Gå til innhold

Desperat etter å gå ned i vekt, klarer ikke!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gå en times tur minst fem dager i uken. Spis godteri kun helger. Legg av en 50-lapp (eller mer) for hver dag du ikke spiser drittmat, pengene kan du bruke til en premie når du skal reise. Noen fine nye klær kanskje?

Anonymkode: 096d3...1f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal til Syden om 17 uker. I teorien kan jeg gå ned 17 kg til da. 
Men jeg KLARER ikke å slutte å spise godteri og dritt. Jeg kommer til å gå i Syden som bleik og feit og hate meg selv for at jeg ikke gjorde noe. 
Jeg er 89 kg, 165 cm høy. Valkete, dobbelthake, gnisser lår. 
HVA kan jeg gjøre?? 😢😢😢😢😢😢 Skjønner at jeg må spise mindre. Mer protein og mer grønnsaker?? Men hvorfor klarer jeg ikke det?? 

Anonymkode: bf55e...c3f

Først av alt må du jobbe med å være glad i deg selv slik du er! Du er mer enn bare vekta di! Jeg synes innlegget illustrerer godt hvordan mange overvektige har det: i steden for å telle ned til en gledelig ferie teller du kilo og gruer deg. Det er trist, og sånn burde ingen ha det!

Nummer to: har du alltid vært overvektig eller nylig økt i vekt?
Har du forsøkt å gå ned i vekt tidligere? 

Hva tror du selv er årsaken til overvekta di?
Det er her du må starte, hvis du skal komme frem til en løsning som fungerer for deg

Anonymkode: 7806d...83d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang nattefaste og så lite som mulig ultraprosessert. Fullfetprodukter (ja, faktisk). Og det kan være enklere enn du tror.

 

Marit Kolby har rett og slett reddet meg. Jeg prøver  å ikke påtvinge andre denne livsstilen, selv om jeg har blitt «frelst» ☺️ Men anbefaler å se på det i hvert fall. Jeg går ned i vekt på en trygg måte, er veldig lite sulten, og alt av søtsug er vekk. Det er så utrolig behagelig og jeg håper jeg kan fortsette på denne måten resten av livet. 
Klem til deg.

Anonymkode: 8cd3b...7a4

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser sunt og lite 6 dager i uken, og har lørdag som belønning hvor jeg spiser alt jeg vil. Etter å ha spist sunt hele uken så er jeg plutselig mer begrenset på lørdag også, blir raskere mett og det jeg har fantasert om og gledet meg til hele uken blir ikke så mye. Men spiser taco og godteri. Og det gjør at jeg ikke sprekker i løpet av uken. 

Anonymkode: 157ac...3ff

Min erfaring også. Når man har vært flink gjennom uka vil man ikke søple til kroppen selv når man gir seg selv lov. 

Det er dessverre bare viljestyrken det går på. Hjernen prøver å lure oss og vi synes synd på oss selv og gir etter. Ikke hør på de følelsene, og bli "sjefen". Det er dessverre vanskelig, men blir lettere når man har holdt det i 5-6 uker, og etter enda noen uker blir det en selvfølge. 

 

Anonymkode: 5775a...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lang nattefaste og så lite som mulig ultraprosessert. Fullfetprodukter (ja, faktisk). Og det kan være enklere enn du tror.

 

Marit Kolby har rett og slett reddet meg. Jeg prøver  å ikke påtvinge andre denne livsstilen, selv om jeg har blitt «frelst» ☺️ Men anbefaler å se på det i hvert fall. Jeg går ned i vekt på en trygg måte, er veldig lite sulten, og alt av søtsug er vekk. Det er så utrolig behagelig og jeg håper jeg kan fortsette på denne måten resten av livet. 
Klem til deg.

Anonymkode: 8cd3b...7a4

Jeg også kom på rett vei, og har gått ned flere kilo etter å ha forlenget nattfasten. Spiser 2-3 måltider mellom 13 og 21. Fokus på grønnsaker, sunt fett og proteiner. Drikker vann og svart kaffe om morgenen. I stedet for å føle meg feit og mislykket, har jeg begynt å glede meg over mindre trange klær og bedre søvn/ fysisk form. 

Anonymkode: 60e9c...311

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper du godteri? Det skjønner ikke jeg... Når man ikke har det i skapet så er det jo så enkelt som at man ikke spiser det. 

Eller så får du bruke opp pengene dine på noe annet så du ikke har igjen til noe annet enn den maten du skal ha. 

