Gå til innhold

Hjelp! Det evige problemet med hår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tørt hår, og jeg tror det også er porøst.  Jeg bruker ikke noe stylingprodukter, ikke føner eller rettetang.  Det bare lufttørker.
Når håret er tørt, kan jeg ikke børste det ,for da  ser det forferdelig ut . 

Jeg har lest litt og funnet ut at jeg må bruke en god hårmaske og leave in conditinoer for fuktighet. Shampoo skal kun rengjøre håret og gir ikke fuktighet , selvom det ofte står på shampooflasken.

Så har dere noen tips til meg ?   Jeg liker ikke ting som gjør at håret føles klissete eller fett, men jeg vet ikke noe særlig om dagens muligheter. Er straks 50 år og har ikke fulgt med siden jeg var rundt 34.

Anonymkode: 428b8...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du balsam? 

Jeg har tørt hår, i allefall tørre tupper, og jeg bruker hårolje. Fordeler noen dråper i hendene og fordeler i tuppene av håret etter vask. Husk å ikke bruk for mye, da blir håret fett. Oljer skal bare brukes i veldig små mengder. 

Anonymkode: 6add3...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joico K-pak eller Redken All Soft. Evt Redken Extreme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har tørt hår, og jeg tror det også er porøst.  Jeg bruker ikke noe stylingprodukter, ikke føner eller rettetang.  Det bare lufttørker.
Når håret er tørt, kan jeg ikke børste det ,for da  ser det forferdelig ut . 

Jeg har lest litt og funnet ut at jeg må bruke en god hårmaske og leave in conditinoer for fuktighet. Shampoo skal kun rengjøre håret og gir ikke fuktighet , selvom det ofte står på shampooflasken.

Så har dere noen tips til meg ?   Jeg liker ikke ting som gjør at håret føles klissete eller fett, men jeg vet ikke noe særlig om dagens muligheter. Er straks 50 år og har ikke fulgt med siden jeg var rundt 34.

Anonymkode: 428b8...1af

Shampoo skal rengjøre hodebunnen, ikke håret. Derfor skal man velge shampoo etter behovet til hodebunnen (oljete, tørr, i ubalanse, kløe, etc) og balsam etter behovet til hårstråene/håret. Og ja, hårmaske eller leave in produkter kan hjelpe masse.

Siden du er tørr, så trenger du jo fukt. Jeg liker godt Bjørk sin fuktighetsmaske som jeg har nå, men det finnes masse gode fuktmasker der ute, billige og dyre. Nou Nou fra Davines skal være god. Maria Nila sin Soft serie er veldig god, også masken. En luksusgreie for meg, ikke noe jeg gjør hver uke.

Leave in treatment beskytter derimot som oftest også mot varme. For det kan faktisk hjelpe på å føne håret, og å ikke la det lufttørke (fordi håret er mest sårbart når det er vått og hvis det er vått lenge, som ved lufttørking så er det mer potensiale for skade - å føne kan også hjelpe hvis han har problemer med at hodebunnen er oljete eller klør, fordi man skaper litt mer volum og får hårstråene opp fra hodebunnen litt). Men det er jo personlig valg absolutt.

Har nettopp prøvd Redken sin Acidic Bonding leave in treatment (etter detox-shampoo og K18, fordi det var den dagen i dag) i dag, og håret føles i alle fall helt fantastisk mykt og godt. Ikke alt for dyr (men ikke billig), man bruker ikke så mye. Jeg kjøpte en pakke med shampoo, balsam og leave in på Bangerhead. Jeg har også Bjørk sin Tamja fra før (veldig god!), har også prøvd Olaplex No 9 (god) og R+Co Waterfall (kjempegod, har en ny klar!). Bruker også en olje i tillegg, har en stor flaske fra Maria Nila som har vart en evighet.

Shampoo, balsam og leave in treatment ville jeg startet med. Kanskje olje hvis du føler for det og har muligheten. Jeg glemmer ofte å ta maske, og når det gjelder hårmasker så tenker jeg det samme som jeg gjør med hudpleie: få på plass det man gjør hver gang man vasker (ansikt eller hår), så kan masker og slikt være luksus man gjør hvis man gidder.

Slik tenker jeg på det:

Shampoo: rengjør hodebunnen (og håret, men man fokuserer på hodebunnen både når man velger shampoo og når man vasker, håret rengjøres når shampooen skylles ut)

Hårmaske: dypere behandling, ofte fuktbasert, brukes FØR balsam (eller istedenfor). Luksus når jeg gidder, da man ofte må ha det i håret en stund for at det skal virke.

Balsam: behandler hårstråene (brukes bare i lengdene i MIN mening, selv om noen liker å bruke det i hodebunnen også)

Leave in treatment: Veldig god måte å fukte ekstra, da dette blir i håret og ikke skylles ut. Inneholder ofte varmebeskyttelse (til føning, i alle fall).

