil…

 

Anonymkode: 2b003...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 19.22):

Brenning av kull er fortsatt den soleklart foretrukne metoden for å produsere strøm på global basis. Sammen med andre fossile energikilder utgjør de 70% av strømproduksjonen.

På verdensbasis ville det vært en gigantisk miljøkatastrofe hvis man skulle gått fra bensin/dieselbiler til EL i samme omfang som Norge har gjort. Det ville krevd enorm økning i kullbrenning.  Hvorfor skjønner man ikke disse enkle fakta? EL kommer jo aldri til å bli noe mer enn en flau fjert i bilhistorien. Skal vi liksom bygge ned hver eneste foss i hele verden? Selv da ville det jo vært en gigantisk manko på strøm.

 

Anonymkode: 91dc4...69b

Fordi det er mer effektivt å brenne kull i et enormt kraftverk, enn å brenne bensin i en liten motor. Les om virkningsgrad på ulike ting, du er kunnskapsløs. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (14 timer siden):

Fordi det er mer effektivt å brenne kull i et enormt kraftverk, enn å brenne bensin i en liten motor. Les om virkningsgrad på ulike ting, du er kunnskapsløs. 

Eh...hallo? jeg snakker om utslipp, ikke virkningsgrad. Hint hvis du skal være belærende; start med å holde deg til tema.

Anonymkode: 91dc4...69b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest miljøvennlige er uansett å beholde den bilen man har, helt til den ikke går lenger. Jeg skal ha min ti år gamle dieslebil til det ikke går lenger, så kan de som skifter ut helt fungerende fossilbiler til fordel for elbil bare kose seg med illusjonene sine.

Anonymkode: 2389c...e9e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fascinerende hvordan så mange lever i sin egen boble av "slik er verden". Hva får folk til å ignorere grundig, fagfellevurdert forskning og gå for "det er uansett slik" og "diesel er kul"?

Anonymkode: f1911...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er fascinerende hvordan så mange lever i sin egen boble av "slik er verden". Hva får folk til å ignorere grundig, fagfellevurdert forskning og gå for "det er uansett slik" og "diesel er kul"?

Anonymkode: f1911...d5b

Hva er det som blir ignorert?

Anonymkode: 91dc4...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 15.16):

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13155147/ev-pollution-worse-exhaust-emissions-study.html

Suprise! Suprise! 

Men sånne saker faller vel neppe i god jord hos folk som liker å innbille seg at de liksom skulle "redde miljøet" ved å skaffe seg elektriske biler.               

Anonymkode: c4333...b09

Skal ærlig innrømme at miljø ikke sto på listen over grunner til at jeg kjører EL-bil. 
 

Tror svært mange kjører EL-bil av helt andre årsaker en at de skal redde miljøet.

Anonymkode: c3b72...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Skal ærlig innrømme at miljø ikke sto på listen over grunner til at jeg kjører EL-bil. 
 

Tror svært mange kjører EL-bil av helt andre årsaker en at de skal redde miljøet.

Anonymkode: c3b72...94f

Man kan jo i noen tilfeller ha to tanker i hodet samtidig. Jeg spiser middag fordi jeg er sulten, men også fordi det er godt. Man kan også kjøpe bil fordi man trenger det, og samtidig velge det mest miljøvennlige alternativet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette med vekt blir litt feil da de sammernligner med dårlig optimaliserte elbiler som er basert på bensin/diesel biler (bmw, vw, audi, etc. bygd på annen plattform).
Se f.eks. på Tesla, flere av dere modeller veier mindre enn tilsvarende bensin/diesel biler i størrelse. 

Resirkulering av bilbatteri kan nå gå 95% automatisk, hvor selv sorteringen av materialer går automatisk. Mye enklere enn det noen gang har vært med ICE biler.

Elbilmotor og batteri holder i snitt vesentlig lenger enn ICE motorer.

Så fort det kommer noe bedre enn litium batterier, så går dette kun en vei..

Fra samme artikkel:
"EVs are beneficial for the environment because they have no tailpipe emissions so they produce less greenhouse gases than the average gas-powered car.
According to the EPA, over an EVs lifetime, the total greenhouse gas emissions associated with the manufacturing, charging, and driving the vehicle is typically lower than the standard vehicle.
"

 

Anonymkode: 2e2bd...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så og si ingen kjøper elbil for å redde miljøet. Det er helt andre faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 7922d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så og si ingen kjøper elbil for å redde miljøet. Det er helt andre faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 7922d...1c0

Ingen redder miljøet ved å kjøpe elbil. Er vel ikke så mange som tror det heller, håper jeg.

Anonymkode: d5853...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så og si ingen kjøper elbil for å redde miljøet. Det er helt andre faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 7922d...1c0

Men hva gjør da de som kjøper en ny fossilbil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...