Gå til innhold

Hvor mye avlastning bør man få av mannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Evige spørsmålet: hvor mye og på hvilken måte bør man og kan man forvente avlastning fra mannen nå i tiden med baby?

Vi har en liten tass på rett over to uker og mannen min har akkurat begynt på jobb igjen. I utganspunktet har vi plassert mannen på eget rom siden han skal jobbe og må få sove litt mer - men når alt kom til stykket så sliter jeg veldig nå. Baby har kraftig natt-uro og jeg fink en fødselsskade som gjør det veldig vondt og tungt å bysse stående eller løfte baby så mye. I tillegg til at jeg mistet over 2L blod og er sliten pga det.

Ungen skrike/sutrer og nekter soving fra 01 - 04/05 nesten hver natt og da er jeg helt utslitt og helt nede i kjelleren når han endelig slokner av utmattelse. På dagen sover han litt bedre - men jeg klarer ikke hente meg inn! Han vil gjerne bare sove oppå meg og da får jeg ikke spist eller noe gjerne før langt på dagen.. 

Kjenner dette tærer ekstremt på og jeg har ikke fått hvilt meg siden fødselen i det hele tatt. Går rundt som en skygge av meg selv og føler meg fanget i et lite personlig helvete for å være ærlig. Finner ingen glede ved noe som helst fordi jeg er så sliten. Så føler meg helt «flat». 

Mannen tar baby litt på ettermiddagen og lager middag til oss - men siden jeg ammer så må jeg være «bakvakt» hele tiden uansett og får aldri mer enn 2t søvn. 

Skjønner at mange sikkert tenker «velkommen til morsrollen» og at jeg bare må ta meg sammen osv, men er det lov å forvente litt mer avlastning på natta fra mannen eller?

Det blir så dårlig stemning når jeg hinter til det for han har kollegaer som han skal «herme etter» som får sove på eget rom osv, og at jeg tross alt kan være i koma og sove på dagen (han må jo være fit for jobb). Så sliter litt med hva jeg kan foreslå som kompromiss/gode løsninger som møter oss begge. Har dere forslag?

F.eks skift? Hvor mye søvn bør han kunne «ofre»? 

For sånn som det er nå blir jeg bare mer og mer deprimert og orker ikke ha det sånn..

Anonymkode: 0f8e4...3f5

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må først glemme ordet "avlastning", det er jo deres felles ansvar og ikke noe han bare avlaster deg med. Men siden han er i jobb blir det da snakk lik fordeling utenom hans arbeidstider.

Anonymkode: 8a0de...83e

  • Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt nok etter en "perfekt" fødsel så du burde absolutt få hjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må først glemme ordet "avlastning", det er jo deres felles ansvar og ikke noe han bare avlaster deg med. Men siden han er i jobb blir det da snakk lik fordeling utenom hans arbeidstider.

Anonymkode: 8a0de...83e

Dette. Mannen skal selvsagt også bidra på natten hvis baby er oppe i timevis. Jeg ville feks tatt 1 time hver før dere bytter.

Anonymkode: 301b3...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid lei meg når jeg leser ordene avlastning eller hjelp når det angår barn. Det er et felles ansvar. Det er også et felles ansvar at man har det godt i et parforhold. Om den ene er utslitt og er en skygge av seg selv, er det irrelevant at den andre må på jobb; da må man ta et ekstra tak og stille opp, hvis man er glad i hverandre. 

Anonymkode: 109e5...e4d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen skal selvfølgelig ikke «avlaste», han skal ta sin del. Jeg tror du bør bestille legetime, slik at du kan få sykemelding og mannen overta permisjon et par uker mens du blir bedre.

Anonymkode: 5a5f2...b5b

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er vel mer velkommen til farsrollen?

