Gå til innhold

Jo eldre jeg blir, jo mer setter jeg pris på vær-prat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. det skader ingen

2. ingen tar værprat personlig 

3. ingen blir fornærmet 

4. man kan prate uten å være redd for at den andre personen sier noe sårende på ens bekostning 

5. været angår oss alle 

6. man trenger ikke å legge bånd på seg selv siden været ikke blir fornærmet 

7. skaper følelse av fellesskap, man kan uttrykke følelser uten at det går på noens bekostning

8. været har aldri fornærmet noen så det er ingen som har et hat mot været 

9. kan klage (hvordan våger været å gi oss så mye snø! Jeg liker ikke snø! Blabla)

10. kan sammenligne vær med tidligere vær

11. mimring (husker du den gangen det snødde 2 meter på et døgn)

Etter å ha sosialisert med en del individer som er veldig invaderende, altfor åpen på min bekostning og uten sosiale grenser har jeg begynt å sette pris på værprat  

Har du tanker rundt værprat????? 🥹🤓

 

 

 

Anonymkode: 441b5...f42

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser jeg har gjentatt meg selv litt vel mye, men håper det går bra. 🐌

Anonymkode: 441b5...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig 😀

Anonymkode: 0c590...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt morsom erfaring fra værprat, som kanskje motsier et av punktene dine. 😛 

Jeg var i garderoben på treningssenteret, og kom i prat med en om at det var godt å komme seg innendørs i regnværet. Det var vinter 3-4 grader og evig regnvær. Og etter litt sier jeg "helst kunne jeg tenke meg en tur til varmere strøk, nå når det er så dårlig vær", og da sier vedkommende litt skarpt "men liker du varme?!", jeg svarte egentlig ikke på spørsmålet men jattet videre med et eller annet "ja, hadde jo vært godt å komme bort fra dette" og hun gjentar "nei, men liker du varme?!". 

Anonymkode: 4b045...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Virker som man har en ganske tom og "innholdsløs" tilværelse da.  

 Å ikke ha noe annet å snakke om været liksom...      

Anonymkode: e02c2...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget. Men man legger lista veldig lavt på den måten. Den som intet våger, intet vinner. Jeg får lite utbytte av "samtaler" om været. Jeg føler meg tom, utnyttet, tygd på og spyttet ut.

Men du er flink til å uttrykke deg. Jeg tror ikke DU mener at været er interessant å diskutere.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Pringle said:

Jeg ser poenget. Men man legger lista veldig lavt på den måten. Den som intet våger, intet vinner. Jeg får lite utbytte av "samtaler" om været. Jeg føler meg tom, utnyttet, tygd på og spyttet ut.

Men du er flink til å uttrykke deg. Jeg tror ikke DU mener at været er interessant å diskutere.

Dette med vær-prat er vel som regel small talk med fremmede og hvor man ofte ikke har noe ønske om å bli kjent med personen. Jeg var nylig i en barnedåp.  Måtte mingle med noen jeg aldri hadde møtt før og som jeg muligens aldri kommer til å møte igjen. Vi snakket om været og jeg prøvde å holde samtaleemnene som så ukontroveriselle og upersonlige temaer som mulig. Jeg hadde ikke lyst til å bli bedre kjent med dem, men jeg ønsket heller ikke si noe som kunne gjøre dem ukomfortable. 

Anonymkode: 89808...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syns vær-prat har vært interessant hele livet! Også som barn. Når vi lever i et land med så mye vær, så følger det så mye praktisk med det skiftende klimaet. Det er et alltid like aktuelt tema. 

Det hadde vært et overfladisk samtaleemne i f.eks California hvor solen skinner i dag og skinte i går og hele forrige uke. Men her er det spennende med vær. 

Hilsen lei intimitetskulturen hvor man skal brette ut om alle traumer og issues for å liksom "bli kjent på ekte". I mine øyne er slike intime samtaler forbeholdt familie og nære venner. Ikke en kollega jeg har kjent i 5 dager, 

Anonymkode: a5677...c74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...