Gå til innhold

Har smakssans endret seg etter at du begynte med slanking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri slanket meg før, men fikk et barn for 9 mnd siden og har bestemt meg for at jeg nå kan ta ordentlig tak siden jeg ikke får til å amme lengre.. Jeg har kuttet ut mye av det usunne i hverdagen og spiser mer riktig mat. Men, jeg synes maten smaker mye mindre? Spiste sjokolade i går, kjennes ganske smakløst ut… Jeg trodde det ville være omvendt nå, at siden jeg spiser mindre, så vil maten smaker bedre og mer?

Noen som har lignende erfaring?

Anonymkode: 15cde...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I perioder hvor jeg spiser godteri syns jeg ikke frukt og nøtter er spesielt godt. Når jeg kutter godteriet smaker det nydelig. Og det er liksom nok søtt for meg.

Hvor lenge har du holdt på da? Kan jo være andre grunner også. Så deilig at sjokolade føltes smakløs😅 Skulle ønske det var likt for meg😆

Anonymkode: 5ac2b...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I perioder hvor jeg spiser godteri syns jeg ikke frukt og nøtter er spesielt godt. Når jeg kutter godteriet smaker det nydelig. Og det er liksom nok søtt for meg.

Hvor lenge har du holdt på da? Kan jo være andre grunner også. Så deilig at sjokolade føltes smakløs😅 Skulle ønske det var likt for meg😆

Anonymkode: 5ac2b...5b5

Jeg har holdt på i 3- 4 uker. Jeg synes det er litt trist, jeg får på et vis ikke kost meg med noe.. Og jeg har lyst på sjokolade, fordi jeg vet at det er godt, men så smaker det så kjedelig (spiser min planlagte porsjon likevel). 

Anonymkode: 15cde...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har holdt på i 3- 4 uker. Jeg synes det er litt trist, jeg får på et vis ikke kost meg med noe.. Og jeg har lyst på sjokolade, fordi jeg vet at det er godt, men så smaker det så kjedelig (spiser min planlagte porsjon likevel). 

Anonymkode: 15cde...f17

Det kan du vel like gjerne kutte ut, så sparer du de kaloriene?

Noe av det som skiller dem som lykkes med vekttap/livsstilendring og dem som mislykkes, er nettopp det å greie å kutte forbindelsen mellom mat/snop og kos.

Sjokoladen smaker sannsynligvis mindre godt nå fordi hjernen din har endret noen signalstoffer, og du er ikke lenger sukkeravhengig. Gratulerer!

Anonymkode: 2a7f6...e94

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet godteri i fjor 1.august, smskte ikke sjokolade igjen før nyttårsaften. Ble kjempeskuffet over smaken, men likevel utrolig glad for at det ikke smakte noe godt. Det har gjort det lettere å avstå når jeg rett før mensen får lyst på noe😅

Anonymkode: 9394c...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kuttet godteri i fjor 1.august, smskte ikke sjokolade igjen før nyttårsaften. Ble kjempeskuffet over smaken, men likevel utrolig glad for at det ikke smakte noe godt. Det har gjort det lettere å avstå når jeg rett før mensen får lyst på noe😅

Anonymkode: 9394c...2d1

Så bra, kanskje jeg må tenke på det på denne måten, takk for kommentar!

Anonymkode: 15cde...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan du vel like gjerne kutte ut, så sparer du de kaloriene?

Noe av det som skiller dem som lykkes med vekttap/livsstilendring og dem som mislykkes, er nettopp det å greie å kutte forbindelsen mellom mat/snop og kos.

Sjokoladen smaker sannsynligvis mindre godt nå fordi hjernen din har endret noen signalstoffer, og du er ikke lenger sukkeravhengig. Gratulerer!

Anonymkode: 2a7f6...e94

Dette skal jeg ta til meg

Anonymkode: 15cde...f17

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig. Jeg driver med periodisk faste, og jo lengre jeg klarer å gå uten mat, jo bedre smaker grønnsaker når jeg først spiser dem, og jo verre smaler ultraprosessert sukkermat. Da kjenner jeg hvor kjemisk og kunstig det som ikke er naturlig smaker. Bare et eple kan være en helt nydelig søt smakseplosjon etter faste ❤️ 

 

Anonymkode: c7a8c...f92

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fullstendig. Jeg driver med periodisk faste, og jo lengre jeg klarer å gå uten mat, jo bedre smaker grønnsaker når jeg først spiser dem, og jo verre smaler ultraprosessert sukkermat. Da kjenner jeg hvor kjemisk og kunstig det som ikke er naturlig smaker. Bare et eple kan være en helt nydelig søt smakseplosjon etter faste ❤️ 

 

Anonymkode: c7a8c...f92

Hvor mange timer faster du av gangen da?

Anonymkode: 15cde...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor mange timer faster du av gangen da?

Anonymkode: 15cde...f17

Spiser alltid lunsj til mitt første måltid. Så i hvert fall 16 timer. Men om jeg venter med å spise til middag så vekkes smaksløkende for ren mat enda mer. 

Anonymkode: c7a8c...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt slik at jeg blir mye mindre søtsugen og junksulten når jeg er inne i en veldig sunn periode, og da får jeg også mindre tilfredsstillelse om jeg likevel skulle spise noe sånt. Kan det ha med det å gjøre for din del? At du er mer velregulert i sultfølelse, blodsukker etc., slik at hjernen din ikke skriker etter dette tullet noe mer, og dermed heller ikke lar deg respondere like kraftig på det?

Jeg skjønner for øvrig ikke at du insisterer på å spise din tilmålte godtetimengde når den ikke lenger gir deg noe særlig. Så bortkastet!

Anonymkode: 0e8f3...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg er det litt slik at jeg blir mye mindre søtsugen og junksulten når jeg er inne i en veldig sunn periode, og da får jeg også mindre tilfredsstillelse om jeg likevel skulle spise noe sånt. Kan det ha med det å gjøre for din del? At du er mer velregulert i sultfølelse, blodsukker etc., slik at hjernen din ikke skriker etter dette tullet noe mer, og dermed heller ikke lar deg respondere like kraftig på det?

Jeg skjønner for øvrig ikke at du insisterer på å spise din tilmålte godtetimengde når den ikke lenger gir deg noe særlig. Så bortkastet!

Anonymkode: 0e8f3...32f

Ts her

Skal etter inspirasjon herfra slutte med det, takk!!

Anonymkode: 15cde...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...