Først: Jeg tenker at den som er i permisjon i utgangspunktet må ta mesteparten av nettene. MEN hvis det er slitsomt utenom det vanlige slik at mor ikke klarer det alene, må selvsagt far bidra selv om han blir trøtt på jobb! Dette er særlig viktig så kort tid etter fødsel, hvor din kropp ikke engang er i nærheten av å ha kommet seg. 
Men at du må være bakvakt pga amming kommer du ikke unna, med mindre du pumper og/eller gir MME. 
Det er også helt normalt at baby vil sove på deg, les om det fjerde trimesteret. Jeg vet det kan være slitsomt, men det kan også være veldig koselig, og faktisk noe man kan savne senere. Anbefaler å innfinne deg med situasjonen når det gjelder akkurat det, få ned pulsen, og kjøp gjerne et bæresjal, så du har armene mer fri. Det blir bedre! Jeg lover! Men mannen må slutte å komme med stikk om kolleger som sover på annet rom, det er rødt kort! Han må justere forventningene sine.

Anonymkode: d1a86...152

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har like mye ansvar som deg! 
 

Han er på jobb 8 timer om dagen, du har din «jobb» 8 timer om dagen - permisjon fra jobb. Utover det har dere like mye ansvar. 
 

Her må du bare sette ned foten før du ender opp med fødselsdepresjon… 

Kan dere ta halve natten hver? Sover du når han kommer hjem?
 

Hvis han skal sove hele natten så får han vel ta babyen på kvelden så du kan legge deg tidlig å sove noen timer. Husarbeid må han selvfølgelig også ta sin del av. 
 

Her tar mannen nattevåk selvom han starter på jobb kl 6. Da bytter vi på å sove på ettermiddag/kveld og natten. Ved sykdom deler vi natten i 2 og den som skal sove først legger seg tidlig for at begge skal få mest mulig søvn… 

Anonymkode: 791bc...597

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en klem og si jeg skjønner godt du er sliten. Og at han må i det minste ta nettene i helgen og mest på ettermiddager om det skal være sånn at han får sove på hverdagsnetter. Synes han burde ta litt natt her og der selv om han jobber.

Og gi flaske(mme) i tillegg så det ikke bare blir mating på deg. Bland dem på forhånd og ha dem stående klare i kjøleskapet. De holder seg 24 t der hvis de er kjølt ned raskt i kaldt vann etter at de ble laget.

 

Forresten, har du prøvd hårføner for å få baby I søvn? Eller white noise på Spotify for at babyen skal sovne? Vi satte hårføner på kaldluft og laveste intensiteten og la den på en stol ved siden av sengen med luftstrømmen vendt bort fra baby og de sovnet innen ti minutter. Etter noen minutter til kunne vi slå av føneren. Målte støyen med lydmåler og det er ikke skadelig. Hvis dette ikke hjelper er det kanskje magesmerter og tarmer som utvikler seg og luft som må ut. Men dette vet du sikkert, men pass på å få baby til å rape etter mat ved å løfte opp og klappe på ryggen. Eller sykle med babybena om det er luftplager. Ellers er moonboon en redning for mange. Beklager hvis jeg bare sier ting du vet, klar over at den første tiden er sykt slitsom. ❤️

Anonymkode: e5e3b...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn med 2 uker gamle babyer hjemme, forventes å være trøtte på jobb. Det er normalen. Det er ikke normalen at han skal være upåvirket av den store livsendringen dere er midt oppi.

Spiller ingen rolle hva hans kolleger gjør. Dere må finne ut hva som fungerer for akkurat deres familie, med akkurat deres baby.

Når baby rangler så mye om natten, så må dere bytte på. Dette er unntakstilstand. 

Kan du sove 18-24, han sover 24-06?  Kan han ta baby frem til 23, så igjen fra 05-08:30? 

Dere er nødt til å finne ut hvordan du kan få sove 3-4 timer i strekk iblant.

Anonymkode: 26e8e...be5

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du kan forvente så mye "avlastning" at dere begge har det bra/like bra/er like slitne. Hva det innebærer må dere nesten finne ut selv ut fra behov men han skal absolutt bidra så du kommer deg litt ovenpå ja.

Her var førstemann ett mareritt på søvn. Mannen måtte fint stille opp på natt også, selv om han skulle på jobb. Jeg fikk ikke sove på dagen og var avhengig av han for å overleve. Husker ikke helt starten men etterhvert delte vi natten i to. Vaktskifte kl 2, byttet på hvem som som først/sist. Fikk flaske med MME av far. 

Med andremann var samsoving og amming løsningen. Mannen måtte fremdeles ta eldste så var mer overlatt til meg selv. Heldigvis sov hun bedre så det funket. 

