Gå til innhold

Eksempler på retter som er billigere å kjøpe i stedet for hjemmelaget og motsatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns feks fisk er dyrt. Virker som fiskegrateng fra frysedisken av og til er billigere? 

Frosne blandinger av grønnsaker er også ofte billigere enn å kjøpe tre ulike grønnsaker og koke selv.

Anonymkode: 8d6b8...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget fiskegrateng er rimeligere. Det er lite fisk og mye fyllstoff i de fra butikk. 

Frosne kan lønne seg. Kommer an på sesong, og hvordan du bruker det. 

Anonymkode: 953be...537

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Frosne grønnsaker er ofte billigere enn ferske, men frosne grønnsaker er jo også råvarer, ikke ferdigmat.

Når grandis er på tilbud til 29,90 er det nok billigere enn hjemmelaga pizza. Men vanligvis er nok det meste billigere å lage selv, i alle fall dersom du tar med i regnestykket at den hjemmelagde retten som regel har mer råvarer (altså en hjemmelaget fiskegrateng kan være dyrere enn en ferdig, men den hjemmelagde har mer fisk enn den ferdige - hadde den hjemmelagde hatt like lite fisk som den ferdige, hadde den vært billigere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hvor mye av de dyre råstoffene det er i de forskjellige produktene, hva det ferdige produktet koster, og hva det ellers innholder, opp mot hva du ville hatt i om du laget selv, hva du klarer å få til/gidder å lage, og hva du synes er bra nok.

Jeg kjøper First Price fiskegrateng fordi jeg synes den smaker godt, og jeg får mest for pengene. Jeg er alene og en sånn passer perfekt (med poteter og grønnsaker ved siden av). Jeg har aldri forsøkt å lage fiskegrateng 🙃

Jeg ser på pris, men en del av å være prisbevisst er å velge ferske, hemetiske eller frosne grønnsaker ut fra hva jeg skal ha det til, hva som er enklest, og hva jeg får spist opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må føye til litt 🙄

Jeg har litt problemer med konseptet "retter". Mange av måltidene mine er bare satt sammen av komponenter, og jeg bruker få oppskrifter (og de fleste oppskriftene jeg bruker, har jeg laget selv, eller tilpasset kraftig). "Gryterett" er vel en rett. Men en gryterett kan jeg ha vilt forskjellige ting i. Man kan plukke de dyreste ingrediensene man finner, og da kan det bli uendelig dyrt. Jeg plukker ingredienser sånn at det blir rimelig, men det blir da ikke noen bestemt "rett" som kan sammelignes med noe man får kjøpt ferdig.

Men jeg har eksempler på spiselige ting man kan "lage selv" som nesten helt sikkert blir billigere enn å kjøpe ferdig, om man har det nødvendige utstyret og velger rimelige ingredienser:
Nøttesmør.
Eggesalat.
Brød. 
Grøt.

Og noen tips om hvordan man kan spare på matbudsjettet (uten at det går ut over smak og helse):
Kjøp frosne grønnsaker om du ikke trenger ferske eller ferske er billigere fordi de er i sesong.
Kjøp merkeløse varer når forskjellen ikke er merkbar.
Kjøp vanlige gulrøtter, ikke babygulrøtter.
Kjøp hele stykker ost, unngå skivet og revet.
Sky som pesten "spesialvarer" beregnet på ett spesifikt bruk, feks bakekakao, stekegrønnsaker.
Unngå produkter markedsført mot barn, allergikere, slankere, veganere osv.
Kast likevel alle disse prinsippene på sjøen når varene unntaksvis er billigere enn "standard" varer og du liker dem.
Se på kilopris og antall porsjoner du får ut av en vare. 
Kjøp større pakker og del opp og frys, hvis mulig.
Ikke kjøp mer eller større pakker enn du får spist opp før det blir dårlig, og ikke la noe bli dårlig.
Sørg for å oppbevare maten korrekt, og forhold deg rasjonelt til datostempling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...