Anonymkode: b8487...74e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen for meg var periodisk faste. Spiser to måltider om dagen, lunsj ca 1130 og middag mellom 17-18. Det ble for meg mye enklere å spise etter klokken heller enn sulten. Fredag ettermiddag til søndag morgen er unntak, men ser at også her begrenses det greit av seg selv. Nå er jeg nesten aldri sulten mellom måltidene.

Anonymkode: 553a5...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, men syden tur i august. Jeg er snart 40 og har enda ikke «knekt koden». Jeg er høyt utdannet og har en normalt høy IQ, så problemet er ikke kunnskap eller forståelse. Mye kan ligge bak; spiseforstyrrelse, manglende impulskontroll, ADHD, traume,vanskelig oppvekst, reguleringsvansker, utbrenthet.. 

Jeg vet ikke om jeg vil klare å gå med i vekt på egen hånd. Jeg må bare gjøre det vanskelig for meg selv for å ikke kjøpe masse snop. Jeg legger igjen bankkortet mitt hjemme, kjøper ser meste av mat og dagligvarer på nett for å redusere antall turer i butikken (har ikke bil, så det er vanskelig for meg å storhandle)

fikk meg med vekker når vekta bikka 100kg i fjor høst. Har gått ned 6 kg på 6 mnd, så det går treigt. 

Anonymkode: 15a3c...42b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært normalvektig og såpass aktiv at jeg nesten har kunnet spise hva jeg vil, men etter en ulykke har jeg lagt på meg 10 kg som jeg gjerne vil bli kvitt igjen. Jeg har etter flere mislykkede forsøk nå innsett at jeg må «skynde meg sakte». Går jeg all-in så holder det bare en kort stund før alt raser sammen.

- Jeg har mer eller mindre kuttet ut brus. Har erstattet dette med lettbrus eller vann. Unner meg et glass med «ordentlig» brus innimellom, men halvlitersflasken med Cola i veska er byttet ut med vann 9 av 10 ganger. 

- Jeg spiser fremdeles mye «nei-mat» som lasagne, pizza, burgere osv, men prøver å holde dette som helgemat. Prøver også å forsyne meg litt mindre enn jeg bruker å gjøre. Kjenne etter når jeg faktisk er mett og ikke spise til jeg nesten triller av sofaen 😁

- Jeg har alltid vært en godtemoms og får jeg skikkelig cravings nå så går jeg heller og tar et knekkebrød med noe godt pålegg enn å stappe i meg en halv Stratos. Tidligere hamstret jeg godteri på salg, nå prøver jeg å aldri ha mer enn jeg har planlagt å spise i huset. Samboeren min går på noen smeller og hamstrer fremdeles innimellom, men har bedt han om å ikke hamstre mine favoritter 😅 Jeg har derimot alltid f.eks sukkerfri Dent eller andre drops liggende om jeg skulle få et skikkelig godtesug. I mitt hode er det bedre å spise tre drops som man bruker lang tid på enn å trykke i seg en pose potetgull.

- Jeg beveger meg så mye jeg kan med tanke på de fysiske begrensningene mine pga skaden. Kunne jeg trent normalt hadde nok kiloene rent av, men den luksusen har jeg ikke nå. Men all bevegelse er god bevegelse og alt er bedre enn ingenting.

Jeg merker at selv om det går sakte, så går det rette veien. Dette er overhodet ikke noe naziregime og jeg vil nok kunne klare å holde dette selv over tid. Det finnes nok langt mer effektive metoder, men da er jeg redd jeg hadde sprukket etter en stund. 

Lykke til :)

Anonymkode: 51bbb...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (13 timer siden):

Fordi du ikkje er motivert.

Det handler nesten aldri om motivasjon for kraftig overvektige - det har eksperter bekreftet flere ganger. Det handler om stress rundt spising og ting som skjer oppe i hodet som er vanskelig å styre over tid for mange av oss (altså spiseproblemer). Har selv gått ned mye i vekt, og har vært motivert hele veien. Mitt problem er at jeg ikke klarer å holde endring over tid. Etter 3-4 dager begynner jeg å glemme mine nye rutiner, glemmer å spise også løper blodsukkeret løpsk og jeg klarer ikke styre meg - som en avhengighet, og det er det det nettopp er. For avhengighet av sukker og karbohydrater kan være mye vanskeligere å kutte da det er mer avhengighetsskapende enn røyk og alkohol. Bare tenk at du skal be en alkoholiker drikke jevnlig…. Det er mye vanskeligere med karbohydrater, for man skal lære å leve med det og ikke kutte ut som de fleste alkoholikere må. 

