Gå til innhold

Rekordehøye mobbetall. Hvor ble det av løsninger?


Mooza

Anbefalte innlegg

Atter en gang hører vi at mobbetallene har gått opp i norske skoler. Atter en gang sitter de og synser og snakker om de ulike tiltak som de skal bruke i skolen. Men disse tiltakene har jo ikke virket!! Det har blitt verre! Da tenker jeg jo at det er noe veldig feil med tiltakene, siden de enten ikke blir tatt i bruk, eller er så omstendelige at ingen vil bruke dem. Floksler som at "det er umulig å snu dette på kort sikt", det trengs en langvarig innsats ..osv. Vel, det høres litt vagt ut. 

Jo mer fokus de har på mobbing, jo verre blir det. Det henger jo ikke helt sammen? 

Så hva er det for galt de gjør? Hvorfor stiger tallene år etter år, og hva er faktisk løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de barna som blir mobbet må bytte skole...og de som mobber blir igjen og mobber nye barn...og skoler lover så mye..men gjør ikke noe...for man kan jo ikke snakke med barnet og foreldre..noen kan jo bli krenka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer. Her er hva jeg tror kan være til god hjelp:

Tydelige regler og rutiner på skolene. Felles regler som følges av alle. Alt bør ikke være opp til den enkelte lærer, for ikke alle lærere er flinke til.. å være lærer. Jeg mener ikke at absolutt alt skal være likt, men sånt som at alle SKAL gå stille inn i garderoben og klasserommet, alle SKAL sitte på plassen sin med mindre det er noe spesielt og de får lov til det, det skal være like rutiner for dogåing, ipad, bibliotek, turer, overganger, lunsj osv. Da blir det lettere for nyutdannede, nyansatte, andre lærere enn kontaktlærer og vikarer å gjøre jobben sin. Det er en klasse der jeg jobber nå som det bare er kaos med. Men den stakkars nyutdannede læreren vet jo ikke hva han driver med. De nyutdannede og nyansatte bør også få GOD veiledning og mentor.

Klasseledelse bør være høyt prioritert. Det må friskes opp i pedagogisk utviklingstid og personalmøter jevnlig. Tydelige rutiner og regler, og læreren må være konsekvent. Er det ro i overganger og i timen, så blir det mindre rom for mobbing. 

Det må bli satt av minst en time i uka hvor man skal jobbe med klassemiljø. Lære om vennskap, mobbing, følelser, eller gjøre noe hyggelig sammen med klassen. 

Det må være noe organisert aktivitet i friminuttene, slik så elever ikke kjeder seg og finner på sprell. Det bør være noe de syns er gøy og kan glede seg til.

Flere miljøterapeuter eller vernepleiere inn i skolen. Helst en på hvert trinn, som er tilgjengelig hele dagen. Denne kan ordne opp i konflikter, evt i samarbeid med kontaktlærer, kan ha samtale med elever som har en vanskelig dag osv, kan holde tak i mobbesaker med kontaktlærer. Ellers kan miljøterapeuten gå rundt og observere og snakke med elevene og ha fokus og et blikk på det psykososiale. 

Foreldre må involvere seg og gjøre ting som å arrangere disko, turer osv for klassen. Ta kontakt med hverandre om det er noe. 

Skolene eller kommunen kan holde foreldrekurs, hvor de lærer om hvordan hverdagen på skolen kan være. Om hvor forskjellige elever kan være, om vennskap, mobbing, aggresjon, barns utvikling, og tips til hva de kan gjøre om deres barn blir mobbet eller mobber, havner i konflikter, hvordan  de kan hjelpe barnet med å være en god venn og skaffe seg venner osv. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber som lærer. Her er hva jeg tror kan være til god hjelp:

