Gå til innhold

Selv Norges eldste demokratiske parti har nå blitt antidemokratisk. Hva skal velgerne gjøre ved neste valg?


Majer

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65e77a6b6ee2de4e6c65d8ef/venstre-apner-for-solberg-som-statsministerkandidat Nå åpner selv venstre dørene for Erna Solberg. For noen år siden da vi bare hadde to partier i Norge var det Venstre som sørget for allmenn stemmerett. Høyre var mot.

Russland har ikke demokrati, Kina har ikke demokrati. USA, Ungarn og Polen er ikke ordentlige demokratier lenger og det blir heller ikke Norge om høyresiden vinner neste valg. Hva skal vi som velgere gjøre da?

Da er det jo nesten så man kan håpe vi blir innvadert av russerne. Vi ender jo ikke opp med demokrati uansett, og en krig i Norge vil gå kraftig utover boligprisene i Osloområdet- noe som vil hjelpe førstegangskjøpere og barnefamilier. Det vil og kunne åpne for mer oppslutning for frihet og demokrati. Men fra spøk til alvor. Hvordan skal vi som fortsatt er opptatt av å bevare demokratiet klare å gå forbi den andre halvdelen av befolkningen uten å se på dem på samme måte som vi en gang så på de norske nazistene under andre verdenskrig? De representerte tross alt mye av det samme. Et svekket demokrati

Endret av Majer
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Majer said:

Ungarn og Polen er ikke ordentlige demokratier lenger og det blir heller ikke Norge om høyresiden vinner neste valg.

????? 🫡🤔 Majer, demokrati betyr ikke nødvendigvis "partier du liker"....

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (5 minutter siden):

????? 🫡🤔 Majer, demokrati betyr ikke nødvendigvis "partier du liker"....

Nei, det handler ikke om hvem man liker. Hadde mine yndlingspartier gjort det samme så hadde jeg ansett det som et angrep på demokratiet da og. Dette handler ikke om side, men sak. Når høyresiden godtar Erna Solberg uten en eneste som tør å stille seg kritisk så viser det tydelig at det er en demokratisk svakhet som har blitt kjent og utnyttet. Alle politikere må ta samme ansvar uavhengig av parti. En psykisk syk Moxnes gikk av for noen solbriller. Borch ble kastet for en masteroppgave som allerede hadde blitt vurdert til plagiat for mange år siden og straffet i form av lavere karakterer. 

Erna sin sushisak under pandemien var langt verre. Det samme er aksjesaken. Alle som vil dømme politikere fra ulike partier ulikt er motstandere av demokrati

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 minutter siden):

Nei, det handler ikke om hvem man liker. Hadde mine yndlingspartier gjort det samme så hadde jeg ansett det som et angrep på demokratiet da og. Dette handler ikke om side, men sak. Når høyresiden godtar Erna Solberg uten en eneste som tør å stille seg kritisk så viser det tydelig at det er en demokratisk svakhet som har blitt kjent og utnyttet. Alle politikere må ta samme ansvar uavhengig av parti. En psykisk syk Moxnes gikk av for noen solbriller. Borch ble kastet for en masteroppgave som allerede hadde blitt vurdert til plagiat for mange år siden og straffet i form av lavere karakterer. 

Erna sin sushisak under pandemien var langt verre. Det samme er aksjesaken. Alle som vil dømme politikere fra ulike partier ulikt er motstandere av demokrati

Hva med Kjerkol? Du er vel AP-mann?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Nei, det handler ikke om hvem man liker. Hadde mine yndlingspartier gjort det samme så hadde jeg ansett det som et angrep på demokratiet da og. Dette handler ikke om side, men sak. Når høyresiden godtar Erna Solberg uten en eneste som tør å stille seg kritisk så viser det tydelig at det er en demokratisk svakhet som har blitt kjent og utnyttet. Alle politikere må ta samme ansvar uavhengig av parti. En psykisk syk Moxnes gikk av for noen solbriller. Borch ble kastet for en masteroppgave som allerede hadde blitt vurdert til plagiat for mange år siden og straffet i form av lavere karakterer. 

Erna sin sushisak under pandemien var langt verre. Det samme er aksjesaken. Alle som vil dømme politikere fra ulike partier ulikt er motstandere av demokrati

Enig med deg omg Moxnes. Det han gjorde var barnemat i forhold til flere andre.... Nå, jeg har aldri stolt på politiker.. De er en spesiell rase. Jeg antar at Høyre vil ikke kvitte seg med Erna fordi hun er populær med Høyre velgere tross.... ?

Hva jeg reagerte på var at du ser på Poland og Hungary som udemokratiske. Hvorfor ?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 timer siden):

Nei, det handler ikke om hvem man liker. Hadde mine yndlingspartier gjort det samme så hadde jeg ansett det som et angrep på demokratiet da og. Dette handler ikke om side, men sak. Når høyresiden godtar Erna Solberg uten en eneste som tør å stille seg kritisk så viser det tydelig at det er en demokratisk svakhet som har blitt kjent og utnyttet. Alle politikere må ta samme ansvar uavhengig av parti. En psykisk syk Moxnes gikk av for noen solbriller. Borch ble kastet for en masteroppgave som allerede hadde blitt vurdert til plagiat for mange år siden og straffet i form av lavere karakterer. 

På hvilken måte er dette udemokratisk?

Majer skrev (3 timer siden):

Erna sin sushisak under pandemien var langt verre. Det samme er aksjesaken. Alle som vil dømme politikere fra ulike partier ulikt er motstandere av demokrati

Hvordan er sushisaken langt verre?

Det var personer fra to hytter som satt ute satt med avstand til hverandre og spiste sushi. De var dog over 10 personer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (2 timer siden):

Enig med deg omg Moxnes. Det han gjorde var barnemat i forhold til flere andre.... Nå, jeg har aldri stolt på politiker.. De er en spesiell rase. Jeg antar at Høyre vil ikke kvitte seg med Erna fordi hun er populær med Høyre velgere tross.... ?

Hva jeg reagerte på var at du ser på Poland og Hungary som udemokratiske. Hvorfor ?

Forskjellen på Moxnes og alle andre er at han faktisk har gjort noe straffbart i forhold til Straffeloven.

Det har vel ingen av de andre personene?

Moxnes er pr definisjon kriminell. Det er faktisk mye verre en de andre.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (17 timer siden):

Russland har ikke demokrati, Kina har ikke demokrati. USA, Ungarn og Polen er ikke ordentlige demokratier lenger og det blir heller ikke Norge om høyresiden vinner neste valg. Hva skal vi som velgere gjøre da?

Norge slutter ikke å være et demokrati selv om høyresiden vinner valget, da er det nettopp demokratiet som har gitt dem makten. USA, Polen og Ungarn er alle demokratier, noe Russland og Kina aldri har vært.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NatNat said:

Enig med deg omg Moxnes. Det han gjorde var barnemat i forhold til flere andre.... Nå, jeg har aldri stolt på politiker.. De er en spesiell rase. Jeg antar at Høyre vil ikke kvitte seg med Erna fordi hun er populær med Høyre velgere tross.... ?

Hva jeg reagerte på var at du ser på Poland og Hungary som udemokratiske. Hvorfor ?

I Polen har de opprettet lhbti-frie soner. Ungarn er et kapitel for seg selv i negativ forstand.

https://www.reuters.com/world/europe/hungarys-anti-lgbtq-law-breaches-international-rights-standards-european-rights-2021-12-14/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (54 minutter siden):

Forskjellen på Moxnes og alle andre er at han faktisk har gjort noe straffbart i forhold til Straffeloven.

Det har vel ingen av de andre personene?

Moxnes er pr definisjon kriminell. Det er faktisk mye verre en de andre.

Moxnes har etter alt å dømme en lidelse, og når han risikerte å bli tatt så fikk han iflg eget utsagn panikk. Jeg synes synd i ham og det er trist at det gikk slik, men det er ikke forenlig med å bli f.eks forsvarsminister.

Sandra, Anette, Kierkhol og Borten har personlig jukset eller tråkket over rimelige grenser for hva en politiker kan gjøre for egen eller «sines» gevinst. Det har antagelig politikere gjort til alle tider, men det er risky business i Norge i dag.

Erna og Huitfeldt har etter alt å dømme idioter av ektemenn (eller menn som tror de er uangripelige) og de har valgt å stole på mennene sine. Det er i seg selv ganske kritisk for en politiker som søker vår tillit bl.a. pga gode people skills. Men TS surrer noe fælt når han snakker om at vi ikke er et demokrati lengre.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Illuminatum said:

Forskjellen på Moxnes og alle andre er at han faktisk har gjort noe straffbart i forhold til Straffeloven.

Det har vel ingen av de andre personene?

Moxnes er pr definisjon kriminell. Det er faktisk mye verre en de andre.

Uenig her. Moxnes har gjort noe straffbart, ja men vi snakker ikke om store summer. Nå, de andre.... De befinner seg litt på grå sone.. straffbart eller ikke ? Det kan diskuteres, først og fremst, det er vanskelig å bevise. Erna er kansje smartere enn Moxnes. Husk at Moxnes har ikke tjent millioner i motsetning til Erna (nå, for info, stemmer jeg verken Rødt eller Høyre)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, bysummerfall said:

I Polen har de opprettet lhbti-frie soner. Ungarn er et kapitel for seg selv i negativ forstand.

https://www.reuters.com/world/europe/hungarys-anti-lgbtq-law-breaches-international-rights-standards-european-rights-2021-12-14/

Enig det er forferdelig. Men... udemokratisk ? hva om mesteparten av mennesker som bor der vil ha det sånn ? De har tross alt fri stemmerett i begge land.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
NatNat skrev (5 timer siden):

Enig med deg omg Moxnes. Det han gjorde var barnemat i forhold til flere andre.... Nå, jeg har aldri stolt på politiker.. De er en spesiell rase. Jeg antar at Høyre vil ikke kvitte seg med Erna fordi hun er populær med Høyre velgere tross.... ?

Hva jeg reagerte på var at du ser på Poland og Hungary som udemokratiske. Hvorfor ?

Det demokratisk riktige er at man behandler alle ut fra handling og ikke partitilhørighet. Selv Rødt sine egne politikere ville ha bort Moxnes da saken var et faktum. Men i og med at også andre partier ville ha han bort må de også fjerne sine egne når de gjør noe tilsvarende eller verre

Polen og Ungarn er udemokratiske fordi sittende partier har endret de parlamentariske reglene sånn at det blir lettere for dem å forbli sittende. De har også sparket folk for å sette inn sine egne (var vel noe sånt mannen til erna også foreslo i en epost)

Illuminatum skrev (2 timer siden):

På hvilken måte er dette udemokratisk?

Hvordan er sushisaken langt verre?

Det var personer fra to hytter som satt ute satt med avstand til hverandre og spiste sushi. De var dog over 10 personer.

Koronareglene var inngripende og strenge. Man hadde altså laget strenge regler for hele Norges befolkning samtidig som man brøyt de selv

esk skrev (6 timer siden):

Hva med Kjerkol? Du er vel AP-mann?

Angående Kjerkol er det umulig å vite om det var hun eller medstudenten som plagierte. Jeg har studert tilsvarende flere mastergrader og har aldri sjekket om medstudenten min har plagiert. Jeg tror ikke andre hadde tenkt på det heller?

GP950mAh skrev (1 time siden):

Norge slutter ikke å være et demokrati selv om høyresiden vinner valget, da er det nettopp demokratiet som har gitt dem makten. USA, Polen og Ungarn er alle demokratier, noe Russland og Kina aldri har vært.

Ungarn er ikke et demokrati... Snart er ikke Norge det heller... https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220909IPR40137/meps-hungary-can-no-longer-be-considered-a-full-democracy

MannenFraMars skrev (1 time siden):

Moxnes har etter alt å dømme en lidelse, og når han risikerte å bli tatt så fikk han iflg eget utsagn panikk. Jeg synes synd i ham og det er trist at det gikk slik, men det er ikke forenlig med å bli f.eks forsvarsminister.

Sandra, Anette, Kierkhol og Borten har personlig jukset eller tråkket over rimelige grenser for hva en politiker kan gjøre for egen eller «sines» gevinst. Det har antagelig politikere gjort til alle tider, men det er risky business i Norge i dag.

Erna og Huitfeldt har etter alt å dømme idioter av ektemenn (eller menn som tror de er uangripelige) og de har valgt å stole på mennene sine. Det er i seg selv ganske kritisk for en politiker som søker vår tillit bl.a. pga gode people skills. Men TS surrer noe fælt når han snakker om at vi ikke er et demokrati lengre.

 

Forskjellen på Annikken og Erna er ganske stor. Tror du eks ikke at Erna noen gang har googlet ektemannen? Hun ville ikke engang svare på om det var hun som skrev at han var sivøk inne på den ene nettsiden. La oss si jeg hadde vært partileder i AP, skrev at samboeren min var kardiolog og hun fikk lov til å operere kongen i god tro. Tror du ikke jeg hadde måttet gå da?

Endret av Majer
Legge til
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (44 minutter siden):

Angående Kjerkol er det umulig å vite om det var hun eller medstudenten som plagierte. Jeg har studert tilsvarende flere mastergrader og har aldri sjekket om medstudenten min har plagiert. Jeg tror ikke andre hadde tenkt på det heller?

Dette er et veldig naivt standpunkt å ta, men man er vel uskyldig til det motsatte er bevist. Uansett så synes jeg det er helt vilt å ikke sjekke hverandres kilder, i hvert fall til en viss grad, for det kan som vi vet få kjempekonsekvenser i ettertid om ting ikke er på stell. Jeg fulgte med på mine samarbeidspartneres arbeid i hvert fall, og flere av kildene deres måtte faktisk rettes opp i. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke udemokratisk fordi sosialistene taper valget eller at Erna er leder. Høyre, FRP og Venstre vinner neste valg. Det har sosialistene sørget for selv med populisme og dertil tilhørende dårlig politikk. Det er demokrati i Norge og alle land du skriver om bortsett fra Russland og Kina. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, NatNat said:

Enig det er forferdelig. Men... udemokratisk ? hva om mesteparten av mennesker som bor der vil ha det sånn ? De har tross alt fri stemmerett i begge land.

I ethvert dikatur er det syndebukker. I nazi tyskland var det jødiske mennesker og i land som Italia, Ungarn og Polen er det lhbti mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Tror og ser det skrev (2 timer siden):

Det er ikke udemokratisk fordi sosialistene taper valget eller at Erna er leder. Høyre, FRP og Venstre vinner neste valg. Det har sosialistene sørget for selv med populisme og dertil tilhørende dårlig politikk. Det er demokrati i Norge og alle land du skriver om bortsett fra Russland og Kina. 

Tror du har misset poenget her.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (18 minutter siden):

Tror du har misset poenget her.

Jeg tror selv Aristoteles ville slitt med å forstå poenget eller logikken  i ditt innlegg. 
Noe galt med Erna. Se på de som støtter høyresiden med nazister. Udemokratiske land grunnet Høyre. 100 tidligere innlegg om hvor ille Høyre er.
Jeg tror jeg da må ha misforstått. Kanskje du kan presisere hva poenget ditt er ? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (2 minutter siden):

Jeg tror selv Aristoteles ville slitt med å forstå poenget eller logikken  i ditt innlegg. 
Noe galt med Erna. Se på de som støtter høyresiden med nazister. Udemokratiske land grunnet Høyre. 100 tidligere innlegg om hvor ille Høyre er.
Jeg tror jeg da må ha misforstått. Kanskje du kan presisere hva poenget ditt er ? 

Poenget her er at nesten alle partiene på den ene siden av politikken er i ferd med å svekke demokratiet med velgernes velsignelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...