TS - det første du bør gjøre er å ikke tenke så mye på målet, men heller gjøre noen få endringer i hverdagen. Lag et par regler nå, f.eks å ikke spise sukker utenom lørdag + at du bestemmer deg for å gå en halvtime tur hver dag. Etter et par uker kutter du ned f.eks en mindre brødskive til lunsj, litt mindre karbohydrater fra pasta/poteter etc til middag og masse andre grønnsaker, samt 1 dag med styrketrening. Dette har hjulpet meg over tid. Jojo-slanking er jeg dønn ferdig med, og driver heller med sakte livsstilsendring. Da går ting mer av seg selv, og man slipper tankekjøret man ellers har 24/7 og det går mye lettere. 

Anonymkode: d72d6...81c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du i løpet av en typisk dag da? Og hvor mye dritt får du i dag i løpet av uka? Trener du?

Anonymkode: f50ba...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spiser godterier hver dag, kan du i første omgang bare kutte ut dette. Spis ellers alt det andre du spiser.

Når det gjelder drikke, så hold deg til vann, farris. Evt litt kaffe og te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal til Syden om 17 uker. I teorien kan jeg gå ned 17 kg til da. 
Men jeg KLARER ikke å slutte å spise godteri og dritt. Jeg kommer til å gå i Syden som bleik og feit og hate meg selv for at jeg ikke gjorde noe. 
Jeg er 89 kg, 165 cm høy. Valkete, dobbelthake, gnisser lår. 
HVA kan jeg gjøre?? 😢😢😢😢😢😢 Skjønner at jeg må spise mindre. Mer protein og mer grønnsaker?? Men hvorfor klarer jeg ikke det?? 

Anonymkode: bf55e...c3f

Hei TS ❤️

Jeg veier akkurat det samme som deg, er noen cm høyere enn deg. For 2 måneder siden veide jeg 105 kg.

Kuttet ut absolutt all sukker i en måned i første omgang. Ja det er vanskelig i starten, men etterhvert forsvinner "abstinensene" og etter den måneden hadde jeg ikke lengre lyst på sukkerholdige varer og hadde funnet sunnere alternativer uten sukker som jeg likte. 

Utenom det har jeg bare blitt mer obs på kaloriinntaket mitt, har funnet noen favorittmåltider som fungerer for meg.

Om du vil ned fra 89 kg, så bør du faktisk kutte ut godteri og dritt, det inneholder sinnsyke mengder kalorier.. Så om du vil ned 17 kg må du bite i det sure eplet. Prøv å kutt sukker en periode, så skal du se det suget forsvinner. 

Anonymkode: d7d83...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 kg på 17 uker høres helt urealistisk ut. Jeg har nå gått ned 10 kg på syv mnd. Går sakte men sikkert ned og tenker dette er en livsstilsendring hvor jeg brukte år på å bli stor og må forvente lang tid på å gå ned. Du må jo finne noe som funker for deg. Faste, trening, lite karbohydrater eller annet....men det må jo være noe du kan gjøre over tid. Ellers sprekker du og føler deg bare enda dårligere etterpå, fordi du i ka klarte det denne gangen heller. 

Anonymkode: ea6d7...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal til Syden om 17 uker. I teorien kan jeg gå ned 17 kg til da. 
Men jeg KLARER ikke å slutte å spise godteri og dritt. Jeg kommer til å gå i Syden som bleik og feit og hate meg selv for at jeg ikke gjorde noe. 
Jeg er 89 kg, 165 cm høy. Valkete, dobbelthake, gnisser lår. 
HVA kan jeg gjøre?? 😢😢😢😢😢😢 Skjønner at jeg må spise mindre. Mer protein og mer grønnsaker?? Men hvorfor klarer jeg ikke det?? 

Anonymkode: bf55e...c3f

Det er jo enkelt. Vil du det nok så slutter du med all snop og erstatter dette med SALATER for quick start. Det handler om hva man spiser så mye mer enn trening.

Du må bare bestemme deg. Vil du det nok så får du det til.

Anonymkode: 70c38...d39

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

17 kg på 17 uker høres helt urealistisk ut. Jeg har nå gått ned 10 kg på syv mnd. Går sakte men sikkert ned og tenker dette er en livsstilsendring hvor jeg brukte år på å bli stor og må forvente lang tid på å gå ned. Du må jo finne noe som funker for deg. Faste, trening, lite karbohydrater eller annet....men det må jo være noe du kan gjøre over tid. Ellers sprekker du og føler deg bare enda dårligere etterpå, fordi du i ka klarte det denne gangen heller. 

