Gå til innhold

IVF og innhenting av helse/politiattest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært til utredning.

Ønsker barn, men hvordan er prosedyren om man er uføretrygdet, vært innblandet i en volds hendelse (14 ÅR tilbake i tid)  og bruker en sobril av og til som avtalt med lege- som ikke er daglig, dette er alså ikke en fast medisin, men det er jo B preparat og står på medisin listen min.  Jeg er litt eldre, men er dette noe som vil stoppe for og hjelpe meg med og bli gravid? Vil legge til at jeg enten vil til Danmark eller Norge.. usikkert hvor, men det blir privat pga alder

Anonymkode: 90cd0...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan involvert i en voldshendelse? 

Anonymkode: a5b66...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare alvorlige forbrytelser som kommer på en barneomsorgsattest. Er voldshendelsen noe du har blitt dømt for?

Jeg har en forhistorie med psykisk sykdom, men er symptomfri nå og har hatt det bra i flere år. Sykehuset krevde at jeg leverte en legeerklæring på at jeg var stabil, og da var det ingen problemer å få IVF. 

Anonymkode: 57d95...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er bare alvorlige forbrytelser som kommer på en barneomsorgsattest. Er voldshendelsen noe du har blitt dømt for?

Jeg har en forhistorie med psykisk sykdom, men er symptomfri nå og har hatt det bra i flere år. Sykehuset krevde at jeg leverte en legeerklæring på at jeg var stabil, og da var det ingen problemer å få IVF. 

Anonymkode: 57d95...3c4

Voldshendelsen fikk jeg en betinget dom på (samfunn straff i noen mnd) 

Anonymkode: 90cd0...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vold kommer på politiattesten din, men høres ikke veldig fornuftig ut å få barn når man har fått betinget fengsel for vold.

Anonymkode: be9a0...5f9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så psykisk syk at du er ufør, og i tillegg er dømt for vold, da er det en veldig dårlig ide å forsøke å få barn. Og enda dårligere når du skal planlegge å bli alenemor. Her kommer heldigvis barnevernet kjapt i bildet. 

Anonymkode: c37a0...d98

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du er så psykisk syk at du er ufør, og i tillegg er dømt for vold, da er det en veldig dårlig ide å forsøke å få barn. Og enda dårligere når du skal planlegge å bli alenemor. Her kommer heldigvis barnevernet kjapt i bildet. 

Anonymkode: c37a0...d98

Er ikke det som avgjorde at jeg ble ufør.  Mange som har jobber vedsiden av ufør. Så den var litt merkelig skrevet. Har barn fra før, som snart er myndig. Når jeg snakker om dette så er det gamle ting. Vet ikke om det blir tema. Var igrunn det som var litt spørsmål? 

Anonymkode: 90cd0...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når du er så psykisk syk at du er ufør, og i tillegg er dømt for vold, da er det en veldig dårlig ide å forsøke å få barn. Og enda dårligere når du skal planlegge å bli alenemor. Her kommer heldigvis barnevernet kjapt i bildet. 

Anonymkode: c37a0...d98

Tull. Rett og slett drittprat. 
 

Aner ikke om det med rulleblad ts, men psykisk sykdom i din grad, er ikke noe problem. Det handler om å være stabil og ha muligheten til å ta seg av barn.

Anonymkode: 02708...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, har bla ptsd og mannen har adhd. Ptsd'en min merker jeg så og si ingenting til lengre (situasjons-trigget), men vi var jo litt bekymret for hva de ville si om diagnosene våre og at jeg er ufør. Men det har aldri vært et tema. 

Ang barneomsorgsattest så vurderer de det individuelt og opp mot resten av situasjonen/historikken din. Men det er spesielt sedelighetsforbrytelser, og vold hvor barn er involvert, de ser på. Hvor lenge det er siden og evt gjentakelsesmønster. 

Du kan lese litt om det her: 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/vurdering-av-egnethet-ved-assistert-befruktning/vurdering-av-anmerkninger-pa-barneomsorgsattesten

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luv skrev (1 time siden):

Jeg er ufør, har bla ptsd og mannen har adhd. Ptsd'en min merker jeg så og si ingenting til lengre (situasjons-trigget), men vi var jo litt bekymret for hva de ville si om diagnosene våre og at jeg er ufør. Men det har aldri vært et tema. 

Ang barneomsorgsattest så vurderer de det individuelt og opp mot resten av situasjonen/historikken din. Men det er spesielt sedelighetsforbrytelser, og vold hvor barn er involvert, de ser på. Hvor lenge det er siden og evt gjentakelsesmønster. 

Du kan lese litt om det her: 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/vurdering-av-egnethet-ved-assistert-befruktning/vurdering-av-anmerkninger-pa-barneomsorgsattesten

 

Tusen takk for godt skrevet svar. Er kun ADHD jeg har, trolig PTSD (men jeg har ikke tatt opp eller utredet dette. Dette har også med min ungdom og gjøre.. og jeg har kommet godt ut av det. Men som deg sitvasjonspreget. Har heldigvis folk rundt meg. Takk for godt svar og link. Fint og se noen svarer hyggelig 😊

Anonymkode: 90cd0...b9b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for godt skrevet svar. Er kun ADHD jeg har, trolig PTSD (men jeg har ikke tatt opp eller utredet dette. Dette har også med min ungdom og gjøre.. og jeg har kommet godt ut av det. Men som deg sitvasjonspreget. Har heldigvis folk rundt meg. Takk for godt svar og link. Fint og se noen svarer hyggelig 😊

Anonymkode: 90cd0...b9b

Alt-i-alt så er det en helhetsvurdering. Men i utgangspunktet er verken adhd-diagnose, å ha et b-preparat på medisinlista eller en enkeltstående voldsdom langt tilbake i tid (som ikke involverer barn) grunner som alene gir deg automatisk avslag.

Jeg har tramadol på medisinlista mi (har itillegg crohns som har vært veldig alvorlig). Vi har også et vennepar som har vært igjennom ivf, hvor mannen har et par voldsdommer fra han var 20år (slagsmål på fylla). De var også selvfølgelig bekymret for dette. De hadde faktisk tatt det opp selv med sykehuset og spurt rett ut. Legen hadde svart at selvfølgelig er det ikke bra med voldsdom, men at i deres tilfelle var de to situasjonene åpenbare fylleslagsmål da mannen var en umoden bajas. (Ja legen hadde sagt "umoden bajas" 😆) Så de hadde ikke vurdert det en gang. 

Nå vet jeg ingenting om deg, din omsorgsevne eller situasjon, men ville bare dele min erfaring. Ingenting er så svart-hvitt som enkelte får det til å høres ut. Ufør, diagnoser og rulleblad trenger ikke i alle tilfeller bety at man ikke er egnet som forelder eller vil bli vurdert til å ha dårlig omsorgsevne. 

Mitt råd er uansett å være åpen og ærlig. Da kan helhetsvurderingen tas på riktig grunnlag. Som igjen er til det beste for det påtenkte barnet.

Lykke til 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...