Gå til innhold

FSH og AMH, kan dere kommentere på mine verdier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FSH = 4 og AMH = 13,1
Prøver tatt på 2 dag i mens 
Hva sier disse verdier om mine sjanser for graviditet?

Anonymkode: 652c0...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

FSH = 4 og AMH = 13,1
Prøver tatt på 2 dag i mens 
Hva sier disse verdier om mine sjanser for graviditet?

Anonymkode: 652c0...102

Kommer litt ann på alder, men du er innenfor referanseområdet på begge to i hvertfall 😊 bare google "fsh referanseområde" "og amh referanseområde " så kan du lese mer 🩷

Endret av luv
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, luv said:

Kommer litt ann på alder, men du er innenfor referanseområdet på begge to i hvertfall 😊 bare google "fsh referanseområde" "og amh referanseområde " så kan du lese mer 🩷

Takk 🙂 Er 39

Anonymkode: 652c0...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 🙂 Er 39

Anonymkode: 652c0...102

Veldig gode verdier når du er 39! Jeg er 42, og min FSH var i fjor høst på 7.4, AMH på 5.

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig gode verdier når du er 39! Jeg er 42, og min FSH var i fjor høst på 7.4, AMH på 5.

Anonymkode: 0c71e...a83

Takk!

Anonymkode: 652c0...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig gode verdier når du er 39! Jeg er 42, og min FSH var i fjor høst på 7.4, AMH på 5.

Anonymkode: 0c71e...a83

Jeg er ikke ts, men jeg spør allikevel 😂Gyn sa jeg hadde 7 i FSH og det var visst litt høyt. Ser på referanseverdien nå, der står det jo at den skal være under 12? Da er jeg vel langt ifra å ha høy? 😅 Skjønner ikke. Samme med LH, den lå også på 7, men der er jo ref verdien under 14??

Anonymkode: 328ac...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ts, men jeg spør allikevel 😂Gyn sa jeg hadde 7 i FSH og det var visst litt høyt. Ser på referanseverdien nå, der står det jo at den skal være under 12? Da er jeg vel langt ifra å ha høy? 😅 Skjønner ikke. Samme med LH, den lå også på 7, men der er jo ref verdien under 14??

Anonymkode: 328ac...d87

Aldri hørt at 7 skal være for høyt. Har fått hør fra gynekolog at opp mot 9 og 10 er ok men i grenseland. Under 12 er også greit, men da begynner det jo å bli litt for høyt kanskje.

LH har jeg ikke verdier på, så vet ikke.

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Aldri hørt at 7 skal være for høyt. Har fått hør fra gynekolog at opp mot 9 og 10 er ok men i grenseland. Under 12 er også greit, men da begynner det jo å bli litt for høyt kanskje.

LH har jeg ikke verdier på, så vet ikke.

Anonymkode: 0c71e...a83

Hmm okei, føltes nesten ut som om gynekologen VILLE gi meg pcos diagnosen😅😅 Gir jo ingen mening at hun sier at de er høye når de er på 7… Takk for svar🥰

Anonymkode: 328ac...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm okei, føltes nesten ut som om gynekologen VILLE gi meg pcos diagnosen😅😅 Gir jo ingen mening at hun sier at de er høye når de er på 7… Takk for svar🥰

Anonymkode: 328ac...d87

Nei, 7 er ikke høyt. Tok prøver i november og fikk FSH på 7 som sagt. Lege sa at det var bra.

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du hadde hatt lave eggreserver (lav amh/høy fsh) så sier alder mest om din evne til å bli gravid naturlig. + Mannen din sin sæd har like stor betydning. Man kan ha gode eggreserver men allikevel slite med å få barn pga andre årsaker.

Anonymkode: c92aa...e7a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Selv om du hadde hatt lave eggreserver (lav amh/høy fsh) så sier alder mest om din evne til å bli gravid naturlig. + Mannen din sin sæd har like stor betydning. Man kan ha gode eggreserver men allikevel slite med å få barn pga andre årsaker.

