AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Hei! Det har i det siste begynt mange hos oss som er rundt 24-25 og jeg sliter helt ærlig med å se måten de er på angående jobbsituasjonen. Jeg er en slags mellomleder og har i det siste ofte blitt møtt med «Nei, den oppgaven passer ikke å gjøre nå, kan ikke noen andre ta den». Synes det er rart at de tør å være sånn når de er nye på jobben… I tillegg er det lite respekt for tiden, to av dem kommer for sent annenhver dag og de kommer gjerne 5 min for sent til møter. Er dette vanlige ting for denne generasjonen, noen med erfaringer? Jeg er kun 36 selv om det skulle ha noen betydning😅 Anonymkode: 81512...9c1 15 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. Anonymkode: 41910...da4 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. Anonymkode: 41910...da4 Joda, bra å sette grenser og alt det. Problemet er jo bare at da får et annet menneske dobbelt opp- og det kan jeg love deg at det blir dårlig stemning av! Anonymkode: 81512...9c1 11 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 Folk i de yngre generasjonene er helt udugelige Anonymkode: 33d6d...534 11 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. Anonymkode: 41910...da4 Dette er typisk gen Z entitlement, og også noe av det dummeste jeg har lest i dag. 🙄 Nei, man er ikke i militæret på arbeidsplassen (🙄), man er på jobb. Arbeidsgiver kjøper din tid og din arbeidskraft og det er leders oppgave å se det store bildet og styre ressursene slik at oppgavene blir løst på en hensiktigsmessig måte. Dersom dette er for krevende for deg så er alternativet å være arbeidsledig. Enkelt og greit. Anonymkode: c76fe...043 22 19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Joda, bra å sette grenser og alt det. Problemet er jo bare at da får et annet menneske dobbelt opp- og det kan jeg love deg at det blir dårlig stemning av! Anonymkode: 81512...9c1 Godt poeng! Har hatt rundt 5 i gen x, 1 av dem var svært dyktig og de 4 andre hadde den holdningen... Hvilken type jobb? Anonymkode: 69f09...277
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 Jeg har flere venner som jobber med HR, og det er ganske vanlig at man må lære unge folk elementær livskunnskap foreldrene helt har sviktet på. Bl.a at du i jobb er ansatt for å gjøre en jobb og være tilgjengelig på arbeidsgiver, og da må du komme presis og være på jobb til vakten er over. Du kan ikke sitte på mobilen, og du må gjøre de jobbene du er ansatt for å gjøre. Du må ringe hvis du er syk, melding på fb eller at din mor ringer for deg er ikke greit. Dessverre er dagens unge fra 30 og ned en gjeng med ubrukelige bomullsdotter som ikke tåler motgang og som tror nav betaler alt hvis de ikke jobber. Vi må slutte å gi disse ubrukelige folkene penger hvis ikke de fungerer i jobb, et par uker på gaten i dårlig vær fikser fort på arbeidsmoralen. Anonymkode: edea2...1a5 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 Ja, det er dessverre helt vanlig. Kall de inn på kontoret dersom de nekter å gjøre oppgavene sine, kommer for sent eller sluntrer unna på andre måter. Gi advarseler, og stå hele løpet ut til oppsigelse om nødvendig. Heldigvis mange yngre 20-åringer som ikke er slik, men forbausende mange har et helt forskrudd syn på arbeidslivet. Anonymkode: 6bd88...772 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 Jeg jobber i en statlig virksomhet der majoriteten er i 40- og 50-årene og de har akkurat samme holdning. Det er vel mer arbeidskulturen som er utfordringen, ikke nødvendigvis alderen.. Anonymkode: 53ca6...316 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 De som er i den alderen hos oss er ikke sånne. Men de er vel like ulike den generasjonen som alle andre generasjoner. Anonymkode: deeb5...419 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Godt poeng! Har hatt rundt 5 i gen x, 1 av dem var svært dyktig og de 4 andre hadde den holdningen... Hvilken type jobb? Anonymkode: 69f09...277 Jobber innenfor reklamebransjen. Anonymkode: 81512...9c1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Det har i det siste begynt mange hos oss som er rundt 24-25 og jeg sliter helt ærlig med å se måten de er på angående jobbsituasjonen. Jeg er en slags mellomleder og har i det siste ofte blitt møtt med «Nei, den oppgaven passer ikke å gjøre nå, kan ikke noen andre ta den». Synes det er rart at de tør å være sånn når de er nye på jobben… I tillegg er det lite respekt for tiden, to av dem kommer for sent annenhver dag og de kommer gjerne 5 min for sent til møter. Er dette vanlige ting for denne generasjonen, noen med erfaringer? Jeg er kun 36 selv om det skulle ha noen betydning😅 Anonymkode: 81512...9c1 Det du beskriver kan jo ikke engang sammenlignes med en militærleir (ref til andre innlegg her) men snarere helt vanlig ansatt-kutyme. Husk at for mange i den alderen så kan dette være deres første jobb, det betyr at du som sjef må ha litt romslighet i børjan. Gi dem litt sjanser, litt mer enn du ville gjort med en på 40. Anonymkode: 2b1a7...913
