Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. 

Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? 

Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. 

Anonymkode: 41910...da4

Herregud.

Dette var pinlig å lese. Puteflaut🙈

Anonymkode: beb1d...b3b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du beskriver kan jo ikke engang sammenlignes med en militærleir (ref til andre innlegg her) men snarere helt vanlig ansatt-kutyme. Husk at for mange i den alderen så kan dette være deres første jobb, det betyr at du som sjef må ha litt romslighet i børjan. Gi dem litt sjanser, litt mer enn du ville gjort med en på 40. 

Anonymkode: 2b1a7...913

Personlig så mener jeg at en ørliten forventningsavklaring er langt mer hensiktsmessig enn «romslighet» i disse tilfellene. Som en annen nevner bør man lære seg arbeidslivets spilleregler like godt først som sist. 

Anonymkode: c76fe...043

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en statlig virksomhet der majoriteten er i 40- og 50-årene og de har akkurat samme holdning. Det er vel mer arbeidskulturen som er utfordringen, ikke nødvendigvis alderen..

Anonymkode: 53ca6...316

Samme her! Vi i gen z og yngre millenials jobber ræven av oss, mens de fleste (ikke alle) over 55 sitter på ræv og gjør ingenting. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg gjør 10 ganger så mye som min eldre kollega som sitter ved siden av meg. Urettferdig! 

Anonymkode: ad923...d3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. 

Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? 

Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. 

Arbeidslivet generelt fungerer nå en gang slik at en ansatt stiller tid og arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver i bytte mot lønn for utført arbeid og en leders ansvar er å delegere arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 050b7...7e7

• Liker 3
Skrevet

Dem sliter med ekstreme krav på seg selv om å være perfekte. Kjempe flotte motiverte unge folk.

Skrevet

Man gjør som sjefen sier.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh. .an går på jobb for å få penger til jobben du er satt til.  Og da er det vel ingenting som heter å være soldat osv.

Innlegget ditt er skremmende dårlig holdning iht arbeid 

Anonymkode: d78db...24c

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Dem sliter med ekstreme krav på seg selv om å være perfekte. Kjempe flotte motiverte unge folk.

Perfekte på bilder kanskje. 20 åringene er blitt de nye 12 åringene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare 35 så det er ikke så altfor lenge siden jeg var ny i arbeidslivet, men kan virkelig ikke kjenne meg igjen i de unge som har vært innom på jobben hos oss. De er typisk 19–23 år, så de gikk faktisk i barnehagen da jeg fikk min første jobb, så da er det kanskje naturlig at det føles som at aldersforskjellen er mye større. 

Det jeg er litt imponert over er denne hva-tjener-jeg-på-det-i-tillegg-til-lønnen-min-holdningen de har. Det er en helt ny tankegang for meg. Jeg er vant til at jeg jobber og så får jeg lønn og alle er fornøyde. Men de unge synes ikke det er nok. De skal ha lønn pluss skryt pluss lønnsbonus «for godt arbeid og fordi de må betale så sinnssykt mye skatt». Dette finner de på å legge frem som om de stod i en forhandlingssituasjon og forstår ikke hvor lett-erstattelige de er.

Anonymkode: c18ed...a00

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er bare 35 så det er ikke så altfor lenge siden jeg var ny i arbeidslivet, men kan virkelig ikke kjenne meg igjen i de unge som har vært innom på jobben hos oss. De er typisk 19–23 år, så de gikk faktisk i barnehagen da jeg fikk min første jobb, så da er det kanskje naturlig at det føles som at aldersforskjellen er mye større. 

Det jeg er litt imponert over er denne hva-tjener-jeg-på-det-i-tillegg-til-lønnen-min-holdningen de har. Det er en helt ny tankegang for meg. Jeg er vant til at jeg jobber og så får jeg lønn og alle er fornøyde. Men de unge synes ikke det er nok. De skal ha lønn pluss skryt pluss lønnsbonus «for godt arbeid og fordi de må betale så sinnssykt mye skatt». Dette finner de på å legge frem som om de stod i en forhandlingssituasjon og forstår ikke hvor lett-erstattelige de er.

Hvorfor kan du ikke skryte hvis de er flinke? Det koster deg vel så godt som ingenting, men du kan spare enormt på det i form av å slippe å rekruttere nye, bra arbeidsmiljø ++. Er det ikke helt basic ledelse å skryte litt i 2024?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mer fokus på work-life balance

Jeg jobber i et stort selskap med mange ambisiøse mennesker og mange mellomledere. Hos oss så er det helt normalt og forventet at dem som kommer rett fra skolebenken skal si ifra om det ikke er realistisk at de har kapasitet til å gjennomføre en oppgave (som de får på toppen av oppgavene de allerede har den uka). Det er frister og om man ønsker at ting skal bli levert så er det viktig å være realistisk istedenfor å si ja til alt. 

