Gå til innhold

Du med PCOS!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Du som har PCOS, har du eggløsning av deg selv, eller må du ha letrozol for å få det? Fikk nettopp diagnosen og gynekolog sa at man har eggløsning selv om man har pcos, er bare at det er veldig uregelmessig. Men jeg har alltid hørt at de med pcos har ikke eggløsning av seg selv? Håper på å kunne få eggløsning av meg selv, at jeg ikke MÅ ha letrozol for å få det🥺 Jeg har gått på p piller i 10 år, vet derfor ikke om jeg har eggløsning… Ble gravid for 1.5 år siden rett etter pilleslutt, men mistenker at jeg fikk eggløsning av meg selv pga. kroppen kanskje «restartet» seg selv etter pilleslutt🤔

Anonymkode: 22154...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 
jeg har PCOS og er nå gravid med en liten en 😊

Jeg hadde selv gått på prevensjon i 10 år før jeg begynte å prøve. Jeg fikk eggløsning av meg selv, men de var veldig uregelmessige og sjeldne. Det ble utfordrende i prøveperioden da det var umulig å vite når en eggløsning skulle skje og om det hadde skjedd eller ikke. Det førte til mye pliktsex «sånn i tilfelle» i lengre perioder, og det ble slitsomt og utfordrende både for meg og mannen, og mye skuffelser over at kroppen min ikke fungerte som den skulle. Jeg fikk etterhvert Letrozol som ga meg hyppigere og mer regelmessig eggløsning, noe som ga mer ro i prøverperioden da «pliktsex»-perioden ble begrenset til 3-4 dager og spiren satt på 4 syklus med Letrozol. Jeg ble selv også gravid en gang uten Letrozol som endte i abort, men jeg valgte å se det positive i at da har kroppen min klart det en gang og det finnes sannsyligvis muligheter for at kroppen min skal klare det igjen (selv om den sliter noe mer enn andre). 😊

Det er mange stereotypier rundt PCOS, som at det er store, hårete kvinner med mange syster på eggstokkene, som ikke kan få eggløsning på egenhånd. Jeg er selv slank, ikke hårete, og har ikke syster på eggstokkene. PCOS er ikke en ting, og ikke likt for alle. Det finnes mange variasjoner av symptomtrykk. Selv om dette er en vanskelig diagnose å få så finnes det mye håp også, det er ingen dom om at du ikke skal få barn. Noen sliter med å få barn og må få omfattende fertilitetsbehandling, andre håndterer det fint med kosthold og mosjon og har ingen utfordringer med å få barn, og mange er et sted midt i mlellom. 
 

Det finnes dessverre lite kunnskap om PCOS generelt i helsevesenet, kvinnehelse er dessverre underprioritert og noen tror det kun er et fertilitetsproblem, og at man bare må slanke seg, og mange steder er det lite hjelp og forståelse dessverre. Jeg anbefaler deg å lese deg opp og skaffe deg kunnskap selv for å kunne argumentere for det du trenger og har behov for, og for å kunne gjøre det beste for egen helse. Jeg anbefaler å se litt på PCOSNorge, der er det mye nyttig og kvalitetssikret informasjon. På sosiale medier er det både bra og nyttig info, og dessverre mange som uttaler seg som ikke selv er kvalifisert og som kommer med mye rart, så vær litt skeptisk til det du evt finner der, ikke ta alt for god fisk! Jeg liker selv profilen pcosnyannhelen på Instagram, hun er styreleder i pcosnorge og jeg stoler på at det dermed er kvalitet hun deler. 
 

Masse lykke til! Det finnes mange råd og historier, både positive og negative, og det er umulig å vite hvordan akuratt din vei blir! Skaff deg kunnskap, kjenn på magefølelsen og stol på deg selv! 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pcos..ikke eggløsning..måtte bruke iui og letzerol for å bli gravid 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt gravid 5 ganger uten medikamentstøtte, så jeg har hatt eggløsning hele veien. Ved lavere vekt har syklus også vært stabil. 

