Gå til innhold

Spm ang bunad, bunadssølv og pris. Nordlandsbunad om det er av betydning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke bunad selv, men har tvillingjenter som gjerne vil ha til konfirmasjonen.  Dette blir dyrt, 🙈så jeg prøver å planlegge for å se om det i det heletatt er gjennomførbart. (4 år til enda, så sparer så godt jeg kan.) Far er ikke inne i bildet og besteforeldre er gamle, skrøpelige minstepensjonister så jeg må dekke alt selv.

Slik jeg forstår det er kostnaden delt inn i:

Selve bunaden Inkl. stakk, vest, veske, forkle og sjal.

sølv. (Stor og liten Sølje, spenner, mansjettknapper og veskelås)

Bunadsskjorte.

bunadssko.

Det jeg lurer på er om spenner og mansjettknspper er pr stk eller i helt sett? På vår bunad er det 3 spenner. Et da prisen oppgitt pr spenne eller i ett sett med 3 spenner?  Samme med mansjettknapper. Er det pr stki2 stk, eller i ett sett på 4. Blir ikke helt klok på dette, og det har jo litt betydning for prisen.

Har vært inne på denne nettsiden https://mestergull.no/blog/merke/nordlandslv/?catalog_orderby=popularity&exclude_list=&exclude-catid=&getserie=false&side-filter=true&buttonfalg=false&filter-current_term=395&filter-current_taxonomy=product_brand&filter-price-from=&filter-price-to=&filter-pa_kjonn[]=302&filter-taxonomies=product_cat,pa_kjonn,pa_materiale&filter_=false

 

Får sikkert mer informasjon om dette om jeg kontakter  husfliden, men vil gjerne få ett inntrykk av ca kostnaden, for å vite om det er vits i det heletatt. 😅

Ser jo at det legges ut brukte bunader til salgs på f.eks Facebook, men det er så vanskelig da jeg ikke vet hvilken størrelse de kommer til å måtte ha, og vil ikke at de skal få bunad med ulik stoffkvalitet. (Eldre bunader har et tyngre stoff om jeg har forstått det rett). Vil jo at bunaden deres skal være så like som mulig, og jeg har så lite kunnskaper om dette. 

 

Anonymkode: 2e74b...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mansjettknapper selges også i par. 

Et tips er å spørre familiemedlemmer om de vil være med og gi sølv i gave. Mange blir glade for spm om slikt. 

Anonymkode: 3a821...936

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det til magebelte i sølv til denne bunaden? Til Sogne-bunad har jeg sølvbelte, og det er heller ikke billig. Sølvprisen ventes visstnok å stige masse fremover..

Anonymkode: f50c9...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hører det til magebelte i sølv til denne bunaden? Til Sogne-bunad har jeg sølvbelte, og det er heller ikke billig. Sølvprisen ventes visstnok å stige masse fremover..

Anonymkode: f50c9...dde

sølvbelte er vel for de fleste bunader ikke en må-ha, men en kan-ha, som regel forbeholdt gifte kvinner.

Anonymkode: 4339a...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har ikke bunad selv, men har tvillingjenter som gjerne vil ha til konfirmasjonen.  Dette blir dyrt, 🙈så jeg prøver å planlegge for å se om det i det heletatt er gjennomførbart. (4 år til enda, så sparer så godt jeg kan.) Far er ikke inne i bildet og besteforeldre er gamle, skrøpelige minstepensjonister så jeg må dekke alt selv.

Slik jeg forstår det er kostnaden delt inn i:

Selve bunaden Inkl. stakk, vest, veske, forkle og sjal.

sølv. (Stor og liten Sølje, spenner, mansjettknapper og veskelås)

Bunadsskjorte.

bunadssko.

Det jeg lurer på er om spenner og mansjettknspper er pr stk eller i helt sett? På vår bunad er det 3 spenner. Et da prisen oppgitt pr spenne eller i ett sett med 3 spenner?  Samme med mansjettknapper. Er det pr stki2 stk, eller i ett sett på 4. Blir ikke helt klok på dette, og det har jo litt betydning for prisen.

