Gå til innhold

Infliximab mot revmatisk sykdom? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med Infliximab? Jeg skal begynne på denne nå. Syns det er noe dritt! Jeg hadde supergod effekt og ingen bivirkning av Erelzi, som jeg satt lett som en plett på meg selv, hjemme på 30 sekunder, og nå lå jeg altså på sykehuset for å få denne nye medisinen intravenøst, og må sitter der 4-5 timer hver gang..!! Altså!!! Så ufattelig irriterende bruk av tiden!!! Har noen erfaringer med dette?

Anonymkode: ab5ab...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med infliximab, men en annen medisin mot revmatisk sykdom som jeg mottatt intravenøst. Jeg går på methotrexate i tillegg, men har ikke hatt effekt av andre biologiske medisiner jeg har prøvd. Jeg synes det er kjedelig å sitte i flere timer, og er litt redd for allergisk reaksjon som jeg har fått én gang, men denne medisinen funker så supert for meg, og har vært meget delaktig i å gi meg livet tilbake. For min del er det snakk om 4-5 timer hver 6.måned. Det er mer enn verdt det for min del. 

Anonymkode: b3911...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke erfaring med infliximab, men en annen medisin mot revmatisk sykdom som jeg mottatt intravenøst. Jeg går på methotrexate i tillegg, men har ikke hatt effekt av andre biologiske medisiner jeg har prøvd. Jeg synes det er kjedelig å sitte i flere timer, og er litt redd for allergisk reaksjon som jeg har fått én gang, men denne medisinen funker så supert for meg, og har vært meget delaktig i å gi meg livet tilbake. For min del er det snakk om 4-5 timer hver 6.måned. Det er mer enn verdt det for min del. 

Anonymkode: b3911...7fc

Godt å høre at du er godt fornøyd. For min del er det snakk om først to uker mellom første og andre behanding, deretter fire uker mellom andre og tredje, og deretter ca hver 8.uke i fortsettelsen. Og i forkant av hver behandling må det tas blodprøver 2-3 dager før hver behandling. Veldig styrete! Jeg er nok ekstra irritert på landet vårt som ikke gir oss tilgang til Erelzi lenger, for den var som sagt helt ypperlig for meg, god virkning, ingen bivirkning, og jeg kunne dette sprøyten hjemme på meg selv. Det var så lettvindt! Når medisiner som fungerer så godt blir tatt vekk fra pasienter, og blir erstattet med en medisin som må tas intravenøst på denne måten, så kan de ikke bry seg særlig om pasientens ve og vel. Alt dreier seg om kostnader, på bekostning av pasienten. Nå lå jeg begynne å endre på arbeidstiden min fordi jeg må tilbringe timesvis på sykehuset i forbindelse med dette. I tilelgg er jeg redd for bivirkninger og allergiske reaksjoner jeg også, dette kan jo ikke være særlig godt for kroppen generelt, selv om det hjelper på selve leddgikten.

Anonymkode: ab5ab...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embrel er jo tilgjengelig, som er samme virkestoff som Erelzi. Har du diskutert med behandler hvorfor de bytter virkestoff og ikke bare medikament? Det er produsenten av Erelzi som har valgt å ikke gi et pristilbud til staten.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.sykehusinnkjop.no/48ef39/siteassets/avtaledokumenter/avtaler-legemidler/tnf-bio/tnfbio-helse-nord-og-sor-ost.pdf&ved=2ahUKEwiFxJjvg9WEAxUvRvEDHTudBJEQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw19Z3s0RMtzQ-BDBtFIf7kP

Anonymkode: c5aab...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Embrel er jo tilgjengelig, som er samme virkestoff som Erelzi. Har du diskutert med behandler hvorfor de bytter virkestoff og ikke bare medikament? Det er produsenten av Erelzi som har valgt å ikke gi et pristilbud til staten.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.sykehusinnkjop.no/48ef39/siteassets/avtaledokumenter/avtaler-legemidler/tnf-bio/tnfbio-helse-nord-og-sor-ost.pdf&ved=2ahUKEwiFxJjvg9WEAxUvRvEDHTudBJEQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw19Z3s0RMtzQ-BDBtFIf7kP

Anonymkode: c5aab...2a6

Ja jeg vet. Jeg gikk over til Enbrel når jeg ikke fikk Erelzi mer, men fikk store utslett på stikkstedet, så måtte droppe den. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke kan få en annen type biologisk i sprøyteform/penn, når jeg spurte, fikk jeg bare beskjed om at denne jeg skal få intravenøst er den neste på lista for meg å prøve. Gruer meg til all energien det vil ta i en ellers hektisk hverdag. Syns også det er merkelig at produsenten av Erelzi ikke har kommet med et anbud, det fører nok til at veldig mange pasienter må slutte på en medisin de har hatt god hjelp av, og det er virkelig ikke bare- bare å bytte, kanskje dannes det antistoff, kanskje får man bivirkninger, kanskje merker man dårligere virkning.. Kjenner meg bare skikkelig irritert og oppgitt over å ha mistet Erelzi, og også over å nå måtte igang med alle disse timene på sykehus😒

Anonymkode: ab5ab...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg, er det noen som har erfaring med Infliximab? Jeg skal få første intravenøse behandling imorra, og gruer meg. Gruer meg både fordi jeg er redd for bivirkninger og allergiske reaksjoner, og fordi jeg må sitte der så lenge. Klarer aldri slappe av sånne steder, og kommer til å bli totalt utslitt (har fibromyalgi), også må jeg rett på jobb på ettermiddagen, rett etterpå😕 Kan noen dele erfaringer? Gode og dårlige?

Anonymkode: ab5ab...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 2.18):

Jeg har ikke erfaring med infliximab, men en annen medisin mot revmatisk sykdom som jeg mottatt intravenøst. Jeg går på methotrexate i tillegg, men har ikke hatt effekt av andre biologiske medisiner jeg har prøvd. Jeg synes det er kjedelig å sitte i flere timer, og er litt redd for allergisk reaksjon som jeg har fått én gang, men denne medisinen funker så supert for meg, og har vært meget delaktig i å gi meg livet tilbake. For min del er det snakk om 4-5 timer hver 6.måned. Det er mer enn verdt det for min del. 

Anonymkode: b3911...7fc

Hei igjen😊 Det er ikke sikkert du leser dette, men jeg prøver. Har du noengang opplevd kraftløshet i dagene etter at du fikk intravenøs behandling? Opplever dette nå, og syns det er guffent.

Anonymkode: ab5ab...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...