Nå er jeg akkurat ikke gen z, men foreldrene mine i 60/70-årene har en helt annen tilnærming til arbeidslivet enn meg. Ifølge dem så skal man omtrent bare være takknemlig for at man har en jobb og om arbeidsplassen bryter AML så skal man være tyst. De eldre på arbeidsplassen min er overrasket over at de nyansatte ikke vil jobbe like mye som de gjorde (600 overtidstimer i året), men glemmer at nå er det en maksgrense på 200 overtidstimer. 

Så alt i alt så synes jeg at gen z på min arbeidsplass er gode til time management og leverer bra på oppgavene de får tildelt. De lærer tidlig at det ikke nytter å si ja til alt og jeg husker selv av erfaring at man ofte sier nei til en oppgave fordi man sa ja til en annen mellomleder 5 minutter tidligere 

Anonymkode: 548a4...586

• Hjerte 1
Skrevet

Det er så, men å komme til avtalt tid, handler om respekt for andre mennesker og deres "Work-life balance".  Å ta de oppgaver man er ansatt for å ta, er grunnlaget for at man faktisk HAR en "Work-life balance" i stedet for en "Unemployed - life balance"

Det er helt riktig at man skal tørre å si nei, men det må være balansert med konsekvensene. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke skryte hvis de er flinke? Det koster deg vel så godt som ingenting, men du kan spare enormt på det i form av å slippe å rekruttere nye, bra arbeidsmiljø ++. Er det ikke helt basic ledelse å skryte litt i 2024?

Men de er jo ikke flinke? De er late, trege, egenrådige, ikke lærevillige, ikke ydmyke på at de ikke er verdensmester og trenger mer opplæring og de blir sure på kolleger når de selv gjør feil.

Det er bedre for bedriften og kollegaene om det ansettes en voksen som 1. gjør ALLE oppgavene sine og 2. gjør oppgavene korrekt og i tide. Slik det er nå krever ungdommene mye oppfølging slik at vi må ofte må lønne to der det normalt hadde holdt med en. Tapsprosjekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen dette fra mitt studiested. Er en kultur der mange kommer konsekvent 10-30 min for seint til forelesning (til tross for at dette har blitt tatt opp av emneansvarlig). Noen gjør i tillegg en grand entrance som avbryter undervisningen. Tilbakemeldinger på emner er "for mange arbeidskrav", og om man MÅ kjøpe inn all litteraturen på pensumlisten...🙈

Anonymkode: 54a9b...010

• Liker 2
Skrevet

Samfunnet er på randen av kollaps nå som de etter hvert skal ta over.

AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Jeg må si meg helt uenig. Hele arbeidsplassen min hadde kollapset uten oss unge gen Z og unge millenials. Tror vi gjør 50 % av arbeidet selv om vi bare utgjør kanskje 20 % av de ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Neida. Roboter og innvandring overtar. De som ikke egner seg i arbeidslivet får sosialstønad med det pyntede navnet «borgerlønn». 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme hos oss, tok lang tid å finne noen med de holdningene og kvalifikasjonene vi krever når vi var på jakt etter flere ansatte, endte med at ansatte noen eldre som er ti ganger så produktive som mange av de dritungene. (med få unntak)

Så vi har vel kommet dit at vi ikke lenger vurderer folk under 30, i tillegg ansetter vi ingen med utdannelse fra Oslo met, da de er særdeles ubrukelige.

Nesten alle våre ansatte er nå utdannet i utlandet grunnet dårlige erfaringer

Anonymkode: 65dc5...4ef

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min erfaring med Gen Z er at de er svært villig til å utføre arbeidsoppgaver. Veldig "på" når de er på jobb. Men som har blitt nevnt er også min erfaring at tid er relativt. Spiller ingen rolle om de kommer på tiden,eller om de er opp til 40 minutter for sent virker det som. Å forsove seg,eller skylde på trafikken er visst helt innafor. Når fredagen er der,så pusher enkelte også for å få gå tidlig. Virker litt sån skole aktig. Jeg vet vi drev med det da jeg gikk på skolen i hvertfall.

Sier bare at det er noe ikke jeg er vandt med. 

Endret av Fant80
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...