Sannhetsøkende Skrevet 6. mars #281 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 13.38): En , for noen, negativ konsekvens er barn som vokser opp i aleneforeldre har steget kraftig siden 60 tallet. I USA viser tallene at for svarte at kun 37% vokser opp med begge foreldre, ned fra 90%. Som betyr et liv i fattigdom for de fleste, uten gode mannlige rollemodeller. Og de havner ofte i fengsel, rusmisbruk og fattigdom. Denne utviklingen faller sammen med at velferdsstaten går inn og erstatter far. Sønnen havner i fengsel. Overførbart til Norge? Hvor mange av ungdomskriminelle lever med mor og far?? Anonymkode: cd28d...0a6 Hva har det med feminismen å gjøre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #282 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man trenger stort sett bare å ha én hjemmeværende partner, og det er når unga er små, da er det mest naturlig at det er mor som er hjemmeværende, da hun bærer frem, føder og ammer dem. Har unga begynt på skolen bør det være det samme om det er mor eller far, men da er også behovet mindre. Tenker det forklarer hvorfor det ofte er kvinner som jobber deltid. Ellers må jo folk gjøre som de vil, men man kan ikke late som om kvinner og menn er like. Anonymkode: e5a89...9f8 Jeg er ikke enig i at det er mest naturlig at mor er hjemmeværende når barna er små. Greit nok at det er hun som går gravid, og føder, men når ungen er ute så er det (for meg og min mann hvertfall) like naturlig at han blir hjemme i permisjon som meg. Man har mulighet å pumpe slik at han kan gi morsmelk på flaske, og hvis ikke så har man morsmelkerstatning. Kvinner og menn er ikke like, men de kan gjøre omtrent alle ting likt likevel. P.S. Jeg begynte med idrett igjen 2 uker etter barnet var født 🙃🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #283 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Poenget er uansett at man formaliserer «byttehandelen» som ligger i at en part jobbet og bygger en karriere, mens den andre tar seg av barn og hus. Det poenget følger jeg deg på. Det er i de tilfellene hvor kvinnen blir hjemmeværende og tar alle de økonomiske tapene sett mot arbeidsliv og opptjening av pensjon, altså at hun på ingen måte kompenseres for dette jeg reagerer på, og som jeg ønsker å bevisstgjøre kvinner på. Altså at økonomisk selvstendighet er veldig viktig. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg synes at feminister ofte «feiler» litt ved at de implisitt sier at alt det som menn tradisjonelt har drevet med er bra, mens alt det som kvinner har drevet med er dårlig Jeg vet nå ikke jeg om det er feminister som feiler på dette. Men samfunnet som helhet kanskje ettersom alt måles i penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #284 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke enig i at det er mest naturlig at mor er hjemmeværende når barna er små. Greit nok at det er hun som går gravid, og føder, men når ungen er ute så er det (for meg og min mann hvertfall) like naturlig at han blir hjemme i permisjon som meg. Man har mulighet å pumpe slik at han kan gi morsmelk på flaske, og hvis ikke så har man morsmelkerstatning. Kvinner og menn er ikke like, men de kan gjøre omtrent alle ting likt likevel. P.S. Jeg begynte med idrett igjen 2 uker etter barnet var født 🙃🙂 Så utrolig bra for deg. 😊 Ja, de kan, prøver ikke si at ikke kvinner kan, men forklare at det ikke er msnglende likestilling at mange kvinner velger å jobbe deltid når barna er små. Det er litt rart at kvinner skal ha ammefri, sitte å pumpe på jobb, bare for at far skal være hjemme. Men folk må få velge selv, og vi kan ikke skylde på patriarkatet og undertrykking bare fordi vi ser at folk ofte velger på en bestemt måte. Anonymkode: e5a89...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #285 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så utrolig bra for deg. 