Tydelige regler og rutiner på skolene. Felles regler som følges av alle. Alt bør ikke være opp til den enkelte lærer, for ikke alle lærere er flinke til.. å være lærer. Jeg mener ikke at absolutt alt skal være likt, men sånt som at alle SKAL gå stille inn i garderoben og klasserommet, alle SKAL sitte på plassen sin med mindre det er noe spesielt og de får lov til det, det skal være like rutiner for dogåing, ipad, bibliotek, turer, overganger, lunsj osv. Da blir det lettere for nyutdannede, nyansatte, andre lærere enn kontaktlærer og vikarer å gjøre jobben sin. Det er en klasse der jeg jobber nå som det bare er kaos med. Men den stakkars nyutdannede læreren vet jo ikke hva han driver med. De nyutdannede og nyansatte bør også få GOD veiledning og mentor.

Klasseledelse bør være høyt prioritert. Det må friskes opp i pedagogisk utviklingstid og personalmøter jevnlig. Tydelige rutiner og regler, og læreren må være konsekvent. Er det ro i overganger og i timen, så blir det mindre rom for mobbing. 

Det må bli satt av minst en time i uka hvor man skal jobbe med klassemiljø. Lære om vennskap, mobbing, følelser, eller gjøre noe hyggelig sammen med klassen. 

Det må være noe organisert aktivitet i friminuttene, slik så elever ikke kjeder seg og finner på sprell. Det bør være noe de syns er gøy og kan glede seg til.

Flere miljøterapeuter eller vernepleiere inn i skolen. Helst en på hvert trinn, som er tilgjengelig hele dagen. Denne kan ordne opp i konflikter, evt i samarbeid med kontaktlærer, kan ha samtale med elever som har en vanskelig dag osv, kan holde tak i mobbesaker med kontaktlærer. Ellers kan miljøterapeuten gå rundt og observere og snakke med elevene og ha fokus og et blikk på det psykososiale. 

Foreldre må involvere seg og gjøre ting som å arrangere disko, turer osv for klassen. Ta kontakt med hverandre om det er noe. 

Skolene eller kommunen kan holde foreldrekurs, hvor de lærer om hvordan hverdagen på skolen kan være. Om hvor forskjellige elever kan være, om vennskap, mobbing, aggresjon, barns utvikling, og tips til hva de kan gjøre om deres barn blir mobbet eller mobber, havner i konflikter, hvordan  de kan hjelpe barnet med å være en god venn og skaffe seg venner osv. 

Altså mer av det samme da? Som aldri har virket og aldri kommer til å gjøre det heller.

 

Mer ressursbruk og flere ansatte i skolene pluss at foreldrene skal bruke fritiden sin mens bunnskrapte kommunekasser skal finne midler til kurs ingen gidder komme på?? 

Jeg vet et virkemiddel som ikke koster noe som helst og vil virke hver gang.

Send hjem elever som ikke hører etter læreren eller mobber. Start med 2 dager og øk på helt til pøbelungen ( og foreldrene) forstår alvoret.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 28.2.2024 den 15.10):

Fordi de barna som blir mobbet må bytte skole...og de som mobber blir igjen og mobber nye barn...og skoler lover så mye..men gjør ikke noe...for man kan jo ikke snakke med barnet og foreldre..noen kan jo bli krenka. 

Jepp, har nettopp sett eksempler på det her på skolen. På det trinnet føler 1 av 3 seg mobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, TomSawyer said:

Altså mer av det samme da? Som aldri har virket og aldri kommer til å gjøre det heller.

 

Mer ressursbruk og flere ansatte i skolene pluss at foreldrene skal bruke fritiden sin mens bunnskrapte kommunekasser skal finne midler til kurs ingen gidder komme på?? 

Jeg vet et virkemiddel som ikke koster noe som helst og vil virke hver gang.

Send hjem elever som ikke hører etter læreren eller mobber. Start med 2 dager og øk på helt til pøbelungen ( og foreldrene) forstår alvoret.