Hårolje: "Låser" inn fukten og gjør ofte at håret skinner litt og ser sunt og friskt ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker du balsam? 

Jeg har tørt hår, i allefall tørre tupper, og jeg bruker hårolje. Fordeler noen dråper i hendene og fordeler i tuppene av håret etter vask. Husk å ikke bruk for mye, da blir håret fett. Oljer skal bare brukes i veldig små mengder. 

Anonymkode: 6add3...d4c

Ja, jeg har samme fremgangsmåte som du beskriver her. Likevel er håret mitt veldig tørt, er sånn at jeg går rundt å lurer på om jeg skal klippe meg kort.
Har virkelig ikke lyst , har hatt langt hår hele livet, men det ser så usunt ut nå at jeg ikke vil ha hestehale engang . Har det opp i klemme hele tiden.
Keratinbehandling kan også være en mulighet.

Håret mitt ser omtrent slik ut:

2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp

Anonymkode: 428b8...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg nok sunt fett(fet fisk, avokado, nøtter?) Kosthold og nok vann gir mindre tørt hår hos meg. Ett annet tips er at når du er ferdig å vaske håret/ dusje skyller du ut balsamen med kaldt vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har muligens krøller? Les deg opp på hvordan behandle krøllete hår. 

Anonymkode: cc467...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (10 timer siden):

Får du i deg nok sunt fett(fet fisk, avokado, nøtter?) Kosthold og nok vann gir mindre tørt hår hos meg. Ett annet tips er at når du er ferdig å vaske håret/ dusje skyller du ut balsamen med kaldt vann. 

Nei, der er du nok inne på noe. Kostholdet mitt har vært ganske dårlig siste halvår.
Skal skylle med kaldt vann neste gang jeg vasker håret.

Anonymkode: 428b8...1af

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har muligens krøller? Les deg opp på hvordan behandle krøllete hår. 

Anonymkode: cc467...2ab

Ja, har de siste årene fått mer og mer fall i håret, nå kan det vel kalles mer krøll enn fall.

Anonymkode: 428b8...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer for mitt halvlange hår midt i 40-årene;

Hårvask en gang i uka.

Shampoo i to runder, kun hodebunnen. 

Balsam kun i tuppene, som får sitte i noen minutter.

Leave in treatment, kun i lengdene. Samt volumprodukt. Føner ut håret med børste, da blir det glatt og jevnt. Sliter mer hvis jeg lar det lufttørke, da frizzer det, og floker seg. 

Bruker olje ca annenhver dag. For eksempel olaplex eller ouai. Mitt hår blir ikke tungt/fett av det.

Hårkur hver uke. Sover ofte med denne før hårvask neste dag. 

Anonymkode: 67a86...e89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, jeg har samme fremgangsmåte som du beskriver her. Likevel er håret mitt veldig tørt, er sånn at jeg går rundt å lurer på om jeg skal klippe meg kort.
Har virkelig ikke lyst , har hatt langt hår hele livet, men det ser så usunt ut nå at jeg ikke vil ha hestehale engang . Har det opp i klemme hele tiden.
Keratinbehandling kan også være en mulighet.

Håret mitt ser omtrent slik ut:

2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp2fd418_e2e2d01b3460428ba9d17a507aa6f1d2mv2.webp.842494c26f4bf52dddba6e835b7ac4c5.webp

Anonymkode: 428b8...1af

Hun her har jo klart krøllet hår.

Les deg opp på curly girl metoden og se om du kan teste noe derfra.

Om du ønsker resultatet til høyre må du a) enten bruke rettetang eller b) få det kjemisk rettet hos frisør.

Anonymkode: d0881...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balsam er eit must etter hårvask for tørt hår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har hjulpet mest for mitt tørre hår er å gått fra å vaske håret 4-5 ganger i uken til 1-2 etter råd fra frisør. Bruker også hårolje innimellom. Og bruker selvfølgelig conditioner

Anonymkode: 320f2...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kjempelat, så jeg bruker omtrent bare leave in. Hårkurer og masker gidder jeg ikke 🤭

Jeg liker Paul Mitchell sine produkter, særlig Awapuhi-serien som jeg elsker lukten til (den er litt annerledes enn mye annet). Bruker Hydro mist omtrent daglig. Har også brukt en annen Paul Mitchell -leave in spray som lukter lite, og Olaplex. Det har vært løsningen for mitt hår.

Anonymkode: 1fac6...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 23.17):

Du har muligens krøller? Les deg opp på hvordan behandle krøllete hår. 

Anonymkode: cc467...2ab

Dette! Frizzy hår som ikke kan børstes når det er tørt selv om håret ikke er skadet er ofte krøllete/bølgete hår. Sjekk ut ulike teknikker for å få frem krøllene, så skal du se at du får et helt nytt hår! Trenger ikke følge hele Curly Girl Method, men det er mye gode tips :) 

Anonymkode: d473d...034

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...