Anonymkode: 1ee88...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiotisk tanke at arbeid utenfor huset krever å være fullt uthvilt, mens arbeid med å se etter en nyfødt liksom ikke er så nøye med ekstrem søvnmangel.
 

Hvor i alle dager kommer den ideen fra at et menneske med nyfødt barn skal få sove en hel natt før jobb, mens partneren skal pines søvnløs gjennom hele døgnet?

NEI, når du har fått barn er det slutt på å sove hele netter før jobb! Man deler natten med partner så begge får like mye søvn, de trenger det like mye. 

Anonymkode: 025b1...fa9

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, ring helsestasjonen i morgen tidlig og be om at du og mannen kan få et møte sammen der, forklar hvordan du har det!

Og i helgen - da må du få mannen til å ta babyen hele nettene, og det meste av dagene, slik at du ikke bukker under.

Du har også hatt et stort blodtap, og det trenger kroppen din tid på å hente seg inn igjen etter! Det kommer på toppen av belastningen du har hatt med svangerskap og fødsel, og nå også amming.

Du må stille krav til ham!

Ring helsestasjonen i morgen (i dag) tidlig!

❤️ 

Anonymkode: 19689...524

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg ser argumentasjonen til dere som mener at mannen skal ta mer på natten så mor får sove, men denne mannen har faktisk en jobb, og hvis jeg som arbeidsgiver betaler noen flere hundre (kanskje tusen for alt det jeg vet) kroner i timen for deres tid, så vil jeg som arbeidsgiver ikke godta at jeg i en lang periode får en mann som er konstant trøtt på jobb, og dermed ikke produserer det jeg faktisk betaler han for å gjøre. 

Som hans arbeidsgiver er jeg egentlig ikke så opptatt av hvorfor han er trøtt, men jeg har faktisk skrevet en kontrakt med han for det arbeidet han skal gjøre mot den betalingen han får. 

Det dette koker ned til, er at hvis denne mannen ikke kan jobbe som normalt for den lønnen han får, ja, da får han oppsøke sin fastlege å få en sykemelding for en periode. Da vet jeg som arbeidsgiver i det minste hva jeg har å forholde meg til ift forutsigbarhet. 

Anonymkode: 05d0e...807

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, jeg ser argumentasjonen til dere som mener at mannen skal ta mer på natten så mor får sove, men denne mannen har faktisk en jobb, og hvis jeg som arbeidsgiver betaler noen flere hundre (kanskje tusen for alt det jeg vet) kroner i timen for deres tid, så vil jeg som arbeidsgiver ikke godta at jeg i en lang periode får en mann som er konstant trøtt på jobb, og dermed ikke produserer det jeg faktisk betaler han for å gjøre. 

Som hans arbeidsgiver er jeg egentlig ikke så opptatt av hvorfor han er trøtt, men jeg har faktisk skrevet en kontrakt med han for det arbeidet han skal gjøre mot den betalingen han får. 

Det dette koker ned til, er at hvis denne mannen ikke kan jobbe som normalt for den lønnen han får, ja, da får han oppsøke sin fastlege å få en sykemelding for en periode. Da vet jeg som arbeidsgiver i det minste hva jeg har å forholde meg til ift forutsigbarhet. 

Anonymkode: 05d0e...807

Folk er trøtte på jobb i perioder uten å ha barn, så dette argumentet kjøper jeg ikke i det hele tatt, og håper du ikke er arbeidsgiver eller leder. Mennesker går gjennom perioder med å være slitne, med å være trøtte eller småsyke, uten at det går nevneverdig utover det de leverer - og om det gjør det, så er det ikke krise. Mennesker er ikke roboter. 

Anonymkode: 109e5...e4d

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, jeg ser argumentasjonen til dere som mener at mannen skal ta mer på natten så mor får sove, men denne mannen har faktisk en jobb, og hvis jeg som arbeidsgiver betaler noen flere hundre (kanskje tusen for alt det jeg vet) kroner i timen for deres tid, så vil jeg som arbeidsgiver ikke godta at jeg i en lang periode får en mann som er konstant trøtt på jobb, og dermed ikke produserer det jeg faktisk betaler han for å gjøre. 