Det er ikke mer av det samme. Jeg har jobbet på noen skoler, og i mange av klassene der det er mye uro og mobbing så er det dårlig klasseledelse, få rutiner, ingen som kontaktlærer kan støtte seg på og drama blant foreldrene.. bl.annet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeliten skrev (1 time siden):

Jeg jobber som lærer. Her er hva jeg tror kan være til god hjelp:

Tydelige regler og rutiner på skolene. Felles regler som følges av alle. Alt bør ikke være opp til den enkelte lærer, for ikke alle lærere er flinke til.. å være lærer. Jeg mener ikke at absolutt alt skal være likt, men sånt som at alle SKAL gå stille inn i garderoben og klasserommet, alle SKAL sitte på plassen sin med mindre det er noe spesielt og de får lov til det, det skal være like rutiner for dogåing, ipad, bibliotek, turer, overganger, lunsj osv. Da blir det lettere for nyutdannede, nyansatte, andre lærere enn kontaktlærer og vikarer å gjøre jobben sin. Det er en klasse der jeg jobber nå som det bare er kaos med. Men den stakkars nyutdannede læreren vet jo ikke hva han driver med. De nyutdannede og nyansatte bør også få GOD veiledning og mentor.

Klasseledelse bør være høyt prioritert. Det må friskes opp i pedagogisk utviklingstid og personalmøter jevnlig. Tydelige rutiner og regler, og læreren må være konsekvent. Er det ro i overganger og i timen, så blir det mindre rom for mobbing. 

Det må bli satt av minst en time i uka hvor man skal jobbe med klassemiljø. Lære om vennskap, mobbing, følelser, eller gjøre noe hyggelig sammen med klassen. 

Det må være noe organisert aktivitet i friminuttene, slik så elever ikke kjeder seg og finner på sprell. Det bør være noe de syns er gøy og kan glede seg til.

Flere miljøterapeuter eller vernepleiere inn i skolen. Helst en på hvert trinn, som er tilgjengelig hele dagen. Denne kan ordne opp i konflikter, evt i samarbeid med kontaktlærer, kan ha samtale med elever som har en vanskelig dag osv, kan holde tak i mobbesaker med kontaktlærer. Ellers kan miljøterapeuten gå rundt og observere og snakke med elevene og ha fokus og et blikk på det psykososiale. 

Foreldre må involvere seg og gjøre ting som å arrangere disko, turer osv for klassen. Ta kontakt med hverandre om det er noe. 

Skolene eller kommunen kan holde foreldrekurs, hvor de lærer om hvordan hverdagen på skolen kan være. Om hvor forskjellige elever kan være, om vennskap, mobbing, aggresjon, barns utvikling, og tips til hva de kan gjøre om deres barn blir mobbet eller mobber, havner i konflikter, hvordan  de kan hjelpe barnet med å være en god venn og skaffe seg venner osv. 

Tydelige regler?  Tror du virkelig at mobberne ikke vet hva de driver med.  Ikke mere tåkeprat og dulling av de som står bak dette.  Det må være konsekvenser for de som mobber.  Lærerene må få tilbake noe av makta i skolen. Totalforbud av telefoner i skoletiden blant annet.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mer av det samme. Jeg har jobbet på noen skoler, og i mange av klassene der det er mye uro og mobbing så er det dårlig klasseledelse, få rutiner, ingen som kontaktlærer kan støtte seg på og drama blant foreldrene.. bl.annet. 

Og ingen regler ungene trenger følge.

Jeg har og vært involvert i denne problematikken med flere hatter t.o.m og venstresidas " la oss bli venner kurs" er klar for søppeldynga for lenge siden.

Skal utdanning fortsatt være en offentlig oppgave kreves at vi tør stille krav om folkeskikk fra både unger og foreldre. Kommer ikke det nå kan jeg garantere at utdanning vil bli gradvis overført til private aktører og den offenlige skolen vil forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må også tenke litt om hva er regnet som mobbing?  Mange er veldig hårsår i disse dagene - feks, om en sier ingen som er født som gutt, transkvinne eller ei, skal ikke få lov å konkurrere i kvinne idrett, da synes noen folk at dette er mobbing.  