Anonymkode: f809c...323

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (23 minutter siden):

Hei! 
jeg har PCOS og er nå gravid med en liten en 😊

Jeg hadde selv gått på prevensjon i 10 år før jeg begynte å prøve. Jeg fikk eggløsning av meg selv, men de var veldig uregelmessige og sjeldne. Det ble utfordrende i prøveperioden da det var umulig å vite når en eggløsning skulle skje og om det hadde skjedd eller ikke. Det førte til mye pliktsex «sånn i tilfelle» i lengre perioder, og det ble slitsomt og utfordrende både for meg og mannen, og mye skuffelser over at kroppen min ikke fungerte som den skulle. Jeg fikk etterhvert Letrozol som ga meg hyppigere og mer regelmessig eggløsning, noe som ga mer ro i prøverperioden da «pliktsex»-perioden ble begrenset til 3-4 dager og spiren satt på 4 syklus med Letrozol. Jeg ble selv også gravid en gang uten Letrozol som endte i abort, men jeg valgte å se det positive i at da har kroppen min klart det en gang og det finnes sannsyligvis muligheter for at kroppen min skal klare det igjen (selv om den sliter noe mer enn andre). 😊

Det er mange stereotypier rundt PCOS, som at det er store, hårete kvinner med mange syster på eggstokkene, som ikke kan få eggløsning på egenhånd. Jeg er selv slank, ikke hårete, og har ikke syster på eggstokkene. PCOS er ikke en ting, og ikke likt for alle. Det finnes mange variasjoner av symptomtrykk. Selv om dette er en vanskelig diagnose å få så finnes det mye håp også, det er ingen dom om at du ikke skal få barn. Noen sliter med å få barn og må få omfattende fertilitetsbehandling, andre håndterer det fint med kosthold og mosjon og har ingen utfordringer med å få barn, og mange er et sted midt i mlellom. 
 

Det finnes dessverre lite kunnskap om PCOS generelt i helsevesenet, kvinnehelse er dessverre underprioritert og noen tror det kun er et fertilitetsproblem, og at man bare må slanke seg, og mange steder er det lite hjelp og forståelse dessverre. Jeg anbefaler deg å lese deg opp og skaffe deg kunnskap selv for å kunne argumentere for det du trenger og har behov for, og for å kunne gjøre det beste for egen helse. Jeg anbefaler å se litt på PCOSNorge, der er det mye nyttig og kvalitetssikret informasjon. På sosiale medier er det både bra og nyttig info, og dessverre mange som uttaler seg som ikke selv er kvalifisert og som kommer med mye rart, så vær litt skeptisk til det du evt finner der, ikke ta alt for god fisk! Jeg liker selv profilen pcosnyannhelen på Instagram, hun er styreleder i pcosnorge og jeg stoler på at det dermed er kvalitet hun deler. 
 

Masse lykke til! Det finnes mange råd og historier, både positive og negative, og det er umulig å vite hvordan akuratt din vei blir! Skaff deg kunnskap, kjenn på magefølelsen og stol på deg selv! 

Tusen takk for god informasjon!❤️ Kan jeg bare spørre om hvor lenge etter du sluttet på p pillen, fikk du eggløsning?🥰

Anonymkode: 22154...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk for god informasjon!❤️ Kan jeg bare spørre om hvor lenge etter du sluttet på p pillen, fikk du eggløsning?🥰

Anonymkode: 22154...50a

For meg tok det ca. 4-5 mnd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen EL her heller uten letrozol. Er normalvektig, så vekt er ikke en faktor i at jeg har manglende syklus.

Anonymkode: 5ad80...5aa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos. Er kanskje noen kilo overvektig, men det tror jeg først og fremst skyldes smågodt, har ikke utfordringer med hårvekst, men har cyster på eggstokkene. 
 

Har eggløsning og har blitt gravid naturlig tre ganger etter jeg fikk diagnosen (og fått to barn). Har hatt veldig lange sykluser, opp mot femti dager, men de har blitt kortere med tiden (nå ca. 35 dager). 

Anonymkode: d52a3...f53

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lang syklus og var normalvektig. Lærte meg raskt å "lese slim" og ble gravid uten medikamenter. Første tok 11måneder  og nr2 tok 2pp. Skriver måneder fordi jeg ikke hadde kontroll på syklus i begynnelsen med nr.1.

Nå, 10år senere er jeg overvektig og har normal syklus. Har forsøkt å gå ned i vekt og får ustabil og lang syklus om jeg går ned 10kg. Har fått "tillatelse" fra gynekologen til å være noen kilo overvektig siden det er mest gunstig med tanke på PCOS symptomer, syklus og trivsel 😅 

Anonymkode: 374ac...bf4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eggløsning uten letrozol, men den var ustabil og ofte senere enn jeg var komfortabel med. Med letrozol fikk jeg EL på et "normalt" tidspunkt, så jeg hyller medisinen ja! Skal sies at det var prøving på nr.4 der jeg fikk det. De andre tre "slet" jeg meg mer igjennom med uten noe særlig medisiner i håp om at tid ville få kroppen på rett vei. Men fryktelig frustrerende å ha ustabile sykluser... går på psyken løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...