Gå til innhold

Hvor mye betyr kaffe for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kaffe betyr mye for meg. Jeg har kaffetrakter med timer så jeg våkner til  kaffelukt og det er nydelig, det sorte gullet🖤  Jeg elsker kaffeslumring om morningen...  og kaffeslumring betyr Kosekaffe på sengen for å kjenne at en våkner, god tid med bare kaffen og meg i en tosomhet før jeg er klare til å 'carpe diem'en'. 

Nå har jeg vært barista før og det ble en del mer "fancy"kaffe da. Jeg elsket en kaffe som vi hadde som ble kalt "i seng med fienden" med chili og kanel og greier og greier... Det blir ikke så mye sånt lengre. God kaffen på sengen hver morgen og en cappuccino på jobb. En kaffe i goe venners lag innimellom 🖤 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg hver kveld til å stå opp til den første kaffekoppen❤️ nam! Gleder meg til i morgen tidlig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker kaffe. Lukten og smaken og kulturen. Som den over så gleder jeg meg til morgenkaffen. Tenker på den allerede nå ❤️ 

Anonymkode: aecd5...c4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe betyr mye. Avslapning, kos, både når jeg er for meg selv og sammen ned folk jeg er glad I. Oppkvikkende   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlig skrev (38 minutter siden):

Drikker kaffe, men har sjelden opplevd at set gjør meg veldig våken, eller gjør at jeg ikke får sove. Må dog tisse av kaffe, så unngår det på f eks lange bilturer.

 

På jobb er det relativt kjip kaffe, men drikker kaffe der likevel. En form for kjededrikking. Hjemme drikker jeg (god) kaffe om jeg har tid og vil kose med med kaffen, men kan fint gå en dag eller to uten kaffe i ferier osv. Når jeg først lager kaffe så legger jeg litt penger i gode bønner, kverner selv og bruker V60 (pour over) eller Aeropress.

En gang i tiden blir det skikkelig espressomaskin så jeg kan lage perfekt americano, cappuccino og cortado, men da må jeg ha bedre tid til kaffenerding i hverdagen først (les: eldre barn).

Eneste gangen jeg har følt meg (i overkant) oppkvikket av kaffe var en gang jeg startet dagen med å gi blod, for så å drikke enorme mengder pulverkaffe (var student). Da hadde jeg hjertebank, fokusvansker og trøbbel med å sitte rolig.

Jeg kan fint drikke kaffe på nattevakt eller sent på kvelden og legge meg til å sove kort tid etter.

En tisser ikke mer av kaffe enn annen væske.

Anonymkode: f9c01...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En tisser ikke mer av kaffe enn annen væske.

Anonymkode: f9c01...ad4

Nja.. Det stemmer ikke helt. Om du googler, finner du mange forklaringer på hvorfor man må tisse oftere av kaffe. Her er for eksempel en forklaring https://www.forskning.no/menneskekroppen/derfor-far-kaffe-og-alkohol-deg-til-a-tisse/647540

Ts: kaffe er egentlig ganske viktig for meg. Jeg føler meg litt mer våken etter å ha drukket en kopp kaffe på morgenen. Kaffe får meg også igjennom arbeidshverdagen. I tillegg er det mye sosialt med kaffe; det er enkelt å invitere en venn på en kopp kaffe. 

 

Anonymkode: 4d509...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker kaffe, men tåler det mindre og mindre... deprimerende greier, vet ikke hva jeg skal kose meg med hvis jeg ikke kan kose meg med kaffe.

Anonymkode: 797df...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En tisser ikke mer av kaffe enn annen væske.

Anonymkode: f9c01...ad4

Koffein hemmer produksjonen av antidiuretisk hormon (ADH) og gjør at du tisser mer. Det samme gjør alkohol.

De andre væskene jeg drikker gjør ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe er ofte det som får meg opp om morgenen. Før drakk jeg kaffe som kjededrikk, nå drikker jeg fordi det er godt. Særlig med en søt kake til, det er som vin til mat. 

Anonymkode: dc00d...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye! Må ha minst to store kopper om morgenen for å komme i gang og være snakkandes til. I helgene tar jeg gjerne 2-3 store krus med ganske sterk kaffe før jeg starter dagen. Merker da at humøret stiger. På jobb drikker jeg også det samme innen den først timen. Kan være trøtt og litt sur før kaffe, men føler meg klart bedre etter et par kopper. Kaffen behøver ikke å smake så veldig godt heller - egentlig. Jeg pleier å spøke med at jobbkaffe skal være vond - rett og slett fordi hensikten med den ikke er å kose seg, men å få opp effektiviteten....

... ette har jeg sluttet etter 2-3 morgenkopper/krus og kanksje 1-2 i tillegg på formiddagen. Om ettermiddagen drikker jeg sjelden kaffe, bortsett fra i helgene når det kan være litt ettermiddagkaffe med noe godt til. Da blir det kvalitetskaffe med hygge, som i min verden da har en helt annen funksjon enn morgenkaffen. Samtidig har jo den en oppkvikkende effekt også om ettermiddagen, og man merker også den virker inn på humøret. Det er jo ikke tilfeldig at f.eks. avholdsfolk på bedehusene satte stor pris på kaffen, den gir jo en svært mild rus - som gir velvære og får i gang snakketøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en trofast venn hver dag og har vært det så lenge jeg kan huske. Jeg hadde klart meg uten hvis det ikke eksisterte, men siden det er tilgjengelig koser jeg meg med den til tre-fire måltider hver dag og kommer til å fortsette med det. Merker ikke noe til at jeg tar skade av å ha en liten kopp på kvelden heller. Kaffe er velgjørende på alt. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenkaffen er viktig for humøret og for å våkne! Ellers er det veldig godt med en kopp kaffe, og det lukter også deilig, så jeg tar innimellom en kopp bare for kos også.

Anonymkode: 7c483...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye 3-5 kopper om dagen lager min Dolce Gusto om dagen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker kaffe! Drikker det stort sett hver dag, men det hender at jeg glemmer det i helgene.

Anonymkode: 2c2b8...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe betyr ingenting for meg. Lager meg aldri kaffe hjemme. Men kan ta en kopp svart kaffe hvis det er det jeg blir tilbudt når jeg er på besøk hos noen 

Men Cola Zero'en klarer jeg meg ikke uten❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker kaffe, kjenner lykkehormonene sprer seg ved en god kopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaffe betyr minner og noe jeg skulle ønske jeg likte, men er noe jeg aldri helt har klar å lære meg å like. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 5-åringen min sier; «ikke prat til mamma før kaffekoppen på morran». 

Så mye betyr kaffen. Jeg lever på kaffe gjennom hele dagen. Hadde ikke klart en hel dag uten. 

Anonymkode: e89a7...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke kaffe, klarer ikke smaken, så kaffe betyr absolutt ingen ting for meg personlig. Kaffe som en global handelsvare der de som faktisk dyrker kaffen stort sett lever i fattigdom, tross markedsførings triks som "fairtrade" og andre merker som skal gi oss bedre samvittighet når vi kjøper kaffe har jeg problemer med, det er veldig mye det samme som i kakao bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...