Gå til innhold

Involvere legen i vektnedgang hvis man kanskje må søke om å fjerne hud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet en livsstilsendring for snart et år siden. Har gått ned over 20 kg og har ikke tenkt å gi meg. Jeg har ikke involvert legen min i dette annet enn at jeg har sagt at jeg har tatt litt tak og jeg kunne slutte på blodtrykkstabletter i fjor vår.

Bør legen involveres i dette hvis det blir aktuelt å søke om å fjerne overflødig hud? Eller kan jeg komme til legen og si at jeg har gått ned de 35 kiloene og holdt vekta et par år, og ønsker å bli vurdert for å fjerne hud? Altså, må legen vite om vektnedgangen mens den pågår, eller kan man komme til legen "ferdig" slanket?

Hadde BMI på 40, så det er snakk om en del å gå ned....

Anonymkode: 3bf2c...382

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Så flott at du går ned i vekt! Gratulerer med 20 kg.

Jeg vet ikke om man bør involvere lege, men jeg har gode erfaringer med det. Jeg tok kontakt med min lege fordi jeg ønsket hjelp til å fjerne hud på magen. Dette var løs hud primært pga svangerskap og en annen mageoperasjon. Da snakket vi om mine mål og hvor mye jeg måtte ned for å få dekket operasjon. For meg var dette en stor motivasjon, og det var godt å ha "registrert" det på en måte. Jeg gikk ned vekta i løpet av det neste året, så kunne vi søke om å få det dekket. Da rullet ballen rimelig raskt og jeg fikk fjernet hud etter 6mnd.

Du begynner litt i andre enden, men ønsket resultat er jo det samme. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme til legen etterpå, det er uansett plastikkirurg som avgjør om du får det dekket. Legen din skriver bare henvisningen, min lege undersøkte meg ikke engang 🤷‍♀️

Anonymkode: c2bc6...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vurdert å informere legen rett og slett for å bli litt "pushet" og føle at noen følger med på meg. Rett og slett be henne om å støtte meg litt. Men så har jeg jo klart det greit uten, så jeg vet ikke helt om det blir for dumt å komme etter drøye 20 kilo og si at jeg trenger støtte, liksom.... Jeg har jo bevist for meg selv at jeg vet hvordan man gjør det ;)

Men tusen takk for innspill, jeg skal tenke litt på det! Eventuelt ta det opp om jeg skulle slumpe til å være hos legen for noe annet i løpet av våren...

 

Anonymkode: 3bf2c...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan komme til legen etterpå, det er uansett plastikkirurg som avgjør om du får det dekket. Legen din skriver bare henvisningen, min lege undersøkte meg ikke engang 🤷‍♀️

Anonymkode: c2bc6...dda

Såpass ja... Nei, da er det vel ikke så viktig om hun er med på prosessen eller ei. Jeg har jo uansett tallene i appen til badevekta mi, så jeg kan si hva jeg veide nøyaktig på en bestemt dato, liksom....

Hvor lang tid må man ha vært vektstabil før man søker om noe sånt da?

Nordensparadis skrev (1 time siden):

Hei, 

Så flott at du går ned i vekt! Gratulerer med 20 kg.

Jeg vet ikke om man bør involvere lege, men jeg har gode erfaringer med det. Jeg tok kontakt med min lege fordi jeg ønsket hjelp til å fjerne hud på magen. Dette var løs hud primært pga svangerskap og en annen mageoperasjon. Da snakket vi om mine mål og hvor mye jeg måtte ned for å få dekket operasjon. For meg var dette en stor motivasjon, og det var godt å ha "registrert" det på en måte. Jeg gikk ned vekta i løpet av det neste året, så kunne vi søke om å få det dekket. Da rullet ballen rimelig raskt og jeg fikk fjernet hud etter 6mnd.

Du begynner litt i andre enden, men ønsket resultat er jo det samme. 

Måtte du ha vært stabil i vekt over en viss tid før du fikk søke?

Anonymkode: 3bf2c...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som stod meg nær gikk ned rundt 35 kg på egen hånd før de kontaktet legen ang. løs hud. Når legen fikk se resultatene var han ikke i tvil om at personen skulle få innvilget operasjon - og jeg fikk inntrykk av at det gikk særlig raskt å få det innvilget fordi personen hadde klart å gjennomføre vektnedgangen på egen hånd. Aner ikke om dette er standard eller ikke. Er snakk om en ung person i tidlig 20-år. 