Anonymkode: c92aa...e7a

Alder er ikke alt, opp til en viss grense selvsagt. Kjenner til noen i 20-årene som sliter og må gå veien om IVF, mens en kusine fikk sitt siste barn naturlig som 42-åring...

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alder er ikke alt, opp til en viss grense selvsagt. Kjenner til noen i 20-årene som sliter og må gå veien om IVF, mens en kusine fikk sitt siste barn naturlig som 42-åring...

Anonymkode: 0c71e...a83

Selvsagt er det individuelle forskjeller og vi alle har en venninne av en tante av en kusine som fikk et barn som 48-åring - men alder er allikevel den mest håndfaste tingen som faktisk kan si noe om kvinners evne til å bli gravid, som TS spurte om. Det er den beste målbare tingen vi har, som vi har ført mye forskning og statistikk på, gjennom flere år.

Amh/fsh sier egentlig ikke så enormt mye om kvinners fertilitet. Med mindre det er skikkelig lavt eller kjempehøyt. Så lenge man har eggløsning og normal syklus kan man få barn på lik linje med alle andre kvinner på samme alder.

Det er sååå mange andre ting som er like viktig og kanskje viktigere enn amh/fsh om man forsøker å bli gravid naturlig. Afc, sykdomshistorikk, livsstil, tette eggledere, muskelknuter, sædkvalitet, stoffskifte, østrogennivå, lengde på luthealfase of follikulærfase, osv osv. Alt dette vil man bli utredet for på en fertilitetsklinikk, og selv om alt ser bra ut så er alder den beste indikatoren på fertilitet. 

Nå kverulerer jeg mye med meg selv her, men kvinnelig fertilitet er noe jeg er litt opptatt av for tiden. 😛

Anonymkode: c92aa...e7a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvsagt er det individuelle forskjeller og vi alle har en venninne av en tante av en kusine som fikk et barn som 48-åring - men alder er allikevel den mest håndfaste tingen som faktisk kan si noe om kvinners evne til å bli gravid, som TS spurte om. Det er den beste målbare tingen vi har, som vi har ført mye forskning og statistikk på, gjennom flere år.

Så utrolig ufint det du skrev over var, blir litt satt ut selv om det ikke er overraskende å lese sånne ting anonymt her på KG. Jeg nevner et konkret eksempel på en kusine jeg har som fikk barn da hun var 42, og du kverulerer og kjefter om at "alle" har en venninne av en tante av en kusine på 48 etc. Gå litt i deg selv før du spyr ut sånt her. Har og ei slekta som fikk barn som 45-åring, men du klikker vel i vinkel når du leser det. 🤭

 

Amh/fsh sier egentlig ikke så enormt mye om kvinners fertilitet. Med mindre det er skikkelig lavt eller kjempehøyt. Så lenge man har eggløsning og normal syklus kan man få barn på lik linje med alle andre kvinner på samme alder.

Det er sååå mange andre ting som er like viktig og kanskje viktigere enn amh/fsh om man forsøker å bli gravid naturlig. Afc, sykdomshistorikk, livsstil, tette eggledere, muskelknuter, sædkvalitet, stoffskifte, østrogennivå, lengde på luthealfase of follikulærfase, osv osv. Alt dette vil man bli utredet for på en fertilitetsklinikk, og selv om alt ser bra ut så er alder den beste indikatoren på fertilitet. 

Nå kverulerer jeg mye med meg selv her, men kvinnelig fertilitet er noe jeg er litt opptatt av for tiden. 😛

Anonymkode: c92aa...e7a

 

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Anonymkode: 0c71e...a83

Ja, det var kanskje litt ufint, beklager det. Kanskje er jeg litt krass fordi jeg selv snart er 40 og sliter med å få barn - selv om alt ser bra ut på papiret. Min lege har fortalt at ved 38-års alderen skjer det et skifte i kvinners fertilitet, og å få barn i slutten av 30årene/40årene kan faktisk være skikkelig vanskelig for veldig mange kvinner.