Tror terskel for å godta andres meninger har blitt VELDIG lav og alt er "hate speech" og mobbing i disse dagene.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye mobbing også da jeg vokste opp siden jeg ble mobbet i hele skoletiden. De lovte også den gangen at det ikke skulle være mobbing på skolen men det har dessverre ikke virka på alle de årene. Mobbing er helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (5 minutter siden):

Tror vi må også tenke litt om hva er regnet som mobbing?  Mange er veldig hårsår i disse dagene - feks, om en sier ingen som er født som gutt, transkvinne eller ei, skal ikke få lov å konkurrere i kvinne idrett, da synes noen folk at dette er mobbing.  

Tror terskel for å godta andres meninger har blitt VELDIG lav og alt er "hate speech" og mobbing i disse dagene.  

Jeg tror du treffer spikeren på hodet her. Det har aldri vært jobbet så mye for og brukt så mye ressurser på å forhindre mobbing som nå - og likevel øker mobbetallene. Jeg tror det handler om at vi er blitt et samfunn av veldig lettkrenkede individer, og mange influensere, bloggere, youtubere osv, som mange barn og unge lytter mye til, er kanskje de aller mest lettkrenkede av oss alle. De hevder også omtrent alle sammen å ha blitt mobbet i barndommen, og brått er det dermed nesten litt «kult» å kunne si at man er blitt mobbet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TomSawyer said:

Og ingen regler ungene trenger følge.

Jeg har og vært involvert i denne problematikken med flere hatter t.o.m og venstresidas " la oss bli venner kurs" er klar for søppeldynga for lenge siden.

Skal utdanning fortsatt være en offentlig oppgave kreves at vi tør stille krav om folkeskikk fra både unger og foreldre. Kommer ikke det nå kan jeg garantere at utdanning vil bli gradvis overført til private aktører og den offenlige skolen vil forsvinne.

Ja, regler og konsekvenser må til. Mange lærere er også redde for det. Men de er blitt skremt av 9a og foreldre som krever og krever og får det som dem vil. 

Og i noen tilfeller er jeg enig i at det beste kan være å rokke om på klassene. Det er ikke alltid at det bare er én mobber. Oftest handler det om et dårlig miljø eller klikker med elever som går mot én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Stina234 said:

Tydelige regler?  Tror du virkelig at mobberne ikke vet hva de driver med.  Ikke mere tåkeprat og dulling av de som står bak dette.  Det må være konsekvenser for de som mobber.  Lærerene må få tilbake noe av makta i skolen. Totalforbud av telefoner i skoletiden blant annet.  

Ja, jeg er enig. Tydelige regler med konsekvenser. Jeg er uenig i at "mobberen må bytte skole" som mange nevner. Det er sjeldent bare én mobber. Det er som oftest snakk om dårlige klassemiljø. Jeg har vært med og løst mobbesaker og da jobbet vi mest med klassemiljøet, ikke bare med enkeltelever. Og da må man se på alle delene av klassemiljøet. Det innebærer ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte om en lærer som hver høst fortalte de nye klassene en vandrehistorie om en gammel mann som ble mobbet som barn. Denne mannen ble ofte observert om natten i nabolagene til elever som mobbet andre, og en gang hadde han kidnappet en hel familie i et døgn fordi sønnen deres var den verste mobberen på skolen. Så han ba alle om å si fra viss de så denne mannen om kvelden/natta. Tror han til og med viste de et bilde av en gammel mann i en skog😂 Men alle som ikke mobbet hadde ingenting å være redde for, for de var han veldig grei mot. 

 

Litt på grensen, men samtidig hørte vi aldri om mobbesaker i klassene hans. Mange liv ble nok reddet av denne læreren og vandrehistorien.

Endret av iliah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (På 29.2.2024 den 20.22):

Tror vi må også tenke litt om hva er regnet som mobbing?  Mange er veldig hårsår i disse dagene - feks, om en sier ingen som er født som gutt, transkvinne eller ei, skal ikke få lov å konkurrere i kvinne idrett, da synes noen folk at dette er mobbing.  