Så basert på det jeg vet tror jeg ikke det vil være negativt at du har klart det selv, heller positivt. Og du har jo også fått det delvis dokumentert da du kunne slutte på blodtrykksmedisiner. Men samtidig tenker jeg at det ikke skader å ta en time med legen (eller evt. sende en melding) der du spør litt om forløpet og hva du kan/bør forberede deg på mtp å skulle ta sikte på å fjerne hud i fremtiden. 20 kg er jo allerede meget bra, da viser du jo som du sier at du kan klare det! Da får du sikkert også svar på om du må ha stabil vekt over en viss periode og hvordan du eventuelt skal dokumentere dette 🙂

Heia deg og lykke til videre! Kjempejobb ❤️

Anonymkode: d3f16...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg har gått ned over 50 kg på 1 år ved hjelp av livsstilendring. Jeg har løs hud på magen og legen henviste meg til bukplastikk da jeg var gått ned til normal vekt. Du kan nevne til legen din at når du har gått ned til ønsket vekt så kan legen henvise deg til bukplastikk. Eller fjerning av hud andre steder og. Jeg fikk det dekket og skal opereres i april. Det som er viktig er at når du har kommet ned til normalvekt, så må du holde deg til den vekten og ikke gå opp igjen. Så jobben er ikke ferdig når en har gått ned til ønsket vekt, men å holde seg der. Så da må du finne ut hvor mye du kan spise daglig uten å gå opp eller ned i vekt, og veie deg ukentlig for å følge med. Slik gjør jeg det. Lykke til.

Anonymkode: 51767...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Såpass ja... Nei, da er det vel ikke så viktig om hun er med på prosessen eller ei. Jeg har jo uansett tallene i appen til badevekta mi, så jeg kan si hva jeg veide nøyaktig på en bestemt dato, liksom....

Hvor lang tid må man ha vært vektstabil før man søker om noe sånt da?

Måtte du ha vært stabil i vekt over en viss tid før du fikk søke?

Anonymkode: 3bf2c...382

Nei, det måtte jeg ikke. Jeg bestilte time hos legen når jeg hadde nådd vekta vi hadde avtalt. Så søkte hun. Henvisning gikk til Aleris, så derfra var det de som tok over oppfølging. 

Måtte holde vekta frem  til operasjonen, helst gå ned litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 12.28):

Såpass ja... Nei, da er det vel ikke så viktig om hun er med på prosessen eller ei. Jeg har jo uansett tallene i appen til badevekta mi, så jeg kan si hva jeg veide nøyaktig på en bestemt dato, liksom....

Hvor lang tid må man ha vært vektstabil før man søker om noe sånt da?

Måtte du ha vært stabil i vekt over en viss tid før du fikk søke?

Anonymkode: 3bf2c...382

Du bør ha vært vektstabil i to år før du fjerner løs hud. Nå kommer det sikkert en haug med "jammen det måtte ikke jeg/venninna min/denne bloggeren/naboen til kusina", men for din egen del bør du det. Faktum er at de fleste som har stort vekttap legger på seg igjen, mange så mye at det ødelegger hele plastikken, og da får du det ikke en gang til. Du bør også være sikker på hvor vekten lander før du blir operert for å være sikker på at resultatet ikke bare blir bra en mnd etter operasjon, men holder seg bra ifht den kroppen du har. Går du mye ned etter operasjon blir det jo ikke fint med evt ny løs hud, går du opp igjen blir ikke det bra heller. Fastlegen må henvise deg om du ønsker å få det dekket, og da må du ligge innen kriteriene til det offentlige, bl.a. bmi under 27.

Anonymkode: d3740...a4f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 9.10):

Du bør ha vært vektstabil i to år før du fjerner løs hud. Nå kommer det sikkert en haug med "jammen det måtte ikke jeg/venninna min/denne bloggeren/naboen til kusina", men for din egen del bør du det. Faktum er at de fleste som har stort vekttap legger på seg igjen, mange så mye at det ødelegger hele plastikken, og da får du det ikke en gang til. Du bør også være sikker på hvor vekten lander før du blir operert for å være sikker på at resultatet ikke bare blir bra en mnd etter operasjon, men holder seg bra ifht den kroppen du har. Går du mye ned etter operasjon blir det jo ikke fint med evt ny løs hud, går du opp igjen blir ikke det bra heller. Fastlegen må henvise deg om du ønsker å få det dekket, og da må du ligge innen kriteriene til det offentlige, bl.a. bmi under 27.

Anonymkode: d3740...a4f

Bare legge til her: resultatet blir ikke bra etter én måned. Det blir bra etter ca ti måneder, men du kan ikke legge på deg noe på denne tiden. Det er tiden nerver og lymfeveiene trenger på å gro. Og de fleste ser hevelser i kroppen og ser ikke det reelle resultatet før et år etterpå. Det kan ikke sammenlignes med å legge inn silikon i puppene, eller keisersnitt. 

Anonymkode: 356a8...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...