Gå til innhold

Letrozol - for hvem?


lotte123

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg kom over en kommentar som sa at letrozol funker bare hvis man har et problem... Stemmer det? 

Jeg skal begynne på letrozol etter at syklusen min ikke har vært normal etter en MA i oktober. Prøvde med kun provera, men må ha letrozol i tillegg. Har altså blitt gravid to ganger før med normal syklus, men sliter med eggløsning nå. 

Gyn hadde troa på letrozol,men ble litt usikker etter den kommentaren. Tror jo egentlig ikke jeg har et konkret "problem". Noen som har vært i samme situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynt på Letrozol selv, første mnd pga uregelmessig syklus. De andre mnd har jeg hatt flere dager med eggløsningssmerter. Denne mnd har det bare vært noen timer så gikk det over. Håper det sitter nå som jeg har begynt på Letrozol 🤞

Ikke hørt den kommentaren før. Hør på gyn 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe sannhet i den kommentaren, men hvor mye må nesten en gyn/lege svare på. Det er ikke alle som opplever noe effekt av Letrozol. Om det skyldes at de "ikke har et EL problem" eller tilfeldighet, vet jeg ikke. Tror ikke de har brukt mye tid på å undersøke det kansje.. 

Med trippel dose Letrozol vil ca 70% oppleve UL. 

 

Data fra en metaanalyse viser at 46 % av anovulatoriske kvinner som tar én tablett (50 mg) klomifensitrat i fem dager i tidlig follikkelfase, oppnår ovulasjon (2). Ytterligere 21 % av kvinnene vil respondere på behandlingen om man øker dosen til 100 mg daglig. Ved å ordinere maksimaldosen på 150 mg daglig vil totalt 73 % av kvinnene ovulere (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (6 minutter siden):

Det kan være noe sannhet i den kommentaren, men hvor mye må nesten en gyn/lege svare på. Det er ikke alle som opplever noe effekt av Letrozol. Om det skyldes at de "ikke har et EL problem" eller tilfeldighet, vet jeg ikke. Tror ikke de har brukt mye tid på å undersøke det kansje.. 

Med trippel dose Letrozol vil ca 70% oppleve UL. 

 

Data fra en metaanalyse viser at 46 % av anovulatoriske kvinner som tar én tablett (50 mg) klomifensitrat i fem dager i tidlig follikkelfase, oppnår ovulasjon (2). Ytterligere 21 % av kvinnene vil respondere på behandlingen om man øker dosen til 100 mg daglig. Ved å ordinere maksimaldosen på 150 mg daglig vil totalt 73 % av kvinnene ovulere (3).

Takk for svar😊

Vet du om det er vanlig å få mensen etter manglende eggløsning etter provera i forrige syklus? Vet ikke om jeg bør vente noen dager eller begynne rett på ny runde av provera. Hvis syklus hadde vært normal, skulle jeg fått mensen i morgen. Gyn var litt likegyldig.. Om jeg ville vente eller begynne med en gang. Det beste er jo å få normal mensen🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (2 minutter siden):

Takk for svar😊

Vet du om det er vanlig å få mensen etter manglende eggløsning etter provera i forrige syklus? Vet ikke om jeg bør vente noen dager eller begynne rett på ny runde av provera. Hvis syklus hadde vært normal, skulle jeg fått mensen i morgen. Gyn var litt likegyldig.. Om jeg ville vente eller begynne med en gang. Det beste er jo å få normal mensen🤞

I utgangspunktet så får man ikke mensen uten at EL har skjedd.. At det i noen skjeldne tilfeller skjer en blødning en syklus uten EL, er jo tilfelle, men ikke å regne som vanlig eller naturlig. Det er liksom  EL som skal utløse mensen. 

Sånn rent fysiologisk er jo EL starten på en syklus, men man regner syklus fra første mens dag fordi det er en dag som er enklere å vite når er enn EL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig kommentar å tolke... Hva er et problem?

Jeg hadde EL godt oppi CD20+ og syns det var et problem fordi jeg måtte vente så lenge på hver eggløsning. Gynekologen syns egentlig ikke det var et problem, men jeg fikk letrozol da jeg ba om det. Enkel dose gjorde ingen forskjell, men dobbel dose ga meg EL på CD13-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (6 minutter siden):

Vanskelig kommentar å tolke... Hva er et problem?

Jeg hadde EL godt oppi CD20+ og syns det var et problem fordi jeg måtte vente så lenge på hver eggløsning. Gynekologen syns egentlig ikke det var et problem, men jeg fikk letrozol da jeg ba om det. Enkel dose gjorde ingen forskjell, men dobbel dose ga meg EL på CD13-14.

Ja, vanskelig å tolke.. 

Virker som mange må ha dobbel dose for at det skal funke? 

Ser ut som jeg fikk mensen nå, en dag før tiden og mest sannsynligvis uten eggløsning... Liten blødning, men det kommer sikkert mer 🤷‍♀️ håper det, da slipper jeg provera  og alt går fortere. Selv om det virker litt rart at jeg får mensen uten eggløsning, men gyn sa at det kunne skje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (1 minutt siden):

Selv om det virker litt rart at jeg får mensen uten eggløsning, men gyn sa at det kunne skje.. 

Man kan absolutt blø uten eggløsning ja. Min gynekolog presiserte dog at det egentlig da ikke kalles "mensen", men at det rett og slett er en hormonell blødning. Det viktigste er at det kan være en ny start 👍 Lykke til med letrozol denne syklusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Man kan absolutt blø uten eggløsning ja. Min gynekolog presiserte dog at det egentlig da ikke kalles "mensen", men at det rett og slett er en hormonell blødning. Det viktigste er at det kan være en ny start 👍 Lykke til med letrozol denne syklusen!

Takk for svar! Egentlig en god nyhet i såfall, da kroppen klarte å være litt selvstendig og jeg slipper provera-ventetiden😅

Virker som denne blødningen blir mindre etter den med provera, men kanskje ikke så rart.. Viss jeg fortsetter å blø, starter jeg på Letrozol om noen dager 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Man kan absolutt blø uten eggløsning ja. Min gynekolog presiserte dog at det egentlig da ikke kalles "mensen", men at det rett og slett er en hormonell blødning. Det viktigste er at det kan være en ny start 👍 Lykke til med letrozol denne syklusen!

Men! Jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke har hatt eggløsning. Testen ble aldri helt positiv, så det er jo et tegn. Men hvis jeg har hatt eggløsning og får det igjen denne syklusen med letrozol - kan jeg bli overstimulert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter litt på at du har hatt eggløsning faktisk. Jeg fikk noen sånne tester og hadde da eggløsning (bekreftet med temping og mens etter ca 14 dager)! Det er også mulig å få eggløsning uten å få positiv test, dette skjer mange, da mange har kort lh-topp! Min søster ble gravid en måned hun aldri fikk positiv eggløsningstest, men hun må jo ha hatt eggløsning for det ble baby! 
Spesielt siden du ikke sliter med PCOS, så har jeg hvertfall trua på at din nåværende mens faktisk er reel mens og ikke en falsk mens. Men det er mine tanker da…

Anonymkode: a3c90...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg gjetter litt på at du har hatt eggløsning faktisk. Jeg fikk noen sånne tester og hadde da eggløsning (bekreftet med temping og mens etter ca 14 dager)! Det er også mulig å få eggløsning uten å få positiv test, dette skjer mange, da mange har kort lh-topp! Min søster ble gravid en måned hun aldri fikk positiv eggløsningstest, men hun må jo ha hatt eggløsning for det ble baby! 
Spesielt siden du ikke sliter med PCOS, så har jeg hvertfall trua på at din nåværende mens faktisk er reel mens og ikke en falsk mens. Men det er mine tanker da…

Anonymkode: a3c90...0c8

Liker sånne tolkinger 😊 kan faktisk være. Legger ved bilde av den sterkeste testen jeg fikk.. Ikke helt positiv og forventet positiv noen timer/evt en dag etterpå, men da ble den mye svakere. 

Jeg har litt mensensmerter men spotter bare litt rosa .. Kan ikke telle dette som cd1. Håper på større blødning i morgen. Pleier liksom å begynne å blø med en gang, så er noe rart.. 

Vet du om det er dumt å prøve letrozol selv om jeg er usikker på forrige syklus? Jeg har så lyst på en fungerende syklus nå..

IMG_20240216_143611.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri positiv eggløsningstest, selv om jeg testet mange ganger om dagen gjennom hele sykluser og så å si ikke drakk gjennom hele dagene før å få konsentrert urin til alle testene. Var til utredning, og både blodprøver og ul tydet veldig på at jeg slapp egg. Hadde i tillegg 28 dagers sykluser. Gynekologen var overbevist om at jeg hadde eggløsningen. Han satte meg likevel på Letrozol fordi han mente det ikke kunne skade, og i 2. pp på Letrozol fikk jeg for aller første gang i mitt liv blødning på eggløsningsdagen. Jeg følte nesten at noe bare eksploderte, for det var en ordentlig mengde friskt blod. Ble gravid med toeggede tvillinger den dagen, og jeg regner egentlig med at Letrozolen modnet et ekstra egg i tillegg til det som uansett skulle slippes. Jeg føler i alle fall at kroppen min reagerte veldig godt på Letrozol selv om den nok egentlig fikset biffen selv 😊

Anonymkode: a0042...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk aldri positiv eggløsningstest, selv om jeg testet mange ganger om dagen gjennom hele sykluser og så å si ikke drakk gjennom hele dagene før å få konsentrert urin til alle testene. Var til utredning, og både blodprøver og ul tydet veldig på at jeg slapp egg. Hadde i tillegg 28 dagers sykluser. Gynekologen var overbevist om at jeg hadde eggløsningen. Han satte meg likevel på Letrozol fordi han mente det ikke kunne skade, og i 2. pp på Letrozol fikk jeg for aller første gang i mitt liv blødning på eggløsningsdagen. Jeg følte nesten at noe bare eksploderte, for det var en ordentlig mengde friskt blod. Ble gravid med toeggede tvillinger den dagen, og jeg regner egentlig med at Letrozolen modnet et ekstra egg i tillegg til det som uansett skulle slippes. Jeg føler i alle fall at kroppen min reagerte veldig godt på Letrozol selv om den nok egentlig fikset biffen selv 😊

Anonymkode: a0042...6f9

Spennede å høre om.

Spent på å prøve. Usikker hvordan det blir, hvis jeg bare spotter og ikke får en skikkelig mensen. Jeg bør vel blø skikkelig og ikke bare spotte? Må sikkert ta provera hvis ikke. Gleder meg til å bare få en normal syklus 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (15 timer siden):

Men! Jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke har hatt eggløsning. Testen ble aldri helt positiv, så det er jo et tegn. Men hvis jeg har hatt eggløsning og får det igjen denne syklusen med letrozol - kan jeg bli overstimulert? 

Nei det regnes jo som normalt med EL hver syklus, så det gjør ingenting om du skulle fått en forrige syklus. Det viktige er at man ikke starter på en letrozol-kur før man får mensen/blør og legger bak seg den forrige syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (15 timer siden):

Spennede å høre om.

Spent på å prøve. Usikker hvordan det blir, hvis jeg bare spotter og ikke får en skikkelig mensen. Jeg bør vel blø skikkelig og ikke bare spotte? Må sikkert ta provera hvis ikke. Gleder meg til å bare få en normal syklus 🤞

Har du tatt graviditetstest? Kan jo hende du er gravid, at det er derfor du blør lite?🤷🏼‍♀️ Jeg ville hvertfall gjort det❤️

Anonymkode: b9611...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tatt graviditetstest? Kan jo hende du er gravid, at det er derfor du blør lite?🤷🏼‍♀️ Jeg ville hvertfall gjort det❤️

Anonymkode: b9611...d7a

Takk som spør, men har vel tatt litt for mange av dem 😅😆 jeg begynte å blø "skikkelig" i dag. Glad for det, for da jeg er skritt nærmere eggløsning 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (1 minutt siden):

Takk som spør, men har vel tatt litt for mange av dem 😅😆 jeg begynte å blø "skikkelig" i dag. Glad for det, for da jeg er skritt nærmere eggløsning 🤩

Hahaha okei😂 Tenkte bare jeg måtte spørre😍

Anonymkode: b9611...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...