Som hans arbeidsgiver er jeg egentlig ikke så opptatt av hvorfor han er trøtt, men jeg har faktisk skrevet en kontrakt med han for det arbeidet han skal gjøre mot den betalingen han får. 

Det dette koker ned til, er at hvis denne mannen ikke kan jobbe som normalt for den lønnen han får, ja, da får han oppsøke sin fastlege å få en sykemelding for en periode. Da vet jeg som arbeidsgiver i det minste hva jeg har å forholde meg til ift forutsigbarhet. 

Anonymkode: 05d0e...807

Det er det dummeste jeg har hørt. Som arbeidsgiver må du regne med å få trøtte småbarnsforeldre på jobb. Hvis du som arbeidsgiver ikke klarer å inkludere småbarnsforeldre, så har du en utfordring. 

Anonymkode: 025b1...fa9

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda, jeg ser argumentasjonen til dere som mener at mannen skal ta mer på natten så mor får sove, men denne mannen har faktisk en jobb, og hvis jeg som arbeidsgiver betaler noen flere hundre (kanskje tusen for alt det jeg vet) kroner i timen for deres tid, så vil jeg som arbeidsgiver ikke godta at jeg i en lang periode får en mann som er konstant trøtt på jobb, og dermed ikke produserer det jeg faktisk betaler han for å gjøre. 

Som hans arbeidsgiver er jeg egentlig ikke så opptatt av hvorfor han er trøtt, men jeg har faktisk skrevet en kontrakt med han for det arbeidet han skal gjøre mot den betalingen han får. 

Det dette koker ned til, er at hvis denne mannen ikke kan jobbe som normalt for den lønnen han får, ja, da får han oppsøke sin fastlege å få en sykemelding for en periode. Da vet jeg som arbeidsgiver i det minste hva jeg har å forholde meg til ift forutsigbarhet. 

Anonymkode: 05d0e...807

Ikke familievennlig arbeidsgiver, med andre ord. Dine ansatte går igjennom livets opp- og nedturer. At en nybakt pappa er redusert og tar litt lettere oppgaver på jobb de første få ukene inntil nattesøvn er mer etablert, det kan du jo planlegge for.

Anonymkode: 26e8e...be5

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får barn, er man som regel ung og frisk og tåler lite søvn i perioder. Få mannen inn på soverommet igjen, og del på ansvaret så godt det lar seg gjøre. Begynn aldri med samsoving. Da får dere gjerne barn i sengen deres i mange år fremover. Gjør baby vant til vogn og bil tidlig. Vet ikke når du legger deg, men hva om du legger deg kl 21, mens mannen tar seg av baby? Da får du sove litt før han legger seg. Kanskje du må ta den verste tiden på natten pga amming, men da kan mannen stå opp grytidlig, slik at du får sove litt ut på morgenen. 

Bare tips, altså. Det finnes ingen fasit på babylivet. Og husk at det bare har gått to uker. Ingen av dere har blitt vant til dette. Og plutselig har du en baby som omtrent bare spiser og sover.

Anonymkode: c5f35...6f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har skrevet; hans jobb er utenfor hjemmet, din jobb i samme tidsperiode er babyen. Resten av døgnet med barn og hus er deres felles ansvar og jobb. Det er MINST like viktig at du er i stand til å ta deg av babyen som at han er i stand til å utføre sin jobb. Man avlaster HVERANDRE, ikke han deg. Dette må helsestasjonen hjelpe dere med hvis dere ikke klarer å finne ut av det selv. Du har også nylig født, og skal ta deg inn igjen hormonelt, kroppslig og etter fødselsskaden. Man må finne sin måte, alt etter babyens og deres behov, ikke etter hvordan andre familier har gjort det. 

Anonymkode: 85b27...a54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at mannen må få sove på eget rom for å være klar for jobb er det største jævla tullet jeg hører. Å gå på jobb er MYE lettere enn å være hjemme med en liten baby, selv når man er trøtt. Her i gården hadde det blitt månelyst om samboeren min i det hele tatt forsøkte seg på et sånn stunt. Mannen din må inn igjen på soverommet og han må ta sitt ansvar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...