Gå til innhold

Barn med diagnose, jeg ble redd ikveld

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en datter på 14, som vi adopterte som liten. Vi har oppdratt henne som vår egen, prøvd å få henne til å føle seg elsket som den hun er. Det har visst ikke funket.

Hun har diagnose(r) og fortalte ikveld om tanker om å skyte hele skolen og oss her hjemme. Jeg blir helt ærlig redd. Har noen forferdelige år bak oss, med mye konflikter rundt henne, både ute og hjemme. Hun takler ikke at vi setter grenser, lyver og presser oss konstant for penger. 

Er det nå vi bør innse at nok er nok, og be barnevernet trå til? Vi har et barn til, som får med seg alt som skjer av trusler mm. Det er helt jævlig. 

Anonymkode: e6b0f...9a1

• Liker 2
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har en datter på 14, som vi adopterte som liten. Vi har oppdratt henne som vår egen, prøvd å få henne til å føle seg elsket som den hun er. Det har visst ikke funket.

Hun har diagnose(r) og fortalte ikveld om tanker om å skyte hele skolen og oss her hjemme. Jeg blir helt ærlig redd. Har noen forferdelige år bak oss, med mye konflikter rundt henne, både ute og hjemme. Hun takler ikke at vi setter grenser, lyver og presser oss konstant for penger. 

Er det nå vi bør innse at nok er nok, og be barnevernet trå til? Vi har et barn til, som får med seg alt som skjer av trusler mm. Det er helt jævlig. 

Ja.

Anonymkode: 58b8c...29b

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Barnevernet og fastlegen bør kontaktes i morgen tidlig.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner godt du ble redd det var skremmende lesning hva ligger bak ? 

Skrevet

Dette er vel ikke en sak for barnevernet, men en sak for helsevesenet. Ta kontakt med fastlege, og få en henvisning til psykiatrisk hjelp for henne. 

Jeg forstår ikke hvorfor du nevner adopsjonen og barnevernet.. Mener du at dere kan gi henne fra dere fordi hun ikke er biologisk deres? 

Anonymkode: b24fe...998

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan og bør ringe barnevernsvakta nå!

Anonymkode: be2bf...af5

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er vel ikke en sak for barnevernet, men en sak for helsevesenet. Ta kontakt med fastlege, og få en henvisning til psykiatrisk hjelp for henne. 

Jeg forstår ikke hvorfor du nevner adopsjonen og barnevernet.. Mener du at dere kan gi henne fra dere fordi hun ikke er biologisk deres? 

De vil ha hjelp. Ville du hatt en løs kanon i hjemmet? Denne situasjonen er veldig farlig for alle.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ehm..på tide å få profesjonell hjelp...for barnets vegne og ikke minst søsken som må oppleve dette. 

Snarest

Hilsen sosionom 

Anonymkode: 2258c...117

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er dessverre ikke helt uvanlig at adoptivbarn får problemer i tidlig tenår/puberteten, Jeg ville bedt fastlege om henvisning til BUP, hastesak. 

Anonymkode: ca930...271

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skriver dere har mange konflikter bak dere gjennom mange år, antar da at bv er koblet inn og vet om dette og situasjonen i hjemmet hos dere. Hva sier de? 

Anonymkode: e6c15...0fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke farlig å ha tanker om å drepe noen. Har hun tilgang på våpen? Har hun vært fysisk voldelig? Hvis du mistenker at hun faktisk vil skade noen så er det en politisak, men tanker i seg selv er ikke farlige. Dette barnet trenger hjelp til å håndtere sine tanker og følelser.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre ikke helt uvanlig at adoptivbarn får problemer i tidlig tenår/puberteten, Jeg ville bedt fastlege om henvisning til BUP, hastesak. 

Anonymkode: ca930...271

Det er heller ikke uvanlig at forsterbarn eller barn generelt får problemer i tenårene. Barn som opplever omsorgssvikt eller ikke får kjærligheten de trenger uavhengig av om de er adoptert eller ei, får som regel en reaksjon en eller annen gang i livet. Derimot viser studier at adoptivbarn ikke nødvendigvis er mer utsatt enn andre barn som har opplevd traumer, konflikter eller er negativt påvirket av oppvekstmiljø.

Anonymkode: e6c15...0fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilke diagnoser? Kan hun være psykotisk? Få hastetime til BUP. Skader hun seg selv? 

Det positive er at hun deler tanker. 

Anonymkode: 88ea8...f29

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

1. Send melding til barnets fastlege på HelseNorge nå i kveld. Beskriv situasjonen nøye (skriv gjerne i et Word-dokument og last opp pdf, da kan du skrive så langt som du trenger). Be om hastetime. Barnet må henvises til psykolog ASAP. BUP har svært lange ventetider, så dere bør sterkt vurdere å gå privat. Spør fastlegen om hens anbefaling.

2. Fortell om situasjonen til nær familie slik at deres andre barn har en trygg sone der. Kanskje også vurdere om det andre barnet deres bør bo midlertidig hos noen andre de neste par dagene frem til dere har fått koblet på psykolog, slik at dere kan fokusere 100% på det psykisk syke barnet mens det andre barnet får en pause fra dette.

3. Kontakt skolens helsesykepleier, evt. inspektør, og forklar barnets helsesituasjonen. Dere må etterhvert ha et ansvarsgruppemøte med fastlege, psykolog og barnevernet.

4. Kontakt kontaktpersonen deres i barnevernet og informer om barnets helsesituasjon.

Anonymkode: 37dbb...2dc

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du mistenker at hun faktisk vil skade noen så er det en politisak,

Det er ikke en politisak når det er en 14-åring. Det er en barnevernssak.

Anonymkode: 23055...879

• Nyttig 6
Skrevet

Stor forskjell på ord og handling! Hvis hun ikke får time på BUP i morgen, ville jeg tatt henne med til privatpsykolog

Anonymkode: 949ea...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De vil ha hjelp. Ville du hatt en løs kanon i hjemmet? Denne situasjonen er veldig farlig for alle.

Ikke nødvendigvis. Deg gjelder å beholde roen som voksen! Men koble på fastlege. 

Anonymkode: 949ea...fc8

• Liker 2
Skrevet

Dere har ikke oppdratt henne som deres egen, hun er deres egen. 
Hva mener du med «nok er nok», hva tror du barnevernet skal hjelpe med, omsorgsovertakelse? Har dere kontakt med dem? Hvorfor skriver du her, for å få råd? 

Hvem har dere fått hjelp av så langt?
Er hun i BUP-systemet? 

Kanskje noe av dette kan hjelpe?

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/foreldresupport/

https://etteradopsjon.no/ressurser/

https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helsehjelp-for-barn-og-unge/

https://mentalhelseungdom.no/for-parorende/

Anonymkode: cccb3...26a

Skrevet

Har hun vært sint før...altså gjort farlig ting? Har hun diagnostisert med noe som gjør at hun ikke skjønner konsekvenser, empati etc?( Trenger ikke svare men bare mine tanker)  har hun truet dere i familien før?  Har hun venner? Gode eller dårlig venner?

Har dere fått hjelp før? Er dere i noe "system" slikt at dere kan få kjappere hjelp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...