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har flere venner som jobber med HR, og det er ganske vanlig at man må lære unge folk elementær livskunnskap foreldrene helt har sviktet på. Bl.a at du i jobb er ansatt for å gjøre en jobb og være tilgjengelig på arbeidsgiver, og da må du komme presis og være på jobb til vakten er over. Du kan ikke sitte på mobilen, og du må gjøre de jobbene du er ansatt for å gjøre. Du må ringe hvis du er syk, melding på fb eller at din mor ringer for deg er ikke greit. Dessverre er dagens unge fra 30 og ned en gjeng med ubrukelige bomullsdotter som ikke tåler motgang og som tror nav betaler alt hvis de ikke jobber. Vi må slutte å gi disse ubrukelige folkene penger hvis ikke de fungerer i jobb, et par uker på gaten i dårlig vær fikser fort på arbeidsmoralen. Anonymkode: edea2...1a5 Nå må du ikke skjære alle over samme kammen da. Jeg har jobbet med flere i den alderen, og de fleste har god arbeidsmoral og gjør jobben sin, samt møter opp til riktig tid. Har også ei datter som er 97 modell, og hun har jobbet siden hun var 14. Hun lærte hjemme hva som er god arbeidsmoral, å Nav har aldri vært tema annet enn da hun skulle søke om bidrag fra sin far. Hun var ganske ung da hun sa at hun ikke misunte de som gikk på Nav, for de hadde ikke mulighet til å klatre i gradene og øke lønnen. Anonymkode: 6a3ac...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 Er ikkje leiar men har ei venninne som er det. Ho er rimeleg ferdig med dei yngre tilsette og ideane dei har til arbeidslivet og kva som krevst av ein arbeidstakar. Har høyrd verre eksempel frå ho enn dei du nemner. Anonymkode: fa513...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #15 Skrevet 6. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Haha, ja, men det er jo Gen Z Power ! Driter i dine strenge krav. Work - Life balance. Å tørre si nei er bra. Hallo, en del av dere (uansett alder) oppfører dere som om man er i militæret der den såkalte "lederen" er general. Sånn er det ikke. Man er ikke en soldat som skal si: Yes, sir, do you want me to lick your ass, sir? Å være ansatt er IKKE å være soldat og en såkalt "leder" er IKKE en general / admiral med 5 stjerner på skulderen. Anonymkode: 41910...da4 Snakket som en sann livets harde skole utdannet som hverken har sett militærtjeneste eller arbeidslivet. Og bare blitt bortskjemt av foreldrene sine. Anonymkode: aeb38...d40 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #16 Skrevet 6. mars 2024 De vil gjerne klatre til fin sjefsjobb etter ca en uke i jobben, da har det allerede blitt kjedelig og de har tross alt tatt en bachelor. Og alle over 40 burde gå av med pensjon, de går ut i fra at de knapt kan slå på pc’n og erfaring er i deres øyne helt unyttig, for de er jo unge og mye mer innovative og kjappe. Og de sier gjerne helt åpent etter kort tid at den og den oppgaven er såå kjedelig og enkel, så de ønsker de bare ikke å gjøre. Anonymkode: f7350...74f 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #17 Skrevet 6. mars 2024 Opplever at de ofte er dyktige, men også veldig utålmodige (vil veldig raskt opp og frem - ambisjoner er bra, men kan mangle forståelse for at det kan ta tid), ønsker å velge ut de oppgavene de trives best med selv, forstår ikke at å medvirke ikke er det samme som å bestemme alt (og ønsker ikke følge det de eventuelt ikke er enige i selv) og har et veldig behov for tilgjengelige ledere som er tett på og gir mye ros. Anonymkode: c0f9b...656 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #18 Skrevet 6. mars 2024 Jeg tror at arbeidsgivers styringsrett er et begrep man faktisk må lære den generasjonen (og en del andre…), så de kan lære seg arbeidslivets spilleregler. Selvfølgelig bør man være forståelsesfull leder hvis en har veldig mye å gjøre etc, men noen ganger må man som leder faktisk oppdra ansatte litt. Anonymkode: 79e0e...cc7 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #19 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Opplever at de ofte er dyktige, men også veldig utålmodige (vil veldig raskt opp og frem - ambisjoner er bra, men kan mangle forståelse for at det kan ta tid), ønsker å velge ut de oppgavene de trives best med selv, forstår ikke at å medvirke ikke er det samme som å bestemme alt (og ønsker ikke følge det de eventuelt ikke er enige i selv) og har et veldig behov for tilgjengelige ledere som er tett på og gir mye ros. Anonymkode: c0f9b...656 Der satt du fingeren på det på en prikk! De ønsker også mye ros for ting jeg kanskje tar som en selvfølge😅 Anonymkode: 81512...9c1 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #20 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå må du ikke skjære alle over samme kammen da. Jeg har jobbet med flere i den alderen, og de fleste har god arbeidsmoral og gjør jobben sin, samt møter opp til riktig tid. Har også ei datter som er 97 modell, og hun har jobbet siden hun var 14. Hun lærte hjemme hva som er god arbeidsmoral, å Nav har aldri vært tema annet enn da hun skulle søke om bidrag fra sin far. Hun var ganske ung da hun sa at hun ikke misunte de som gikk på Nav, for de hadde ikke mulighet til å klatre i gradene og øke lønnen. Anonymkode: 6a3ac...cb0 Neida, det finnes så klart unntak, men unntakene har ofte god ballast hjemmefra er min erfaring:) Anonymkode: 81512...9c1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå