AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Del Skrevet 4. mars Jeg har ikke holdt på med yoga i så lang tid, så jeg er rimelig fersk. Legen min anbefaler dette da jeg har vanskeligheter med å roe ned og er mye stressa. Jeg gjør ikke yoga som ren trening, men med mye ro, fokus på pust og avspenning. Jeg har under yoga økten på min Garmin på yoga for se om jeg klarer å roe ned. Det gjør jeg ikke, stresset mitt øker, får ikke hvile puls osv. Hva er trikset, hvordan får man roet ned kroppen? Jeg er usikker på om min kropp klarer dette. Jeg kan sitte i sofaen å se på tv f.eks å da spenner jeg hele kroppen uten at jeg vet det. Skuldrene er høye og må virkelig fokusere for å slappe av. Er dette noe som kan gå seg til, er det en øvelses for å få til? Anonymkode: b10e6...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 4. mars #2 Del Skrevet 4. mars (endret) Det veldig få sier angående yoga og meditasjon er at de som er uerfarne med konseptet blir gjerne trigget motsatt. Dvs at de kan oppleve mer stress, mer anstrengt pust og mer uro. Særlig i starten. Akkurat som om at kroppen ikke skjønner at nå skal du roe ned, og blir trigget til å bli mer anspent fordi du fokuserer på å roe ned og har et anstrengt pustemønster for å få det til. Særlig sistnevnte er en kneik i starten. I all hovedsak er jeg ikke fan av yoga. Men heller meditasjon. Kombo av bevegelser og avspenning er to motpoler for meg. Jeg må enten bevege meg eller avspenne. Jeg foretrekker avspenning, for det er det som gir meg noe. Trikset mitt er å gjøre det ofte nok til å "lære" kroppen min til å skjønne at mitt fokus på pusten ikke er skummelt. Og skal jeg få avspenning av det, så må jeg gjerne ligge lenge. Det holder ikke med 5 eller 10 minutter, for det får ikke kroppen min til å gire særlig ned. Litt, men ikke den effekten jeg ønsker. Og skal jeg lykkes må jeg skru av alt, slå av lyden på telefonen, legge meg komfortabelt, dekke til øynene og sette inn øreplugger med rooolig pianomusikk. Og jeg prøver å puste mest mulig dypt, men hovedfokuset til hjernen min er å luke bort tanker som kommer slik at jeg kan ligge der uten å tenke på noe som helst. Det er nøkkelen min til avspenning. Èn gang falt jeg såpass dypt inn i meditasjonen at jeg "forsvant" inn i en verden jeg aldri har vært før. Det var helt sykt. Kroppen sank ned mot underlaget og jeg "klarte" ikke røre meg, samtidig som jeg opplevde noen mentale greier som var utrolig befriende, uten at jeg skal gå mer inn på det. Vanvittig deilig. Og jeg følte meg som et helt nytt menneske når jeg da kom til meg selv - etter ganske lang tid - ettersom jeg forsvant fra verden i våken tilstand. Du må nesten bare prøve deg fram. Meditasjon er litt hva du greier å få til slik du ønsker det, og ikke nødvendigvis hvordan andre greier det og ønsker det. Den eneste fallgruven er at gjør du det for lenge når du først gjør det, at det blir et "ork" av det, altså at du må sette av mye tid til det, så blir dørstokkterskelen høy for å gjøre det. Så gjør det heller kort og ofte i starten, og ta de små gevinstene av det, til du finner en flyt og begynner å dra det ut. Eventuelt ikke. Du må nesten bare kjenne på det selv. Endret 4. mars av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buddhahode Skrevet 5. mars #3 Del Skrevet 5. mars Har du prøvd yin yoga? Min favoritt er hot-versjonen, men de har ikke det overalt. Veldig forskjellig fra instruktør til instruktør, du må finne en du liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Del Skrevet 5. mars Det du forteller om er ganske vanlig. Mange forventer at den roen skal komme umiddelbart, men den gjør ofte ikke det. Faktisk er det helt vanlig å bli mer stresset og anspent i starten. Å finne roen, bruke pusten osv er en treningssak. Det er jo gjennom yogaen at vi skal trene på å oppnå roen. Det samme gjelder i stor grad for meditasjon. Møter mange som sier de ikke «får til» meditasjon fordi de blir stresset og tankene kommer. Men det er jo det som er meditasjonen. Å øve på det, altså. Puste gjennom det. På sikt blir det lettere å fokusere på pusten og finne roen. Men det kommer ikke av seg selv, automatisk. Poenget med meditasjon er å øve på det. Anonymkode: d4a2f...2d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Del Skrevet 5. mars Bombasi skrev (15 timer siden): Det veldig få sier angående yoga og meditasjon er at de som er uerfarne med konseptet blir gjerne trigget motsatt. Dvs at de kan oppleve mer stress, mer anstrengt pust og mer uro. Særlig i starten. Akkurat som om at kroppen ikke skjønner at nå skal du roe ned, og blir trigget til å bli mer anspent fordi du fokuserer på å roe ned og har et anstrengt pustemønster for å få det til. Særlig sistnevnte er en kneik i starten. I all hovedsak er jeg ikke fan av yoga. Men heller meditasjon. Kombo av bevegelser og avspenning er to motpoler for meg. Jeg må enten bevege meg eller avspenne. Jeg foretrekker avspenning, for det er det som gir meg noe. Trikset mitt er å gjøre det ofte nok til å "lære" kroppen min til å skjønne at mitt fokus på pusten ikke er skummelt. Og skal jeg få avspenning av det, så må jeg gjerne ligge lenge. Det holder ikke med 5 eller 10 minutter, for det får ikke kroppen min til å gire særlig ned. Litt, men ikke den effekten jeg ønsker. Og skal jeg lykkes må jeg skru av alt, slå av lyden på telefonen, legge meg komfortabelt, dekke til øynene og sette inn øreplugger med rooolig pianomusikk. Og jeg prøver å puste mest mulig dypt, men hovedfokuset til hjernen min er å luke bort tanker som kommer slik at jeg kan ligge der uten å tenke på noe som helst. Det er nøkkelen min til avspenning. Èn gang falt jeg såpass dypt inn i meditasjonen at jeg "forsvant" inn i en verden jeg aldri har vært før. Det var helt sykt. Kroppen sank ned mot underlaget og jeg "klarte" ikke røre meg, samtidig som jeg opplevde noen mentale greier som var utrolig befriende, uten at jeg skal gå mer inn på det. Vanvittig deilig. Og jeg følte meg som et helt nytt menneske når jeg da kom til meg selv - etter ganske lang tid - ettersom jeg forsvant fra verden i våken tilstand. Du må nesten bare prøve deg fram. Meditasjon er litt hva du greier å få til slik du ønsker det, og ikke nødvendigvis hvordan andre greier det og ønsker det. Den eneste fallgruven er at gjør du det for lenge når du først gjør det, at det blir et "ork" av det, altså at du må sette av mye tid til det, så blir dørstokkterskelen høy for å gjøre det. Så gjør det heller kort og ofte i starten, og ta de små gevinstene av det, til du finner en flyt og begynner å dra det ut. Eventuelt ikke. Du må nesten bare kjenne på det selv. Spennende, og utrolig at du fikk til dette. 🤩 Takk for gode råd, de skal jeg ta med meg. Buddhahode skrev (5 timer siden): Har du prøvd yin yoga? Min favoritt er hot-versjonen, men de har ikke det overalt. Veldig forskjellig fra instruktør til instruktør, du må finne en du liker. Ja, gått på et kurs. Det er ikke helt for meg da jeg ikke kan ligge lenge i "tøye" stillinger på kroppen. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det du forteller om er ganske vanlig. Mange forventer at den roen skal komme umiddelbart, men den gjør ofte ikke det. Faktisk er det helt vanlig å bli mer stresset og anspent i starten. Å finne roen, bruke pusten osv er en treningssak. Det er jo gjennom yogaen at vi skal trene på å oppnå roen. Det samme gjelder i stor grad for meditasjon. Møter mange som sier de ikke «får til» meditasjon fordi de blir stresset og tankene kommer. Men det er jo det som er meditasjonen. Å øve på det, altså. Puste gjennom det. På sikt blir det lettere å fokusere på pusten og finne roen. Men det kommer ikke av seg selv, automatisk. Poenget med meditasjon er å øve på det. Anonymkode: d4a2f...2d3 Så det er egentlig bare å fortsette og kanskje til slutt vil det virker. Liker "trenings" måten, men jeg har litt tanke kjør underveis, håper jeg kan få litt kontroll. Anonymkode: b10e6...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så det er egentlig bare å fortsette og kanskje til slutt vil det virker. Liker "trenings" måten, men jeg har litt tanke kjør underveis, håper jeg kan få litt kontroll. Anonymkode: b10e6...0f7 Ja, altså, nå skal jeg ikke hevde at yoga/meditiasjon passer for alle eller fungerer for alle. Vi er jo ulike, tross alt. Men jeg tror mange tenker på yoga som noe du enten får til eller ikke får til, og at det på ett eller annet vis er forutbestemt. Mange forstår ikke at det er en øvelse. Målet er å oppnå ro. I starten opplever man kanskje ikke det i det hele tatt, eller kanskje bare små glimt av det. Tankekjør er helt vanlig! Og kanskje vil du slite med det lenge - det er ofte mange år med innlært stress som skal avlæres. Det er ytterst få som begynner med yoga eller meditasjon og kjenner en umiddelbar ro. Det er en slags «myte» - vi forventer alt for mye av oss selv. Vi må øve på å finne ro, å være til stede i øyeblikket, å stresse ned. Som alt annet her i livet. På sikt får du forhåpentligvis effekt/framgangZ Husk også at dagsformen varierer. Så ikke bli overrasket om du føler litt ro en dag, også føler du det absolutt ikke neste gang. Det er også helt vanlig. Prøv å akseptere deg selv som du er, sånn du er akkurat den dagen. Og se på praksisen som en øvelse, et steg på veien. Bare å komme seg på matta er en seier, det er første steg. Anonymkode: d4a2f...2d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Del Skrevet 5. mars Kan jo forklare litt hva jeg gjør; Yoga for meg vil heller ikke være avslappende, god trening (den yogaen jeg gjør er litt mer blanding med yoga og pilates). Jeg tar meg en dusj på kvelden. Legger meg i senga, jeg har en liten elektrisk varmer; https://www.clasohlson.com/no/Beurer-HK-123-XXL-Nordic-varmepute,-60-x-30-cm/p/44-9900 Jeg legger denne over magen. Jeg skrur på noe å høre på. For meg er det lydbok eller podcast. Finnes jo apper for slik type avslapping; «Calm» er en av de. Det finnes lydfiler, eller bare lage seg en a slappe de liste med musikk på Spotify. Personlig går jeg for lydbok eller podcast for det opptar hjernen min. Og fokuset er at jeg skal slappe av, og for å slappe av da må hjernen slappe av. Og den slapper ikke helt av når det er stille. Musikk også gir mulighet for at tankene flyr, og at jeg ikke slapper av. Om du har gjort litt yoga, har du kanskje vært borti det med å puste dypt. Jeg ligger, lar hjernen fokusere på hva enn jeg hører på, og ellers er kroppens fokus å slappe av, puste inn og ut. Noe annet som også fungerer er å bruke et massasje apparat. Det masserer rundt øynene; Ligner på disse, men de jeg har selges ikke lengre; https://www.elkjop.no/product/personlig-pleie-skjonnhet-og-velvare/massasje-og-velvare/ansiktsmassasje/oyemassasjeapparat-med-innebygd-musikkterapi-i-hvit-design/236062 Anonymkode: 06ad6...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Del Skrevet 5. mars Det tok lang tid for meg også før jeg klarte å finne roen. Det som hjalp var en ekstremt flink yogainstruktør, som er bare SÅ zen og avslappende person. Hvor i Norge bor du hen? Han jeg går til er her i Oslo, han har timer på Sats men av og til andre steder. Han arrangerer også yogareiser, som jeg håper å få råd til en dag Han har både yin og hatha yoga. Kanskje hatha er mer for deg, den er mer dynamisk. Ofte føler jeg at jeg flyr, det høres veldig rart ut men han er den eneste som klarer å roe meg ned. MASSIMO YOGA | YOGA MEDITATION AYURVEDA TRAVELS Anonymkode: f5e94...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Del Skrevet 5. mars Holdt på med yoga i 25 år. Jeg får selvsagt fortsatt høy puls når jeg praktiserer fordi jeg bruker mange muskelgrupper og beveger meg kontinuerlig. I meditasjon derimot blir pulsen roligere. Angående yoga eller trening generelt er det effekten på pilsen når man ikke trener man ser bedring på. Denne må da mples over tid, men det er lite vits da vi vet at nesten alle mennesker får lavere hvilepuls om de får bedre kondisjon og økt muskelmasse. Du må derfor ikke måle mens du er i aktiviteten. Anonymkode: 2cee4...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Spennende, og utrolig at du fikk til dette. 🤩 Takk for gode råd, de skal jeg ta med meg. Ja, gått på et kurs. Det er ikke helt for meg da jeg ikke kan ligge lenge i "tøye" stillinger på kroppen. Så det er egentlig bare å fortsette og kanskje til slutt vil det virker. Liker "trenings" måten, men jeg har litt tanke kjør underveis, håper jeg kan få litt kontroll. Anonymkode: b10e6...0f7 Målet er ikke å ha et tom hode. Målet er å lære seg å skyve tankene til side når de kommer, eller å flyte med de, anerkjenne dem. Åh, der kom en tanke, jaha ha, ok. Send den videre, og der kom en ny. Ikke sloss med hode, du vinner aldri uansett 😄 Anonymkode: 2cee4...c7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Del Skrevet 5. mars Eneste som virkelig får ned mitt stress og min engstelse er kardio. Etter en god løpeøkt føler jeg meg helt zen. Tenker av og til at jeg kan komme hjem til typ oversvømmelse i huset etter en økt og tenke "shit happens" 😄 Kroppen blir heeelt avslappet og jeg kan chille i sofaen resten av kvelden med lave skuldre og rolig hode. Men gjør også yoga, og det har gjort underverker for diverse vondter jeg har, og generelt bedret tøyelighet og bevegelighet. Men for å være mottakelig for hva yoga gir meg så må jeg som sagt ha forbrent overskuddsenergien gjennom høypulsaktivitet. Anonymkode: 095d6...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Del Skrevet 7. mars For min del roes jeg aldri av yoga, blir bare stresset av avspenning. Gjør bare litt yoga hjemme for stretchingen sin del. Menndet jeg får ro av er harde kardio økter! Gjerne dobbelttime med høy puls. Får masse overskudd og energi generelt, men det roer hodet og stress. Anonymkode: 07820...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Del Skrevet 7. mars Hva er vitsen?....Spør Petter Stordalen, Kjell Inge Røkke, Spetalen, eller hvem som helst andre "vellykkede" mennesker...har de noensinne fått noe ut av dette humbuget?....Sannsynligvis ikke. Det her er bare surr !!! Anonymkode: 087f1...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er vitsen?....Spør Petter Stordalen, Kjell Inge Røkke, Spetalen, eller hvem som helst andre "vellykkede" mennesker...har de noensinne fått noe ut av dette humbuget?....Sannsynligvis ikke. Det her er bare surr !!! Anonymkode: 087f1...675 Når ble tre forretningsmenns sannheten, veien og livet? Yoga-tradisjonen er eldre enn kapitalismen… Jeg er som ts- roer meg ikke ned av yoga, tvert i mot. Det er ikke noe for meg. Men jeg vet jo hvor sterk tradisjon yoga har, spesielt i østlige deler av verden. Å avskrive den totalt fordi tre norske forretningsmenn ikke har frontet det, det blir ingenting annet enn utrolig dumt. Skjerp deg. Anonymkode: 2a084...bce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Del Skrevet 7. mars Det finnes mange ulike retninger innen yoga, og når du er nybegynner er det lurt å starte med et kurs, slik at du får veiledning. Men sitter du i sofaen og ser tv mens du gjør yoga? Anonymkode: f121e...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 7. mars #16 Del Skrevet 7. mars Kanskje du skal prøve yoga nidra istedet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 22.26): Jeg har ikke holdt på med yoga i så lang tid, så jeg er rimelig fersk. Legen min anbefaler dette da jeg har vanskeligheter med å roe ned og er mye stressa. Jeg gjør ikke yoga som ren trening, men med mye ro, fokus på pust og avspenning. Jeg har under yoga økten på min Garmin på yoga for se om jeg klarer å roe ned. Det gjør jeg ikke, stresset mitt øker, får ikke hvile puls osv. Hva er trikset, hvordan får man roet ned kroppen? Jeg er usikker på om min kropp klarer dette. Jeg kan sitte i sofaen å se på tv f.eks å da spenner jeg hele kroppen uten at jeg vet det. Skuldrene er høye og må virkelig fokusere for å slappe av. Er dette noe som kan gå seg til, er det en øvelses for å få til? Anonymkode: b10e6...0f7 Jeg har det samme, jeg blir mer stresset av yoga, meditasjon og mindfulness enn avslappet. Det jeg gjør er å legge meg på gulvet/sette meg i sofaen, strekke armene slik at jeg får strukket mellomgulvet, og vinkle hodet bakover slik at jeg ser skrått opp i taket, og puster. Da går pulsen min ned. Du må finne det som passer for deg! Søk på metoder for å aktivere det parasympatiske nervesystemet for å finne andre metoder for avspenning enn de mest vanlige. For eksempel kan massasje bidra til dette, skriving, en tepause, pusteteknikk (inn gjennom nesa/ut gjennom munnen), det er mange teknikker, men ikke alt passer for alle Anonymkode: e4ab9...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå