Gå til innhold

Spiseforstyrrelse - tvangstrening og mat tanker etter vektnedgang. Hvordan holder dere "vanlige" folk en stabil vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I ungdomstiden begynte jeg å slanke meg selv om jeg egentlig ikke var no overvektig. Dette endte med at jeg utviklet anorexi. Etter en stund klarte jeg bare ikke mer og måten min ut var å spise. Endelig kunne jeg dytte i meg det jeg ikke hadde kunnet spise på flere år. Det var så godt og jeg klarte ikke stoppe eller bry meg om vektoppgang. 
Nå flere år senere er jeg på en vekt jeg ønsker, men det mentale er ikke på plass. Jeg tenker på mat og trening 24 timer i døgnet og blir snart sprø. Jeg er livredd for å gå opp i vekt og har tvangstanker om at jeg må trene/gå et visst antall km hver dag. Treningen har bare blitt et ork. Det føles ikke nok og bare trene styrke feks. Jeg må ha den daglige cardioen for og slå meg til ro. Jeg er også usikker på hva jeg kan spise for å unngå å gå opp i vekt. Alt har bare blitt er ork. Har noen opplevd det samme etter vektnedgang? Hvordan kan jeg komme meg ut av disse tankene men samtidig holde en normal vekt? Hvordan er det dere "vanlige" folk holder vekten uten å tenke for mye på dette? 
Jeg er så redd for mat, men samtidig er mat så godt og det er mye jeg har lyst på.

Anonymkode: bb895...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har erfaring?

Anonymkode: bb895...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring, og det er at det blir gradvis bedre. Jeg fokuserer på sunn og næringsrik mat, slik at jeg unngår dårlig samvittighet. Tenker at avslapning også er bra for helsa, og unner meg mer kos. Men det er en lang vei, ingen quick fix!

Anonymkode: 14303...9f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fant du balanse mellom sunn vekt, mat og trening/aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...