Jeg har vært åpen med andre kvinner om min infertilitet, og får hele tida slike "trøstende" beskjeder om at ja, hun eller hun fikk barn som 42åring, 45åring, 48åring. Og jeg synes ikke det er så morsomt lengre. Jeg vet godt statistikken på det. Jeg lyttet nemlig til slike setninger da jeg var yngre - 35 år, og det fikk meg til å tro at det skulle gå bra. At jeg hadde tid. Det jeg egentlig skulle gjort var å se realiteten i hvitøyet og fryst ned eggene mine mens de fortsatt var av god kvalitet. Jeg skulle ikke ventet, for å gå igjennom ivf som 40-åring er noe helt annet enn som 35åring. Kanskje hadde jeg gjort det - hvis jeg lyttet til fakta, og ikke rosenrøde historier.

Jeg er jo litt fan av fakta og ha et innblikk i hva som er realistisk å forvente. Slik kan man klare å ta de rette avgjørelsene for seg selv og sin situasjon. Ikke ha på skyggelapper eller leve på en rosa sky. Men det kom krasst ut og det beklager jeg.

Anonymkode: c92aa...e7a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 13.35):

Hmm okei, føltes nesten ut som om gynekologen VILLE gi meg pcos diagnosen😅😅 Gir jo ingen mening at hun sier at de er høye når de er på 7… Takk for svar🥰

Anonymkode: 328ac...d87

Jeg har pcos og har FSH på 8 (men østradiol var for høy så eggkvalitet kan ikke vurderes, og den ble jo ikke tatt på riktig syklusdag heller siden jeg ikke hadde syklus), men det som virkelig viste at jeg har pcos er jo at AMH er på 93. For polycystiske ovarier gir høy amh. 

Anonymkode: 47cea...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det var kanskje litt ufint, beklager det. Kanskje er jeg litt krass fordi jeg selv snart er 40 og sliter med å få barn - selv om alt ser bra ut på papiret. Min lege har fortalt at ved 38-års alderen skjer det et skifte i kvinners fertilitet, og å få barn i slutten av 30årene/40årene kan faktisk være skikkelig vanskelig for veldig mange kvinner.

Jeg har vært åpen med andre kvinner om min infertilitet, og får hele tida slike "trøstende" beskjeder om at ja, hun eller hun fikk barn som 42åring, 45åring, 48åring. Og jeg synes ikke det er så morsomt lengre. Jeg vet godt statistikken på det. Jeg lyttet nemlig til slike setninger da jeg var yngre - 35 år, og det fikk meg til å tro at det skulle gå bra. At jeg hadde tid. Det jeg egentlig skulle gjort var å se realiteten i hvitøyet og fryst ned eggene mine mens de fortsatt var av god kvalitet. Jeg skulle ikke ventet, for å gå igjennom ivf som 40-åring er noe helt annet enn som 35åring. Kanskje hadde jeg gjort det - hvis jeg lyttet til fakta, og ikke rosenrøde historier.

Jeg er jo litt fan av fakta og ha et innblikk i hva som er realistisk å forvente. Slik kan man klare å ta de rette avgjørelsene for seg selv og sin situasjon. Ikke ha på skyggelapper eller leve på en rosa sky. Men det kom krasst ut og det beklager jeg.

Anonymkode: c92aa...e7a

Ok, skjønner at du blir frustrert. Selv blir jeg oppmuntret og kjenner et (bittelite) håp hver gang jeg leser eller hører om noen over 40 som har lyktes i å bli gravide.

Hvorfor bruker du IVF forresten? Jeg er 42, men vi prøver naturlig. Har blitt fire kjemiske det siste året, så mulig det aldri blir noe vellykket graviditet.

Anonymkode: 0c71e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor bruker du IVF forresten? J
Anonymkode: 0c71e...a83

Uforklarlig infertilitet.

Anonymkode: c92aa...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uforklarlig infertilitet.

Anonymkode: c92aa...e7a

Skjønner. Har du aldri fått positiv graviditetstest utenom IVF? Håper IVF hjelper dere til å få realisert babydrømmen. :hjerte:

Anonymkode: 0c71e...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...