Gå til innhold

Hvordan få synlig muskler over kneet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør egentlig fordi jeg dessverre er genetisk disponert for cellulitter. Jeg vet at muskler reduserer cellulitter. Jeg er ikke mange kiloene fra undervekt, men har hoveddelen av fettet på underkroppen og har godt synlige cellulitter. Jeg trener allerede og gjør benøvelser, så jeg har allerede en del muskler i bena, men de synes i hovedsak på siden av kneet og låret. Jeg ønsker mer synlige muskler på fremsiden av låret, over kneet, for der er cellulittene mest fremtredende. 

Noen som har litt peiling som har tips? Jeg gjør bl.a knebøy og utfall allerede, men som nevnt har bare fått synlige muskler på siden av beina av dette.

 

Anonymkode: bcefb...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken tenker du på at du ønsker å få til å vokse og bli mer synlig? 😊

image.png.8857347f3a8f5f7e6afcf79e1389ace1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke kom noe umiddelbart svar her så svarer jeg ut fra at det er rectus femoris du mener :)

"Jeg gjør bl.a knebøy og utfall allerede, men som nevnt har bare fått synlige muskler på siden av beina av dette."

Det er ikke så rart at du føler at rectus femoris ikke har vokst så mye etter knebøy og utfall. Studier viser at denne muskelen ikke vokser noe særlig etter slike øvelser. Grunnen er at den både strekker ut kneet og bøyer i hofta. Om den skulle tatt i maks på knebøy ville de to bevegelsene prøvd å kansellere hverandre ut, noe som ikke hadde vært fornuftig for bevegelsen som helhet. Kroppen prøver derfor å unngå dette på generell basis.

Likevel er det ikke slik at muskelen ikke bidrar i det hele tatt. Den distale (i dette tilfellet nedre) delen av rectus femoris ser faktisk ut til å kunne aktiveres separat fra den proksimale (i dette tilfellet øvre) delen. Så den bidrar noe til kneekstensjon i øvelser som knebøy. Bare ikke så mye at den vokser noe særlig.

En annen ting som gjør at den ikke bidrar så mye er at den distale delen av rectus femoris har svært kort indre momentarm i øvelser som knebøy, noe som gjør at kroppen ikke ønsker å aktivere muskelen så mye. Dette kalles prinsippet om "neuromechanical matching". Prinsippet dikterer at kroppen sender sterkere signaler til muskler som har lang momentarm og derfor bedre forutsetninger for å utvikle kraft mot en gitt ekstern motstand enn den gjør til muskler som har dårlige forutsetninger på grunn av korte momentarmer.

Hvis du skal få rectus femoris til å vokse skikkelig, så bør du bytte ut noen av beinsettene dine for fremside lår med kneekstensjoner. Denne øvelsen er vist å gi veldig god muskelbyggende effekt på distale rectus femoris, som jeg antar er den muskelen du sikter til at du vil at skal vokse :)

Lykke til!

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! Har du tips til hvordan man kan gjøre kneekstensjoner hjemme, uten treningsapparat? Altså, finnes det et alternativ til det apparatet man vanligvis bruker? 

Anonymkode: bcefb...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hoia said:

Spinning, veksling mellom å stå og sitte.

Ikke en effektiv måte å bygge muskler på. Trener man mye spinning, og spiser kanskje ikke nok mat (spinning er energikrevende) så har man en god oppskrift på muskelsvinn.

Anonymkode: 42d09...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Har du tips til hvordan man kan gjøre kneekstensjoner hjemme, uten treningsapparat? Altså, finnes det et alternativ til det apparatet man vanligvis bruker? 

Anonymkode: bcefb...5e6

Du kan gjøre reverse nordic curls :)
 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for svar! 😊 Ts

Anonymkode: bcefb...5e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...