Gå til innhold

Hva er innafor å "gape over" på Kreta i løpet av 12 dager? Anbefalinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestilt tur til Kreta i sommer. 12 dager. Har vært MYE i Hellas, men da stort sett på mindre øyer, av typen som man egentlig kan kjøre rundt på en dag, eller ihvertfall i løpet av et par dager. Vet jo at Kreta er for stort til dette. Vi ønsker ikke å stresse rundt, men ønsker jo allikevel å se litt.

Vi flyr til Heraklion, leier bil, og bor i Makry Gialos, altså på sørøstkysten av Kreta. Vi har vurdert å kjøre i retning Chania en morgen, finne et hotell for én natt og "gjøre" vestkysten litt i løpet av to halve dager. Men er dette for ambisiøst? Hvor mye kan man rekke over uten at det blir stress, og at man samtidig har noen litt sløve dager?

Og dere som er kjent på Øst-Kreta, hva anbefaler dere at vi utforsker?

Anonymkode: b1a51...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vært i Agios Nikolaos, syntes det var en by det er verdt å besøke. Ellers ville jeg også dratt til Spinalonga, gå gjerne tidlig på morgenen (men sjekk åpningstidene). Vi kom med en gang de åpnet- og hadde øyen nesten for oss selv. 
Vi har også vært på vestkysten. Landskapet er ganske annerledes der, og er enda mer preget av charterturisme. Chania er en fin by, platanias er bare charter. 
 

Tror det tok oss ca 3 timer å kjøre fra Chania til Agios Nikolaos. Veien var ikke så veldig spennende. Det er mange ting å se på østkysten, så tror egentlig jeg hadde holdt meg til østkysten denne gangen. 

Anonymkode: 412b4...383

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i Makrigialos i 3 uker en sommer. Husker at vi besøkte nærmeste by, Jera Petra. Tok også en tur til Agios Nikolaos.

Knossos er også et fint sted å besøke, men det kan være veldig varmt der om sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har vært i Agios Nikolaos, syntes det var en by det er verdt å besøke. Ellers ville jeg også dratt til Spinalonga, gå gjerne tidlig på morgenen (men sjekk åpningstidene). Vi kom med en gang de åpnet- og hadde øyen nesten for oss selv. 
Vi har også vært på vestkysten. Landskapet er ganske annerledes der, og er enda mer preget av charterturisme. Chania er en fin by, platanias er bare charter. 
 

Tror det tok oss ca 3 timer å kjøre fra Chania til Agios Nikolaos. Veien var ikke så veldig spennende. Det er mange ting å se på østkysten, så tror egentlig jeg hadde holdt meg til østkysten denne gangen. 

Anonymkode: 412b4...383

Tusen takk! Har vært i Chania en gang, men bare i to dager. Men det kan hende at du har rett i at vi bare skal konsentrere oss om den østre delen denne gangen. En av grunnene til at vi har valgt den siden av øya er jo at det er mindre charterturisme der...

Spinalonga har jeg hørt om og også vurdert, tusen takk for påminnelse! Og Agios Nikolaos har jeg sett på et "A place in the sun"-program, så ikke umulig at vi drar dit nei! Tusen takk igjen!

Anonymkode: b1a51...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (15 minutter siden):

Vi bodde i Makrigialos i 3 uker en sommer. Husker at vi besøkte nærmeste by, Jera Petra. Tok også en tur til Agios Nikolaos.

Knossos er også et fint sted å besøke, men det kan være veldig varmt der om sommeren

Tusen takk! Ierapetra ligger vel ikke så langt unna, så der kommer vi nok til å dra innom ja!

Knossos kan sikkert fort bli varmt, har vært på Akropolis i Athen i juli og det var ikke akkurat kjølig ;) Men det er jo allikevel verdt å huske på, så takk!

