Gå til innhold

Hvordan kan to gentester (slektskap) gi ulikt resultat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av filmen Mirakelet i Gullspång lsom går på kino nå urer jeg på hvordan det er mulig at to gentester for å avgjøre slektskap kan gi ulikt resultat? Trodde slikt var hard facts og meget pålitelig? Har ulike tester ulike ting de måler, eller? I nevnte tilfelle hadde søsknene samme far men ikke samme mor. Er det mulig at den ene testen bare tester for slektskap gjennom mor?? Begriper ikke helt hvordan dette henger sammen.

Filmen anbefales for øvrig. snodig men underholdende. :)

Anonymkode: 757aa...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er gentestene fra forskjellige selskaper?

Men ja, de måler ikke nødvendigvis det samme.

Anonymkode: ed671...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå? Sånne hjemmetester? Er jo kun for å suge penger ut av godtroende folk. 

Anonymkode: 0a622...eaa

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er gentestene fra forskjellige selskaper?

Men ja, de måler ikke nødvendigvis det samme.

Anonymkode: ed671...a01

Så vidt jeg fikk med meg ble den ene testen tatt med vattpinne i munnen og sendt inn, vet ikke hvilket selskap.. Og den andre testen ble tatt på sykehus vha blodprøver. Kan ikke fatte at man ikke fikk samme resultat. 

Anonymkode: 757aa...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garbage in - garbage out. Påliteligheten ligger i grunnlaget som man tester opp mot. Er ikke det man sammenligner med, riktig, er testen verdiløs, eller verre, misvisende. Og folk har til alle tider flyttet på seg og hatt seg med folk som også har flyttet på seg.

Anonymkode: fd595...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer stadig vekk, nettselskapene skal du ikke stole på. En kamerat tok i tre forskjellige selskaper og fikk tre forskjellige svar. 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Inspirert av filmen Mirakelet i Gullspång lsom går på kino nå urer jeg på hvordan det er mulig at to gentester for å avgjøre slektskap kan gi ulikt resultat? Trodde slikt var hard facts og meget pålitelig? Har ulike tester ulike ting de måler, eller? I nevnte tilfelle hadde søsknene samme far men ikke samme mor. Er det mulig at den ene testen bare tester for slektskap gjennom mor?? Begriper ikke helt hvordan dette henger sammen.

Filmen anbefales for øvrig. snodig men underholdende. :)

Anonymkode: 757aa...4bb

Kjønn kan gi forskjellig resultat. Det mitokondrielle dna (døtre fra mor)) og y kromosom dna (sønner fra far) gir forskjellig resultat. Helsøsken kan også noen ganger få forskjellig resultat, men bare marginale. 

Anonymkode: 8ecf9...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg fikk med meg ble den ene testen tatt med vattpinne i munnen og sendt inn, vet ikke hvilket selskap.. Og den andre testen ble tatt på sykehus vha blodprøver. Kan ikke fatte at man ikke fikk samme resultat. 

Anonymkode: 757aa...4bb

Hadde stolt mest på den fra sykehus.

Har dårlig inntrykk av selskaper som feks myherritage osv.

Men det går an å teste kun slektskap til mor med å sjekke mitokondrie dna, for det er det kun mor som kan videreføre.

Anonymkode: ed671...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Garbage in - garbage out. Påliteligheten ligger i grunnlaget som man tester opp mot. Er ikke det man sammenligner med, riktig, er testen verdiløs, eller verre, misvisende. Og folk har til alle tider flyttet på seg og hatt seg med folk som også har flyttet på seg.

Anonymkode: fd595...409

her har de jo testet de samme folka opp mot hverandre ved begge anledninger (3 søstre (?)) og et tantebarn...

Anonymkode: 757aa...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjønn kan gi forskjellig resultat. Det mitokondrielle dna (døtre fra mor)) og y kromosom dna (sønner fra far) gir forskjellig resultat. Helsøsken kan også noen ganger få forskjellig resultat, men bare marginale. 

Anonymkode: 8ecf9...e4b

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde stolt mest på den fra sykehus.

Har dårlig inntrykk av selskaper som feks myherritage osv.

Men det går an å teste kun slektskap til mor med å sjekke mitokondrie dna, for det er det kun mor som kan videreføre.

Anonymkode: ed671...a01

Ja, jeg håper da de hadde vett til å opplyse om at de ikke hadde felles mor, og ikke ble testa deretter.. I så fall ikke rart de ikke fikk match på test 2, siden de bare hadde felles far..

Anonymkode: 757aa...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS jeg har bra erfaring med myheritage. Matchen min med mine slektninger er som forventet, mor, far, søskenbarn, tremenninger osv. Stusset mer over at jeg hadde litt etnisitetsopphav fra sentral-Asia ;)

Anonymkode: 757aa...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (13 minutter siden):

Dette skjer stadig vekk, nettselskapene skal du ikke stole på. En kamerat tok i tre forskjellige selskaper og fikk tre forskjellige svar. 🤷‍♀️

Hva mener du han fikk forskjellig svar på? slektskap med slektninger eller etnisitetsopphav? jeg så et program som het DNA-jegerne, og husker der at de sa at slektskapet som regel er meget nøyaktig vha slike tester. Men at man må ta de etnisistets-anslagene med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (Akkurat nå):

Hva mener du han fikk forskjellig svar på? slektskap med slektninger eller etnisitetsopphav? jeg så et program som het DNA-jegerne, og husker der at de sa at slektskapet som regel er meget nøyaktig vha slike tester. Men at man må ta de etnisistets-anslagene med en klype salt.