Tror terskel for å godta andres meninger har blitt VELDIG lav og alt er "hate speech" og mobbing i disse dagene.  

Dette👏 

Vi foreldre må også oppdra ungene våre til å tåle motstand. Man må tåle å få tilsnakk og korrigering uten at det skal bli mottatt som kritikk og krenkelse. 
Lære barna at man skal respektere hverandre, barn som voksne, selv om man har ulike meninger. 

Barneoppdragelse er HARDT. Særlig om man vil ha barn som andre også skal like. 

Sist men ikke minst, lærerne må få makten tilbake i skolen.

Endret av Mekkapekka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2024 at 3:08 PM, Mooza said:

Så hva er det for galt de gjør? Hvorfor stiger tallene år etter år, og hva er faktisk løsningen?

Jeg tror problemet er at i stedet for å søke etter løsninger, benytter de seg av mobbing som en unnskyldning for å iverksette tiltak de lenge har ønsket, som "økt undervisning om vennskap og følelser", "flere miljøterapeuter og vernepleiere", "foreldrekurs", etc.

Personlig opplevde jeg mobbing i første klasse på barneskolen, men det tok slutt i andre klasse. Det ble ikke satt i verk drastiske tiltak, men hver gang jeg klaget, ble det gjort noe. For eksempel husker jeg en gang da mobberen kastet capsen min i toalettet, noe som resulterte i at han måtte ta den med hjem, vaske den og be meg om unnskyldning. Dersom det samme hadde skjedd i dag, med en miljøterapeut på hvert trinn, ville de kanskje ha forsøkt å avholde en klassesamtale om følelser og mobbing og latt offeret ta med seg capsen hjem selv. Dette kunne ført til at mobberen ikke følte noen konsekvenser, at andre elever sluttet seg til mobbingen, og at offeret mistet tilliten til systemet.

Mobberne kommer ofte fra familier som ikke engasjerer seg, og det er meningsløst å arrangere kurs og samtaler med foreldre som ikke deltar. Klassesamtaler om mobbing er også ofte lite hensiktsmessig, fordi enten så er mobbingen ute av kontroll, eller så dreier det seg om en til to mobbere og noen få ofre. Resten av klassen er ikke involvert. Løsningen er å gi konsekvenser for mobberne og veiledning til ofrene. Mobberne må forstå at uakseptabel oppførsel fører til konsekvenser, foreldrene til mobberne må møte opp på skolen og aktivt å bidra til å stanse mobbingen, ellers kan barnevernet bli involvert. Ofrene bør få veiledning for å håndtere mobbingen og bli mer moden, dersom det er nødvendig.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, Camlon said:

Jeg tror problemet er at i stedet for å søke etter løsninger, benytter de seg av mobbing som en unnskyldning for å iverksette tiltak de lenge har ønsket, som "økt undervisning om vennskap og følelser", "flere miljøterapeuter og vernepleiere", "foreldrekurs", etc.

Personlig opplevde jeg mobbing i første klasse på barneskolen, men det tok slutt i andre klasse. Det ble ikke satt i verk drastiske tiltak, men hver gang jeg klaget, ble det gjort noe. For eksempel husker jeg en gang da mobberen kastet capsen min i toalettet, noe som resulterte i at han måtte ta den med hjem, vaske den og be meg om unnskyldning. Dersom det samme hadde skjedd i dag, med en miljøterapeut på hvert trinn, ville de kanskje ha forsøkt å avholde en klassesamtale om følelser og mobbing og latt offeret ta med seg capsen hjem selv. Dette kunne ført til at mobberen ikke følte noen konsekvenser, at andre elever sluttet seg til mobbingen, og at offeret mistet tilliten til systemet.

Mobberne kommer ofte fra familier som ikke engasjerer seg, og det er meningsløst å arrangere kurs og samtaler med foreldre som ikke deltar. Klassesamtaler om mobbing er også ofte lite hensiktsmessig, fordi enten så er mobbingen ute av kontroll, eller så dreier det seg om en til to mobbere og noen få ofre. Resten av klassen er ikke involvert. Løsningen er å gi konsekvenser for mobberne og veiledning til ofrene. Mobberne må forstå at uakseptabel oppførsel fører til konsekvenser, foreldrene til mobberne må møte opp på skolen og aktivt å bidra til å stanse mobbingen, ellers kan barnevernet bli involvert. Ofrene bør få veiledning for å håndtere mobbingen og bli mer moden, dersom det er nødvendig.

Helt enig med deg. Det trengs nok en blanding. Noen barn mobber fordi de ikke vet bedre, og trenger å lære hva det vil si å være en god venn osv. Jeg har selv vært med på å løse mobbesaker hvor slikt har fungert.

Men i andre saker så må man sette tydelige grenser som du sier. Fordi det er det eneste som funker. Noen barn er mobbere som barn, men vokser opp til å bli ålreite og snille voksne. Men disse trenger tydelige grenser frem til de er modne nok til å ta riktige valg selv. Det blir som at man setter opp sikkerhetsgjerde foran trappen for en liten baby. Du kan ikke fortelle barnet at det ikke er lov å gå i trappa, for babyen har ikke forutsetninger til å forstå det. Derfor må du sette opp et gjerde, en grense som tvinger barnet til å ikke gå opp trappa for egenhånd. Så kan man heller øve underveis og under veldig kontrollerte omgivelser. Men man sender aldri babyen alene opp trappa. Det samme er det med mange barn som mobber. De trenger en tydelig grense og konsekvenser så de faktisk STOPPER. Også kan de sammen med voksne heller øve seg på det å forholde seg til andre frem til de klarer dette på egenhånd. Eller så vil det for mange gå over når de blir eldre av seg selv. Men de bør ikke få den friheten når de ikke er modne nok til det. 

Og det handler ikke om straff. Men det eksemplet du kom med var et godt eksempel. En logisk konsekvens. Det er slikt man lærer av. At de får en konsekvens betyr ikke at de ikke kan bli sett og hørt og bli tatt på alvor. Men vi kan ikke ha barn som flyr rundt og mobber fordi vi er redde for at de skal bli traumatiserte av å få konsekvenser. Det kan være ille å være helt grenseløs som person. De som får mobbe fritt blir dårlig likt bl.a. Blir de stoppet, slik så andre slipper å bli plaget av dem hele tiden, blir de faktisk bedre likt og får positiv oppmerksomhet fra andre. Mest sannsynlig i hvertfall. De kommer også sjeldnere i konflikter. Til slutt vil grensene og konsekvensene være så innarbeida og tydelige for dem at fokus er et annet sted. Så får man heller lage egne planer for de som likevel sliter med å bli satt grenser til. Men da begynner vi å bevege oss inn i psykiatrien og kanskje BUP bør komme på banen. For da handler det nok om ting som er mer alvorlig enn hva en lærer eller foreldre kan stoppe eller behandle. Ellers friske og normale barn får ikke traumer av å bli satt tydelige grenser til. Eller hva man liksom er redd for at skal skje. 

Og foreldre må stole på lærerne. Som lærer HATER jeg å gi konsekvenser for dårlig oppførsel, for plutselig får jeg en sinna telefonsamtaler fra foreldre dagen etter om at deres barn er lei seg fordi han måtte grave opp skoen til en annen elev fra do, som han hadde kasta oppi der. Eller som lærere som har fått kjeft fordi de har fysisk flyttet en elev vekk fordi han holdt på å banke opp noen. Nå informerer vi jo om sånt med en gang, men ikke alle tar det imot pø en god måte. Og noen foreldre skaper masse rabalder av det. Så det ender opp med at læreren ikke orker å ta tak i ting. Læreren må få makt til å gi bl.a mobbere konsekvenser. Så klart samtidig som mobberen må få hjelp.

 

Endret av Kjempeliten
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...