Gå til innhold

Hjelp til å beregne skinke/ost til forrett/ventemat bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal ha sommerbryllup og hadde planlagt at gjestene skal få spekeskinke, ost, kjeks og focccatia med et glass til mens vi er hos fotografen. Mao i stedet for et tradisjonell forrett. 

Kan noen hjelpe meg å beregne dette? Det blir jo nesten som et eget måltid, riktignok litt mer sånn som fingermat. 

Anonymkode: 76e11...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, om dette skal være istedenfor forrett, og ikke som litt fingermat til glasset med drikke de får mens de venter på dere, ville jeg beregnet en del. For da skal det jo bli som en egen rett (ikke et helt måltid riktignok), og ikke beregnes som fingermat. 
 

Ville da ha gjort det mer som en typisk italiensk forrett (antipasti), med skinker, oster, kjeks/grissini, brød, oliven og lignende. Her kan du se et eksempel på beregning av ulike sorter ingredienser 

https://www.themediterraneandish.com/antipasto-platter/

Så trenger dere selvsagt ikke å bruke akkurat samme ingredienser som står her, men bare bruke det som et eksempel med mål å gå etter.

Anonymkode: 09cc9...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde frukt og twist og kaffe mellom vielse og middag. Fikk i ettertid vite at det bar mer enn nok og vi hadde beregnet alt for mye kaker…

Anonymkode: e4d59...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi hadde frukt og twist og kaffe mellom vielse og middag. Fikk i ettertid vite at det bar mer enn nok og vi hadde beregnet alt for mye kaker…

Anonymkode: e4d59...627

Hvor mange timer var det da mellom vielse og middag?

 

Vielsen vår er relativt tidlig, kl 12.30, og har enda ikke satt tidspunkt for middag da vi venter på tilbakemelding fra fotograf. Har prøvd å regne oss frem til at vielsen er ferdig kl 13.30 senest og da litt bilder på kirketrappa. Så skal gjestene til grendahuset som tar 30 min i bil. Mao er de der ca kl 14.30 - og middagen tenkte vi kanskje kl 17

Tenkte at siden det var såpass tidlig vielse så trengte folk litt mat mens vi er hos fotograf

Anonymkode: 76e11...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, om dette skal være istedenfor forrett, og ikke som litt fingermat til glasset med drikke de får mens de venter på dere, ville jeg beregnet en del. For da skal det jo bli som en egen rett (ikke et helt måltid riktignok), og ikke beregnes som fingermat. 
 

Ville da ha gjort det mer som en typisk italiensk forrett (antipasti), med skinker, oster, kjeks/grissini, brød, oliven og lignende. Her kan du se et eksempel på beregning av ulike sorter ingredienser 

https://www.themediterraneandish.com/antipasto-platter/

Så trenger dere selvsagt ikke å bruke akkurat samme ingredienser som står her, men bare bruke det som et eksempel med mål å gå etter.

Anonymkode: 09cc9...1f3

Tusen takk for svar, tenkte at det kunne være mer som en forrett siden vi skal vies tidlig og at folk sikkert blir sultene. Hadde tenkt på det du foreslo, så link til beregning var topp! 

Anonymkode: 76e11...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi hadde frukt og twist og kaffe mellom vielse og middag. Fikk i ettertid vite at det bar mer enn nok og vi hadde beregnet alt for mye kaker…

Anonymkode: e4d59...627

Sånne ting hadde ikke jeg spist noe av om jeg var sulten og ventet på middag. Men den typen mat som TS skisserer ville jeg spist_mye_ av...

Søtsaker blir jeg bare kvalm av om jeg er sulten og frukt frister heller ikke når jeg venter på middag.

Anonymkode: 14d45...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint med litt ost og skinke, men du skriver at du har tenkt det som forrett. Håper dere allikevel skal ha en forrett til middagen?

Synes forrett ofte er bedre enn hovedretten, så synd om dere velger å gå rett på hovedretten. Tror også gjestene vil stusse litt over dette.

 

Anonymkode: aac0f...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fint med litt ost og skinke, men du skriver at du har tenkt det som forrett. Håper dere allikevel skal ha en forrett til middagen?

Synes forrett ofte er bedre enn hovedretten, så synd om dere velger å gå rett på hovedretten. Tror også gjestene vil stusse litt over dette.

 

Anonymkode: aac0f...f14

Hei, nei det var ikke tenkt forrett siden det blir skinke,ost, foccatia osv før

Anonymkode: 76e11...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 13.11):

Tusen takk for svar, tenkte at det kunne være mer som en forrett siden vi skal vies tidlig og at folk sikkert blir sultene. Hadde tenkt på det du foreslo, så link til beregning var topp! 

Anonymkode: 76e11...061

Ja, folk blir sikkert sultne. Jeg elsker typ antipasti, så for min del hadde dette vært helt topp! 

Anonymkode: 09cc9...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk gravide! Ikke sikkert dere vet enda. Sørg for noen oster som er lett for gravide å kjenne igjen som trygg, feks tine kremoster. Og merk gjerne et par ostefat med "kun pasteuriserte oster". Gravide skal ikke spise spekemat, så ville gjerne satt frem feks oliven og litt frukt som melon og bær i tillegg. 

Jeg ville også laget gaspacho (kald spansk suppe) i små glass (kan settes frem sammen med resten). Pynt med basilikum. Litt forfriskende til salt mat og blir også mer en "forrett". 

Anonymkode: 97192...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...