Har vært inne på denne nettsiden https://mestergull.no/blog/merke/nordlandslv/?catalog_orderby=popularity&exclude_list=&exclude-catid=&getserie=false&side-filter=true&buttonfalg=false&filter-current_term=395&filter-current_taxonomy=product_brand&filter-price-from=&filter-price-to=&filter-pa_kjonn[]=302&filter-taxonomies=product_cat,pa_kjonn,pa_materiale&filter_=false

 

Får sikkert mer informasjon om dette om jeg kontakter  husfliden, men vil gjerne få ett inntrykk av ca kostnaden, for å vite om det er vits i det heletatt. 😅

Ser jo at det legges ut brukte bunader til salgs på f.eks Facebook, men det er så vanskelig da jeg ikke vet hvilken størrelse de kommer til å måtte ha, og vil ikke at de skal få bunad med ulik stoffkvalitet. (Eldre bunader har et tyngre stoff om jeg har forstått det rett). Vil jo at bunaden deres skal være så like som mulig, og jeg har så lite kunnskaper om dette. 

 

Anonymkode: 2e74b...982

dette kan du jo sjekke på nettsiden til Husfliden i Bodø, som tilbyr komplette pakker: Nordland Sølv Dame - Husfliden (husflidenbodo.no)

Et meget bra alternativ er jo å lete etter brukt sølv, enten på finn.no eller i bruktbutikker spesialisert på smykker.

 

Anonymkode: 4339a...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg konfirmerte meg så fikk jeg selve bunaden, skjorta og sko av foreldrene mine.

Gjestene kjøpte sølv i gave, og det er jo også noe man kan ønske seg litt etter litt til jul og bursdag. Man trenger ikke alt på én gang. Jeg har en beltestakk, og det eneste sølvet jeg hadde til konfirmasjonen var halssøljen og mansjettknappene tror jeg, og det var gaven fra besteforeldre. Bare det som trengtes for å holde skjorta på plass. Resten fikk jeg i gave til konformasjonsdagen eller ved senere anledninger. 

Søsteren min har en annen bunad med et belte hvor man fyller på sølv på en måte. Hun ønsket seg flere "biter" til beltet hver jul, og fylte ikke hele beltet før mange år senere.

 

Anonymkode: 22d76...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg konfirmerte meg så fikk jeg selve bunaden, skjorta og sko av foreldrene mine.

Gjestene kjøpte sølv i gave, og det er jo også noe man kan ønske seg litt etter litt til jul og bursdag. Man trenger ikke alt på én gang. Jeg har en beltestakk, og det eneste sølvet jeg hadde til konfirmasjonen var halssøljen og mansjettknappene tror jeg, og det var gaven fra besteforeldre. Bare det som trengtes for å holde skjorta på plass. Resten fikk jeg i gave til konformasjonsdagen eller ved senere anledninger. 

Søsteren min har en annen bunad med et belte hvor man fyller på sølv på en måte. Hun ønsket seg flere "biter" til beltet hver jul, og fylte ikke hele beltet før mange år senere.

 

Anonymkode: 22d76...1e8

de "bitene" heter beltestøler 🙂

Anonymkode: 4339a...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips til å spare litt penger, er å vente med bunadskjortene.

Man kan kjøpe generiske bunadsskjorter i bomull på Husfliden, til de første årene, mens man sparer til broderte linskjorter. En ny linskjorte koster 8000 kroner, mens du kan få en generisk skjorte ned i 1000 kroner, og lavere hvis du kjøper brukt, som denne:

Bunadskjorte bomull | FINN torget

Her er et annet rimelig alternativ: Bunadskjorte Str 36 | FINN torget

Total besparing for to bunader kan altså bli 14-15 000 kroner.

Anonymkode: 4339a...0b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukte bunader med sølv. Så får du hjelp sydame eller husfliden til å tilpasse. 

Anonymkode: ed496...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

de "bitene" heter beltestøler 🙂

Anonymkode: 4339a...0b9

Takk, det sto helt stille i hodet😂

Anonymkode: 22d76...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter arvet en bunad, da kom omsying på 6500,-. Ville sett etter brukte bunader. 

Anonymkode: a5bbf...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kjøp brukte bunader med sølv. Så får du hjelp sydame eller husfliden til å tilpasse. 

Anonymkode: ed496...058

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min datter arvet en bunad, da kom omsying på 6500,-. Ville sett etter brukte bunader. 

Anonymkode: a5bbf...cf0

Dette er veldig gode innspill, TS!

Se prisene på finn.no - her er det mye penger å spare:

Nordlandsbunad til salgs | FINN Torget

Anonymkode: 4339a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...