Anonymkode: ea6d7...3e0

Det kan være urealistisk, men det behøver ikke å være det.

Jeg gikk ned mer enn 50 kilo på under et år. Ja, det kostet. Jeg spiste (noen ganger sikker for) lite og beveget meg mye. Jeg kuttet karbohydrater, vin, øl, chips, peanøtter, godteri, kaker og desserter. Jeg spiste det jeg fikk servert når jeg var på besøk, men i mindre mengder. Det var viktig for meg at dette var noe jeg gjorde for meg selv og helsen min.

Nå er vekten min ganske så stabil, men det koster litt å holde den slik. Jeg kunne ikke bare si at "nå veier jeg det jeg vil veie, nå kan jeg spise akkurat hva og hvor mye jeg vil". Jeg kommer aldri til å kunne gjøre det. Men nå er jeg kommet til et punkt der jeg spiser lite i løpet av ukedagene og så koser jeg meg i helgene.

Det er sant som mange påpeker at det å gå ned i vekt bør være en livsstilsendring og ikke en diett! Og ts, om du ikke klarer 17 kilo på 17 uker, så klarer du kanskje halvparten, og det er en god start. Men du kan ikke fortsette å spise godteri og "drittmat" hver dag hvis du skal klare det. Ei uke uten sukker så er du kvitt det verste søtsuget, ei uke er ikke så lenge, du klarer det!

Anonymkode: 90ed6...ab2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å ikke være så fokusert på x antall kilo, men en sunn og frisk kropp? Enkel hjemmetrening via Youtube-vidoeoer, gåturer i naturen/nabolaget, og sunn og næringsrik mat? Mye protein, grønnsaker, litt frukt, og mindre og grovere karbohydrater. Da vil du uavhengig av antall kilo ned føle deg mye bedre, ikke bare på sydentur, men året rundt. Det trenger ikke å være komplisert, og jeg hadde glatt styrt unna kaloritelling, light-produkter og andre Grethe Roede-fadeser - det gir sjeldent varig endring. 

Mange må faktisk starte med å bli glad i kroppen sin først. Så kommer et naturlig behov for å behandle den bedre.

Anonymkode: 61108...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har samme problem, men syden tur i august. Jeg er snart 40 og har enda ikke «knekt koden». Jeg er høyt utdannet og har en normalt høy IQ, så problemet er ikke kunnskap eller forståelse. Mye kan ligge bak; spiseforstyrrelse, manglende impulskontroll, ADHD, traume,vanskelig oppvekst, reguleringsvansker, utbrenthet.. 

Jeg vet ikke om jeg vil klare å gå med i vekt på egen hånd. Jeg må bare gjøre det vanskelig for meg selv for å ikke kjøpe masse snop. Jeg legger igjen bankkortet mitt hjemme, kjøper ser meste av mat og dagligvarer på nett for å redusere antall turer i butikken (har ikke bil, så det er vanskelig for meg å storhandle)

fikk meg med vekker når vekta bikka 100kg i fjor høst. Har gått ned 6 kg på 6 mnd, så det går treigt. 

Anonymkode: 15a3c...42b

Du har i hvert fall tatt mange lure grep 👍👍👍

Anonymkode: c1e5e...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, mammahjarte said:

Fordi du ikkje er motivert.

Man kan ikke vektlegge motivasjon for mye. Da kommer man ingen vei. Disiplin er noe mange mennesker bør lære seg å utvikle. Man blir et sterkere menneske av å gjøre ting man ikke vil, som i dette tilfellet er å la være å røre godteri og snop.

Anonymkode: 9bbfe...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skal til Syden om 17 uker. I teorien kan jeg gå ned 17 kg til da. 
Men jeg KLARER ikke å slutte å spise godteri og dritt. Jeg kommer til å gå i Syden som bleik og feit og hate meg selv for at jeg ikke gjorde noe. 
Jeg er 89 kg, 165 cm høy. Valkete, dobbelthake, gnisser lår. 
HVA kan jeg gjøre?? 😢😢😢😢😢😢 Skjønner at jeg må spise mindre. Mer protein og mer grønnsaker?? Men hvorfor klarer jeg ikke det?? 

Anonymkode: bf55e...c3f

Du må finne ut av hvorfor du spiser for mye og godteri, så må du jobbe med det.

Anonymkode: 75c40...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...