Gå til innhold

Noen som har vært i Lisboa? Hvordan var det? Er det en plass å reise?😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi snakker litt om å dra dit til høsten, bare fordi vi ikke har vært der før😅

Anonymkode: 8a135...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke kalle meg noen Lisboa-ekspert, men jeg var der i tre-fire dager for noen år siden etter en uke i Spania først.

Hyggelig by! Det er en by med veldig mange bakker, det stiger opp på begge sider av hovedgaten, så det er ikke det helt store hvis man er ordentlig dårlig til beins. Men for all del, som nordmann blir man ikke akkurat sjokkert. Noen steder er det små trikker som tar deg opp bakkene også, kanskje mer attraksjon enn nytte for de fleste. Mye morsomt å se, det er tross alt voldsomt mye historie i hovedstaden til et tidligere imperium som det portugisiske. Kanskje litt morbid, men de har et monument der flere viktige portugisere opp gjennom er begravet, blant dem en så enorm historisk skikkelse som Vasco da Gama. Det setter liksom stedet, og Lisboas betydning historisk sett, litt i perspektiv.

Både mat og drikke stod det bra til med, og ginjinha (en kirsebærlikør) er det vanskelig å unngå å smake på. Flere fortausrestauranter med såkalt fado, der det synges for gjestene. Mest gimmick, men litt moro også. De spiser veldig mye kjøtt, var mitt inntrykk, og prego - en sandwich med storfekjøtt i - er populær gatemat.

Det er massevis av utsiktspunkter, "miradouro", rundt omkring i Lisboa. Det blir jo fort sånn når byen er så bratt som den er. Veldig fint å ta en tur opp til et utsiktspunkt når det nærmer seg solnedgang. 

Det er absolutt verdt det å ta en tur ut til Cascais og ikke minst til slottene i Sintra. Pena-palasset i Sintra er virkelig som et disneyslott, og vi kom dit idet portene gikk opp og fikk opplevd det nær helt fritt for andre turister. Vi booket en fellestur i minibuss som kostet en del mer enn å ta toget selv, men det var verdt hver krone, særlig for oss som ikke hadde veldig lang tid på oss. I sentrum er det også mange som tilbyr å kjøre deg rundt til ulike severdigheter i en slags rickshaw, men det koster nok mer enn det smaker for mange, og det er hyggelig å gå rundt selv også.

Det er fullt mulig å bade, særlig om du drar bortover mot Cascais, men husk da at dette er Atlanterhavet og ikke Middelhavet. Så temperaturene, som jo holder seg gode i Middelhavet langt ut over høsten, er en del grader lavere her.

Jeg synes absolutt Lisboa var verdt besøket, særlig fordi det er så uendelig mye historie på alle bauger og kanter. Det er nok bedre å finne ting å gjøre i en reiseguide enn hos meg, men det er ingen fare for å kjede seg. Det var ikke en eller annen fantastisk stemning i byen jeg ble helt grepet av, slik at jeg kommer tilbake igjen og igjen. Men det var en veldig fin by å ha besøkt.

Anonymkode: 864c4...aca

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøkt Lisboa på jentetur og elsket byen. Sjarmerende, hyggelige innbyggere, god mat og masse å se. Vi besøkte også Sintra. Ville absolutt anbefale det! 

Anonymkode: c6f1f...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig om anbefalingen om en dagstur (eller to) til Sintra, en veldig unik plass! Litt sånn slott, eventyr og magi-preg. Enkelt p komme seg dit med direktetog fra Sintra. Skal du heller sørover, anbefaler jeg Alvor, en liten landsby nær Portimao 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært to ganger i Lisboa. For et par år siden synes jeg det var blitt veldig mye turister overalt. Så i sesong er det veldig fullt i senrale områder. Men det er en svært sjarmerende by med mange muligheter og historisk sus.

Mye god mat - også på de enkleste stedene, prøv grillede sardiner og ikke minst bacalao, klippfisk, der det finnes mange retter. Grillet (norsk) klippfisk med masse olje, poteer, rå løk etc er helt nydelig. Og ikke minst et av verdens beste bakverk: Pastel de Nata. Helt fantastisk, og nesten verdt turen alene.

 

 

Anonymkode: 613ca...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...