Anonymkode: b1a51...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinalonga og Agios Nikolaos ville jeg fått med meg  som noen over her også skriver. AN er en flott by! Ville også tatt en tur til Elounda og spist på en av de gode fiskerestaurantene der. Kreta er fantastisk! Så allsidig og undervurdert som ferieøy. Kreta er så mye mer enn de fullstendig usjarmerende stedene Agia Marina og Platanias. Paleochora langt sør på øya er også en  helt fantastisk badeby. Nå fikk jeg lyst til å reise til Kreta selv i sommer. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off topic, men er det noe sted på Kreta som har fine strender? Altså god sandbunn og ikke for værhardt beliggende? Samtidig som det er ved en by/tettsted hvor det er hoteller, butikker, restauranter osv. Altså at man ikke må kjøre bil/buss langt av sted får å komme dit. 

Anonymkode: 87d71...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmestranda Vai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte byen Rethymnon veldig godt. Byen ligger mellom Heraklion og Chania. Mye gammelt, diverse arkitektur.

Byen har en blant annet en festning, Fortezza, med godt bevart borg. Masse å se på.

Knossos var litt kjipt. Mest fordi vi leste om hvordan det er gravd ut, eller riktigere sagt på hvilket grunnlag de har konstruert "kopier" om hvordan det skal ha sett ut.

Ellers var vi en tur i Sougia i sør, rolig sted, det var lite turister og vi fikk nærmest være for oss selv. Men finere strender nord/vest. Helt øst har jeg ikke vært. 

Vi var også nord et sted og besøkte et munkekloster, hvor de lagde vin (som var god!), hvor det i nærheten var en grotte. Har dessverre glemt navnet.

Gøy hvis dere har bil og kan kjøre litt rundt, da stopper man kanskje på steder man ikke hadde planlagt, som en kafe oppi fjellet der du er eneste turist. Strand finner man alltids. Vi hadde base i Chania, men var masse rundt (på motorsykkel), minus helt øst. 

 

Anonymkode: 192bc...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Off topic, men er det noe sted på Kreta som har fine strender? Altså god sandbunn og ikke for værhardt beliggende? Samtidig som det er ved en by/tettsted hvor det er hoteller, butikker, restauranter osv. Altså at man ikke må kjøre bil/buss langt av sted får å komme dit. 

Anonymkode: 87d71...cd8

Vi bodde på hotell i Chania, med tre minutter rett ned til perfekt sandstrand og gåavstand til butikker og restauranter 👍

Anonymkode: 192bc...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elafonissi beach 

Anonymkode: ff542...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elafonissi beach 

Anonymkode: ff542...e34

Og Balos.

Anonymkode: f5e27...bb0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Off topic, men er det noe sted på Kreta som har fine strender? Altså god sandbunn og ikke for værhardt beliggende? Samtidig som det er ved en by/tettsted hvor det er hoteller, butikker, restauranter osv. Altså at man ikke må kjøre bil/buss langt av sted får å komme dit. 

Anonymkode: 87d71...cd8

Makrigialos har en fantastisk strand. Det er flere hoteller rett ved siden av

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Khania blir veldig langt unna. Det spørs om ikke det beste er å holde seg på østsiden av øya, men det er fullt mulig å få med seg andre deler også. Heller enn Knossos, som er halvveis ødelagt av den britiske arkeologen Arthur Evans, ville jeg valgt Faistos som ligger rundt to og en halv times biltur vest for Makry Gialos. Derfra kan man kjøre nordvestover til Rethymnon. Et annet mulig reisemål er fjellandsbyen Anogeia sørvest for Iraklio. Dette er hjemstedet til den berømte musikerfamilien Xylouris. Dette er særlig forlokkende hvis ferien faller sammen med en festival (forutsatt at dere liker kretisk tradisjonsmusikk med lira og lutt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bodde på hotell i Chania, med tre minutter rett ned til perfekt sandstrand og gåavstand til butikker og restauranter 👍

Anonymkode: 192bc...8f2

Nea Khora/Nea Chora vest for gamlebyen? Kjempefint område. Vårt stamsted ble 50/50 som har levende musikk hver fredag og søndag.

EDIT: Ser nå at dere hadde lenger vei til tavernaene enn stranda, så det kan ikke ha vært helt samme område. Men det skal ligge en veldig bra strand rett sør for der vi var, så kanskje vi snakker om tilnærmet samme sted likevel.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...