Gå til innhold

Hvorfor er det mer snusk og fanteri med folk her i Norge som kommer fra fattige land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil og ble lurt av to menn fra Kasakhstan, min tante kjøpte en sofa av noen tyrkere, og det hun fikk levert var noe helt annet enn det hun var forespeilet i annonsen, flere matbutikker som er eid av Somaliere eller folk fra Midtøsten har dårlig renhold og de følger ikke opp prisene på hyllen og tar en annen pris i kassen.

Jeg leide et hvitt flyttebyrå og de skadet flere av møblene mine ved å kakke de borti kanter og ikke sikre møblene nok i flyttebilen.

Klaget og fikk 500 i avslag etter mye pes.

Leide et hvitt firma som skulle male huset, og plutselig dukket det opp menn jeg ikke hadde sett før som begynte å male, og de som skulle gjøre jobben hadde fått de til å ta jobben siden det var slektninger.

Har tatt taxi mange ganger der sjåføren fra et eller annet land i Midtøsten ikke vet hvor han må kjøre for å komme fra Haukeland sykehus til Handelshøyskolen i Bergen, ikke har gps i bilen og bruker mobilen sin mens han kjører, eller kjører store omveier for å få meg til å betale mer.

Jeg snakker av erfaring og er ikke ute etter å hetse hvis noen tror det.

Anonymkode: 9bae9...e1f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har noe å tilføye temaet?

Ts

Anonymkode: 9bae9...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer fra kulturer hvor redelighet ikke står like sterkt som i norsk kultur. Så enkelt er det. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen kultur, der slikt er mer vanlig. At de tror norske har det så bra at dette er ingenting å klage over. At ting ikke får ordentlige konsekvenser - haadde de risikert å bli sendt rett tilbake så hadde det nok slutta. De bryr seg lite om at de egentlig ødelegger mye av samfunnet ved å prøve å vinne noe på det - de tenker at det "er ikke så farlig". De ser at andre som gjør slike ting lever bra.

I noen tilfeller er det også at de ikke vet hva annet de kan gjøre. F.eks: moren min hadde valget om å jobbe svart eller at min bestemor ble sendt tilbake dit hun kom fra. Moren min gjorde ikke en dårlig jobb på noen måte, men hadde hun gjort samme jobben hvitt så hadde vi fortsatt levd under fattigdomsgrensa, men hun hadde jobbet mye hardere.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillit i samfunnet. Vi i Norge har høyst grad av tillit i hele verden. Det er både om tillit til staten, og tillit til andre borgere rundt seg. Dvs, du som norsk, du stoler nesten 100% på at de aller fleste rundt deg er også lovlydige mennesker, og at staten vil alltid ta og straffe de som ikke er det. Det er kunnskap som sitter dypt i deg, du har forventninger - du vet at naboene dine ikke stjeler, du vil ikke verre enn andre, du vil ikke stjele selv.  

Det er ikke helt slikt i andre land. Land som er fult av korrupsjon, der stoler ikke mennesker verken på stat eller andre rundt seg. Alle prøver å lure alle, og alle forventer å bli lurt til enhver tid. Ingen stoler på sine medmennesker. 

Men til det positive, den norske modellen er svært, svært tiltrekkende og "smittsom", for de som flytter til Norge. Som oftest tar det mye mindre enn 5 år for de alle fleste, å tilpasse seg. Staten, byråkrati i Norge er veldig sterke. Det lønner seg faktisk ikke å unndra på skaten, fordi det er høyt sannsynlig at man blir straffet - og du kan ikke kjøpe deg ut av straffen til å betale noen svart, slik som i andre land. Får du bot - må du betale bot, bot kommer ikke til å bli slettet fordi du godsnakket med en politimann. Stjeler du på jobb - får du sparken, og du merker fort at nei, det ikke slikt at alle andre rundt deg stjeler. 

Med hver ny bølge av innvandrere, ser vi at det ikke tar lang tid før de integrere seg i tillits kulturen. Bare husk, det ikke er lenge siden at polakkere og litauere ble med i EU og kunne begynne å jobbe i Norge - og bølgen av litauiske bander som stjålet fra hytter og hus. Men det ga seg veldig fort da de skjønte at det er mye enklere å tjene penger på et lovlig vis. Folk som flytter til Norge som voksne, de blir aldri like tillitsfulle som de som er født her, men det er bare positivt. Iblant ønsker jeg at nordmenn også skulle være litt mer kritiske til offisielle kilder, til staten, fordi korrupsjon finnes selvsagt i Norge også. Hver gang man leser en ny svært politisk ladet overskrift på VG, kan man jo tenke, hvorfor blir denne saken vinklet slikt og ikke motsatt, f.eks. 

Anonymkode: 59080...a98

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt firma. Hva betyr det?

Anonymkode: f47ec...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvitt firma. Hva betyr det?

Anonymkode: f47ec...80a

At de ikke jobber svart, altså uregistrert. 
 

Hvite firma betaler skatt, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift osv, og leverer korrekte årsregnskap. 

Anonymkode: 874cb...a02

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er sant statistisk sett, så kan ikke svare. 

Taxisjåføren i Hi kan godt være en uskyldig mann, GPS på mobilen kan være like greit som GPS-enhet i bilen, og det kan jo hende han var ganske ny. 

I vanlige butikker hendte det ofte tidligere at de ikke fulgte prisen på hylla, nå er det mange kjeder og det er digitalt i butikkene, så de ansatte slipper å gå å bytte papirbiter når prisen endrer seg, som den ofte gjør. Fort gjort å glemme en eller to..! 

Om jeg skal si noe som kan virke negativt så må det være at jeg tror mange innvandrere blir sjokkert over levestandarden i Norge og nesten føler seg sinte/misunnelige på Europa som har det så bra. Historisk sett er det jo mange land i verden som sliter fordi de ble kolonisert og fra tatt muligheten til å utvikle seg på egen hånd, og generelt sett er det vel lett å tenke at de fleste Europeere er rike i forhold til hva de selv har vært vant med. Og det er jo forsåvidt også sant. 

Man bør selvsagt gå etter det når det blir gjort feil, eller når det er kriminelt -men jeg synes faktisk at vi skal gi innvandrere litt rom til å "lande" i nytt land, langt borte fra der de hører hjemme og ikke bli møtt med fordømmelse. Vi kan si fra, men trenger hverken å bli rasistiske eller noe ala en "Karen" av den grunn. 

Anonymkode: 56ca9...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur. Det kommer særlig godt til uttrykk siden nordmenn er ekstremt "skikkelige" og naive sammenlignet med folk fra land som nevnes (og flere andre land).

Anonymkode: 3e5da...3fc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

i en del andre land er ddet jo helt normalt at folk prøver å snylte mest mulig på skatten, og forsøker å tjene mest mulig penger hvis de s kal selge ting til andre. Prute-kulturen er jo også radikalt annerledes enn man er vant til fra lille Norge. 

Anonymkode: 10c70...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man grafser til seg der man kan, si! 

Anonymkode: 38517...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...