Gå til innhold

Jeg blir engstelig å på vakt når mørket kommer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg døler meg utrygg i huset alene. Hvordan kan jeg ta meg sammen å trives på kveldstid også? 

Anonymkode: 9378f...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, kan jeg spørre om du vet hva som gjør at du føler deg utrygg og ikke trives på kveldene? Bor du på et sted med utrygge omgivelser? Er det mørket som egentlig skaper frykt? Er det det at du egentlig er selskspssyk? Har du opplevd noe som gjør at frykten din på kvelden gir rasjonell mening? Eller er det en angst følelse (angst er skjeldent rasjonell men fullt ut et mareritt å leve med). 

Jeg opplevde i en leilighet jeg bodde i noe som ikke var helt greit, jeg var riktignok ikke hjemme når det skjedde men det gjorde det hele litt uhyggelig. Og det var først da jeg skjønte eller begynte å tenke over hvor mye det betyr for oss mennesker å komme hjem til en trygg havn, en trygg oase. Jeg flyttet riktignok vekk derifra og har siden vært ekstra opptatt av å gjøre hjemmet mitt til den trygge gode oasen. Jeg har aldri vært husredd eller mørkredd og elsker egentlig kvelder for meg selv hjemme men etter den opplevelsen har jeg måtte gå all in for å ta følelsen av en trygg oase tilbake.

Å ha angst er forferdelig (å være ekstremt husredd f.eks) men den største frykten er frykten og selv om det høres ekstremt banalt ut så er det også sant. Det hjelper kanskje ikke en dråpe i havet når angsten melder seg men om du har hørt utrykket "think horses not zebras" så hjelper det å tenke rasjonellt. Å ta den mest logiske slutningen om du hører en lyd som f.eks at det er vinden ute og ikke noe annet. Å ikke tenke det verste som kan skje men å tenke sannsynlighet.

Viss det er slik at du er mer tilbøyelig for å tenke hester om dagen og zebra om kvelden så lag deg en liste og skriv de gjerne ned på dagtid når du ikke opplever deg utrygg med rasjonelle punkter til at du er like trygg på kvelden som på dagen. Den eneste forskjellen er at jorden snurer rundt sin egen akse og at du befinner deg i det området som ikke får sollys på seg, og derfor har mørket og natt istedenfor lys og dag. 

Det sies at det å være redd ikke går an når en ler oppriktig. For det er to helt motstridende følelser, for meg selv så stemmer dette ganske greit. Jeg tenker ikke at du skal drive på å le hele tiden men det er bedre å se på "kongen befaler", eller noe morsomt på YouTube enn å se på "it" f.eks. 

Om du har gardiner kan det være greit å skjerme deg selv, trekk de for i perioder du føler deg utrygg. 

Selvstendige hobbyer du kan gjøre hjemme som du trives med og opplever flyt sone med er en god ting enten det nå enn er diamond painting, yoga, skriving, maling eller noe annet. 

Lys og lyd kan være beroligende 

Hvordan har du det i hjemmet ditt? Hjemmekoselig slik du liker å ha det eller er det noe du tenker du har lyst til å forandre på slik at du kan få en bedre opplevelse av å være hjemme hos deg selv? 

Som sagt, jeg har dessverre ikke noe erfaring med å være husredd sånn sett men for meg har det hjulpet å lokalisere frykter "hva er jeg egentlig redd?" og hvordan kan jeg best roe nervesystemet mitt så ikke amygdala (hjernens brannvarsler) piper i et sett og både ser og hører zebra hele tiden. For det blir slitsomt og er veldig unødvendig. Langt innlegg og jeg vet ikke om du får noe ut av det men kanskje, verdt et forsøk iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...