Dette var farskapstester, ser jeg misforsto HI :) Han tok to private selskaper pluss sykehuset og de ga forskjellig resultat alle sammen (hvor mange prosent sjanse for at han var far). Han stolte så klart på sykehuset. Poenget var egentlig at man skal ta sånne private selskaper som er ute etter å lure penger ut av kundene sine med en klype salt.

Men når det er sagt: En onkel har sendt inn til my heritage to ganger og fått forskjellig slektskap og etnisitet også 🙃 Ikke helt ville forskjeller, men nok til at vi lo godt av resultatet og innså at han hadde kastet en del penger ut av vinduet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirah skrev (Akkurat nå):

Dette var farskapstester, ser jeg misforsto HI :) Han tok to private selskaper pluss sykehuset og de ga forskjellig resultat alle sammen (hvor mange prosent sjanse for at han var far). Han stolte så klart på sykehuset. Poenget var egentlig at man skal ta sånne private selskaper som er ute etter å lure penger ut av kundene sine med en klype salt.

Men når det er sagt: En onkel har sendt inn til my heritage to ganger og fått forskjellig slektskap og etnisitet også 🙃 Ikke helt ville forskjeller, men nok til at vi lo godt av resultatet og innså at han hadde kastet en del penger ut av vinduet 😅

Skjønner!! Nei, tror ikke du misforsto HI, der var det slektskap mellom angivelige søsken det var snakk om... ble bare nysgerrig på hvilken måte han fikk ulikt resultat. Men farskap ja... det er jo ganske utrolig...! Jeg har sendt inn slik test til et selskap selv og mine foreldre kom for øvrig opp med 50 % match begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (3 minutter siden):

Skjønner!! Nei, tror ikke du misforsto HI, der var det slektskap mellom angivelige søsken det var snakk om... ble bare nysgerrig på hvilken måte han fikk ulikt resultat. Men farskap ja... det er jo ganske utrolig...! Jeg har sendt inn slik test til et selskap selv og mine foreldre kom for øvrig opp med 50 % match begge to :)

Ja, jeg skjønte ikke helt testene, men de opererte med prosentberegning om jeg ikke husker feil. Nå velger jeg tre tilfeldige tall, men sannsynligheten som kom tilbake var type 42, 78 og 98 lissom 🙈 Testene ble tatt på samme måte og alt 🤷‍♀️ Det var iallefall store sprik i resultatet 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når man faktisk velger å kaste bort pengene sine på sånn billig dritt, så får man de resultatene som man har valgt å betale for. Enkelte og greit. 

Men disse selskapene kan jo selvfølgelig tjene veldig fett på å selge dine opplysninger videre til Gud og hvermann. Pluss eventuell hacking de blir utsatt for.    

Anonymkode: 834c5...92f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Når man faktisk velger å kaste bort pengene sine på sånn billig dritt, så får man de resultatene som man har valgt å betale for. Enkelte og greit. 

Men disse selskapene kan jo selvfølgelig tjene veldig fett på å selge dine opplysninger videre til Gud og hvermann. Pluss eventuell hacking de blir utsatt for.    

Anonymkode: 834c5...92f

Jeg er litt forundret.. 

Om det bare er billig dritt (ok, skal ikke argumentere mot det nå). Hvorfor er det et problem om det selges videre, det virker jo ikke akkurat som du anerkjenner at dette er reelle resultat uansett.

Hvordan kommer hacking inn her, hva er du redd skal bli hacket og hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 13.33):

Når man faktisk velger å kaste bort pengene sine på sånn billig dritt, så får man de resultatene som man har valgt å betale for. Enkelte og greit. 

Men disse selskapene kan jo selvfølgelig tjene veldig fett på å selge dine opplysninger videre til Gud og hvermann. Pluss eventuell hacking de blir utsatt for.    

Anonymkode: 834c5...92f

De sitter på en gullgruve. Tenk  hvor mange milliarder dollar de kan selge databasen sin for. Det er helt vanvittig mye penger! 

Anonymkode: 5f5b2...09e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 13.33):

Når man faktisk velger å kaste bort pengene sine på sånn billig dritt, så får man de resultatene som man har valgt å betale for. Enkelte og greit. 

Men disse selskapene kan jo selvfølgelig tjene veldig fett på å selge dine opplysninger videre til Gud og hvermann. Pluss eventuell hacking de blir utsatt for.    

Anonymkode: 834c5...92f

Hva i all verden snakker du om? I dette tilfellet fikk man forskjellig svar fordi det var forskjellig slektskap?

Anonymkode: e8cc0...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De sitter på en gullgruve. Tenk  hvor mange milliarder dollar de kan selge databasen sin for. Det er helt vanvittig mye penger! 

Anonymkode: 5f5b2...09e

Hvem skal kjøpe, og hvorfor er den ikke solgt allerede? Hvis det er en gullgruve?

Anonymkode: e8cc0...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...