Gå til innhold

Hva er din beste rundstykkeoppskrift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Proteinrundstykker. De ligger ute på ulike plattformer...det søte liv, treningsfrue. 

Alt er med havregryn, cottage cheese og egg. De er skikkelig gode!! 

Anonymkode: 7094a...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Proteinrundstykker. De ligger ute på ulike plattformer...det søte liv, treningsfrue. 

Alt er med havregryn, cottage cheese og egg. De er skikkelig gode!! 

Anonymkode: 7094a...6e6

Ja men disse skal serveres i bursdag så da er det best med «vanlige» 😅

Anonymkode: 27750...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne grunnoppskriften: https://www.koket.se/enkla-ljusa-frallor

Du kan variere typen mel i rundstykkene - feks halvparten lys spelt, litt siktet rug, durumhvete... Eller du kan gjøre dem halvgrove med å bytte ut en tredjedel av melet med sammalt spelt eller hvete, pluss litt byggmel og havremel feks. Bruk også da litt mindre totalmengde mel, rundt 30-40 g mindre.

Noen ganger tar jeg fennikelfrø i lyse rundstykker, og valnøtter eller hele hasselnøtter i halvgrove.

Rundstykkene får sprø skorpe som en baguette, og er myke og fluffy inni - den ferske gjæren gir en lettere konsistens enn knafri gjærbakst laget med tørrgjær. Jeg tilsetter også mer vann enn oppskriften sier for å få dem ekstra luftige.

Anonymkode: 8d00a...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Ser at oppskriften i lenken ikke presiserer at man må ha vann i ovnen i det rundstykkene settes inn - dette beskrives i bakebøkene til Johansson. Det er viktig. Man setter en bakeplate nederst i ovnen når den varmes opp, og heller en kopp vann i denne idet rundstykkene går i ovnen ved høy varme (minst 250 g).

Dampen gjør at baksten hever bedre før skorpe dannes, og at selve skorpen blir sprøere.

Anonymkode: 8d00a...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

PS: Ser at oppskriften i lenken ikke presiserer at man må ha vann i ovnen i det rundstykkene settes inn - dette beskrives i bakebøkene til Johansson. Det er viktig. Man setter en bakeplate nederst i ovnen når den varmes opp, og heller en kopp vann i denne idet rundstykkene går i ovnen ved høy varme (minst 250 g).

Dampen gjør at baksten hever bedre før skorpe dannes, og at selve skorpen blir sprøere.

Anonymkode: 8d00a...8d5

Har dampovn 😍 Takk! 
 

ts

Anonymkode: 27750...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskriften gir 10-12 halvstore rundstykker, så øk opp etter behov :)

Legg en pakke (flere etter mengde) fersk gjær i bakebollen sammen med 2 ts sukker. Det løser seg da opp, så rører du det sammen før du tilsetter væske.                                                                                                                                                                         - 3 dl melk og 2 ss smør, varmes opp til passe temperatur å blande gjæren i.                                                                                             - hell melkeblandingen i bakebollen og tilsett 1 ts salt.                                                                                                                                   - Mål opp 7 dl hvetemel, men rør inn litt og litt. Røren skal ikke være for tørr og fast, men deigen må jo heller ikke være klissete når du skal forme den. Ofte holder litt over 6 dl, så lar jeg den heve i en liten time og bruker resten av melet til jeg skal forme dem på brettet.                                                                                                                                                                                                        -Etterhev 15-30 min, pensle med litt egg eller melk, strø over valmuefrø og stek i 10-15 min på 220 grader :) 

Anonymkode: e23eb...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...