😊 Ja, de kan, prøver ikke si at ikke kvinner kan, men forklare at det ikke er msnglende likestilling at mange kvinner velger å jobbe deltid når barna er små. Det er litt rart at kvinner skal ha ammefri, sitte å pumpe på jobb, bare for at far skal være hjemme. Men folk må få velge selv, og vi kan ikke skylde på patriarkatet og undertrykking bare fordi vi ser at folk ofte velger på en bestemt måte. Anonymkode: e5a89...9f8 Hvis man tar dette som totalt frie valg så ser jeg ikke problemet. Men... det er en forventning om at kvinner i mye større grad enn menn blir hjemmeværende når barna er små, (en forventninger du selv også viser), og dette kan gi seg utslag i en jobbsøknadprosess ved at kvinnen ikke var like interessant å ansette hvis hun er gravid eller har barn hjemme. Eller at arbeidsgiver forventer at far ikke skal ta ut mer enn fedrekvoten, og han føler press på å ikke ta ut mer selv om han egentlig vil. Dette har med manglende likestilling å gjøre. Manglende likestilling pga forventninger / holdninger / fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #286 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (3 minutter siden): Hvis man tar dette som totalt frie valg så ser jeg ikke problemet. Men... det er en forventning om at kvinner i mye større grad enn menn blir hjemmeværende når barna er små, (en forventninger du selv også viser), og dette kan gi seg utslag i en jobbsøknadprosess ved at kvinnen ikke var like interessant å ansette hvis hun er gravid eller har barn hjemme. Eller at arbeidsgiver forventer at far ikke skal ta ut mer enn fedrekvoten, og han føler press på å ikke ta ut mer selv om han egentlig vil. Dette har med manglende likestilling å gjøre. Manglende likestilling pga forventninger / holdninger / fordommer. En forventning som er ganske naturlig. Tenker feminister saboterer for seg selv når de insisterer på at de kan alt menn kan istedenfor å være stolt over alt det fantastiske bare kvinner kan få til. Hvis kvinner hadde eid dette i større grad, så hadde de kanskje klart å beundre menn i det menn får til best. Altså at vi hadde beundret hverandre og vært stolt av vår egenart. Nå blir jo familiens valg forsøkt styrt politisk i en retning som skal hindre de utfordringene du nevner, vet ikke om det hjelper. Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #287 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): En forventning som er ganske naturlig. Tenker feminister saboterer for seg selv når de insisterer på at de kan alt menn kan istedenfor å være stolt over alt det fantastiske bare kvinner kan få til. Hvis kvinner hadde eid dette i større grad, så hadde de kanskje klart å beundre menn i det menn får til best. Altså at vi hadde beundret hverandre og vært stolt av vår egenart. Nå blir jo familiens valg forsøkt styrt politisk i en retning som skal hindre de utfordringene du nevner, vet ikke om det hjelper. Anonymkode: e5a89...9f8 Du syns det er mest naturlig. Jeg syns det er like naturlig at en mann er hjemme i småbarnsperioden som en kvinne er det. Eller egentlig så er der mest naturlige at begge foreldrene er i jobb, og at barna går i barnehagen da (sett vekk fra første leveår). En kvinne kan ha mer til felles med en mann, enn en mann har med en annen mann. Vi er i all hovedsak selvstendige individer, ikke at vi skal deles inn i en kjønnsboks som noen har definert hvilke roller vi skal ha. Mye av det som folk tenker er biologi, er ikke det, men tillærte roller. Det hjelper litt etter litt, men det tar tid. Men nå ser vi hvertfall en tendens at ved samlivsbrudd så blir det mer og mer vanlig at man går for en 50 / 50 fordeling av barna (rett over halvparten av tilfellene), så det går i riktig retning (fra mitt synspunkt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #288 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (8 minutter siden): Du syns det er mest naturlig. Jeg syns det er like naturlig at en mann er hjemme i småbarnsperioden som en kvinne er det. Eller egentlig så er der mest naturlige at begge foreldrene er i jobb, og at barna går i barnehagen da (sett vekk fra første leveår). En kvinne kan ha mer til felles med en mann, enn en mann har med en annen mann. Vi er i all hovedsak selvstendige individer, ikke at vi skal deles inn i en kjønnsboks som noen har definert hvilke roller vi skal ha. Mye av det som folk tenker er biologi, er ikke det, men tillærte roller. Det hjelper litt etter litt, men det tar tid. Men nå ser vi hvertfall en tendens at ved samlivsbrudd så blir det mer og mer vanlig at man går for en 50 / 50 fordeling av barna (rett over halvparten av tilfellene), så det går i riktig retning (fra mitt synspunkt). Forskning støtter dette, på individnivå stemmer det at du kan være likere en mann personlighetsmessig, enn samboeren din. Men som grupper er menn og kvinner forskjellige, også på tvers av ulike kulturer. Vi får være enige om å være uenige, men du kan i alle fall trøste deg med at du har politikken på din side. Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 6. mars #289 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (På 4.3.2024 den 21.18): https://www.rights.no/2019/10/dumper-kvinnene-pa-krisesenter/ Her har du noen eksempler på typen menn som gjør dette. Menn som liker å ha økonomisk kontroll over kvinner. Hvem mennene er, nei det kan være veldig forskjellig det, men de finnes selv om du mener at akkurat du ikke kjenner noen av dem. Jeg har ikke nevnt noe om hvor stor gruppe menn dette handler om, forhåpentligvis er den liten, men når ca 9 av 10 partnerdrap er utført av en mann mot en kvinne så sier det seg selv at noen menn liker å kontrollere kvinner, og at noe av det farligste en kvinne som lever i et voldelig forhold kan gjøre er å forlate partneren sin. https://frifravold.no/hva-er-okonomisk-vold-i-et-forhold/ Og her har du eksempler på hva økonomisk vold kan bety. Her snakker vi vel i veldig stor grad om våre nye landsmenn, som er veldig overrepresentert på statistikken om botid på krisesenteret. Vil på ingen måte forsvare etniske norske menn, men her er vi faktisk i mindretall. https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/krisesentrene/om-beboere#section-242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #290 Del Skrevet 6. mars (endret) Mr X skrev (10 minutter siden): Her snakker vi vel i veldig stor grad om våre nye landsmenn, som er veldig overrepresentert på statistikken om botid på krisesenteret. Vil på ingen måte forsvare etniske norske menn, men her er vi faktisk i mindretall. https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/krisesentrene/om-beboere#section-242 Statistikken forteller vel egentlig at beboerne hadde innvandrerbakgrunn, ikke hvilken bakgrunn voldsutøveren hadde. Men ja, det er en hovedvekt blant folk med innvandrerbakgrunn. Det samme ser vi også i saker om partnerdrap i Norge. Endret 6. mars av Bromance rettet opp tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #291 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forskning støtter dette, på individnivå stemmer det at du kan være likere en mann personlighetsmessig, enn samboeren din. Men som grupper er menn og kvinner forskjellige, også på tvers av ulike kulturer. Vi får være enige om å være uenige, men du kan i alle fall trøste deg med at du har politikken på din side. Anonymkode: e5a89...9f8 Men hvor forskjellige og på hva? For jeg ser mer trenden i like personlighetstrekk og det på kryss og tvers av kjønn, kultur osv. Slik bromance sier. Kvinner er fortsatt kvinner og menn menn, så ende de ikke ønsker å bytte kjønn. Men det virker mer som ja, ulike trekk, ikke en fordeling av at sånn er menn og sånn er kvinner. Anonymkode: cbfbd...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #292 Del Skrevet 6. mars Som sagt så er vi mer like enn forskjellige... https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-psykologi/kvinner-og-menn-er-mer-like-enn-forskjellige/514494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #293 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men hvor forskjellige og på hva? For jeg ser mer trenden i like personlighetstrekk og det på kryss og tvers av kjønn, kultur osv. Slik bromance sier. Kvinner er fortsatt kvinner og menn menn, så ende de ikke ønsker å bytte kjønn. Men det virker mer som ja, ulike trekk, ikke en fordeling av at sånn er menn og sånn er kvinner. Anonymkode: cbfbd...7b4 https://warwick.ac.uk/newsandevents/knowledgecentre/science/psychology/personality_traits_and_gender/ Det er tydelige, om enn små, forskjeller i personlighet, og de er større i land med mer "likestilling". Disse statistiske små forskjellene betyr noe når det gjelder store grupper, dom kjønn. Jeg godtar forskningsfunn selv om jeg ikke "føler at det stemmer" når jeg snakker med folk i hverdagen. Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #294 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (8 minutter siden): Som sagt så er vi mer like enn forskjellige... https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-psykologi/kvinner-og-menn-er-mer-like-enn-forskjellige/514494 Det kan hende vi er likere enn vi er forskjellige, men forskjellene betyr noe og kan hjelpe oss å forstå atferd hos menn og kvinner Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #295 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan hende vi er likere enn vi er forskjellige, men forskjellene betyr noe og kan hjelpe oss å forstå atferd hos menn og kvinner Anonymkode: e5a89...9f8 Forskjeller og likheter er interessant. Men ingen av disse forskjellene hindrer en mann i å være hjemme i småbarnsperioden eller en kvinne i å bli mekaniker. Tillærte roller og forventninger om hva som passer seg for kjønnene derimot kan være en hindring for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #296 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (Akkurat nå): Forskjeller og likheter er interessant. Men ingen av disse forskjellene hindrer en mann i å være hjemme i småbarnsperioden eller en kvinne i å bli mekaniker. Tillærte roller og forventninger om hva som passer seg for kjønnene derimot kan være en hindring for dette. På ingen måte! Men det kan forklare hvorfor det er en kjønnsforskjell i f.eks. yrkesvalg og å fange opp signaler fra spedbarn. Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #297 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På ingen måte! Men det kan forklare hvorfor det er en kjønnsforskjell i f.eks. yrkesvalg og å fange opp signaler fra spedbarn. Anonymkode: e5a89...9f8 Men hvorfor liker noen kvinner da å skru? Biler er ikke egentlig en del av mennesket, så at det må være for menn, hvorfor? Det har ingenting å si at menn eller kvinner vil ha de samme yrkene, så lenge jobben blir gjort, hvem bryr seg? Anonymkode: cbfbd...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #298 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På ingen måte! Men det kan forklare hvorfor det er en kjønnsforskjell i f.eks. yrkesvalg og å fange opp signaler fra spedbarn. Anonymkode: e5a89...9f8 Det er noen yrker hvor det er en overvekt av det ene kjønnet ja. Samtidig så har vi endel yrker hvor begge kjønn er cirka likt representert. Og ja som du sier så kan biologien forklare hvorfor det er så ujevnt fordelt, men jeg holder en knapp på at det i hovedsak er pga tillærte roller. Se bare i lekebutikker, hvor kjønnsdelt det er der. Vi lærer barna opp til at jenter skal være søte prinsesser, mens gutta skal være tøffe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #299 Del Skrevet 7. mars (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Den kontrakten kan sikkert lages vilkårlig lang og kompleks med en rekke forbehold. Poenget er uansett at man formaliserer «byttehandelen» som ligger i at en part jobbet og bygger en karriere, mens den andre tar seg av barn og hus. Jeg synes at feminister ofte «feiler» litt ved at de implisitt sier at alt det som menn tradisjonelt har drevet med er bra, mens alt det som kvinner har drevet med er dårlig Det synes jeg er rart. Fra et biologisk ståsted så finnes det vel knapt noe viktigere enn å passe på at avkommet får de beste forutsetninger? Anonymkode: e1373...4f8 Det samfunnsmessige problemet er at det setter den hjemmeværende part i en sårbar posisjon økonomisk, der den andre sitter igjen med fruktene. Hvis "det knapt finnes noe viktigere enn å passe på at avkommet får de beste forutsetninger" bør jo dette reflekteres i at man ikke får dårligere pensjon enn den andre forelderen til barna som kanskje har tatt den mindre viktige jobben og tjent en million i året en god stund. Eller generelt har mindre sparepenger. (den som gjør den viktigste jobben, bør jo generelt få mest penger igjen for innsatsen, mener jeg) Endret 7. mars av knooters 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #300 Del Skrevet 7. mars 4 hours ago, Bromance said: Det poenget følger jeg deg på. Det er i de tilfellene hvor kvinnen blir hjemmeværende og tar alle de økonomiske tapene sett mot arbeidsliv og opptjening av pensjon, altså at hun på ingen måte kompenseres for dette jeg reagerer på, og som jeg ønsker å bevisstgjøre kvinner på. Altså at økonomisk selvstendighet er veldig viktig. Jeg vet nå ikke jeg om det er feminister som feiler på dette. Men samfunnet som helhet kanskje ettersom alt måles i penger. Det er jo nettopp her det ligger. De som ønsker å binde seg så tett sammen må da også ha en økonomi som er tilsvarende tett sammenkoblet, slik at inntektene (og pensjonsopptjening) fordeles likt. I motsetning til dem som organiserer seg som to uavhengige parter som bor under samme tak og ligger sammen, og kanskje har felles barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå